evolution og bibelen
Fra : Ole Madsen

Dato : 24-07-04 23:17

jeg kunne godt tænke mig at høre hvad i siger til evolution og bibelen, hvis
i mener at Gud brugte evolution, hvordan hænger det så sammen udfra bibelen?
eller modsat

Ole
--
www.skabelsesberetningen.dk - www.genesis-one.dk - www.creationdays.dk -
www.ingenevolution.dk

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 24-07-04 23:28

Ole Madsen wrote:
> jeg kunne godt tænke mig at høre hvad i siger til evolution og
> bibelen, hvis i mener at Gud brugte evolution, hvordan hænger det så
> sammen udfra bibelen? eller modsat

Som jeg har været inde på det tidligere, så behøver Verden vel egentlig ikke
i udgangspunktet at være færdigskabt, men kan vel blot være forudplanlagt
som en slags "målrettet evolution"?

Anders Peter Johnsen

Fra : Mr. D

Dato : 24-07-04 23:40

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:4102e261$0$217$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Som jeg har været inde på det tidligere, så behøver Verden vel egentlig
ikke
> i udgangspunktet at være færdigskabt, men kan vel blot være forudplanlagt
> som en slags "målrettet evolution"?

Den ide, du er inde på her, er et helt teologisk syn, kaldet teistisk
evolution.

Mr. D

Fra : Ole Madsen

Dato : 25-07-04 02:44

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke
>
> Den ide, du er inde på her, er et helt teologisk syn, kaldet teistisk

vel også progressiv skabelse? og hvad mener du selv om emnet?

Ole

Fra : Ole Madsen

Dato : 25-07-04 02:42

> [...]
ikke
> i udgangspunktet at være færdigskabt, men kan vel blot være forudplanlagt

hvis man spørger ovre i talk.origins, så kommer de med en definition på
evolution som faktisk kan bruges her, nemlig at de stærkeste overlever og
giver sine egenskaber videre til næste generation, de dårlige dør ved
naturlig afgang, de s pieses af andre, på denne måde vidergives altid de
stærkeste og bedste egenskaber, og disse ændringer over mange generationer
vil dermed føre til ændringer i arten, og med tiden til en ny.

Deler vi dette op, så tales der først om mikroevoluition, hvad jeg faktisk
tror at er den oprindelige mening med at Gud skabte arterne, han skabte ikke
alle varianterne i hver art, men lod egenskaberne være for alle varianterne
være i hver skabte art.

Det sidste hedder makro evoluition som går ud på at en art bliver til en
anden, dette er mere usandsynligt og er efter min bedste overbevisning
aldrig sket.

Så man kan vel sige at noget er rigtigt ved evolution hvor andet ikke er.

Men når du siger at verdenen ikke behøver i sit udgangspunkt at være
færdigskabt, hvad er det så i teksten du lægger mærke til?

Ole

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 25-07-04 07:33

On Sun, 25 Jul 2004 03:41:57 +0200, Ole Madsen wrote:

> [...]
> stærkeste og bedste egenskaber, og disse ændringer over mange generationer
> vil dermed føre til ændringer i arten, og med tiden til en ny.

Det er en normal fejlformulering, men ikke desto mindre en fejlformulering.
Det er ikke de stærkeste, men i stedet de "bedst egnede", der overlever.
Således er chimpanzerne f.eks. langt stærkere end menneskene, men de har
ikke i samme grad som menneskene været i stand til at tilpasse sig
forskellige miljøer, hvorfor de nu om dage alt overvejende må se sig
udkonkurrereret.

