Hvor gælder færdselsloven ?
Fra : Tommy Hansen

Dato : 02-07-04 18:24

Hej
Efter og have læst om "alkohol i bilen" er jeg kommet i tvivl.
Jeg mener at færdselsloven ikke gælder på bla. tankstationer og
parkeringspladser (feks foran Bilka)
I praksis mener jeg, hvis jeg som motorcyklist køre uden hjem på en
tankstation.
Og på en parkeringsplads er de hvide markeringer blot en vejledning, dvs.
ved en påkørsel er det ikke et spørgsmål om vigepligt i følge færdselsloven.

--
Vh
Tommy

Fra : TGD

Dato : 02-07-04 18:36

"Tommy Hansen" <tommyhhXXX@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og på en parkeringsplads er de hvide markeringer blot en vejledning, dvs.
> ved en påkørsel er det ikke et spørgsmål om vigepligt i følge

Fingerreglen er at den gælder alle steder at postbudet kan komme.

Definitionen er vist at den gælder steder hvor 2 af hinanden uafhængige
personer har adgang til.

Fra : Gevaldi

Dato : 02-07-04 18:36

Tommy Hansen skriblede:
> [...]
> Og på en parkeringsplads er de hvide markeringer blot en vejledning,
> dvs. ved en påkørsel er det ikke et spørgsmål om vigepligt i følge

Færdselsloven gælder *alle steder hvor der er
offentlig adgang*

--
/Gevaldi

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-07-04 19:37

Gevaldi skrev:

> Færdselsloven gælder *alle steder hvor der er
> offentlig adgang*

Det gør den, og den gælder også steder hvor der ikke er offentlig adgang.
Da jeg skulle have mit knallert-kørekort¹ i tidernes morgen, lærte vi at den
gælder hvor pakke-posten kommer, dvs. det er i flg. førselsloven forbudt i
egen forhave at lade sin knallert stå ulåst, mens i baghaven er der ikke
samme påbud om at låse den.

¹ taget på ungdomsskolen, dengang det var en frivillig ting tilbage i
80'erne.

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
http://milli.dk/webupdate/ nu i version 0.3.3 nogle sider meldtes konstant

Fra : Gevaldi

Dato : 02-07-04 19:49

Ivar Madsen skriblede:

> Det gør den, og den gælder også steder hvor der ikke er offentlig
> adgang.

Nej, på min grund må jeg køre uden nummerplade,
i venstre side og lige så tosset jeg vil og derfor
gælder færdselsloven ikke på min matrikel.

--
/Gevaldi

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-07-04 22:24

Gevaldi skrev:

> Ivar Madsen skriblede:

> Nej, på min grund må jeg køre uden nummerplade,
> i venstre side og lige så tosset jeg vil og derfor
> gælder færdselsloven ikke på min matrikel.

Citat fra færdselsloven

| § 1. Loven gælder, hvor andet ikke er bestemt, for færdsel på vej, som
| benyttes til almindelig færdsel af en eller flere færdselsarter.

Og hvad er "vej" så, det kan vi diskutere fra nu af og til domme dag, men
det er ligegyldigt hvad vi diskutere, for det er færdselslovens definition
der er den gældende, og den siger i §2

| § 2. I denne lov forstås ved:

| Definitioner m.v.

| 26. Vej:

| vej, gade, cykelsti, fortov, plads, bro, tunnel, passage, sti eller
| lignende, hvad enten den er offentlig eller privat.

Og det er så det denne politimand for ~20 år siden! sagde, at forhaven på
ens grund er en sti/plads, med almendelig færdsel, hvis pakkeposten har
adgang der, for at kunne aflevere pakkerne. Og pakkeposten har adgang i din
private forhave på din matrikel, men i baghaven har han ikke noget at gøre.

Jeg kan så forsætte, på Landtransportskolen i Hvidovre, køre de
træningskørsel i gården, for at de må det med elever uden kørekort til det
køretøj de føre, skal lågen være lukket, hvis lågen skal åbnes, for at et
køretøj kan komme ud/ind, så skal alle føromtalte elever bringe køretøjet
til standsning, simpelthen fordi de så ikke må køre køretøjet ifl.
færdselsloven. Det lyder tosset, men da jeg tog mit hængerkort, var det
regler der blev efterlevet i praktisk,,,
Igen, det er en plads med offentlig adgang, hvis ikke den er låst af.
Tilsvarende praktisk finder også sted på glatførebanerne jeg har været på,
og jeg har været på sådanne en 8-10 gange.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-07-04 22:29

Gevaldi skrev:

>Nej, på min grund må jeg køre uden nummerplade,
>i venstre side og lige så tosset jeg vil og derfor
>gælder færdselsloven ikke på min matrikel.

Hjemme hos mig må jeg ryge og junke alt det heroin jeg vil, og
derfor gælder narkotikaloven ikke hos mig.

Sådan kan man ikke ræsonnere. Færdselsloven siger:

§ 1.   Loven gælder, hvor andet ikke er bestemt, for færdsel på
   vej, som benyttes til almindelig færdsel af en eller
   flere færdselsarter.

Så det er et spørgsmål om hvad "almindelig færdsel" er, og det
har jeg før fået oplyst er der hvor et postbud (kan) færdes.

Kan du finde en autoritativ udlægning der siger noget andet?

--
Bertel

Fra : TGD

Dato : 02-07-04 22:53

<KLIP>

> Så det er et spørgsmål om hvad "almindelig færdsel" er, og det
> har jeg før fået oplyst er der hvor et postbud (kan) færdes.

Det står sågar i teori bogen som en grundregel, hvor postbudet bla. bla.

Fra : Vibeke

Dato : 03-07-04 05:42

> Det står sågar i teori bogen som en grundregel, hvor postbudet bla. bla.

Nu omtaler du en teoribog som om der kun findes en. Der findes derimod flere
forskellige. Hvilket forlag har udgivet din, og hvornår er den udgivet?
Der er ingen krav til specifikt hvad materialet skal indeholde - men derimod
til hvad eleven skal kunne.

/Vibeke

Fra : TGD

Dato : 05-07-04 22:42

"Vibeke" <vibeke1@hotmail.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> forskellige. Hvilket forlag har udgivet din, og hvornår er den udgivet?
> Der er ingen krav til specifikt hvad materialet skal indeholde - men

Det falder udenfor gruppens fundats.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 02-07-04 22:53

"Bertel Lund Hansen" wrote

> [...]
>
> Så det er et spørgsmål om hvad "almindelig færdsel" er, og det
> har jeg før fået oplyst er der hvor et postbud (kan) færdes.

Tjohh, men færdselsreglerne gælder jo ikke helt ved fx lukkede baner og
jeg vil da tro at postbudet kommer forbi jyllandsringen af og til
fx
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-698.html

Jeg kan også vagt huske begreber som "markræs", køreøvelser på privat
grund (aflukket område) etc

- Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-07-04 22:56

Peter Lykkegaard skrev:

>Tjohh, men færdselsreglerne gælder jo ikke helt ved fx lukkede baner og
>jeg vil da tro at postbudet kommer forbi jyllandsringen af og til

Se Ivars forklaring dertil.

--
Bertel

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-07-04 07:44

"Bertel Lund Hansen" wrote

> Se Ivars forklaring dertil.

Og en udmærket forklaring det er

- Peter

Fra : Gevaldi

Dato : 03-07-04 07:55

Bertel Lund Hansen skriblede:

> Hjemme hos mig må jeg ryge og junke alt det heroin jeg vil, og
> derfor gælder narkotikaloven ikke hos mig.

Ja, og det ses tydeligt i nogle af dine svar.

--
/Gevaldi

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-07-04 18:38

> [...]

> Efter og have læst om "alkohol i bilen" er jeg kommet i tvivl.
> Jeg mener at færdselsloven ikke gælder på bla. tankstationer og

Færdselsloven gælder begge ovenstående steder.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Tommy Hansen

Dato : 02-07-04 21:09

> Færdselsloven gælder begge ovenstående steder.
>
> --
> Morten http://miljokemi.dk
> Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili

§ 81 Stk. 3. "Pligten til at bære styrthjelm gælder ikke under kørsel på
parkeringsplads, servicestation, værkstedsområde eller under lignende
forhold"
Det var den jeg kunne huske, men fik det hele blandet lidt sammen

--
Vh
Tommy

Fra : Karina og Christian

Dato : 02-07-04 20:17

"Tommy Hansen" <tommyhhXXX@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
[klip]
> [...]
> Og på en parkeringsplads er de hvide markeringer blot en vejledning, dvs.
> ved en påkørsel er det ikke et spørgsmål om vigepligt i følge

Var der ikke en af alle jer, der har gættet lidt frem og tilbage, der kunne
ulejlige jer med at finde færdselsloven frem, og eventuelt kigge i en af de
første bestemmelser. Mon ikke, det ville give et juridisk underbygget svar?

