Tom og Jerry, Kierkegaard og Grosbøll.
Fra : Bo Warming

Dato : 08-08-04 04:28

Tom og Jerry, Kierkegaard og Grosbøll.

Humørforladte Kierkegaard og Grosbøll

"Mennesket er det eneste dyr, der ler - det alene lider så frygteligt, at
det måtte opfinde latteren", skrev Nietzsche, men var uvidende om, at
fuglesang, ulvehyl og abeskrig ofte er "en art latter", der gejler gruppen
op til illusion om at fjenderne er dumme og svage og gruppen er stærk og
usårlig . Larmende humor er selvopfyldende profeti, der skræmmer
konkurrenter ud af territoriet.

" Den bedste humor går ud over vore fjender" skrev
Sofokles.

"At le er at elske andres ulykke, men med god samvittighed". Nietzsche

"Gud er ikke en skabende dukkefører, der griber ind", skrev Spinoza, som
allerede i 1600-tallet moderniserede den gamle skaber-Gud til en ånd i
naturen og mellem mennesker, hvilket pastor Grosbøll nok snart fradømmes
sin titel for at have kopieret i sine prædikener.

Hvad hvis den halv-ateistiske Tårbæk-præst som højmesse-indslag havde vist
sin lillebitte menighed Tom og Jerry tegnefilm som visualisering af
evangeliernes livsglæde? Så var fyring sket tidligere, for centralt vedtagen
liturgi må der ikke pilles ved.

Tom og Jerry-tegnefilm er som religion - giver fælles følelse af
overlegenhed - idet kat og mus banker hovedet ned i maven på den anden, og
vi identificerer os med vinderen.

Når stats-TV i de kommende år laver film over Grosbøll-retssagen vil pointen
blive, at abstrakt,u-fundamentalistisk kristendom har kirken længe
accepteret og tilladt , bl.a. allegorisk tolkning af jomfrufødsel og
djævelen.

Grosbøll misbruger prædikestolen til at hetze mod DF, og kan bruges af Fogh
til at behage jyske gammelkristne, så de ikke stemmer på Kristendemokraterne
men på et regeringsparti.

Fejlen hos DF er, at de ikke vil privatisere kirken, som Fremskridtspartiet
ville - kun venstrefløjen forstår, at nutidsreligionen hedder HUMOR.

Landskamp-stemning og andet der giver det halvkristne danske folk en vis
korpsånd i stil med muslimernes.

"Hvor der er lykke er der glæde ved vrøvl" skrev Nietzsche

Mangeguderiernes mytologier havde humor, men kristendommen er tungsindig

" Humorens hemmelige kilde er ikke glæde men sorg Der er ingen humor i
Himlen.Mark Twain

" Den, for hvem livet er bitter alvor, kan ikke være humorist.
Goethe

" Gud er en komiker der optræder for et publikum, der er bange for at le.
Nietzsche

"Kærligheden, visdommen, skønheden, klogskaben - alle har de guder.
Humoren har ingen.
Det hænger sikkert sammen med, at intet væsen med blot et minimum af humor,
kunne forestille sig at være GUD. Per Lange

"Skaberen er en slags humorist, hvis publikum er bange for at grine.
H.L. Mencken

"Som en vanvittig mand, der udslynger gløder, pile og død, er den, der
sviger sin næste og siger: "Jeg spøger jo kun." Salomons Ordsprog.
Det Gamle Testamente

"Troen plejer ikke at gøre folk vittige". Vilhelm Grønbech

Kierkegaard spredte glæde omkring sig med sin intelligente, analyserende
snak med de københavnske borgere - så længe han havde håb om
karrierefremgang.

Desværre var han slave af gruppepres, og døde af gadedrenge-drillerier, da
han havde skrevet sig ud, og ingen gav ham den status, som han syntes han
fortjente. Så blev han bitter og psykosomatisk dødsyg. At være udenfor tålte
han kun, da hans livsgnist var stærk nok til at holde immunforsvaret i top.

