Anbefaling af rose?
Fra : Jan Boegh

Dato : 08-05-01 17:30

Jeg er møjtræt af mine roser. Bortset fra 'Ingrid Bergman' kræver de alle
(altså dem jeg har) støtte med sprøjten for ikke at se jævnt sølle ud. Nu
ved jeg at de nye (gamle) engelske roser skulle være meget mere sunde og
nogle af dem skulle også være rimeligt remonterende.
Er der nogen, der kan anbefale nogle sunde, smukke og gerne velduftende
sorter?

mvh
Jan

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 08-05-01 18:52

Jan Boegh wrote:

> nogle af dem skulle også være rimeligt remonterende.

remonterende??
Det lyder som et ord fra en ordquiz :)
Hvad betyder det?

--Johan

Fra : Finn

Dato : 08-05-01 19:10

"Johan Myhre Andersen" <jma@cpk.auc.dk> skrev i en meddelelse

> remonterende??
> Det lyder som et ord fra en ordquiz :)
> Hvad betyder det?

Hej Johan

Remontering er planternes evne til at blomstre og sætte
frugt mere end 1 gang i vækstperioden.

Finn

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 08-05-01 19:45

Finn wrote:

> Hej Johan
>
> Remontering er planternes evne til at blomstre og sætte
> frugt mere end 1 gang i vækstperioden.
>
> Finn

Tak skal du ha'!
Det skal jeg huske at dupere min haveglade far med :)

--Johan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-05-01 19:01

On Tue, 8 May 2001 18:29:36 +0200, "Jan Boegh" <jan@boegh.X_net>
wrote:

> [...]
>nogle af dem skulle også være rimeligt remonterende.
>Er der nogen, der kan anbefale nogle sunde, smukke og gerne velduftende

En engelsk rose som hedder Celestial (var det vist) er den sundeste
jeg mindes. For 2 år siden, en meget våd sommer, havde alle roserne på
arbejdet stråleplet i større eller mindre grad, mest større, undtagen
denne Celestial. Der var ikke et eneste sygt blad på den. Løvet er
grågrønt, blomsten vist nok rosa. (Jeg kan desværre ikke huske det
huske det mere nøjagtigt).

Men engelske roser er generelt mere sunde end de almindelige
haveroser. Og så dufter de, som du selv er inde på.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Erna Andersen

Dato : 08-05-01 19:39

Hvilken slags jord har du? Er der hestemøg i?
De fleste roser er så krævende, at det er surt for en amatør. her
hos os har vi bonderoser / pæoner, som de bedste.
Der er ikke nogle roser der er sundere end andre.
Det kommer an på, om de kan lide at være der, så prøv dig frem med
forskellige blomster.

--
Hilsen Erna

Vedhegnet23@mail.tele.dk

Http://Ernaelisabeth.pingside.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-05-01 21:26

On Tue, 8 May 2001 20:38:38 +0200, "Erna Andersen"
<vedhegnet23@mail.tele.dk> wrote:

>Hvilken slags jord har du? Er der hestemøg i?

God løs muldjord, visse steder lerjord, men der står ingen roser.

>De fleste roser er så krævende, at det er surt for en amatør. her
>hos os har vi bonderoser / pæoner, som de bedste.

Det kommer jo svært an på hvor pernitten man er. Kan man ikke tolerere
den mindste lille plet på bladene så skal man holde sig fra roser,
ellers er (de rigtige) roser ikke specielt besværlige. Man skal bare
huske at de bliver noget pænere hvis man husker at give dem noget at
leve af.

>Der er ikke nogle roser der er sundere end andre.

Det er der da i allerhøjeste grad!

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Erna Andersen

Dato : 09-05-01 21:02

OK. Mere præcist: Der er ingen rosen-ARTER der er sundere end
andre.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-05-01 21:14

On Wed, 9 May 2001 22:01:54 +0200, "Erna Andersen"
<vedhegnet23@mail.tele.dk> wrote:

>OK. Mere præcist: Der er ingen rosen-ARTER der er sundere end
>andre.