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Gerner

Dato : 02-07-04 20:52

On Fri, 2 Jul 2004 21:17:10 +0200, "Karina og Christian"
<vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>første bestemmelser. Mon ikke, det ville give et juridisk underbygget svar?

Denne gruppe hedder da dk.videnskab.jura.snik-snak ik'

--
Gerner
1430WU/6758hrs

Fra : TGD

Dato : 02-07-04 21:05

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
de
> første bestemmelser. Mon ikke, det ville give et juridisk underbygget

Gættet?

Alle svar er korrekt, men eftersom du har styr på sagerne kan du måske lige
definere loven så vi ved hvor den PRÆCIS gælder:

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 02-07-04 22:26

TGD skrev sålydende:

> § 1. Loven gælder, hvor andet ikke er bestemt, for færdsel på vej, som
> benyttes til almindelig færdsel af en eller flere færdselsarter.

I § 2 defineres vej
26. Vej:
vej, gade, cykelsti, fortov, plads, bro, tunnel, passage, sti eller
lignende, hvad enten den er offentlig eller privat.

høa

Fra : TGD

Dato : 02-07-04 22:52

"Hugo Østergaard-Andersen" <huosan@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> I § 2 defineres vej
> 26. Vej:
> vej, gade, cykelsti, fortov, plads, bro, tunnel, passage, sti eller
> lignende, hvad enten den er offentlig eller privat.

Som de skriver i teoribogen.... Alle de steder postbudet kan komme frem, da
det er lidt nemmere for færdselsloven gælder også på stranden selvom det
ikke er en vej.

Fra : Reino Andersen

Dato : 02-07-04 23:13

TGD:

> Som de skriver i teoribogen.... Alle de steder postbudet kan komme
> frem, da det er lidt nemmere for færdselsloven gælder også på
> stranden selvom det ikke er en vej.

Hvis du mener, at en strand ikke er en vej, så gælder færdselsloven ikke på
en strand jf. § 1.

--
Reino

Fra : TGD

Dato : 03-07-04 03:41

"Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Hvis du mener, at en strand ikke er en vej, så gælder færdselsloven ikke

> en strand jf. § 1.

Må jeg forslå et opslagsværk...

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-07-04 15:31

Reino Andersen skrev:

> Hvis du mener, at en strand ikke er en vej, så gælder færdselsloven ikke
> på en strand jf. § 1.

Jeg ville heller aldrig kalde en strand for en vej, men færdselsloven gør,
og når vi snakker færdselsloven, så er det dens og kun dens definitioner vi
går ud fra.

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 05-07-04 02:12

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i

> Jeg ville heller aldrig kalde en strand for en vej, men
> færdselsloven gør, og når vi snakker færdselsloven, så er det
> dens og kun dens definitioner vi går ud fra.

Du har tydeligvis aldrig været ved Vesterhavet...

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-07-04 11:36

Bjørn Løndahl skrev:

> Du har tydeligvis aldrig været ved Vesterhavet...

Jeg har enkelte gange som barn, og nej, jeg kan ikke huske særligt meget af
de strandbesøg.

Men selvom der køre mange biler (det har jeg de sener år, forstået at det
gør der) så vil jeg stadig ikke kalde en strand for en vej.
For mig er en vej indrettet til kørsel med bil, og det er en strand ikke.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-07-04 12:21

"Ivar Madsen" wrote

> [...]
> gør der) så vil jeg stadig ikke kalde en strand for en vej.
> For mig er en vej indrettet til kørsel med bil, og det er en strand

Det er her du tager fejl...
Stranden mellem Blokhus og Løkken er indrettet til bilkørsel
Der er sat færdselstavler med påbudt hastighed etc

- Peter

Fra : TGD

Dato : 05-07-04 15:16

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Det er her du tager fejl...
> Stranden mellem Blokhus og Løkken er indrettet til bilkørsel
> Der er sat færdselstavler med påbudt hastighed etc

Ja hvis der er opsat tavler og andet bliver man hurtigt mindet om at der
gælder færdselsloven - og stadig kan dette snyde, men nu findes der mange
andre strande end dem ved Vesterhavet (omend de efter sigende skulle være de
bedste), hvor der ikke er skilte har ikke set en eneste strand på Sjælland
hvor der er opsat skiltning der har noget med færdsel i bil at gøre.

Hvis du ser på § 2 som Reino har klippet klistret fremgår det ikke tydeligt,
at en strand er defineret som en vej.

Hvis man tager udgangspunkt i det oprindelige spm. så er det ikke bare nok
at henvise til færdselsloven, da der er masser "gråzoner" hvilket denne
diskussion tydeligt indikere.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-07-04 22:24

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote in

> har ikke set en eneste strand på Sjælland
> hvor der er opsat skiltning der har noget med færdsel i bil at
> gøre.

Det er nok fordi det stort set kun er på vesterhavsstrandene
bilkørsel overhovedet er tilladt.

--
Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://såkadulæredet.dk/
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 06-07-04 08:18

"Henrik Stidsen" wrote

> Det er nok fordi det stort set kun er på vesterhavsstrandene
> bilkørsel overhovedet er tilladt.

Jo reel bilkørsel
Men der er mange steder man kan køre ned med bådtraileren

- Peter

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-07-04 12:08

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in

> Jo reel bilkørsel
> Men der er mange steder man kan køre ned med bådtraileren

Hvilket man jo kan sammenligne med at varekørsel er tilladt på de
fleste gågader og lign. :)

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-07-04 15:30

TGD skrev:

> Alle de steder postbudet kan komme frem, da
> det er lidt nemmere for færdselsloven gælder også på stranden selvom det
> ikke er en vej.

I færdselslovens forstand, så er stranden også en "vej"

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-07-04 23:31

"Ivar Madsen" wrote

> I færdselslovens forstand, så er stranden også en "vej"

Og godt det samme
Det er ikke alle steder hvor stranden er to meter beplantning og tre
meter sand...
Langs vestkysten er der andre forhold...

- Peter

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-07-04 00:03

> Det er ikke alle steder hvor stranden er to meter beplantning og
> tre meter sand...
> Langs vestkysten er der andre forhold...

Ja herovre er 3 meter sand jo en lille strand :)
Er nok også en af grundene til at man må køre bil på stranden.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-07-04 21:28

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev:

> Var der ikke en af alle jer, der har gættet lidt frem og tilbage,

Hvilke gætterier?

Dette er en af de få tråde, hvor der ikke har været gætterier som
ellers er blevet sædvanen her i gruppen.

Tommy Hansen "gætter" måske lidt, men det må man naturligvis godt som
spørger.

> der kunne ulejlige jer med at finde færdselsloven frem, og
> eventuelt kigge i en af de første bestemmelser. Mon ikke, det
> ville give et juridisk underbygget svar?

Færdselsloven gælder på de steder Tommy nævner jvf. Færdselslovens §1.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Karina og Christian

Dato : 02-07-04 21:54

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
[klip]
> Færdselsloven gælder på de steder Tommy nævner jvf. Færdselslovens §1.

Nåååeh, jamen så /kan/ I jo godt nævne den korrekte hjemmel

Karina

Fra : Reino Andersen

Dato : 02-07-04 22:44

Morten Bjergstrøm :

Fra : TGD

Dato : 03-07-04 03:44

"Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> "Færdselsloven gælder *alle steder hvor der er offentlig adgang*"

Et svar...

> "Definitionen er vist at den gælder steder hvor 2 af hinanden uafhængige
> personer har adgang til."

Du tager det ud af kontekst, du manglede den første linie.

> "dvs. det er i flg. førselsloven forbudt i egen forhave at lade sin
knallert
> stå ulåst, mens i baghaven er der ikke samme påbud om at låse den."

Igen tager du det ud kontekst, og ovenstående er ganske korrekt i det man
ikke må friste svage sjæle.

Men OK når man ikke kan bidrage med noget positivt kan man jo ligeså godt
være ignorant.

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 05-07-04 02:15

"Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev i

> "Definitionen er vist at den gælder steder hvor 2 af hinanden
> uafhængige personer har adgang til."

Nej - een person kan sagtens være nok

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-07-04 08:07

> Nåååeh, jamen så /kan/ I jo godt nævne den korrekte hjemmel

Onde tunger vil nok mene, at der ikke blev svaret helt på Tommys
spørgsmål, men det var han så flink selv at gøre

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-07-04 08:09

> "Færdselsloven gælder *alle steder hvor der er offentlig adgang*"
>
> "Definitionen er vist at den gælder steder hvor 2 af hinanden
> uafhængige personer har adgang til."

