Jalousi
Fra : Kevin Simpson

Dato : 28-07-04 12:19

Hejsa,

er der nogen der har god erfaring med hvordan man neddæmper eller slipper af
med sin jalousi.
Tænker på om der kan anbefales nogle bøger eller hjemmesider.
Eller måske komme med gode erfaringer.

Jeg er desværre typen der kan finde på at kigge min kærestes mobil igennem
for sms fra fyre.
Eller gennemse logfiler på pc fra chat programmer. Og jeg fotryder altid.
Det er jo krænkelse af min kærestes privatliv og er ked af at jeg ikke
stoler på hende. Er bange for at min jalousi kvæler kærligheden.

Mvh. Kevin

Fra : Rikke

Dato : 28-07-04 23:57

Du må se at få noget basal tillid til at verden vil dig det godt.
mvh Johnny

Fra : Frontier

Dato : 29-07-04 10:29

Hejsa :)

Lad mig give dette råd. Prøv at lade være i en uge. De første dage vil
være slemme, derefter vil du langsomt begynde at være stolt af dig
selv.

Vil du vide en hemmelighed? Uanset om din kæreste er dig utro eller
ej...er det ikke noget du kan stoppe. Så istedet for at spekulere på
om hun er dig utro eller ej...så nyd at hun i det mindste bruger tiden
sammen med dig. Når du starter på det, vil det skinne igennem på dine
handlinger og dit humør. Og pludselig føler din kæreste at du er den
hun gerne vil leve med.

På samme måde som du ikke fortæller din kæreste alt, fortæller hun
heller ikke dig alt. Bare fordi du ikke fortæller hende at du ikke
roder i hendes ting betyder ikke at hun ikke kan mærke det.

Mvh,
Klaus Jakobsen

Fra : ThomasB

Dato : 02-08-04 18:45

"Kevin Simpson" <zima_dk@NOSPAM.hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa,

Hej Kevin :)

> [...]
af
> med sin jalousi.
> Tænker på om der kan anbefales nogle bøger eller hjemmesider.

Først lige en definition af jalousi:
Jalousi er en følelse man har, når man reelt står over for en trussel om at
miste sin partner. F.eks efter opdaget utroskab mv. (eller børn der bliver
forfordelt af forældre mv).
Hvorimod skinsyge er ren fantasi, og altså ikke har nogen bund i
virkeligheden.

Jeg vil gætte på at du er skinsyg.

Skinsyge var noget friere blev, når de blev afvist af pigen. Pigen skulle
ifølge gammel skik, sende frieren et stykke skind, hvis hun afslog frieriet.
Frieren blev så skin(d)syg.

Der kan være flere årsager til skinsyge, men den for de fleste, største
årsag, er at man har lavt selvværd.

De fleste skinsyge mennesker, forsøger at leve deres egen manglende
selvkærlighed ud gennem deres partner, ved at investere al deres kærlighed i
partneren, og altså baserer deres selvværd på deres partners kærlighed til
dem. Hvis de mister deres partner, så mister de også deres selvværd. Og så
er det ikke længere "kun" frygten for at miste partneren man har ved f.eks
utroskab, men også frygten for at miste en del af sig selv (sit selvværd).

Det skal lige siges, at alle på et eller andet tidspunkt har været skinsyge,
og at det er en meget normal følelse.

Når man er skinsyg, så trykker og prikker det i brystet, det er enormt
ubehageligt. Man kan ikke holde ud at være nogen steder, og man kommer ofte
til at omklamre sin partner, hvilket så måske fører til afvisninger, hvilket
så fører til mere skinsyge. Altså skruen uden ende. Partneren aner måske
slet ikke at man er skinsyg, og forstår ikke problemets omfang.

Når man er skinsyg så forestiller man sig alt muligt "grimt".
Mænd vil sikkert forestille sig sin partner være seksuelt sammen med en
anden mand (med en større pik), hvorimod kvinder vil tænke på sin mand, der
går lang ture med en anden kvinde (uden appelsinhud) på stranden e.l.

Den skinsyge er flov over sine følelser og fortæller ikke nogen om sin
skinsyge.
Der sker så det at der kommer nogle stikpiller ud en gang i mellem, f.eks
"hvorfor glor du sådan på ham", og "hvad lavede du mellem kl. 13 og 14, da
jeg ikke kunne få fat på dig". Så vil partneren som regel gå i
forsvarsposition (gør de fleste når de bliver anklaget, især falske
anklager), og så vil den skinsyge straks tro at der er noget om snakken, for
hvorfor ellers forsvare sig?

Det fører som regel til skænderier, som bestem ikke gør situationen bedre.

Det man som skinsyg skal gøre er, ÅBENT og ÆRLIGT at fortælle sin partner at
man er skinsyg.
Man skal simpelthen fortælle ALLE sine følelser, også selvom det lyder
totalt åndsvagt. Det lyder iøvrigt endnu mere åndsvagt når man fortæller
sine skinsyge fantasier højt, og man kan som regel selv høre hvor dumme
fantasierne er - det hjælper i sig selv.

Sæt jer ned, og tal om det, forklar hende at du virkelig har et stort
problem, der betyder meget for dig. Få det hele talt igennem, og måske få
lettet din dårlige samvittighed over at have snaget i hendes ting samtidig?
Når der opstår en situation, hvor du føler dig skinsyg, så fortæl hende det.

Husk nu VÆR HELT ÆRLIG OM ALT! Fortæl ALT hvad du har følt og tænkt.
Det kan være svært at få hul på, men er det ikke værre at være skinsyg?
Du er ikke mindre mand bagefter - tværtimod. Jeg har aldrig mødt en kvinde,
som ikke synes at en mand der taler om sine følelser er mere værd, end en
mand der ikke gør.

I sidste ende drejer det sig, jo også om jeres forhold, og hvordan i har det
hver især, så det er sikkert også i din partners interesse at få løst dette
problem.

> [...]
> Det er jo krænkelse af min kærestes privatliv og er ked af at jeg ikke
> stoler på hende. Er bange for at min jalousi kvæler kærligheden.

Jeg vil ikke dømme dig fordi du har snaget i hendes ting - det sker. Det
vigtigste er at du godt ved at det er forkert.

Til slut vil jeg anbefale dig at få gjort noget ved dit selvværd. Der findes
flere hjemmesider, der omhandler det at have lavt selvværd. Jeg kan bl.a
anbefale: http://hjem.get2net.dk/ebbesk/selvtillid/2.htm

Mvh Thomas

Fra : Kevin Simpson

Dato : 03-08-04 20:01