Jo.
Rosa glauca (kobberrose) for f.eks nemmere meldug end Rosa rugosa
(rynket rose/hybenrose).

Men nu var det altså ikke arter der blev spurgt om, men nærmere
sorter/hybrider og der er meget stor forskel på sundheden.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : havesider.dk

Dato : 08-05-01 23:01

"Erna Andersen" <vedhegnet23@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der er ikke nogle roser der er sundere end andre.
> Det kommer an på, om de kan lide at være der, så prøv dig frem

Erna har fuldstændig ret, ved at give roserne de optimale
betingelser bliver de også mere modstandsdygtige overfor
sygdomsangreb.
Det kan også være at du uden at vide det har en plante der er
mellemvært for svampen der angriber dine roser.
eller hvis du får beskåret dine roser forkert, eller på et forkert
tidspunkt kan det også fremme sygdomme.

se www.havesider.dk Plantebeskyttelse.
især siderne skadedyr på roser og svampeangreb på roser, desuden
er der et par sider om biologisk bekæmpelse. Du bør måske også se
afsnittet havens pleje, der er en side om beskæring af roser, og
en om sommerbeskæring af roser.
I afsnittet Udformning og anlæg er der bl. a. siden duftende
roser, hvor der angivet nogle navne, på foskellige glimrende
roser.

Med venlig hilsen
Leif Johansen
--
Hjemmesiden for havefolket, både nybegynderen og den mere erfarne
http://www.havesider.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 10-05-01 08:10

"Erna Andersen" <vedhegnet23@mail.tele.dk> wrote in message

> Hvilken slags jord har du? Er der hestemøg i?

Nu er jeg ikke helt klar over om det der Mads' jord du spørger til eller
min.
Jeg har hvad der vel kaldes mellemsvær lidt leret jord, men når jeg planter
roser, graver jeg et halvt meter dybt hul med en diameter på samme størrelse
og hælder kompostjord i hullet.

> De fleste roser er så krævende, at det er surt for en amatør. her

Jamen jeg synes egentligt ikke det er fordi de er så krævende - det
irriterer
mig bare at jeg skal sprøjte, hvis jeg vil have pæne planter. Og jeg er
efterhånden
ved at mene at plantens udseende er vigtigere end blomsten (dermed ikke være
sagt at jeg er ligeglad med blomstringen).

> hos os har vi bonderoser / pæoner, som de bedste.

De har vel ikke mere med roser at gøre end radiser?

> Der er ikke nogle roser der er sundere end andre.

Det passer godt nok ikke. De hybenroser, jeg har haft stående i rabatten
er gevaldigt meget sundere end mine 'Louisianna'.
Og også mellem sorterne er der meget forskel.

mvh
Jan

Fra : Astrid Vest Andrease~

Dato : 08-05-01 22:41

Vores bedste og sundeste rose hedder Romance. Den blomstrer og dufter
uafladeligt fra midtsommer til december. Godt er den ikke engelsk, men
alligevel vil jeg foreslå at du prøver den. Ydermere har den umådeligt
flotte rødligt-grønne blade, og så mister blomsterne ikke farve af en slat
regn.

Venlig hilsen
Astrid Vest

Jan Boegh <jan@boegh.X_net> skrev i en

Fra : Marlene Muxoll Lofta~

Dato : 09-05-01 19:36

Jan Boegh <jan@boegh.X_net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9d96tg$v1c$1@news.net.uni-c.dk...
> [...]
> nogle af dem skulle også være rimeligt remonterende.
> Er der nogen, der kan anbefale nogle sunde, smukke og gerne velduftende

Hej.

Charles Austin må siges at være den bedste og sundeste engelske rose. Den
blomster i et væk med abrikosfarvede store blomster og er virkelig en robust
rose. Jeg har selv en del engelske roser, og der er faktisk aldrig noget i
vejen med denne.

Til gengæld skal du ikke vælge Abraham Darby - selvom det er den smukkeste
engelske rose efter min mening - for den får netop nemt stråleplet.

Og ja, de fleste engelske roser er jo remonterende, hvilket absolut ikke er
et minus!!!

Held og lykke med det.

Venlig hilsen Marlene.