Ovenstående er den defintion kørelærerne bruger, og den er vel et
resultat af bemærkningerne til Færdselsloven?

> "dvs. det er i flg. førselsloven forbudt i egen forhave at lade
> sin knallert stå ulåst, mens i baghaven er der ikke samme påbud om
> at låse den."

Tja. Det kan godt være, at ovenstående kan betegnes som gætteri.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Reino Andersen

Dato : 03-07-04 10:05

Morten Bjergstrøm skrev:

> Ovenstående er den defintion kørelærerne bruger, og den er vel et
> resultat af bemærkningerne til Færdselsloven?

Det er muligt, men det gør dem ikke mere korrekte. Udsagnene er alt for
brede og kan ikke bruges til at fastslå, hvor færdselsloven gælder.

Der er en dom, der siger, at en militær flyvestations område var omfattet af
færdselsloven. På flyvestationen kørte militære køretøjer, leverandører til
militæret og ansatte på flyvestationen. Der var bestemt ikke offentlig
adgang til stedet, som alligevel var omfattet af færdselsloven.

--
Reino

Fra : Padre

Dato : 03-07-04 15:50

> [...]

vej, gade, cykelsti, fortov, plads, bro, tunnel, passage, sti eller
lignende, hvad enten den er offentlig eller privat.

Læg mærke til: "Hvad enten den er offentlig eller privat"

Mao. er en flyvestations færdselsarealer også omfattet, når de er beregnet
på færdsel med biler o.lign.

Så jeg kan ikke se, hvordan dit første udsagn skulle være korrekt.

Padre

Fra : Reino Andersen

Dato : 03-07-04 17:18

Padre skrev:

> [...]
> lignende, hvad enten den er offentlig eller privat.
>
> Læg mærke til: "Hvad enten den er offentlig eller privat"

Jeg har svært ved at se, hvorledes dette udsagn skulle være i strid mod mit
tidligere indlæg? Jeg skrev jo netop, at færdselsloven gælder på
flyvestationen, selv om der ikke var offentlig adgang.

> Mao. er en flyvestations færdselsarealer også omfattet, når de er
> beregnet på færdsel med biler o.lign.

Blot fordi arealerne er beregnet på færdsel med biler, gør ikke at området
er omfattet af færdselsloven.

> Så jeg kan ikke se, hvordan dit første udsagn skulle være korrekt.

Jeg kan ikke lige finde ud af, hvilket udsagn du mener?

--
Reino

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 03-07-04 17:20

"Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev i en meddelelse

KLIP

> Blot fordi arealerne er beregnet på færdsel med biler, gør ikke at området
> er omfattet af færdselsloven.

Den opfattelse er jeg enig i.

Jeg har dog også forståelse for, når civile er involveret i færdselsuheld på
militært område, der af hensyn til borgerens "retssikkerhed", må indgås
nogle afgørelser, der er politiske betonede.

Hr. Bjørn

Fra : Padre

Dato : 04-07-04 00:12

> [...]
> flyvestationen, selv om der ikke var offentlig adgang.

> Jeg kan ikke lige finde ud af, hvilket udsagn du mener?

Jeg kommenterede din udtalelse om, at

[...]

Min pointe var, at dommen så vidt jeg kunne se var resultat af en
fuldstændig logisk fortolkning af lovens § 1 i sammenhæng med § 2, nr. 26.

Det, du skriver i din sidste sætning, lyder som om du tror, at det er en
forudsætning for færdselslovens anvendelse, at der er offentlig adgang, det
fremgår blot af § 2, nr 26 (samt af retspraksis) at dette ikke er tilfældet.

Padre

Fra : Reino Andersen

Dato : 05-07-04 00:59

Padre :

> Min pointe var, at dommen så vidt jeg kunne se var resultat af en
> fuldstændig logisk fortolkning af lovens § 1 i sammenhæng med § 2,
> nr. 26.

§ 2 er ikke relevant i forhold til om der er offentlig adgang. § forholder
sig til at færdselsloven gælder uanset om vejen er offentlig eller privat -
ikke hvorledes adgangen til vejen er.

> [...]
> en forudsætning for færdselslovens anvendelse, at der er offentlig
> adgang, det fremgår blot af § 2, nr 26 (samt af retspraksis) at dette

Det må være fordi, du ikke har læst tråden fra start.

--
Reino

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-07-04 16:08

Reino Andersen skrev:

> Der er en dom, der siger, at en militær flyvestations område var omfattet
> af færdselsloven.

Ja, klart

> På flyvestationen kørte militære køretøjer, leverandører
> til militæret og ansatte på flyvestationen. Der var bestemt ikke offentlig
> adgang til stedet, som alligevel var omfattet af færdselsloven.

Hmm, er der ikke offentlig adgang i færdselslovens forstand?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 03-07-04 16:11

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hmm, er der ikke offentlig adgang i færdselslovens forstand?

Hmmm ... er der i grunden ikke det på en bondes mark..?

Hr. Bjørn

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-07-04 16:34

Bjørn Jørvad skrev:

> Hmmm ... er der i grunden ikke det på en bondes mark..?

Jov.

Fra : Padre

Dato : 03-07-04 16:49

> Hmmm ... er der i grunden ikke det på en bondes mark..?

Jo, men se § 1

§ 1. Loven gælder, hvor andet ikke er bestemt, for færdsel på vej, som
benyttes til almindelig færdsel af en eller flere færdselsarter

En mark benyttes ikke til almindelig færdsel

Padre

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 03-07-04 16:50

"Padre" <spirito_santo@nospam.yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Jo, men se § 1
>
> § 1. Loven gælder, hvor andet ikke er bestemt, for færdsel på vej, som
> benyttes til almindelig færdsel af en eller flere færdselsarter
>
> En mark benyttes ikke til almindelig færdsel

Gør en militær flyveplads da det..?

Hr. Bjørn

Fra : Padre

Dato : 03-07-04 16:56

> Gør en militær flyveplads da det..?

Jeps - der kører biler rundt over det hele

Padre

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 03-07-04 16:57

> Jeps - der kører biler rundt over det hele

Hvilken udøvende og dømmende magt er der på militært område.

Hvilken myndighed er den højeste på militært område..?

Hr. Bjørn

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 05-07-04 02:22

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i

> Hvilken udøvende og dømmende magt er der på militært område.

Det kommer så sandelig an på for hvem og for hvad.

Postbudet og bageren kommer aldrig ind under den militære
straffelov.

> Hvilken myndighed er den højeste på militært område..?

Hvad kommer det sagen ved?

Hvilken myndighed er den højeste på min matrikel? ("Din kæreste"
vil være et godt bud

Fra : Reino Andersen

Dato : 03-07-04 17:26

Bjørn Jørvad :

> Gør en militær flyveplads da det..?

Det vil afhænge af de konkrete omstændigheder på stedet. I mit tidligere
eksempel var der adgang for leverandører og ansatte og retten fastslog, at
der var tale om almindelig færdsel.

På en anden flyvestation fastslog retten, at der ikke var tale om almindelig
færdsel, idet området udelukkende og kun lejlighedsvis blev benyttet af
militære køretøjer.

--
Reino

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 03-07-04 17:41

"Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det vil afhænge af de konkrete omstændigheder på stedet.

Det kan vi ikke være uenige i.

> I mit tidligere
> eksempel var der adgang for leverandører og ansatte og retten fastslog, at
> der var tale om almindelig færdsel.

Jeg formoder således også at færdselvejene var udstyret med forbud, påbud og
anvisninger som kendes fra færdselsloven..?

> På en anden flyvestation fastslog retten, at der ikke var tale om
almindelig
> færdsel, idet området udelukkende og kun lejlighedsvis blev benyttet af
> militære køretøjer.

Rettens veje er jo som bekendt i uransagelige.

Hr. Bjørn

Fra : Rea721

Dato : 03-07-04 22:15

I news:P5BFc.656$ix4.202@news.get2net.dk
skrev Reino Andersen følgende tekst:

> Det vil afhænge af de konkrete omstændigheder på stedet. I mit
> tidligere eksempel var der adgang for leverandører og ansatte og
> retten fastslog, at der var tale om almindelig færdsel.

På Flyvestation Værløse udtalte en gammel stationschecf sidst i 80erne i
forbindelse med en færdselssag at:

1 På flyvestationen gælder færdselsloven ikke da der ikke er offentlig
adgang.

2 Stationschefen har besluttet at færdselslovens regler er gældende på
Flyvestationen sålænge at der er adgang for civile køretøjer.

