Genbrug af P-bøde
Fra : Thomas VJ

Dato : 30-06-04 12:23

Hej,

Er det strafbart at genbruge en Parkeringsbøde?

Forstået således at en person enten parkerer sin bil på offentlig vej hvor
der skal betales parkerings afgift eller parkerer sin bil direkte ulovligt
ved eksempelvis at hensætte den for tæt på et vejkryds, og derefter sætter
en gammel p-bøde i forruden for at snørre parkeringsvagterne til at tro at
bilen allerede har fået en bøde for forseelsen?

mvh,
Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-06-04 12:47

Thomas VJ skrev:

>Er det strafbart at genbruge en Parkeringsbøde?
[til at sætte i bilruden så man ikke får en rigtig]

Ja, det er bedrageri.

§ 279.   For bedrageri straffes den, som, for derigennem at skaffe
   sig eller andre uberettiget vinding, ved retsstridigt at
   fremkalde, bestyrke eller udnytte en vildfarelse
   bestemmer en anden til en handling eller undladelse,
   hvorved der påføres denne eller nogen, for hvem
   handlingen eller undladelsen bliver afgørende, et
   formuetab.

--
Bertel

Fra : Reino Andersen

Dato : 30-06-04 16:32

Bertel Lund Hansen skrev:

> Ja, det er bedrageri.

Hvem lider et formuetab?

--
Reino

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-06-04 17:05

Reino Andersen wrote:

> Hvem lider et formuetab?

Staten, da de ikke tjener med en p-bøde...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-06-04 17:44

Reino Andersen skrev:

>Hvem lider et formuetab?

Det firma der går glip af P-afgiften.

--
Bertel

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 30-06-04 19:57

On Wed, 30 Jun 2004 18:43:36 +0200 Bertel Lund Hansen wrote:

> Det firma der går glip af P-afgiften.

Kommer firmaerne og tjekker P-pladserne mere end en gang om dagen?
(Afgiften er vist per døgn)

--
41 6E 64 65 72 73

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 07-07-04 07:58

Anders Bo Rasmussen faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> Kommer firmaerne og tjekker P-pladserne mere end en gang om dagen?

Ja i mit lokalområde gør de.
Det er ikke unormalt at se parkeringsvagter fra Københavns Parkering i
Nyboder flere gange om dagen - og det er kun i den periode hvor jeg har
fri.
Jeg har også set folk have fået flere parkeringsbøder på samme dag (den
groteske var en som fik en bøde, gik ned hentede den ind og så fik en ny
senere samme dag men skhl at lade den gamle bøde sidde :)).

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"Stay down bitch!"
-- Samuel L. Jackson as Elmo McElroy in '51st State'

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 07-07-04 07:59

Henrik Bøgh faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> Jeg har også set folk have fået flere parkeringsbøder på samme dag (den
> groteske var en som fik en bøde, gik ned hentede den ind og så fik en ny
> senere samme dag men skhl at lade den gamle bøde sidde :)).

Med parkeringsbøder mener jeg selvfølgelig parkeringsafgifter (slog mig ca.
½ sekund efter at jeg havde trykket sendt :( )

> Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"If you where the last man on earth, i'd date outside my species"
-- Heather Locklear as Caitlin Moore in 'Spin City'

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 30-06-04 21:08

Bertel Lund Hansen skrev sålydende:

> [til at sætte i bilruden så man ikke får en rigtig]
>
> Ja, det er bedrageri.
>
> § 279.

Den dristige fortolkning af strfl. § 279 ville jeg nu gerne se en dom
for, før jeg kan tage den alvorligt.

høa

Fra : Viggo Karlsen

Dato : 30-06-04 20:38

Du bestemmer vel selv, hvilke gamle tryksager du vil have siddende under din
vinduesvisker, når du parkerer!
Hvis en P-vagt hopper på den, må det være hans problem - ikke dit.
Jeg kan vanskeligt se du gør noget direkte ulovligt - Bertels bedrageri er
ihvertfald helt ude i hampen.

