Hvem er jurister her i gruppen?
Fra : Per

Dato : 01-07-04 14:16

Hey NG!

Jeg følger jævnligt denne NG og synes tit at finde en masse gode svar. Men
dog ikke altid - det lader til, at der jævnligt bliver skrevet hvad folk
tror de ved om juraen.

Er der nogen der oplever det samme som mig?

Jeg ved i hvertfald godt hvilke personers svar jeg vil vælge at tro/følge,
og hvem som jeg ikke ville have den helt store tillid til.

Så er der nogen der tør udmelde hvilken baggrund de har for at svare i
gruppen - altså hvem er jurister og burde have forstand på jura, og hvem er
"bare" interesseret i jura

Mvh. Per!

---
Denne mail er certificeret virusfri

Fra : Per Christoffersen

Dato : 01-07-04 14:28

> Så er der nogen der tør udmelde hvilken baggrund de har for at svare i
> gruppen - altså hvem er jurister og burde have forstand på jura, og hvem
er
> "bare" interesseret i jura

Jeg tør godt
Jeg er ikke jurist, men interesserer mig for området af proffessionelle
årsager.

Jeg forsøger så vidt muligt at underbygge mine svar med henvsininger til
lovtekst, andres fortolkninger el. lign, - netop for at øge troværdigheden,
og hæve niveauet i argumentationen.

/Per

Fra : Jane

Dato : 01-07-04 15:11

Per skrev i <news:40e40e4d$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Så er der nogen der tør udmelde hvilken baggrund de har for at svare i
> gruppen - altså hvem er jurister og burde have forstand på jura, og
> hvem er "bare" interesseret i jura

Jeg er bare nysgerrig og skriver det i mine indlæg hvis jeg
husker det.

Jane - uden jura baggrund
--
æbleskrog.dk

Fra : Gerner

Dato : 01-07-04 16:21

On Thu, 1 Jul 2004 15:15:36 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Jeg følger jævnligt denne NG og synes tit at finde en masse gode svar. Men
>dog ikke altid - det lader til, at der jævnligt bliver skrevet hvad folk
>tror de ved om juraen.

Du har læst det her fra juragruppens fundats ? Ellers gør det nu.

3. Fundats:
Formålet med gruppen er seriøs diskussion af juridiske emner.
Deltagerne opfordres til at begrænse deres svar til de områder
hvor de har konkret juridisk viden under en eller anden form,
herunder f.eks. uddannelse, praktisk arbejde eller personlige
erfaringer.

Deltagere bedes bemærke at gruppens fokus er debat og ikke
egentlig juridisk rådgivning, og at svar i gruppen ikke bør
erstatte professionel konsultation i væsentlige sager. Med
dette forbehold kan spørgsmål om alle mulige konkrete sager
eller situationer stilles og drøftes.

--
Gerner
1424WU/6731hrs

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 01-07-04 16:43

Goddag Gerner

"Gerner" <nospamadres@postkasse.org> skrev i en besked til Per
> [...]
> erstatte professionel konsultation i væsentlige sager. Med
> dette forbehold kan spørgsmål om alle mulige konkrete sager

Jeg tror egentlig også det *ville* være kamikaze -- trafikalt set -- hvis
man krævede decideret juridisk embedseksamen for deltagelse i gruppen...

Jeg har en baggrund hvor jeg fik 10 i erhvervsret på HHX. Har altid
interesseret mig for jura, men fik -- pga. ungdommens sløvsind -- et for
lavt niveau til at gå på jurastudiet. Det blev så til sprog i stedet, men
dog med en væsentlig fokus på jura i læsning af både aviser, bøger,
tv-programmer m.v...

Jeg skriver også altid, hvis jeg er usikker på området, og især spørger jeg
tit ind til problemstillingen, for vi må jo erkende at mange ofte
præsenterer "sagen" ganske subjektivt til at begynde med...

Tak for klar udmelding om gruppens formål...