> [...]
>
> Det sidste hedder makro evoluition som går ud på at en art bliver til en
> anden, dette er mere usandsynligt og er efter min bedste overbevisning

Opdelingen i mikro- og makroevolution er en løjerlig ting - de to ting er
helt identisk, blot er makroevolution langtidsvirkningerne af
mikroevolution, men kreationisterne har kastet sig over begreberne, fordi
de her har en mulighed for at indrømme de observérbare udviklinger, men
samtidig undgå helt at smide håndklædet i ringen. Problemet er bare, at
makroevolution følger af mikroevolution - det er samme mekanisme hele vejen
igennem, det er bare et spørgsmål om hvor lang tid, den har til rådighed.
Se evt. <http://atheism.about.com/library/FAQs/evo/blfaq_evo_micro.htm>.

> Så man kan vel sige at noget er rigtigt ved evolution hvor andet ikke er.

Makroevolution akkurat så "rigtigt" som mikroevolution. Vi kan i
fossilmaterialet *se* den gradvise overgang mellem helt forskellige dyr.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
.... som p.t. er på ferie i Kbh.

Fra : John Cooper

Dato : 25-07-04 13:38

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote in
message news:r1awrp52tru2$.5gmlot8wu54.dlg@40tude.net...

> [...]
vejen
> igennem, det er bare et spørgsmål om hvor lang tid, den har til rådighed.

Makroevolution ville behøve en tilføjelse af information til genpuljen.
Mikroevolution er et tab af information fra genpuljen. Det sidste kan
observeres. Hvis vi holdte os til det som kan observeres, i stedet for at
bygge på misforståelser og tro, ville vi ikke behøve en laaang tid for det
uobserverede til at ske.

> Makroevolution akkurat så "rigtigt" som mikroevolution. Vi kan i
> fossilmaterialet *se* den gradvise overgang mellem helt forskellige dyr.

Dét er noget som kreationister nægter, og dét gør mange evolutionister
også - f.eks de der holder på 'punctuated equilibrium' dvs Stephen Gould's
sekt af evolutionister, som giver en anden (ikke-kreationistisk) forklaring
på hvorfor vi ikke ser en gradvis overgang mellem helt forskellige dyr.

John Cooper

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 26-07-04 20:30

On Sun, 25 Jul 2004 13:38:07 +0100, John Cooper wrote:

>Makroevolution ville behøve en tilføjelse af information til genpuljen.

Æhmm... nej? Hvad skulle det da være? Makroevolution er nøjagtig samme
mekranisme som mikroevolution, nemlig naturlig udvælgelse. Det tager bare
længere tid.

>Mikroevolution er et tab af information fra genpuljen. Det sidste kan
>observeres.

Den må du begrunde nærmere. Hvorledes er det "tab af information", når man
fremavler en hund, der har længere (eller kortere) hår?

> Hvis vi holdte os til det som kan observeres, i stedet for at
> bygge på misforståelser og tro, ville vi ikke behøve en laaang tid for det
> uobserverede til at ske.

Hvad snakker du dog om? Vi behøver ikke laaang tid for at få det
> [...]

>på hvorfor vi ikke ser en gradvis overgang mellem helt forskellige dyr.

Det er ikke et spørgsmål om gradvise overgange *eller* punctuated
equilibrium - begge fænomener optræder. Gradvise overgange ses i visse
tilfælde, det erkender Gould også (se evt.
<http://members.cox.net/ardipithecus/evol/lies/lie009.html>), hvorimod
punctuated equilibrium optræder i andre.

Fra : John Cooper

Dato : 28-07-04 06:33

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote in
message news:15n85ygxhnjff$.1e6ioo396z3hy.dlg@40tude.net...

> Den må du begrunde nærmere. Hvorledes er det "tab af information", når man
> fremavler en hund, der har længere (eller kortere) hår?

Tak for dit svar. Jeg har oversat en hel del af citater i denne post, men
for at svare dette spørgsmål lader jeg en genetiker tage ved:

http://www.answersingenesis.org/creation/v17/i3/genetics.asp

> [...]
> <http://members.cox.net/ardipithecus/evol/lies/lie009.html>), hvorimod
> punctuated equilibrium optræder i andre.