3 Under øvelser ol. skal færdselsreglerne overholdes forsåvidt de ikke
kompromitere øvelsen.

Forskellen her er ens Stationschefen har et sæt regler som er identiske
med færdselsloven som han er bemyndiget til at sætte i kraft og dermed ud af
kraft når der afholdes øvelse ol. Stationschefen er ligeledes
rettergangschef og bemyndiget til at uddele og opkræve bøder ved
færdselsuheld på flyvestationens område.... som oftest når der køres for
stærkt.

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod2[remove]@721.dk
Ikaros starter PPL teori hold tirsdag den 10. august 2004,

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 03-07-04 22:42

"Rea721" <skod2[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> rettergangschef og bemyndiget til at uddele og opkræve bøder ved
> færdselsuheld på flyvestationens område.... som oftest når der køres for

Det er vel ikke ændret siden sidst i 80´erne..således det "civile" har
"overmagten" på militært område..?

Hr. Bjørn

Fra : Rea721

Dato : 03-07-04 23:33

I news:40e7281f$0$172$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
skrev Bjørn Jørvad følgende tekst:

> Det er vel ikke ændret siden sidst i 80´erne..således det "civile" har
> "overmagten" på militært område..?

Jeg kan ikke lige greje hvad du mener ?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-07-04 01:00

"Rea721" <skod2[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg kan ikke lige greje hvad du mener ?

At det stadig er militærets myndigheder, der udstikker reglerne for færdsel
på militært område..?

Hr. Bjørn

Fra : Rea721

Dato : 04-07-04 12:37

I news:40e74872$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
skrev Bjørn Jørvad følgende tekst:

> At det stadig er militærets myndigheder, der udstikker reglerne for
> færdsel på militært område..?

Nej jeg tror ikke at det er ændret.
Men når forskellen er ens er det jo ikke noget man går specielt op i, i
dagligdagen...for i de sidste mange år har der ikke været afholdt øvelse på
feks Værløse. Færdselslovens regler er jo så indgroet i mennesker generelt
at man overholder de fleste selv om man måske ikke skal.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-07-04 12:48

"Rea721" <skod2[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej jeg tror ikke at det er ændret.

O.k.

Herefter blot af almindelig civil interesse følgende spørgsmål:

Hvis jeg som civilperson bliver givet adgang til militært område, hvordan
afgør jeg ved indkørslen:

1) Den civile færdselslov er gældende..(Padres påstand)..?

2) Den tillempede civile færdselslov er gældende ... (Din påstand via
Stationschefens udlægning)...?

3) Der ingen civil færdselslov er gældende .. (Reino´s eksempel på rettens
afgørelse) ...?

Jeg vil jo nødig være årsag til eller indblandet i et færdselsuheld.

Hr. Bjørn

Fra : Rea721

Dato : 04-07-04 14:31

I news:40e7ee70$0$183$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
> [...]

> Stationschefens udlægning)...?
> 3) Der ingen civil færdselslov er gældende .. (Reino´s eksempel på

Jeg er jo ikke jurist....men
Hvis du som civil ikke får anden besked når du køre ind på militært område
følger du de almindelige færdselsregler. Når man som civilist bevæger sig på
militært område skal man ikke bekymre sig om hvem der har "sanktioneret"
færdselsreglerne da de vil være identiske med færdselslovens
bestemmelser....mm man får anden besked :)

> Jeg vil jo nødig være årsag til eller indblandet i et færdselsuheld.

Umiddelbart kan jeg ikke se at man kan blive årsag til et uheld hvis man
overholder alm færdselsregler. (uanset om de gælder eller ej) Hvis du
derimod bliver indblandet i et færdselsuheld med et militært køretøj vil
militæret med 100% sikkerhed overdrage sagen til de civile myndigheder.
Hvis 2 militære køretøjer bliver indblandet i et færdselsuheld på et
militært område blir sagerne afgjort at forsvarets auditørkorps...hvis det
er alvorligt nok altså.

Under øvelser på feks værløse, kan de fleste hastighedsskilte ændres[*1] til
en lavere hastighed, fordi man jo kan komme ud for at der er køretøjer uden
lys på, folk i camuflagetøj der kravler rundt i vejsiden og over den osv
osv.

[*1]
2 delte skilte med et hængsel på midten hvor man løsner en skrue i toppen og
"flipper" det ned til at vise feks 20Km/t.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-07-04 15:04

> I news:40e7ee70$0$183$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

Tak for en længere udredning.

Hvordan forklarer du rettens afgørelse (se Reinos indlæg som angiver to
retlige afgørelser med forskellig udkomme omkring færdsel på militært
område) ..?

1) Den civile færdselslov er gældende..?

3) Der er ingen civil færdselslov gældende .. ?

I følge disse domme aner jeg ikke ved indkørslen til militært område, hvad
der gælder.

PS: Står der ikke ved adgang til militært område at al færdsel er på eget
ansvar..?

Hr. Bjørn

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-07-04 17:19

Bjørn Jørvad skrev:

> PS: Står der ikke ved adgang til militært område at al færdsel er på eget
> ansvar..?

Det har jeg aldrig set.
Hvor har jeg så været hmm,

Værløse, begge ender

Den nu DELVIS nedlagte flådestation på Christianhavn, både dengang den var
alm. flådestation, og efter den er skrumpet kraftigt ind, og uden fuldtids
bemandning i porten.

Skolen ikke langt derfra
Høvelte
Farum

Alle som civilist, da jeg er fritaget for værnepligten.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-07-04 23:06

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det har jeg aldrig set.

Så må det fremgå andet steds, hvilke færdselsregler, der gælder.

Hvordan kan man ellers få 2 forskellige domme, baseret på samme
område.....altså et militært..?

Hr. Bjørn

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-07-04 11:30

Bjørn Jørvad skrev:

> Så må det fremgå andet steds, hvilke færdselsregler, der gælder.
> Hvordan kan man ellers få 2 forskellige domme, baseret på samme
> område.....altså et militært..?

Det er beskrevet så mange gange i tråden allerede, men jeg kan da godt
forsøge på det også,,,

Uden støre kendskab til de to domme, end der er oplyst her i tråden, så må
det formodes at den ene dom er for færdsen på de militære områder hvor
civile har sin daglig gang, mens den anden er på område hvor civile normalt
ikke har noget at gøre.

En anden forklaring kan være at dommeren i den ene dom har fortolket loven
som han har ment at den skulle fortolkes, hjulpet på vej af
anklager/forsvare.
Og at dommeren i den anden dom har fortolket loven som han har ment den
skulle fortolkes, hjulpet på vej af anklager/forsvare, uden at man har
taget første dom under overvejelse.

Jeg skal ikke kunne udelukke at det er noget helt 3. som jeg ikke lige kan
komme til at tænke på.

Fra : Rea721

Dato : 04-07-04 18:52

I news:40e80e46$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
skrev Bjørn Jørvad følgende tekst:

> Hvordan forklarer du rettens afgørelse (se Reinos indlæg som angiver
> to retlige afgørelser med forskellig udkomme omkring færdsel på
> militært område) ..?

Det har jeg ingen forklaring på, jeg kender jo ikke dommen, kender ikke
forholdene.

> 1) Den civile færdselslov er gældende..?
> 3) Der er ingen civil færdselslov gældende .. ?

Ordet "civile" har Reino vist ikke brugt, ikke at det betyder så
meget...bare for en ordens skyld. Men det er ud fra de sparsomme oplysninger
umuligt for nogen at vide om den ene dom drejer sig om et uheld sket på et
militært øvelsesområde, hvor en civilist har forvildet sig ind?

> I følge disse domme aner jeg ikke ved indkørslen til militært område,
> hvad der gælder.

Det gør færdselslovens _regler_ uagtet at det måske er militæret der har
sanktioneret dem da de er identiske, med mindre at andet er bestemt.

> PS: Står der ikke ved adgang til militært område at al færdsel er på
> eget ansvar..?

Det har jeg aldrig set.

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-07-04 22:51

Scripsit "Rea721" <skod2[remove]@721.dk>
> Bjørn Jørvad følgende tekst:

> Det har jeg aldrig set.

Det ville nok også gøre det svært at overtale civile leverandører til
at levere. (Jeg kan nu godt forestille mig at det har stået på skilte
ved øvelsesområder - sammen med "adgang forbudt"!)

--
Henning Makholm "Ylle skød en kaffekande."

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-07-04 23:08

KLIP

> [...]
> at levere. (Jeg kan nu godt forestille mig at det har stået på skilte
> ved øvelsesområder - sammen med "adgang forbudt"!)