Viggo

---

Fra : Peter Hansson

Dato : 07-07-04 09:33

"Viggo Karlsen" <viggo___karl@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis en P-vagt hopper på den, må det være hans problem - ikke dit.
> Jeg kan vanskeligt se du gør noget direkte ulovligt - Bertels bedrageri er

Jeg tror man skal skelne mellem afgift og bøde. Desuden kan jeg ikke se at
det skulle være ude i hampen med 279. Spørgsmålet gik på at snøre P-vagten.
D.v.s. der er fortsæt.

PH

Fra : SoftMan Brian

Dato : 30-06-04 21:39

"Thomas VJ" <forkertadresse@nowhere.invalid> wrote in message
> [...]
> en gammel p-bøde i forruden for at snørre parkeringsvagterne til at tro at
> bilen allerede har fået en bøde for forseelsen?

Hvis det er parkering københavns område får du næppe så meget ud af det. Jeg
har set biler med et par bøder stablet oveni hinanden på forruden

Fra : Carsten Holck

Dato : 01-07-04 08:44

Heldigvis faldt SoftMan Brian <Brian_Hoey@hotmail.com> over tastaturet og
skrev følgende i news:cbv84s$jrj$1@news.net.uni-c.dk:

> [...]
>
> Hvis det er parkering københavns område får du næppe så meget ud af
> det. Jeg har set biler med et par bøder stablet oveni hinanden på

Jeg tror nu også at P-vagterne har styr på deres ruter, så de god ved om der
har været en kollega før.
Det er nok bedre at lave den på et sted hvor det er politiet der giver
bøden, de følger ikke i samme grad "faste" ruter.

--
/carsten

Fra : Thomas VJ

Dato : 01-07-04 11:06

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> skrev i en meddelelse
<klip>

> [...]
> Det er nok bedre at lave den på et sted hvor det er politiet der giver
> bøden, de følger ikke i samme grad "faste" ruter.

Åbenbart ikke i min gade i København, hvor vi endda har to parkeringsvagter
boende.
Den samme bil står nærmest dagligt ulovligt parkeret (for tæt på vejkryds og
uden at have tre meters afstand til den fuldt optrukne linje i
opmarcheringsbåsen) og jeg har set ejeren benytte sig af tricket flere
gange...
Stort set alle andre biler der parkerer der bliver bustet.

mvh,
Thomas

Fra : Gerner

Dato : 01-07-04 11:55

On Thu, 1 Jul 2004 12:06:28 +0200, "Thomas VJ" <forkertadresse@nowhere.invalid>
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>boende.
>Den samme bil står nærmest dagligt ulovligt parkeret (for tæt på vejkryds og

Det er politiet der skal håndtere færdselsloven, ikke p vagten.

>uden at have tre meters afstand til den fuldt optrukne linje i
>opmarcheringsbåsen) og jeg har set ejeren benytte sig af tricket flere
>gange...

Tja, hvad forhindrer dig i at fjerne sedlen ?

--
Gerner
1423WU/6726hrs

Fra : Thomas VJ

Dato : 01-07-04 12:11

"Gerner" <nospamadres@postkasse.org> skrev i en meddelelse

<klip>

> Det er politiet der skal håndtere færdselsloven, ikke p vagten.

Det har nu været P-vagterne der har givet de andre biler på nogenlunde samme
plads P-bøder...

> Tja, hvad forhindrer dig i at fjerne sedlen ?

Er det ikke ulovligt - altså at jeg fjerner noget som helst på en anden
mands bil?

mvh,
Thomas

Fra : Ole Andersen

Dato : 01-07-04 15:43

Thomas VJ wrote:
> Det har nu været P-vagterne der har givet de andre biler på nogenlunde samme
> plads P-bøder...

Er det bøder eller parkeringsafgifter?

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
Thesis #95: We are waking up and linking to each other. We are

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-07-04 15:49

Ole Andersen skrev:

> Er det bøder eller parkeringsafgifter?

Kan man få en parkerings *bøde* ?

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
http://milli.dk/webupdate/ nu i version 0.3.3 nogle sider meldtes konstant

Fra : Gerner

Dato : 03-07-04 17:15

On Sat, 03 Jul 2004 16:48:55 +0200, Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> wrote
in dk.videnskab.jura:

>Kan man få en parkerings *bøde* ?