Tak for det. Jeg har valgt citater fra evolutionister om fossilernes
vidnesbyrd, deriblandt Gould.

'Palæontologer er uenige om evolutions hastighed og måde. Men de tvivler
ikke at evolution er et faktum (til trods for det som bliver meget omtalt i
den senere tid). Bevismaterialet for evolution afhænger slet ikke på
fossilernes vidnesbyrd.

Nogle palæontologer hævder at dyrene udviklede sig gradvist, i en
uendelighed af mellemting fra en form til en anden. Andre peger på det at
fossilernes vidnesbyrd giver intet fast bevis på sådane gradvise ændringer.
Hvad der virkelig skete, siger de, er at en fortidens dyreart overlevede mer
eller mindre uændret i nogen tid, og så enten døde ud eller udviklede sig
hurtigt til en ny efterkommer (eller efterkommere). Derfor, i stedet for
gradvis ændring, de foreslår begrebet om 'punctuated equilibrium' (stadighed
afbrudt af og til af ændringer). Uenigheden er derfor om evolutions præcis
måde, men de der står udenfor, på grund af det at der har været uenighed,
tror at det er om evolutions sandhed - om evolution faktisk kom for
overhovedet. Dette er en forfærdelig fejltagelse, og den stammer, tror jeg,
af den falske idé at fossilernes vidnesbyrd er en vigtig del af beviset for
det at evolution skete. Faktisk bevises evolution af en fuldstændigt
adskilt argumentationsmængde - og den nuværende debat i palæontologi rammer
slet ikke på bevismaterialet der støtter evolution.'

(Mark Ridley - zoolog, Oxford universitet), 'Who doubts evolution?' New
Scientist, bind.90, 25 juni 1981, på side 830.

Men året 1960 hævdede de:

'Selv om en sammenlignende undersøgelse af nulevende dyr og planter kan give
meget overbevisende indirekte beviser [for evolution], det er fossilerne som
giver det eneste historiske dokumentariske bevismateriale på det at livet
har udviklet sig fra enkle former til endnu mere indviklede former.'

(Carl O. Dunbar, Ph.D. (geologi), Professor Emeritus of Paleontology and
Stratigraphy, Yale universitet, og tidligere assisterende redaktør, American
Journal of Science) i 'Historical Geology', udgivet af John Wiley & Sons,
Inc., New York, 1960, side 47.

20 år senere, sagde de:

'I hvert fald, ingen seriøs evolutionist, enten gradvis'er eller afbryder,
bruger fossilernes vidnebyrd som bevismateriale for udviklingslæren over for
skabelse.'

(Mark Ridley - zoolog, Oxford universitet), 'Who doubts evolution?' New
Scientist, bind.90, 25 juni 1981, på side 831.

'Videnskabsmænd af den højeste rang ville idag anerkende mange af
Wilberforce's kritikker af Darwin, ligesom de også ville anerkende geologens
Adam Sedgewick's kritikker, hvis mønstring blev udgivet i 'The Spectator' i
april 1860'

Darwin var bekymret over manglende mellemled i fossilbevismaterialets
rækkefølge. Han var sikker på at de ville endelig dukke op, men de er endnu
manglende og det synes at således forbliver de. Hvad vi får ud af dette
faktum er endnu et debatsspørgsmål, men idag er det de konventionelle
neo-darwinister der synes være de konservative snæversynede og de
uvedtægtsmæssige neo-sedgewickister der regnes for oplysede rationalister
fordi de er villige til at overveje bevismaterialet som er der for alle til
at se.'

(Professor Sir Edmund R. Leach) da han talte til det 1981 årligt møde af det
britiske selskab for videnskabs fremgang. 'Men, bishops and apes' Nature,
bind 293, 3 sept 1981, sider 19 og 20.

'Den meget sjældenhed af mellemled i fossilernes vidnesbyrd vedvarer som
palæontologis handelshemmelighed'.