Hvad er ellers dit svar/mening omkring de 2 forskellige domme..?

Hr. Bjørn

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-07-04 00:20

Scripsit "Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk>

> Hvad er ellers dit svar/mening omkring de 2 forskellige domme..?

Hvorfor skulle jeg have nogen speciel mening om det?

--
Henning Makholm "Y'know, I don't want to seem like one of those
hackneyed Jews that you see in heartwarming movies.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-07-04 00:24

KLIP

> Hvorfor skulle jeg have nogen speciel mening om det?

Skal jeg forstå dig således, du ikke aner noget om spørgsmålet, men blot
skulle vise dit kendskab til advarselsskiltningen..?

Hr. Bjørn

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-07-04 00:32

Scripsit "Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk>

> Skal jeg forstå dig således,

Du må forstå mig akkurat som du vil.

--
Henning Makholm "Hele toget raslede imens Sjælland fór forbi."

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-07-04 00:33

KLIP

> Du må forstå mig akkurat som du vil.

Det har jeg aldrig haft problemer med.

Hr. Bjørn

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-07-04 23:07

"Rea721" <skod2[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det har jeg aldrig set.

Det er da helt fint.

Så står vi stadig tilbage med gåden: Hvordan kan 2 domme gå hver sin vej..?

Hr. Bjørn

Fra : Carsten Holck

Dato : 04-07-04 23:18

Heldigvis fandt Bjørn Jørvad <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> tastaturet
og skrev i news:40e87f8e$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
> [...]
>
> KLIP

> Det er da helt fint.
>
> Så står vi stadig tilbage med gåden: Hvordan kan 2 domme gå hver sin

Det er vel ikke noget problem, vi kender jo ikke alle omstændighederne.
Fordi det vurderes at der er "offentlig" adgang på et område af et militært
arealer det ikke det samme som at det gælder over hele det miiltære areal.
Det kan vel godt være at området omkring vagten, adinistrationsbygninger,
kantine vurderes som områder med offentlig adgang, hvorimod området ved f.ex
militære garager skydebaner o.lign ikke er områder hvor der kun kommer
militært personel, og således ikke er områder med offentlig adgang ( der kan
jo også være forskellig skiltning).

/carsten

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-07-04 23:21

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er vel ikke noget problem, vi kender jo ikke alle omstændighederne.

Det plejer ikke at være det store problem.

> Fordi det vurderes at der er "offentlig" adgang på et område af et
militært
> arealer det ikke det samme som at det gælder over hele det miiltære areal.

Hvor ved du det fra..?

> [...]
> militære garager skydebaner o.lign ikke er områder hvor der kun kommer
> militært personel, og således ikke er områder med offentlig adgang ( der

Hvor ved du det fra (og er der det)..?

Hr. Bjørn

Fra : Carsten Holck

Dato : 04-07-04 23:38

og skrev i news:40e882c4$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
> "Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Det plejer ikke at være det store problem.

Præcist

*indsæt: nødvendigvist*

> Hvor ved du det fra..?

> Hvor ved du det fra (og er der det)..?

Bemærk det 2. ord i klippet *kan*

/carsten

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-07-04 23:41

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Bemærk det 2. ord i klippet *kan*

Straks faldt det hele til jorden...)

Hr. Bjørn

Fra : Rea721

Dato : 05-07-04 00:06

I news:40e882c4$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Hvor ved du det fra..?

Selv om det ikke var mit udsagn, _ved_ jeg det fra Værløse.

> Hvor ved du det fra (og er der det)..?

Forskellige steder står der skilte med feks "kun tjenstlig adgang" / "Kun
adgang for militært personel" mm. Dét i sig selv betyder naturligvis ikke at
færdselsreglerne ikke gælder disse steder, men viser at der findes steder på
et militært område hvor adgang er begrænset selv om man har fået lov til at
køre ind på militært område.

Et andet sted hvor færdselslovens regler må formodes ikke at gælde i sin
helhed er i en lufthavn. Jeg arbejder feks i Roskilde, og der køre
almindelige biler på Taxi-vejene / krydser Taxivejene hele tiden, posten
kommer der også Det betyder selvfølig ikke at man har lov til at
siksakke ud af vejen og forsøge at ramme en modkørende bil, men jeg har ikke
set nogen steder i færdselsloven at en bil har vigepligt for fly der taxi'er

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-07-04 00:15

> I news:40e882c4$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

KLIP

> Selv om det ikke var mit udsagn, _ved_ jeg det fra Værløse.

Du har også fortalt at reglerne blev udstukke af Stationschefen.

Anvender andre Stationschefer det samme regelsæt og konduite..?

> [...]

> et militært område hvor adgang er begrænset selv om man har fået lov til

Hvordan er det skiltet klart og tydeligt at færdselsreglerne er evt.
annerledes på "visse steder"..?

Hvordan kan færdselsreglerne være sat ud af kraft på et andet militært
område .... er det også vist ved skiltning..?

> [...]
ikke
> set nogen steder i færdselsloven at en bil har vigepligt for fly der

Jeg mener ikke at fly er at betragte som motoriserede køretøjer, men jeg kan
naturligvis tage fejl..?..

Desværre giver det stadig ikke et entydigt svar (med bund i paragraffer) at
der på ét militært område gælder færdselsloven, men ikke på et andet (og jeg
er overbevist om uheldene ikke er sket indenfor samme militære område).

Hr. Bjørn

Fra : Rea721

Dato : 05-07-04 00:44

I news:40e88f7c$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
> [...]

> paragraffer) at der på ét militært område gælder færdselsloven, men
> ikke på et andet (og jeg er overbevist om uheldene ikke er sket

**********
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19910033630-REGL
Lov om forbud mod ophold på og færdsel gennem forsvarets skydeområder og
andre militære områder

§ 1. Forsvarsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om
forbud mod ophold på og færdsel gennem forsvarets skydeområder og
andre militære områder.
*********

Altså forsvarsministeren kan fastsætte reglerne, og måske er de ikke ens
alle steder.?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-07-04 00:50

> [...]

> andre militære områder.
> *********
>
> Altså forsvarsministeren kan fastsætte reglerne, og måske er de ikke ens

O.k. så fik vi endelig "magten" på plads.

Desværre må jeg igen stillet et spørgsmål: Hvis ikke reglerne er ens på det
færdselsmæssige, hvordan ser jeg det ved indkørslen til det militære
område..?

(Husk, vi har 2 modstridende domme på militært område opgivet af Reino og
således én mulig fejlagtig dom = en måske dårlig forsvare).

Hr. Bjørn

Fra : Rea721

Dato : 05-07-04 01:09

I news:40e897b3$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
skrev Bjørn Jørvad følgende tekst:

> Desværre må jeg igen stillet et spørgsmål: Hvis ikke reglerne er ens
> på det færdselsmæssige, hvordan ser jeg det ved indkørslen til det
> militære område..?

Ingen anelse, men som jeg skrev tidligerer er det ikke noget man skal
bekymre sig om som civilist, sålænge man følger de almindelige
færdselsregler alligevel Det er jo ikke således at reglerne er
underlige, køre i venstre side, køre over for rødt, holde for grønt og
sååån.

> (Husk, vi har 2 modstridende domme på militært område opgivet af
> Reino og således én mulig fejlagtig dom = en måske dårlig forsvare).

Som det også er nævnt tidligerer, er det ikke nødvendigvis modstridne domme
[*1].

Et tænkt eksempel.
Måske køre en civilist gennem et militært øvelsesområde...som han gerne må
(fordi han har fået lov), det ligger inden for en byzone (50 Km/t). Han blir
overhalet af en lastbil der køre..ska vi sige 100Km/t, blir forskrækket,
køre i grøften og ødelægger sin bil, anlægger erstatnings sag mod
chaufføren... som blir frikendt da færdsels loven ikke gælder på dette
område. Forsvaret kan udemærket betale erstatning til civilisten, men
chauføren blir ikke dømt.

Som sagt er det en tænkt situation, men jeg kunne udemærket forestille mig
den alligevel.

[*1]
Og vi aner altså intet om dommene overhovedet.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-07-04 01:17

"Rea721" <skod2[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> sååån.

> Som det også er nævnt tidligerer, er det ikke nødvendigvis modstridne

Det er ikke godt nok, da du, hvis du følger de civile færdselsregler, kan
forårsage udheld, da disse ikke er gældende.

Du kan selv vende ordstillingen/situationen om..

> Og vi aner altså intet om dommene overhovedet.

Det har du ret i, men det afholder normalt ikke debattørerne i NG´n.

Jeg finder det stadig juridisk uholdbart, der ikke findes (de er i hvert
fald ikke fremkommet i denne tråd) klare retningslinier for færdsel på
militært område (i fredstid).