Ja hvis det sker ifølge færdselsloven.

§ 118. Med bøde, jf. dog stk. 4, straffes den, der:

1) overtræder § 3, stk. 1 og 2, §§ 4-8, § 9, stk. 2, § 10, § 12, §§ 14-52, §
54, stk. 2-4, § 55 a, stk. 1, § 60, stk. 5, § 60 a, stk. 5, **) § 62, stk. 2 og
3, §§ 63-65, § 67, § 70, stk. 1 og 2, § 72, §§ 74-75, § 78, stk. 3, §§ 80-82, §
83 a, § 84, stk. 2, §§ 86-88, §§ 97-99 og § 105,

2) tilsidesætter vilkår for en tilladelse i henhold til loven eller i henhold
til forskrifter udstedt i medfør af loven eller

3) undlader at efterkomme forbud eller påbud, der er meddelt i henhold til
loven eller i henhold til forskrifter udstedt i medfør af loven.

Jfr. § 28.

Hvis det sker ifølge kommunens parkeringsrestriktioner, må det fremgå af deres
regler hvad det kaldes.

Iøvrigt står der i FL også ordet afgifter bla.a. i overskrifter.

--
Gerner
1434WU/6775hrs

Fra : Ivar Madsen

Dato : 06-07-04 17:34

Gerner skrev:

> Ja hvis det sker ifølge færdselsloven.

Nogen der har fået en, eller kender nogen der har fået en pakerings *bøde*
og ikke pakerings /afgift/ ?

Xpostet, til relevante grupper, med FUT tilbage til juragruppen, hvor tråden
stammer fra.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-07-04 21:21

On Tue, 06 Jul 2004 18:33:35 +0200, Ivar Madsen
<spam.usenet.im@milli.dk> wrote:

> Nogen der har fået en, eller kender nogen der har fået en
> pakerings *bøde* og ikke pakerings /afgift/ ?

Jeg har i hvert fald fået en 'billet' af politiet en gang (for en
skråparkering[1]), men om den faktisk var benævnt "bøde" eller
"afgift", husker jeg ikke.

-A
[1] De 15-20 andre biler samme sted havde også alle fået en.
--
The Usenet Sect -- Resistance is futile. You will assimilate ò-|

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-07-04 22:00

On Tue, 06 Jul 2004 18:33:35 +0200, Ivar Madsen
<spam.usenet.im@milli.dk> wrote:

> Nogen der har fået en, eller kender nogen der har fået en
> pakerings *bøde* og ikke pakerings /afgift/ ?

Jeg har lige rodet i mine kvitteringer, og jeg har et par fra
Frederiksberg og Københavns kommuner, og de er begge benævnt
"parkeringsafgift".

Jeg fandt også den fra Københavns Politi (for en skråparkering),
og den hedder også "parkeringsafgift", ligesom det benævnes en
"afgiftpålæggelse". Den er nogle år gammel (12dec00), men mon
ikke, det hedder det samme i dag?

-A
--
The Usenet Sect -- Resistance is futile. You will assimilate ò-|

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 07-07-04 08:04

Ivar Madsen faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> Nogen der har fået en, eller kender nogen der har fået en pakerings *bøde*
> og ikke pakerings /afgift/ ?

Nej men jeg har set politiet uddele en parkeringsbøde i St. Kongensgade til
en der havde parkeret på hjørnet mellem St. Kongensgade/Dr. Tværgade:

| |
| |
------------| |------------------

St. Kongensgade
%
------------| %|------------------
| |
| |
Dr. Tværgade

Hvor det øverste procenttegn ca. udgør fordækkene og det bagerste udgør
bagdækkene. Bilen holdt tændt med taxablink og chaufføren var væk i mindst
flere minutter.

[...]

> Med venlig hilsen Ivar Madsen

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"I'll be right back, take your clothes off"
-- Jamie Lee Curtis as Wanda in 'A Fish Called Wanda'

Fra : Reino Andersen

Dato : 07-07-04 08:51

Henrik Bøgh :

> Nej men jeg har set politiet uddele en parkeringsbøde i St.
> Kongensgade til en der havde parkeret på hjørnet mellem St.
> Kongensgade/Dr. Tværgade:

Hvordan kunne du se, at det var en parkeringsbøde og ikke en
parkeringsafgift?