"De behageligste selskaber er den, hvor deltagerne viser hinanden munter
ærbødighed. Goethe

" Vi kan ikke føle kærlighed for nogen, som vi ikke kan le sammen med Agnes
Reppler

" Det at forstå spøg er jo altid en af adkomsterne til det gode
selskab. Georg Brandes

Kierkegaard havde ikke Grundtvigs sans for fællesskab - dyrkelsen af "hin
enkelte" blev for tung. Han var ulykkelig forelsket i drikkelagenes
ekstatiske humor, ligesom når hans lærer Poul Martin Møller fandt det tungt
at gå hjem alene fra kæresteparrenes promenader på volden ("Grøn er vårens
hæk"):

"Den leende, er den, der endnu ikke har modtaget det frygtelige
budskab." SAK

" Jeg holder ubeskriveligt meget af menneskene, især når de gør sig
selv latterlige, for jeg er menneskeven, men en endnu større ven af
latteren, SAK

" "Skal man finde en kristen her i verden, gå man ikke helt galt i
byen ved at lede efter en humorist." SAK

"Netop fordi der i humor er en skjult smerte, er der også en sympati"SAK

Men han var pietistisk opdraget og havde asketisk foragt for
selskabelighedens vås:

" Forfærdeligt, når i et lille land, pjat og grinen truer med at blive den
"offentlige mening" . SAK

"Dette er den forbandelse der hviler over mig - aldrig at lade noget
menneske dybt og inderligt knytte sig til mig. SAK

" Ethvert mennesker, der har lidenskab, er noget ensom. Det er kun
savlehovederne, der altid går op i det selskabelige. SAK

At være social er at søge samfundets gjort stærkt og dygtigt, og det kræver
sandhed, og den nås ofte via drilsk humor.
At enguderi altid er anti-humor skyldes selvfølgelig mangel på tolerance -
her må vi misunde nordbo-Asatro og japan-Shinto. Enguderi er jo om
mellemøstlig, krigsegnet, næsegrus underkastelse og total autoritetstro, og
det kan jo aldrig gå i spand med humorens dybdesøgning efter de væsentlige
psykologiske sandheder:

"Hvad der er extremt vittigt, er extremt sandt."La Rochefoucauld

" En stor del af fornøjelsen ved vittigheder ligger, i at de
udfordrer fornuften.,Sigmund Freud

" Der er uendelig mange handlinger, der ser latterlige ud, og hvis
skjulte motiver er særdeles vise og hæderlige. La Rochefoucauld

" Man er aldrig så latterlig i kraft af de egenskaber man har, som i kraft
af dem, man foregiver at have. La Rochefoucauld

At den fælles rus og det fælles vid bliver velfærdsstatens religion i
post-Grosbøll-epoken, har at gøre med kønskampen

" Når manden ler, føler kvinden sig beskyttet". Somerset Maugham

" Der findes intet jeg er så bange for, som en mand der er morsom
hele dagen." Madame de Sevigné

" En forelsket mand virker ofte latterlig - en forelsket kvinde derimod
aldrig. " Jack London

" Poverty... has no sharper pang than this, that it makes men
ridiculous." Juvenal

Mange filosoffer og psykologer har givet op overfor at forstå humoren, og
vrænget at "den der analyserer humor, har ikke humor", men som ses af de
sidste aforismer, har de ofte gjort det med stor kløgt!

" Alle holder af en spøgefugl, men ingen vil låne ham penge.
Arthur Miller

" At bruge ironi og sarkasme ødelægger ens karakter. Gradvis skaber den
en ondskabsfuld overlegenhed. Man bliver en snappende hund, der har lært
både at le og bide.Nietzsche

" Adspredelser er lykke for dem, som ikke tænker. Alexander Pope

" Not by wrath, but by laughter shoul we slay.Nietzsche

" There are several kinds of stories, but only one difficult kind - the
humorous. Mark Twain

" På latteren kender man de humørløse. Bernhard Pollak

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 08-08-04 12:35

Bo Warming wrote:
> [...]
> Sofokles.
>
> "At le er at elske andres ulykke, men med god samvittighed". Nietzsche

Jeg kan varmt anbefale Umberto Eco's "Rosens Navn", hvor netop humor er et
centralt tema (med ham den blinde munke-ayatollah Jorge, der mener at latter
er "vanhellig"...)

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 08-08-04 15:21

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> wrote in message

> Jeg kan varmt anbefale Umberto Eco's "Rosens Navn", hvor netop humor er et
> centralt tema (med ham den blinde munke-ayatollah Jorge, der mener at
latter
> er "vanhellig"...)

Udfra filmen med Sean Connery forekommer Eco mig overfladisk.

Alle ler. Muslimer ler i trium når de skyder med pumpguns op i betonloft
under bryllup i Herlev og derved dræber egne´gæster.

Men Kierkegaards betændte forhold til gadedrengenes latter og forbitrelse
over at være udenfor, er interessant, fordi han er så bevidst og
intelligent.