Dette uanset om forsvaret betaler skaden eller ej...

Hr. Bjørn

Fra : Rea721

Dato : 05-07-04 01:20

I news:40e89e00$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
skrev Bjørn Jørvad følgende tekst:

> Det er ikke godt nok, da du, hvis du følger de civile færdselsregler,
> kan forårsage udheld, da disse ikke er gældende.

Hvordan, eksempel ?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-07-04 01:23

"Rea721" <skod2[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvordan, eksempel ?

Reino har for 2 minutter siden skrevet det..

Hr. Bjørn

Fra : Rea721

Dato : 05-07-04 01:27

I news:40e89f53$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Reino har for 2 minutter siden skrevet det..

Nej, han har ikke skrevet noget om at man kan _forårsage et uheld ved at
overholde færdselsreglerne_...om igen.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-07-04 01:31

"Rea721" <skod2[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej, han har ikke skrevet noget om at man kan _forårsage et uheld ved at
> overholde færdselsreglerne_...om igen.

Det har du ret i - sorry.

Det skulle være umuligt at forårsage et færdselsuheld, såfremt man følger
færdselsreglerne.

Men er du ikke bekendt med områdets regelsæt (som ikke er færdselsloven),
vil du have store problemer med eks. højre vigepligt.

Hr. Bjørn

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-07-04 11:23

Bjørn Jørvad skrev:

> Det skulle være umuligt at forårsage et færdselsuheld, såfremt man følger
> færdselsreglerne.

Du kommer kørende med 70 Km/t på en vej, Holdanvej i Taastrup, op over
jernbanen, mod Høje Traastrupvej, (det er tilladt i personbil) bag dig køre
en lastbil, han køre også 70 Km/t (det må han ikke, men du har stadig
overholdt færdselsloven) Han køre også lidt tæt.
I kommer over krydset ved Høje taastrupvej, og lyset skifter så til gult ved
første kryds ved Blekinge Boulevard, du er kendt i området, så du ved at du
ikke kan nå med over 2. kryds ved Blekinge Boulevard¹ du bremser derfor så
snart du kommer ud i første kryds, med det resultat at lastbilen køre op i
dig. Det er lastbilen som ikke har overholdt færdselsloven, men jeg vil nu
aligevel sige at du har forsaget sammenstødet.

Jeg ved ikke om du er kendt i området, men lys reguleringerne skifter som
beskrevet, når du lige med i første omtalte kryds, så kan du lige nå med i
andet, mens 3. er umuligt, hvis du holder fartgrænsen.

¹ Det er to veje med vel 30 metters mellemrum, som er ensrettet i hver
retning.

Fra : Rea721

Dato : 05-07-04 12:19

I news:ccba6c$ma6$1@news.milli.dk
skrev Ivar Madsen følgende tekst:

> resultat at lastbilen køre op i dig. Det er lastbilen som ikke har
> overholdt færdselsloven, men jeg vil nu aligevel sige at du har
> forsaget sammenstødet.

Det hænger ikke sammen, man kan ikke være årsag til et uheld hvis man
overholder færdselsloven... Enten har lastbilen ikke overholdt
bremseafstanden og er der med årsagen til uheldet, eller også har du bremset
i / ved et kryds hvor der ikke er nogen grund til at bremse og dermed ikke
kørt hensynsfuldt...og i det tilfælde har lastbilenheller heller ikke
overholdt sin bremse afstand.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-07-04 12:22

"Rea721" <skod2[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> i / ved et kryds hvor der ikke er nogen grund til at bremse og dermed ikke
> kørt hensynsfuldt...og i det tilfælde har lastbilenheller heller ikke

Enig.

Derfor også mit udsagn: "Hvis man overholder færdselsloven skulle det være

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-07-04 11:03

Rea721 skrev:

> [...]
> siksakke ud af vejen og forsøge at ramme en modkørende bil, men jeg har
> ikke set nogen steder i færdselsloven at en bil har vigepligt for fly der

Nej, men når der er hajtænder, så har man ubetinget vigepligt, det må også
gælde den form for trafik, der ikke normalt er på alm. veje. Jeg har
godtnok ikke været på fly området i Roskilde så meget at jeg lige kan sige
hvordan der er skiltet m.m. men i Kastrup har jeg flere gange kørt inde i
fly området, og der er tydelige hajtænder, ligesom der er skilte med
oplysning om at man skal holde tilbage for krysende fly.

Fra : Carsten Holck

Dato : 04-07-04 23:41

> [...]
>
> KLIP

> Så står vi stadig tilbage med gåden: Hvordan kan 2 domme gå hver sin

Hvorfor skulle to forskellige domme i to forskellige sager på to forskellige
militære anlæg ende ens ?

/carsten

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-07-04 23:46

> [...]

KLIP

> Hvorfor skulle to forskellige domme i to forskellige sager på to

Kun hvis der er forskel på, hvor færdselsloven gælder.

Er der da det på militært område (gerne med henvisning til paragraffer)..?

Hr. Bjørn

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 05-07-04 02:29

> [...]

> færdsel på militært område) ..?
>
> 1) Den civile færdselslov er gældende..?
>
> 3) Der er ingen civil færdselslov gældende .. ?

Det fremgik da særdeles tydeligt, i det ene tilfælde var der
offentlig traffik, i det andet var der kun militær trafik og kun
lejlighedsvis.

I det selv samme øjeblik du *lovligt* bevæger dig ind på et
miniltært område er der jo mere end "kun militær traffik", og så må
det være 1) der er gældende.

Fra : Reino Andersen

Dato : 05-07-04 01:12

Bjørn Jørvad :

> [...]
> Stationschefens udlægning)...?
>
> 3) Der ingen civil færdselslov er gældende .. (Reino´s eksempel på

Hvis du som civilist får adgang til et militært område, kan du godt regne
med at færdselsloven gælder, idet området så benyttes til _almindelig
færdsel_.

Grunden til at retten når frem til to forskellige konklusioner er, at det
ene område bliver benyttet af både militære køretøjer samt leverandører og
ansatte - det betegner retten som _almindelig færdsel_. Det andet område
(som er afspærret) bliver *udelukkende* benyttet af militære køretøjer og
kun lejlighedsvis - der er ikke tale om _almindelig færdsel_.

--
Reino

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-07-04 01:20

"Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> (som er afspærret) bliver *udelukkende* benyttet af militære køretøjer og
> kun lejlighedsvis - der er ikke tale om _almindelig færdsel_.

Alle militære områder er vel afspærrede = der er ikke fri og uhindret
adgang..?

Hvordan sikrer jeg mig at det sidste er gældende ved første besøg (hvor
uheldet sker)..?

Hr. Bjørn

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-07-04 08:36

"Bjørn Jørvad" wrote

> Alle militære områder er vel afspærrede = der er ikke fri og uhindret
> adgang..?

Det er såmen her du tager fejl

Ved indgangen til øvelsesområdet her til lands er der angivet hvornår
offentligheden kan benytte området og under hvilke forhold det må
benyttes
Mellem solnedgang og solopgang og for hverdage er der adgang forbudt og
i tilfælde med øvelse i weekendem er der rejst flag/markering og således
også adgang forbudt

Omvendt så kan privatpersoner frit bevæge sig ind på selve
kaserneområdet i dagtimerne (mange civilansatte) mens porten er lukket i
weekenden

Ved ikke om det besvarer dit spørgsmål?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-07-04 12:04

> [...]

> Mellem solnedgang og solopgang og for hverdage er der adgang forbudt og
> i tilfælde med øvelse i weekendem er der rejst flag/markering og således

O.k.

Så på militært skyde- og øvelsesområde gælder færdselsloven ikke, hvis jeg
forstår dig ret...?

> Omvendt så kan privatpersoner frit bevæge sig ind på selve
> kaserneområdet i dagtimerne (mange civilansatte) mens porten er lukket i
> weekenden

O.k.

På kasser og militære flyvepladser og disses arealer gælder færdselsloven,
hvis jeg forstår dig ret..?

Hr. Bjørn

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-07-04 12:29

"Bjørn Jørvad" wrote

> Så på militært skyde- og øvelsesområde gælder færdselsloven ikke, hvis
jeg
> forstår dig ret...?

I hverdage er det at betragte som lukket område (ingen adgang for
offentligheden)
I weekenden og når der ikke er øvelsen må offentlligheden færdes på
afmærkede stier/veje
Jeg har ikke nævnt skydeområderne

> På kasser og militære flyvepladser og disses arealer gælder
færdselsloven,
> hvis jeg forstår dig ret..?