--
Reino

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 07-07-04 08:56

Reino Andersen faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> Hvordan kunne du se, at det var en parkeringsbøde og ikke en
> parkeringsafgift?

Det sagde politimanden at det var.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"Jeg slipper sgu' altid en lille en når jeg ser Morten Stig"
-- Carsten Bang som subsistensløs i 'Vindhætterne'

Fra : Thomas VJ

Dato : 03-07-04 21:54

"Ole Andersen" <news@palnatoke.org> skrev i en meddelelse

> Er det bøder eller parkeringsafgifter?

Det er vel parkeringsafgift når det er en P-vagt der har udskrevet den...

I forhold til det opringdelige spørgsmål (Er det strafbart at genbruge en
P-bøde/P-afgift) er det vel næppe så interessant om det er en bøde eller en
afgift?

mvh
Thomas

Fra : Gerner

Dato : 01-07-04 16:09

On Thu, 1 Jul 2004 13:10:56 +0200, "Thomas VJ" <forkertadresse@nowhere.invalid>
wrote in dk.videnskab.jura:

>Det har nu været P-vagterne der har givet de andre biler på nogenlunde samme
>plads P-bøder...

Så er det nok fordi de har overtrådt en eller flere parkeringsrestriktoner der
ligger inden for p vagtens kompetance. Kan du påvise at de har fået en bøde for
at pakere ulovligt i henhold til færdselsloven ? Så vidt jeg forstår er
pakeringrestriktioner en kommunal erfære og bøder (parkeringsafgifter ?) går til
kommunekassen ?
Færdselsbøder går i statskassen ?

>Er det ikke ulovligt - altså at jeg fjerner noget som helst på en anden
>mands bil?

Det kommer an på hvem der ejer et stykke papir nogen har sat på bilen.
Må p vagten fjerne sedlen og kikke på den for at se om den er "ægte" ?
Hvis den er ægt og du fjerner den, hvad vil "ejermanden" så gøre ?
Anmelde dig for tyveri og dermed skulle forklare hvad en gammel p bøde gør på
bilen, som er ulovligt parkeret ? Han vil nok skulle betale både p bøden (hvis
den ike er betalt) og /men i hvertfald parkeringsbøden.
Og beviser mod dig ? Tja, griber han dig ikke i gerningsøjeblikket, så.....

--
Gerner
1424WU/6731hrs

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 07-07-04 11:07

Gerner faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

> On Thu, 1 Jul 2004 12:06:28 +0200, "Thomas VJ"
> <forkertadresse@nowhere.invalid> wrote in dk.videnskab.jura:

[...]

> Det er politiet der skal håndtere færdselsloven, ikke p vagten.

Jeg så tilfældigvis faktisk en P-afgift fra Københavns Kommune for 10
minutter side da jeg var ude at gå. Følgende tekst var derpå:

Københavns Kommune

Afgiftnr: 322912XXXX
Beløb: 510.00 Kr.
Reg.Nr: DK AA11111
Biltype:
Fabrikat Mærke

Dato/klokkeslet:
Fra: 07/07/2004 10:32
Til: 07/07/2004 10:34

Gade/Plads:
BORGERGADE
UD FOR NN

Overtrædelse:
22 I/FRA VEJKRYDS
22a. Vejkryds
Deres køretøj er i strid med FÆL §
29, stk. 1. nr. 2, henstillet i vejkryds
eller inden for en afstand af 10
meter fra den tværgående
kørebanes eller cykelstis nærmeste
kant eller for tæt på en
gadeudmunding til en rundkørsel.
FÆL § 121. stk. 1. nr. 3.

Afstand: 05.60 m

Sådan meget apropos det vi lige har diskuteret herinde :)

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"Hvad fanden er der nu i vejen med Dresden??"
-- Casper Christensen som Casper i 'Langt fra Las Vegas'