Frie ånder SPOTTER frit

" Religion bygger ofte på spot over en del af ens egen natur,
og man føler vellyst ved at gøre vold på sig selv, gennem overdrevne
fordringer og bagefter forgude dette tyrranisk krævende "noget" i sin sjæl -
man tilbeder en del af sig selv og diaboliserer resten - Nietzsche

"Ubekymrede, spottelystne,voldslystne - således vil visdommen os, thi den er
en kvinde og elsker altid kun krigsmænd. Nietzsche

"Innvendingen, sidespranget, den muntre mistenksomhet, spottelysten er tegn
på sunnhet. Alt ubetinget hører hjemme i patologien.Nietzsche

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-08-04 07:59

"Bo Warming" <Bo.Warming@spamfilter.dk> wrote in message

> Udfra filmen med Sean Connery forekommer Eco mig overfladisk.

Eco skal læses - ikke ses. Han er mange ting; overfladisk er nok det sidste,
han er.

> Alle ler. Muslimer ler i trium når de skyder med pumpguns op i betonloft
> under bryllup i Herlev og derved dræber egne´gæster.

Det var mig bekendt et serbokroatisk bryllup. Gæsterne var altså katolikker
eller ortodokse.

--
-Jens B.

Fra : Bo Warming

Dato : 09-08-04 09:59

> [...]
sidste,
> han er.

> Det var mig bekendt et serbokroatisk bryllup. Gæsterne var altså

Kan nogen bekræfte.?

Mellemøstfolk og USAs sorte muslimer fester altid ved at fyre rounds op i
luften

Fra : G.B.

Dato : 09-08-04 12:15

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Eco skal læses - ikke ses. Han er mange ting; overfladisk er nok det
> sidste, han er.

Rosens Navn var nu en glimrende film, også selv om man har læst bogen.

--
The individual is the smallest minority.
Med venlig hilsen

Fra : Villy Dalsgaard

Dato : 09-08-04 09:44

"Bo Warming" <Bo.Warming@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> Udfra filmen med Sean Connery forekommer Eco mig overfladisk.

Forekommer biblen dig også overfladisk ud fra filmatiseringerne?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 09-08-04 09:57

"Villy Dalsgaard" <vidal@webspeed.dk> wrote in message

> "Bo Warming" <Bo.Warming@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> Forekommer biblen dig også overfladisk ud fra filmatiseringerne?

HA HA - biblen kendes af milliarder som bog, af få hundredtusinde som film

"Rosens navn" kendes af millioner som film, af få titusinde som bog

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-08-04 10:03

"Bo Warming" <Bo.Warming@spamfilter.dk> wrote in message

> Alle ler. Muslimer ler i trium når de skyder med pumpguns op i betonloft
> under bryllup i Herlev og derved dræber egne´gæster.

Og så var der forøvrigt ikke tale om "pumpguns" (flertal for en bestemt type
haglgevær, hvor patroner "pumpes" op i kammeret - typisk brugt til
kriminalitet og af det amerikanske politi), men derimod om én 9mm pistol.
Din løsagtige omgang med sandheden er påfaldende sammenfaldende med dine
aversioner.

--
-Jens B.

Fra : Cyril Malka

Dato : 09-08-04 16:09

Goddag G.B.

Den 09 Aug 2004 11:15:22 GMT skrev G.B. om Re: Tom og Jerry, Kierkegaard
og Grosbøll. :

GB> Rosens Navn var nu en glimrende film, også selv om man har læst
GB> bogen.

Jeg foretrak Foucaults Pendul. Jeg blev skuffet over Rosens navn.

--
Venligst

Cyril

et-sect-era - Aktualitetsblad om sekternes verden
et-sect-era 3. årgang - nr. 49 - Tema: Hjernevask
http://www.etsectera.com/ - http://www.sekter.org/

Fra : G.B.

Dato : 09-08-04 17:02

Cyril Malka <news@nytestamente.org> skrev i meddelelsen

> Jeg foretrak Foucaults Pendul. Jeg blev skuffet over Rosens navn.

Den har jeg også læst (anbefales!). Den er da ikke filmatiseret, vel?

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-08-04 17:09

"G.B." <nonono@nospam.invalid.com> wrote in message

> Den har jeg også læst (anbefales!). Den er da ikke filmatiseret, vel?

Nope. Jeg har også svært ved at forestille mig dén roman filmatiseret.