(Stephen J. Gould), Evolution's erratic pace,Natural History86(5):14, 1977.

John Cooper

Fra : Ole Madsen

Dato : 25-07-04 08:40

"Ole Madsen" <Maaseiah@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ikke
> alle varianterne i hver art, men lod egenskaberne være for alle

men ikke biologisk evolution glemte jeg at skrive

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 24-07-04 23:50

"Ole Madsen" <Maaseiah@paradis.tdcadsl.dk> wrote in message
> jeg kunne godt tænke mig at høre hvad i siger til evolution og bibelen,

Evolusjon er umulig ifølge bibelens bokstav. Dei som tror al alt som står i
bibelen er bokstavelig korekt har mange forklaringsproblem.

Siden det å tro på bibelens bokstav er definisjon på rett tro og alfa og
omega i forhold til himmel ekker gehenna (helvetet) etter døden, er det
innlysende at bare tanken om at bibelen inneholder selvmotsigelser eller
direkte feil, er ensbetydene med at heile gudstroen og verdensanskuelsen
faller sammen ved tanken om evolusjon.

Jeg tror på evulosjonen.

HM

Fra : Ole Madsen

Dato : 25-07-04 00:07

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> innlysende at bare tanken om at bibelen inneholder selvmotsigelser eller
> direkte feil, er ensbetydene med at heile gudstroen og verdensanskuelsen

ok, men hvordan vil du så udlægge skabelsesberetningen udfra at Gud skulle
have brugt evolution?

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 25-07-04 04:30

> "Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> ok, men hvordan vil du så udlægge skabelsesberetningen udfra at Gud skulle
> have brugt evolution?

Jeg betrakter hele første mosebok som ein blanding av myter og eventyr. Det
viser seg ved lesing av dei gamle kileskrifttavlene at dei mytene og
eventyrene er felles for store deler av den semittiske kulturen.

HM

Fra : Per Rønne

Dato : 25-07-04 05:37

> [...]

> i mener at Gud brugte evolution, hvordan hænger det så sammen udfra bibelen?

Skal vi ikke være enige om at når Gud skabte mennesket med Fornuft, så
var det fordi vi skulle bruge Fornuften.

Strider troen med Fornuften, er det troen, ikke Fornuften, der må vige.
Og moderne kosmologi med det Big Bang strider /ikke/ med troen på en
skabende, omniscient og omnipotent gud, selv om en teolog som Grosbøll
synes at tro det. Og allerede kirkefaderen Augustin [300-tallet]
forkastede i øvrigt Genesis som andet end en allegorisk skabelsesmyte.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Cyril Malka

Dato : 25-07-04 10:24

Goddag Harald

Den 25 Jul 2004 00:49:52 +0200 skrev Harald Mossige om Re: evolution og
bibelen :

HM> Evolusjon er umulig ifølge bibelens bokstav. Dei som tror al alt som
HM> står i bibelen er bokstavelig korekt har mange forklaringsproblem.

Korrekt.

Evolutionen og skabelse er kun mulig, hvis man forstår Bibelen og
skabelse som det, det er: en fortælling, et sagn.

HM> Jeg tror på evulosjonen.

Jeg tror på at en kraft (Gud/en overintelligens/et væsen) skabte et
start og vi har udviklet os siden.

--
Venligst

Cyril

et-sect-era - Aktualitetsblad om sekternes verden
et-sect-era 3. årgang - nr. 49 - Tema: Hjernevask
http://www.etsectera.com/ - http://www.sekter.org/

Fra : Cyril Malka

Dato : 25-07-04 10:48

Goddag Ole

Den Sun, 25 Jul 2004 11:33:10 +0200 skrev Ole Madsen om Re: evolution og
bibelen :

OM> kan du forklare mig hvad der i teksten gør at du tror som du gør?

Ja, jeg kan, men jeg ønsker det ikke. (jf. det indlæg jeg lige har sendt
om årsagen)