Vuggedød!
Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 08-05-01 16:55

To gange d.d. er min computer 'afgået ved døden under søvn'!
Inden jeg går væk fra den, plejer jeg altid at lukke alle programmer (-
Finder og screensaver) - jeg ved ikke, om dette har nogen større
betydning, men jeg har på fornemmelsen, at flere åbne programmer øger
sandsynligheden for, at fænomenet opstår?
Og så starter jeg forresten oftest screensaveren manuelt, når jeg
forlader 'dyret' i længere tid.
Samme fremgangsmåde fulgte jeg i dag - men alligevel har misèren altså
gentaget sig [og Mac'en har ikke sovet på maven! ]
Nogen gode idéer??

Og lige da jeg ville sende dette af sted, fik jeg forresten en
'systemfejl #10' - så nu har jeg altså foretaget dagens tredje
'trefingerstart'!

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Anders

Dato : 08-05-01 17:33

Hans H.V. Hansen skrev ang. fænomenet "død ved genoplivning":

> ...at flere åbne programmer øger
> sandsynligheden for, at fænomenet opstår?

Min personlige erfaring er at Word er en stor dræber. Jeg oplever igen og
igen at når jeg genopliver min Pismo, så er Word frossen og har "frysset"
finder så meget, at det eneste jeg kan gøre er at flytte lidt rundt med min
curser. Lidt uncool, når man ikke har slået autosave funktionen til. Prøv
dig frem og se om det er specielle programmer der får din mac ned med
nakken.

Anders

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 08-05-01 21:32

Anders <ajk@mac.com> wrote:
> Prøv dig frem og se om det er specielle programmer der får din mac ned med
> nakken.

Jo, men som jeg skrev, havde jeg kun Finder plus min screensaver ('Dark
Side of the Mac') i gang, når det skete - Finder kan jeg jo ikke undgå,
og screensaveren er da også ret 'nyttig'!

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-05-01 03:06

Hej Hans

Lidt info ønskelig... Model? - Mac OS? osv. Og så en ting, - hvilken
screensaver bruger du?

- For hvis du bruger enten After Dark 4.2Deluxe eller MacDim 2, så kan du
lige så godt skrotte dem, hvis du samtidig bruger Mac OS 9.x/9.1. AD er
overhovedet ikke kompatibel med 9.1 og næsten heller ikke med 9.0.4, men
den kan dog drilles til at tro, at det er et ældre system ved at
installere den manuelt. Men MacDim har godt nok givet mig grå hår (flere
end jeg har i forvejen). Den fik min G3 til at 'hænge' på de underligste
tidspunkter, og det uanset om jeg brugte plug-ins eller bare den rene
MacDim.

Og har du prøvet at hente 'Sleep Memory Extension' fra Apple? - Jeg véd
godt, at der er nogle, der siger, den kun virker på bestemte modeller, men
den virker ganske udmærket på min G3/233 også - både på OS 9.1DK/US og
9.2a2US samt på OS 8.6DK.

Og den der type 10 error kunne godt tyde på, at du har et problem med din
HD, - prøv at køre en gang DiskDoctor, - eller allerhelst læg et nyt
directory med DiskWarrior.

mvh. Erik Richard

"Hans H.V. Hansen" wrote:

> [...]
>
> Og lige da jeg ville sende dette af sted, fik jeg forresten en
> 'systemfejl #10' - så nu har jeg altså foretaget dagens tredje

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 09-05-01 18:15

> Lidt info ønskelig... Model? - Mac OS? osv. Og så en ting, - hvilken
> screensaver bruger du?

Hej Erik Richard,

P6200, MacOS 7.6.1, 'Dark Side of the Mac 4.2' [som jeg vist for
adskillige år siden hentede ned fra Jyllandspostens (hedengangne?) site]
Jeg er godt tilfreds med den, men da jeg skulle til at besvare dette,
kom jeg lige til at kigge på hukommelsestildelingen:
Anbefalet: 64k/Minimum: 64k/Ønsket: 64k!!

Så måske har problemet bare ligget der? I hvert tilfælde har jeg nu
ændret tildelingen til 128k - og så ser jeg, om det forekommer at
hjælpe??

> Og den der type 10 error kunne godt tyde på, at du har et problem med din
> HD, - prøv at køre en gang DiskDoctor, - eller allerhelst læg et nyt
> directory med DiskWarrior.

Jeg er desværre ikke i besiddelse af disse 'eksotiske' værktøjer!
Jeg plejer at klare mig fint med nu og da at checke/reparere med Disk
Førstehjælp, 'genopbygge skrivebordet' og evt. 'zappe' P-RAMen!
Og så måske det vigtigste: Have mindst mulig 'fyldningsgrad' på HDen!
Sidste år var jeg oppe på ca. 90% - i dag bruger jeg kun 20 - 30% (incl.
virtuel hukommelse).
Efter at jeg begyndte på det, oplever jeg at computeren i det hele kører
roligere - og *næsten* problemfrit.
{Lige et eks.: Du husker måske, at jeg i sin tid spurgte om et problem
vedr. frysning af Claris Works, hvor du anbefalede at skrotte et større
antal 'indstillinger' m.m.
Efter at jeg reducerede min HD-udnyttelse har jeg ikke oplevet dette
problem èn eneste gang - tidligere skete det måske hver tredje gang, jeg
forsøgte at lukke et dokument *uden* at arkivere udførte ændringer!}

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 14-05-01 13:58

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:
> Så måske har problemet bare ligget der? I hvert tilfælde har jeg nu
> ændret tildelingen til 128k - og så ser jeg, om det forekommer at
> hjælpe??

Meget kunne tyde på, at hunden virkelig lå begravet dér?
I hvert tilfælde har jeg ikke oplevet 'vuggedød' siden - 7, 9, 13!

Men *er* det i øvrigt en fordel at begrænse antallet af åbne programmer,
inden computeren går i dvale - eller er det bare noget, jeg bilder mig
ind?

--
med venlig hilsen
Hans