Om natten så er kasernens område lukket for offentligheden
Jeg har ikke nævnt flyvepladser

- Peter

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-07-04 12:42

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP et svar.

Se bort fra det du ikke har nævnt.

Hvor gælder færdselsloven og hvor gælder den ikke iht. dit eget skrift..?

Du må kunne svare på det kort, koncist og med 100% sikkerhed.

Hr. Bjørn

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-07-04 13:42

"Bjørn Jørvad" wrote

> Hvor gælder færdselsloven og hvor gælder den ikke iht. dit eget
skrift..?

Færdselsloven gælder ikke hvis der er tale om kørsel på et lukket område
uden adgang for tredjemand
Se i øvrigt tidligere indlæg i tråden

- Peter

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-07-04 13:46

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Færdselsloven gælder ikke hvis der er tale om kørsel på et lukket område
> uden adgang for tredjemand
> Se i øvrigt tidligere indlæg i tråden

Svar fra Reino Andersen (og jeg skulle mene, han taler ud fra viden):

Indklip start:

Indklip slut.

Du må kunne gøre det mere præcist..?

Hr. Bjørn

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-07-04 14:52

Bjørn Jørvad skrev:

> [...]
> til militæret og ansatte på flyvestationen. Der var bestemt ikke offentlig
> adgang til stedet, som alligevel var omfattet af færdselsloven.

Indtil du kan komme med en dom, eller anden retspraktisk, for andet, så vil
påstå at i og med, at leverandøre m.m. har adgang, så er der offentlig
adgang, den er begranset, men den er der.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-07-04 14:57

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> påstå at i og med, at leverandøre m.m. har adgang, så er der offentlig
> adgang, den er begranset, men den er der.

Det er din gode ret.

Alternativt afgør som jeg har udledt det ud af tråden, under hensyntagen til
diverse professionelle udi færdselsloven, retten det i sidste instans.

Jeg har endnu intet bevis set på en fuldgyldig 100% rigtig facitliste som
kan sikre en førstegangsbesøgende på militært område, hvor færdselsloven
gælder eller ej.

Hr. Bjørn

Fra : Rea721

Dato : 05-07-04 15:51

I news:40e95e25$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
skrev Bjørn Jørvad følgende tekst:

> Alternativt afgør som jeg har udledt det ud af tråden, under
> hensyntagen til diverse professionelle udi færdselsloven, retten det
> i sidste instans.

Det gør retten jo altid.

> Jeg har endnu intet bevis set på en fuldgyldig 100% rigtig facitliste
> som kan sikre en førstegangsbesøgende på militært område, hvor
> færdselsloven gælder eller ej.

Jo du har, du vil bare ikke indse det.

Færdselsloven
§ 1. Loven gælder, hvor andet ikke er bestemt, for færdsel på vej, som
benyttes til almindelig færdsel af en eller flere færdselsarter.

Altså....færdselslovens regler gælder hvis du køre ind på en flyvestation /
kasserne hvor der er almindelig færdsel, og det er der....der er skilte,
hajtænder osv osv. _med mindre_ at andet er bestemt.

Jeg kan ikke forestille mig en situation hvor du som civil bilist skulle
komme ind på et område hvor færdselsloven ikke gælder, uden at der har været
skiltning / information / kørselsvejledning el.

Forsvaret kan fastsætte regler for færdslen på militære områder der afviger
fra de gennerelle regler.

******

*******

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-07-04 16:04

"Bjørn Jørvad" wrote

> [...]
som
> kan sikre en førstegangsbesøgende på militært område, hvor

Hvis du som førstegangsbesøgende på militærområdet skulle forvilde dig
ind på steder hvor de alm færdselsregler ikke gælder så har forbrudt dig
mod nogle lidt andre regler...

Der er tydelig markering med "hertil og ikke længere" påbud og/eller
anvisninger på hvilke man må benytte ved indgangen til fx et
øvelsesområde

Er man i tvivl i forb med kørsel på kaserneområdet så er der skam
personnel man kan spørge til råds

- Peter

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-07-04 14:58

Ivar Madsen skrev:

> Indtil du kan komme med en dom, eller anden retspraktisk, for andet, så
> vil påstå at i og med, at leverandøre m.m. har adgang, så er der offentlig
> adgang, den er begranset, men den er der.

Vil lige tilføje, husk på at det er med definitionen af "offentlig adgang"
som med vej, hvad vi i daglig tale vil kalde "offentlig adgang" er
underordnet, det er færselslovens definition der er gældende.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-07-04 10:36

Bjørn Jørvad skrev:

> Alle militære områder er vel afspærrede = der er ikke fri og uhindret
> adgang..?

Nej, nu er det godt nok snart 5½ år siden jeg kørte DSB Gods¹ i Kbh. K,
herunder Christianhavn, hvor flåden har til huse. I gamle dage var der
portvagt lige efter Christina, men efter den skrumpede ind, og flåden kun
har det yderste af området tilbage, så er det godt nok, normalt, folk i
vagten, man kan spørge om hvor hvad er, men der er fri adgang til hele
området. Jeg har flere gange kørt ind uden at snakke med vagten først.

¹ dvs. tiden kan have forvrænget min hukommelse.

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 05-07-04 02:24

> [...]

> KLIP

> At det stadig er militærets myndigheder, der udstikker
> reglerne for færdsel på militært område..?

Ikke hvis der er tale om steder på det militære område, hvor
færdselsloven gælder (køres der i ring nu?)

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-07-04 12:05

"Bjørn Løndahl" <usenet@_FJERN_londahl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ikke hvis der er tale om steder på det militære område, hvor
> færdselsloven gælder (køres der i ring nu?)

Det er jo netop essensen..

Hr. Bjørn

Fra : Carsten Holck

Dato : 04-07-04 23:01

Heldigvis fandt Rea721 <skod2[remove]@721.dk> tastaturet og skrev i
> [...]
> uddele og opkræve bøder ved færdselsuheld på flyvestationens
> område.... som oftest når der køres for stærkt.
Jammen, men kun overfor personel der er underlagt militær retspleje, han har
ingen jurisdiktion overfor civile.
Den militære straffelov http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A1987/0064229.htm
siger :

§ 5. Loven omfatter tjenstgørende militært personel samt hjemsendt
militært personel, for så vidt angår de militære pligter, der påhviler det
efter hjemsendelsen.
Stk. 2. Loven omfatter endvidere fremmede militærpersoner, der er
interneret her i landet, og andre personer, der i henhold til en af Danmark
tiltrådt mellemfolkelig overenskomst har krav på behandling som disse.
§6 (i krigstid)

Og den militære retsplejelov
http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A1987/0064329.htm

§ 2. Militære straffesager er:
1) Sager om overtrædelse af militær straffelov mod personer, der efter
nævnte lovs §§ 5 og 6 omfattes af denne.
2) Sager om overtrædelse af andre love mod personer, der hører til det
militære forsvar, når lovovertrædelsen vedrører tjenesten eller er begået i
eller i anledning af tjenesten eller på militært område eller i anvist
kvarter.

Så hvis ikke personen hører til det militære forsvar har han ikke noget at
gøre, men må overlade det til de civile myndigheder at dømme

At resultatet nok bliver det samme er en anden sag

/carsten

Fra : Rea721

Dato : 04-07-04 23:46

I news:40e87e27$0$174$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
skrev Carsten Holck følgende tekst:

> Jammen, men kun overfor personel der er underlagt militær retspleje,

Naturligvis.

Fra : Rea721

Dato : 05-07-04 00:48

I news:40e888d6$0$175$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
skrev Rea721 følgende tekst:

> Naturligvis.

Og dog???

Du sprang jo tilfældigvis §7 over
*********
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19870064229-REGL
Bekendtgørelse af militær straffelov

§ 7. Personer, der ikke efter reglerne i §§ 5 og 6 er omfattet af
loven, straffes kun for medvirken til overtrædelse af denne, såfremt der for
overtrædelsen er hjemlet straf af fængsel i 4 år eller derover.
**********

Som jeg læser det, kan civile altså også straffes efter den militære
straffelov?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-07-04 00:53

"Rea721" <skod2[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> **********
>
> Som jeg læser det, kan civile altså også straffes efter den militære

Men kun ved ovennævnte strafudmåling.

Jeg vil nu ikke mene et færdselsuheld kan oppebære *den' strafferamme/dom.

Hr. Bjørn

Fra : Rea721

Dato : 05-07-04 01:11

I news:40e8984b$0$172$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
skrev Bjørn Jørvad følgende tekst:

> Men kun ved ovennævnte strafudmåling.

Ja det siger sig selv.

> Jeg vil nu ikke mene et færdselsuheld kan oppebære *den'
> strafferamme/dom.