Filmatiseringen af "Rosens Navn" fungerede langt henad vejen, fordi det var
en europæisk produktion. Havde Hollywood filmatiseret den, tør jeg slet ikke
tænke på resultatet.

--
-Jens B.

Fra : G.B.

Dato : 09-08-04 20:34

> Filmatiseringen af "Rosens Navn" fungerede langt henad vejen, fordi
> det var en europæisk produktion. Havde Hollywood filmatiseret den, tør
> jeg slet ikke tænke på resultatet.

Nej, bare musikken... gys... Middelalderkloster med rap-musik...

Fra : Britt Malka

Dato : 09-08-04 22:37

Goddag G.B.

Den 09 Aug 2004 19:34:10 GMT skrev "G.B." <nonono@nospam.invalid.com>:

>Nej, bare musikken... gys... Middelalderkloster med rap-musik...

Wow, det lyder godt

I øvrigt kunne jeg godt lide Rosens Navn, både bogen og filmen, men
jeg læste den også (bogen), før jeg læste Foucaults Pendul.
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : G.B.

Dato : 09-08-04 22:57

Britt Malka <news@foxladi.com> skrev i meddelelsen

> I øvrigt kunne jeg godt lide Rosens Navn, både bogen og filmen, men
> jeg læste den også (bogen), før jeg læste Foucaults Pendul.

Jeg er ved at tage hul på hans "The Island of the Day Before" Ærgerligt jeg
ikke kan italiensk. Bøger er altid bedst på originalsproget. Well...
- jeg er ved at have tygget mig igennem SAK og bagefter læser jeg Enten-
Eller.
Machiavelli's "Fyrsten" skal også lige skimmes en ekstra gang. Og så har
jeg desuden Clausewitz' "Vom Kriege" på listen.

Bøger er undervurderede i dag.

Fra : Britt Malka

Dato : 09-08-04 23:02

Goddag G.B.

Den 09 Aug 2004 21:56:39 GMT skrev "G.B." <nonono@nospam.invalid.com>:

>Jeg er ved at tage hul på hans "The Island of the Day Before" Ærgerligt jeg
>ikke kan italiensk. Bøger er altid bedst på originalsproget. Well...

Ja, helt enig. Jeg kan noget italiensk, men ikke nok til at være
sikker på at have forstået brugsanvisningen til vores nye
espresso-kande helt præcist

> [...]
>Machiavelli's "Fyrsten" skal også lige skimmes en ekstra gang. Og så har
>jeg desuden Clausewitz' "Vom Kriege" på listen.

Jeg har også en kæmpe-liste. Min familie driller mig, fordi jeg stadig
er i gang med samme bogserie som for over et år siden, men den er
altså på fransk og tætskrevet, og jeg er på 7. og sidste bind nu.

>Bøger er undervurderede i dag.

Ja, og bøger er pragtfulde

Fra : G.B.

Dato : 09-08-04 23:14

> Ja, og bøger er pragtfulde

Og nu er vi nået dertil, hvor vi fortsætter i privat email, OK?

GeBe(hos)PeHåY¨TeO¨N(dot)DeKå GrIn

Fra : T. Liljeberg

Dato : 10-08-04 03:42

On 09 Aug 2004 21:56:39 GMT, "G.B." <nonono@nospam.invalid.com> wrote:

>Jeg er ved at tage hul på hans "The Island of the Day Before"

Den har jeg også læst, men synes, at den var dødkedelig. I fuldstændig
modsætning til Foucault's Pendulum, som er en af mine favoritter.

--
Over himself, over his own body and mind, the
individual is sovereign - John Stuart Mill

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-08-04 19:20

"G.B." <nonono@nospam.invalid.com> wrote in message

> Jeg er ved at tage hul på hans "The Island of the Day Before"

God fornøjelse. Det er Eco, når han er værst

--
-Jens B.

Fra : G.B.

Dato : 10-08-04 20:15

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen news:cfb3jq$v0u$1
@news.cybercity.dk:

> God fornøjelse. Det er Eco, når han er værst

OK, den får lov at vente... jeg læser lige det, der står på bagsiden, så må
det være godt.

Fra : Cyril Malka

Dato : 09-08-04 18:59

Goddag G.B.

Den 09 Aug 2004 16:02:28 GMT skrev G.B. om Re: Tom og Jerry, Kierkegaard
og Grosbøll. :

GB> Den har jeg også læst (anbefales!). Den er da ikke filmatiseret,
GB> vel?

Forhåbentligt ikke!

Den er FOR genial til at blive filmatiseret