Overgivelse og tro
Fra : Mit Alias

Dato : 30-07-04 07:04

"Gud er min frelse, jeg er tryg, jeg frygter ikke". Es. 12,2

I en af de mest storslåede passager i hele Skriften udtrykker Jesus
med kraftfulde ord, hvad kernen i kristenlivet er. Markus 14, 36 siger
"Han sagde: "Abba, fader, alt er muligt for dig. Tag dette bæger fra
mig. Dog, ikke hvad jeg vil, men hvad du vil." Abba er et ord, som det
lille barn brugte, når det henvendte sig til sin far samt et
dagligdags familiært ord, der indicerer barnlig tillidsfuld lydighed.
Selv når Jesus stod uforstående, kaldte Han Gud for "Far". Da korset
ventede Ham, og Han stod ansigt til ansigt med mørke og fortvivlelse,
fristet til at tvivle, kaldte Jesus Gud for "Far".

Tilværelsen er måske ubarmhjertig, men det er Gud ikke. Nok kan
tilværelsen være uretfærdig, men Gud er det ikke.

Tillid betyder ikke, at jeg altid forstår, hvad der sker, eller at jeg
accepterer det.

Tillid betyder ikke, at jeg bryder mig om det, der sker, eller at det
er retfærdigt.

Tillid betyder ikke, at livets tilskikkelser er rimelige, eller at jeg
overhovedet fortjener dem.

Tillid betyder ikke, at jeg tror, Gud er årsag til det, jeg må
gennemgå.

Tillid betyder, at jeg forstår, Gud elsker mig, og at Han vil bringe
mig sejrende gennem livets hændelser.

Tillid betyder, at ligegyldigt hvad, der end sker, har jeg tillid til
Gud.

Tillid betyder, at jeg hviler i Hans kærlighed og omsorg, selvom jeg
ikke forstår.

Tillid betyder, at jeg tror, Han ikke ønsker mig noget ondt. Han er
min ven.

"Gud vil aldrig skuffe dem, der sætter deres lid til Ham" (Testimonies
bind 9, s. 213). I fuldstændig tillid til Gud overgiver jeg mig. Med
profeten Esajas udbryder jeg: "Jeg er tryg, jeg frygter ikke." Med
salmedigteren synger jeg "Tro og adlyd! derved glæde og fryd Gud os
skænker i nåde; derfor tro og adlyd!"

Dagens andagt (c) www.adventist.dk
Andagterne i 2004 er skrevet af Mark Finley.

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*