Jesus, lær os at bede
Fra : Ole Madsen

Dato : 03-08-04 22:17

Exodus 33:18 18 Da sagde Moses: "Lad mig dog skue din Herlighed!"

Ordet herlighed kan godt oversættes rigdom, altså alt hvad Gud ER, dette
fremgår klart af resten af kapitlet og næste, da Gud går forbi Moses og
proklamere hans eget navn. Hvis Gud ikke ville gå med Moses og hans folk,
ville Moses heller ikke gå videre, dette var indgangen til denne samtale,
og så må det også være for os, "Gud, hvis vi skal have samfund med dig, så
må du gå med os, ellers går vi heller ikke", dette er jo selve det
egentlige, at Gud er med os for at forme og danne os i bønnen, bøn er Guds
arbejde i os til at få os nær til ham, han virker med, som Moses også bad om
at han måtte, for at vi kan komme tæt til ham.

Men hvordan kommer vi så tæt til ham?

Deuteronomy 27:9-10 9 Derpå talte Moses og Levitpræsterne til hele Israel og
sagde: "Hør efter i Stilhed, Israel! I Dag er du blevet HERREN din Guds
Folk! 10 Så lyt da til HERREN din Guds Røst og hold hans Bud og Anordninger,
som jeg i Dag pålægger dig!"

Isaiah 30:15 15 Thi således sagde den Herre HERREN, Israels Hellige: Ved
Omvendelse og Stilhed skal I frelses, i Ro og Tillid er eders Styrke.

Lamentations 3:26 26 det er godt at håbe i Stilhed på HERRENS Frelse,

1 Kongebog 19.9-13 Elias i hulen

Disse 4 ord lærer os om indgangen til bøn, eller til Gud om man så må sige,
"i ro og tillid er eders styrke" er jo netop en realitet hvor man i stilhed
kan lytte til Guds røst, men ønsker man virkelig at være i bøn må man også
ind i stilheden og lade Gud føre én ind hvor han er at finde.

Hvordan kommer jeg der så?

I Guds kalden ligger også muligheden for at komme ind i stilheden, det kan
han gøre med en tanke, en bøn, et studie, som henleder dig til netop dette
at komme nærmere Gud.

Her er hvad jeg vil foreslå kunne være til hjælp:

1. begynd at bede om stilhed, og bed om at han må vække dit øre til at høre
Isaiah 50:4 4 Den Herre HERREN gav mig Lærlinges Tunge*, at jeg skulde vide
at styrke de trætte med Ord; han vækker hver Morgen mit Øre, han vækker det
til at høre, som Lærlinge hører.

2. i dette giv dig hen til at bede og være stille, tag lidt tid til at
skifte imellem disse to, og lyt til de tanker Gud vil give dig. Skriv ned
hvad du får fra Gud.

3. gør punkt 2 hver dag.

Mit daglige Fadervor

Fadervor er en daglig bøn, en bøn i stilhed, hvor man hører Guds røst i de
ting man skal bede for. Formålet med bønnen er at Gud går foran (ved at vi
hører hans røst og beder derefter) så vi kan gå bagefter. Vi skal få som vi
hører fra Gud, det er denne tro (at vi hører fra Gud) der giver
bønnesvarene, og som bereder os på det som Gud vil gøre i vort liv. Vi skal
høre Guds røst der siger "har jeg ikke sagt det, og vil jeg ikke også gøre
det?".

Luke 11:1-4 1 Og det skete, da han var på et Sted og bad, at en af hans
Disciple sagde til ham, da han holdt op: "Herre! lær os at bede, som også
Johannes lærte sine Disciple."

2 Da sagde han til dem: "Når I bede, da siger: Fader, Helliget vorde dit
Navn; komme dit Rige;

3 giv os hver dag vort daglige Brød;

4 og forlad os vore Synder, thi også vi forlade hver, som er os skyldig; og
led os ikke i Fristelse!"

Luke 11:5-13 5 Og han sagde til dem: "Om nogen af eder har en Ven og går til
ham ved Midnat og siger til ham: Kære! lån mig tre Brød,

6 efterdi en Ven af mig er kommen til mig fra Rejsen, og jeg har intet at
sætte for ham;

7 og hin så svarer derinde fra og siger: Vold mig ikke Besvær; Døren er
allerede lukket, og mine Børn ere med mig i Seng; jeg kan ikke stå op og
give dig det

: 8 da, siger jeg eder, om han end ikke står op og giver ham det, fordi han
er hans Ven, så står han dog op for hans Påtrængenheds Skyld og giver ham
alt, hvad han trænger til.

9 Og jeg siger eder: Beder, så skal eder gives; søger, så skulle I finde;
banker på, så skal der lukkes op for eder.

10 Thi hver den, som beder, han får, og den, som søger, han finder, og den,
som banker på, for ham skal der lukkes op.

11 Men hvilken Fader iblandt eder vil give sin Søn en Sten, når han beder
om Brød, eller når han beder om en Fisk, mon han da i Stedet for en Fisk vil
give ham en Slange?

12 Eller når han beder om et Æg, mon han da vil give ham en Skorpion?

13 Dersom da I, som ere onde, vide at give eders Børn gode Gaver, hvor
meget mere skal da Faderen fra Himmelen give den Helligånd til dem, som bede
ham!"

Ole

--
www.skabelsesberetningen.dk - www.genesis-one.dk - www.creationdays.dk -
www.ingenevolution.dk

Fra : Ole Madsen

Dato : 04-08-04 20:29

"Ole Madsen" <Maaseiah@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> 2. i dette giv dig hen til at bede og være stille, tag lidt tid til at
> skifte imellem disse to, og lyt til de tanker Gud vil give dig. Skriv ned

der er en ting mere som er nødvendig, nemlig at blive ført ind i ordet,
altså fællesskab med Gud om Ordet så det får gøre sin gerning i vort indre
til at komme nærmere Gud

Ole

Fra : Ole Madsen

Dato : 07-08-04 18:25

Lukas 13.30
Og atter sagde han: hvorved skal jeg ligne Guds Rige? Det ligner en surdej,
som en kvinde tog og lagde i tre mål mel, indtil det blev syret altsammen.

Når vi læser dette, så er der et element som vi bør lægge mærke til, nemlig
tallet 3, tallet tre går igen ved Abraham da han fik besøg af 3 mænd (2engle
og Jesus, tror jeg), og igen i skabelsesberetningen som den tredje dag hvor
der udtales en dobbelt velsignelse, altså tirsdagen hvorfor hvad jeg har
hørt at Jøder lader sig gifte om tirsdagen da de dermed regner med en
dobbelt velsignelse.

Tallet 3 symbolisere dermed fællesskab, at der er en velsignelse ved
fællesskabet med Gud som vor higen og længsel bør løbe efter. Vækkelsen er
altid started der hvor ordet har fået magt i mennesker, det er ved hans ord
at alt bliver flyttet i ens liv, på samme måde i vort bønsliv.

Ole