Sikkert ikke.

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 05-07-04 02:19

> Gør en militær flyveplads da det..?

Ja - hvis der er tale om de områder hvor postbudet, dækmanden,
benzinleverandøren osv. bevæger sig på, så *er* det almindelig
færdsel.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-07-04 10:15

> [...]
> flyvestationen. Der var bestemt ikke offentlig adgang til stedet,
> som alligevel var omfattet af færdselsloven.

Der blev skrevet, at færdselsloven gælder alle steder, hvor der er
offentlig adgang. Det betyder ikke, at Færdselsloven ikke gælder
steder, hvor der ikke er offentlig adgang i ordets almindelige
betydning. Det er er her tommelfingerreglen med to uafhængigt af
hinanden/postbudet kommer ind i billedet i forbindelse med tolkningen
af FÆL §1.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Reino Andersen

Dato : 03-07-04 10:30

Morten Bjergstrøm skrev:

> [...]
> betydning. Det er er her tommelfingerreglen med to uafhængigt af
> hinanden/postbudet kommer ind i billedet i forbindelse med tolkningen

Så kan udsagnet jo *slet* ikke bruges, hvis man ikke kan slutte
modsætningsvis.

"Færdselsloven gælder steder, hvor der er offentlig adgang og også steder,
hvor der ikke er"?

Tommelfingerreglen kan godt bruges, men det er *kun* en tommelfingerregel.

Mener du i øvrigt, at færdselsloven gælder i en forhave?

--
Reino

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-07-04 11:58

> Så kan udsagnet jo *slet* ikke bruges, hvis man ikke kan slutte
> modsætningsvis.
>
> "Færdselsloven gælder steder, hvor der er offentlig adgang og også
> steder, hvor der ikke er"?

Jeg kan godt se, at det er dårligt formuleret.

> Mener du i øvrigt, at færdselsloven gælder i en forhave?

Det bliver et gæt og gættet er nej.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-07-04 00:48

"Tommy Hansen" <tommyhhXXX@tdcadsl.dk> wrote in

> Og på en parkeringsplads er de hvide markeringer blot en
> vejledning, dvs. ved en påkørsel er det ikke et spørgsmål om
> vigepligt i følge færdselsloven.

Er der ikke højrevigepligt på en parkeringsplads ?

Fra : JBH

Dato : 03-07-04 12:46

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> "Tommy Hansen" <tommyhhXXX@tdcadsl.dk> wrote in

> Er der ikke højrevigepligt på en parkeringsplads ?

Jo.
Der var et indslag i tv øst engang, om en episode fra Bilka´s
parkeringsplads, hvor 2 biler var kørt sammen. Den ene part troede den
anden kørte efter vejmarkeringen (hvide haj tænder) og den anden troede
omvendt modparten havde "højrevigepligt" Det var den som kørte efter
skiltene/vejmarkeringen som "tabte"

mvh
JBH

Fra : Reino Andersen

Dato : 03-07-04 13:34

JBH skrev:

> [...]
> troede omvendt modparten havde "højrevigepligt" Det var den som
> kørte efter skiltene/vejmarkeringen som "tabte"

Det lyder underligt - det strider i hvert fald mod § 4. Hvis der er
skilte/vejafmærkning skal det følges frem for generelle færdselsregler, så
der må have været andre forhold, der havde betydning i ovenstående uheld.

--
Reino

Fra : JBH

Dato : 03-07-04 14:36

> Det lyder underligt - det strider i hvert fald mod § 4. Hvis der er
> skilte/vejafmærkning skal det følges frem for generelle færdselsregler, så
> der må have været andre forhold, der havde betydning i ovenstående uheld.

Nu er det nogle år siden jeg så indslaget, men problematikken var netop at
Bilka´s vejmarkeringer, med hajtænder og kørselsretning, uanset hvor
professionelt det var udført, ikke var noget værd. der gjaldt højrevigepligt
på hele parkeringsområdet.

Jeg ved ikke om der er forskel på om det er et privat eller et offentlig
ejet parkeringsområde, Jeg formoder da at Bilka (Ved Tilst) selv ejer
parkeringsområdet da de selv havde stået for at få lavet vejmarkeringerne.
Det kan også være der var forskel på det politimessige og det
forsikringsmessige skyldsspørgsmål. Jeg mener at indslaget jeg så, gjaldt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-07-04 14:56

JBH skrev:

> [...]
>Bilka´s vejmarkeringer, med hajtænder og kørselsretning, uanset hvor
>professionelt det var udført, ikke var noget værd. der gjaldt højrevigepligt

Mon ikke det var fordi private ikke har lov at lave (gyldige)
færdselsmarkeringer?

Hvis jeg har ret, må den tabende bilist i øvrigt kunne sagsøge
Bilka for vildledende markering.

--
Bertel

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-07-04 15:45

Bertel Lund Hansen skrev:

> Mon ikke det var fordi private ikke har lov at lave (gyldige)
> færdselsmarkeringer?

Hvis ikke jeg taget fejl, så må private nu godt, men det skal godkendes af
myndighederne (sikkert politiet) først.
Jeg ved at dengang jeg kørte turistbus, kom jeg jævnligt ved en børnehave,
med en udflytterbørnehave, de boede på en privat fællesvej, de ville have
et stopforbudsskilt med undtagelse for bussen op, og fik at vide da de
søgte myndighederne om at sætte sådan et op, fik de at vide, at det kunne
de godt få tilladelse til, men da det er en privat fællesvej, så skal de
selv sørge for at det kommer op, selv betale for det, og det skal opfylde
gældene regler om størelse/udførsel.

Jeg drager derfor konklutionen (som måske er forkert? ) at Bilka godt på
lave hajtænder og skiltning på deres private kunde P-plads, men at
myndighederne skal godkende det på forhånd,,,

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 03-07-04 15:50

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg drager derfor konklutionen (som måske er forkert? ) at Bilka godt på
> lave hajtænder og skiltning på deres private kunde P-plads, men at
> myndighederne skal godkende det på forhånd,,,

Jeg kommer til at tænke på Disney World.

Måske én af årsager til at et sådan anlæg ikke kan ligge i Danmark er vor
lovgivning på det område.

Dem der har besøgt et Disney World i USA og set indgangsvejene,vil forstå
hvorfor.

Hr. Bjørn

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-07-04 16:04

Bjørn Jørvad skrev:

> [...]
> lovgivning på det område.
> Dem der har besøgt et Disney World i USA og set indgangsvejene,vil forstå

Kan du ikke berette for os andre?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 03-07-04 16:10

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kan du ikke berette for os andre?

Disney World har deres helt egne skiltning og eget politi, så du ikke er i
tvivl om, du nu (på en 8-spors motorvej) er kørt ind i *deres* verden.

De håndhæver færdselsloven helt efter egne regler og staten har intet at
skulle have sagt på deres område.

Jeg erindrer at Disney World i Orlando dækker et område på næsten samme
størrelse som Fyn.

Hr. Bjørn

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-07-04 21:32

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> wrote in

> Jo.

Jeg mente nok det var sådan :)
Min kørelærer fortalte at der engang i Hillerød var en
parkeringsplads hvor køreprøverne startede. Lige før udkørslen var
der mulighed for trafik fra højre og var der altså højrevigepligt.
Masser af elever dumpede fordi de overså dette - surt at dumpe
køreprøven før man når ud på vejen :/

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-07-04 22:16

Henrik Stidsen skrev:

> [...]
> der mulighed for trafik fra højre og var der altså højrevigepligt.
> Masser af elever dumpede fordi de overså dette - surt at dumpe

Dengang jeg skulle have mit første kørekort, var der to nyudklækkede
kørelære der var gået sammen om køreskolen, men bilerne var ikke lige
gamle, den anden kørelære havde fået totalskadet bilen ved første
køreprøve, men eleven bestod, de havde kørt længe nok til at den sagkyndige
kunne bedømme eleven, og denne var uden skyld.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-07-04 22:45

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> wrote in

> [...]
> totalskadet bilen ved første køreprøve, men eleven bestod, de
> havde kørt længe nok til at den sagkyndige kunne bedømme eleven,

Sejt nok :)

En af dem jeg tog kørekort sammen med var ude for at en fodgænger
mente at hans gåtur (løbetur) skulle fortsætte lige ud foran hende.
Sagkyndig nåede bremsen først så hun troede hun ville dumpe - det
gjorde hun dog ikke, det var ren refleks at sagkyndig trådte på
bremsen og et rent tilfælde at han ramte den først.
Så længe det ikke er elevens skyld er der vel ikke grundlag for at
dumpe dem ?