Henrik, Slagelse

Fra : RH

Dato : 01-07-04 16:26

> [...]
>
> Så er der nogen der tør udmelde hvilken baggrund de har for at svare i
> gruppen - altså hvem er jurister og burde have forstand på jura, og hvem

Jeg er heller ikke jurist - men er netop uddannet cand.merc. hvor man har en
del undervisning i erhvervsret. Det gør mig naturligvis ikke jurist men jeg
har da en lille smule forstand på nogle enkelte områder. Ellers er jeg
"bare" interesseret i jura

/Sanne

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-07-04 16:46

RH wrote:

> [...]
> har da en lille smule forstand på nogle enkelte områder. Ellers er jeg

Samme her. Dog er min cand.merc fra 2002.

mvh

Carsten Riis

Fra : Viggo Karlsen

Dato : 01-07-04 17:01

De fleste her svarer typisk på må og få uden at have nogen juridisk
baggrund. Det er jo rart at kunne se ud som om man kan finde lovparagraffer
frem - om det er de rette eller de anvendes i den rette sammenhæng er for
dem sådan set ligegyldigt. Det er jo bare rart at se sit eget ævl på tryk -
(ikke Bertel?)
Selv har jeg nogen juridisk baggrund. Er cand.oecon., hvor jeg har bygget
uddannelsen delvist på juridiske fag taget sammen med de rigtige cand.jur.
studerende.

Viggo

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-07-04 17:32

Per skrev:

>Så er der nogen der tør udmelde hvilken baggrund de har for at svare i
>gruppen

Jeg fik vækket interessen for jura af et semesterkursus i it-jura
under datamatikeruddannelsen - af en yderst kompetent lærer.

Det faldt stort set sammen med at juradebatgruppen blev oprettet,
så den har jeg fulgt siden. Det har givet mig en vis juridisk
indsigt i enkelte områder.

--
Bertel

Fra : Per

Dato : 01-07-04 18:07

> [...]
>
> Det faldt stort set sammen med at juradebatgruppen blev oprettet,
> så den har jeg fulgt siden. Det har givet mig en vis juridisk

---

For mit eget vedkommende, så er jeg politibetjent og havde både strafferet,
civilret og færdselslov på politiskolen og bruger det naturligvis også til
daglig.

Rart at der er en vis expertise og interesse for juraemnet her i gruppen.

Mvh. Per!

Fra : PVS

Dato : 01-07-04 21:50

Hej

Jamen jeg er stud.jur og starter på 3. år til sommer

PVS

Fra : Andre

Dato : 01-07-04 21:19

> [...]
> dog ikke altid - det lader til, at der jævnligt bliver skrevet hvad folk

Jooe, det vil det nok altid være.

> Er der nogen der oplever det samme som mig?
>
> Jeg ved i hvertfald godt hvilke personers svar jeg vil vælge at tro/følge,
> og hvem som jeg ikke ville have den helt store tillid til.

Nu har du kommet så langt at du måske ligesågodt også kunne nævne nogle
navne... :)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-07-04 06:24

Per wrote:
> Så er der nogen der tør udmelde hvilken baggrund de har for at svare i
> gruppen - altså hvem er jurister og burde have forstand på jura, og
> hvem er "bare" interesseret i jura

Erhversret på Ingeniørstudiet sammen med HA (Ikke dem med rygmærker) eller
hvad det nu var..

Har længe interesseret mig for jura, da jeg synes der er for mange der tager
røven på folk...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Jens Horstmann

Dato : 02-07-04 21:51

Ægte stud.jur og snart færdig her. Indtil videre med speciale i
ophavsret og presseret.

/Jens

Fra : Anders Andersen

Dato : 02-07-04 20:21

Hej.

Jeg er ikke jurist, men har da i en del år lokket nogle tosser til, at
betale mig løn for at arbejde med skat og har da også en hel del uddannelse
inden for området, så det er det eneste jeg skrive indlæg om. Det gør jeg
primært fordi at jeg synts at det er sjovt/rart at hjælpe folk lidt på vej.

En lærer (det var vist på et erhvervsrets kursus) sagde engang, at man skal
passe meget på med, at lytte til folk der havde taget et enkelt kursus i
jura, og så tror at nu ved de hvordan reglerne er. Der kræver ofte at man
har uddannet jurist og/eller har beskæftiget sig grundigt med et område, for
ikke at blive "taget med bukserne nede" i regeljunglen.

Men man skal jo også sige, at der er forskel på at give et bud på
hastighedsgrænsen på motorvejen og så en vurdering om Thule-beboernes
tvangsforflytning i forhold til menneskeretskonventionen og tilhørende
erstatningsansvar/krav.

Tak til den der bragte fundatsen for gruppen, den kendte jeg ikke, men den
kræver jo at folk har selvdiciplin mht. egne evner.

Erik.