Problemer det globale samfund muligvis ikk~
Fra : Steen Hjortsoe

Dato : 22-07-04 10:44

Hvem siger, at en global civilisation så også k a n klare sig selv, når
den er ved at nå myndighedsalderen og egentlig skulle være parat til at tage
vare på sig selv ?

Nedennævnte bog om den kommende oliekrise ('Oil Peak') antyder, at det kan
det globale samfund også dårligt.

Men Amerika kan - som I ved, kan Amerika alting altid - hvis det "fights for
every drop", dvs. hvis det amerikanske militær lægger sin klamme hånd på alt
og alle for at sikre en fortsat lind strøm af (nogenlunde billig) olie til
USA.

http://www.lifeaftertheoilcrash.net

For det globale samfund er den amerikanske plan en sikker taber.

Måske er det lige nøjagtig tidspunktet, hvor en intervention udefra er
nødvendig, hvis vi alle sammen skal overleve.

Må jeg i den forbindelse gøre opmærksom på, at vi formentlig inden for de
næste ca. 10 år alligevel finder en planet med intelligent liv andetsteds i
Mælkevejen. Men hvorfor er det indlysende, at "nogen" ikke allerede har "
fundet" os først ? Og da solsystemerne i Mælkevejen er opbygget i
generationer - (bedstefar - far - søn) - måske fundet os for tusinder af år
siden.

Lad os prøve at forestille os, at det globale samfund på en eller anden
mirakuløs måde overlever den kommende oliekrise og derefter lever og
udvikler sig i bedste velgående, lad os sige 5.000 år til.

Vi har for længst fundet "babycivilisationer" i Mælkevejen, har fulgt deres
udvikling og er af og til stødt på situationer, hvor vi måtte sige: Hvis vi
ikke griber radikalt ind her, så løber hele civilisationsudviklingen af
sporet.

Efter således at have fulgt en "babycivilisation" igennem ca. 5.000 år,
glædet os over dens udvikling og gruet over dens elementære fejltagelser, er
baby blevet -næsten- voksen. Men nu skal det unge håbefulde menneske
desværre dø, thi det er rendt ind i det - typiske - problem, Oil Peak.

Hvad ville vi så (selv) gøre i den situation ? Acceptere at en hel global
civilisation røg ad helvede til ?

Den beskrevne problemstilling er muligvis en del af svaret på det såkaldte "
theodicé"-problem.

Hvordan kan der være en Gud (læs ETI, extraterrestrial intelligence) i
himlen, samtidig med at store ulykker vælter ind over os, børn bliver
lemlæstede osv. Hvorfor griber han ikke ind, hvis han er der ?

Svaret kan altså være, at det gør han - fra og med et vist niveau af
kalamiteten svarende til total udslettelse af hele civilisationen, og resten
må vi klare selv, respektive anse vore ulykker m.v. som en nødvendig
omkostning ved at leve og udvikle en global civilisation op til "
forældre"-niveauet.

Steen Hjortsø

Fra : Harald Mossige

Dato : 22-07-04 10:51

"Steen Hjortsoe" <contra@tdcspace.dk> wrote in message
> Hvem siger, at en global civilisation så også k a n klare sig selv, når
> den er ved at nå myndighedsalderen og egentlig skulle være parat til at
tage
> vare på sig selv ?

Er det BW med psevdonym?

I alle fall, innlegget er irelevant i denne gruppen.

HM

Fra : Steen Hjortsoe

Dato : 22-07-04 11:13

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> "Steen Hjortsoe" <contra@tdcspace.dk> wrote in message
> tage
>
> Er det BW med psevdonym?
>
> I alle fall, innlegget er irelevant i denne gruppen.
>
> HM

Nej, det er det ved gud ikke, læs det igen, og tænk dig om.
SH

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 22-07-04 12:05

> [...]
> tage
>
> Er det BW med psevdonym?
>
> I alle fall, innlegget er irelevant i denne gruppen.

Nej, det er i højeste grad relevant i gruppen,
idet Steen Hjortsøe spørger til, hvorfor Gud
tillader alt det onde i verden at ske?

Et af svarene handler om menneskets handlefrihed -
at vi alle og enhver handler efter egen fri vilje
og med ansvar for, hvad vi gør - og hvilke konsekvenser
det måtte have for andre, herunder også miljøet - også
det globale miljø.
I forhold til Gud vil vi aldrig blive stillet til regnskab for noget,
som vi ikke er vidende om - eller ikke har kunnet forstå osv.
Men tænk f.eks. på, hvilke konsekvenser det kan have,
hvis man for profittens skyld sprøjter markerne til
med gifte, som generationer fremover må døjes med.....
Jeg tror ikke, Vorherre var helt tilfreds med fremstillingen
af DDT - et godt, dansk produkt..., som stadig anvendes
i U-lande.
Men sådan er der så meget - forsøg at lev dit liv, så
du kan bruge denne:
"Lev, som skulle du evigt leve -
lev, som skulle du dø hver dag."
(Jeg kan desværre ikke huske forfatteren,
men mon ikke det er Piet Hein?).

Mvh.Bodil.

Fra : Cyril Malka

Dato : 22-07-04 11:29

Goddag Steen

Den Thu, 22 Jul 2004 12:12:42 +0200 skrev Steen Hjortsoe om Re:
Problemer det globale samfund muligvis ikke kan løse (selv) :

SH> Nej, det er det ved gud ikke, læs det igen, og tænk dig om.

Dit indlæg er stadig væk irrelevant her i gruppen (off-topic).

Venligst check:

http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.livssyn.kristendom

--
Venligst

Cyril

et-sect-era - Aktualitetsblad om sekternes verden
et-sect-era 3. årgang - nr. 49 - Tema: Hjernevask
http://www.etsectera.com/ - http://www.sekter.org/

Fra : Cyril Malka

Dato : 22-07-04 12:42

Goddag Steen

Den Thu, 22 Jul 2004 12:36:55 +0200 skrev Steen Hjortsoe om Re:
Problemer det globale samfund muligvis ikke kan løse (selv) :

SH> Er theodicé-problemet et problem, det er relevant at diskutere i
SH> dk.livssyn.kristendom ifølge fundatsen ?
SH> Svaret er ja, ubetinget ja.

I så fald, så kom til sagen.

SH> Mit indlæg handler om en (ny) måde at anskue theodicé-problemet på.
SH> Hvad er det så, der nager jer ? Og må jeg være her ?

Temper, temper.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 22-07-04 13:29

"Steen Hjortsoe" <contra@tdcspace.dk> writes:

> Må jeg i den forbindelse gøre opmærksom på, at vi formentlig inden for de
> næste ca. 10 år alligevel finder en planet med intelligent liv andetsteds i
> Mælkevejen.

Nej. Det er der overhovedet intet rimeligt grundlag for at påstå.

1) Vi aner ikke om en sådan planet findes

2) Vi aner ikke om der - hvis sådan en planet findes - findes en
civilisation, der var i stand til og _valgte_ _at_ prøve at
kommunikere for så lang tid siden, at vi i dag kan opfange det.

Hvad angår 2: Indenfor ret få år vil Jorden være ret støjsvag
fsv. angår radiosignaler af menneskelig oprindelse. Vores
kommunikation bliver i højere og højere grad ført via
kabler/lysledere.

Den tid, hvor vi "larmer" nok til at nogen kan høre sig vil
sandsynligvis være en parentes i historien på under 100 år.

Hvis vi antager, at noget tilsvarende gør sig gældende for evt. andre
civilisationer derude, så er sandsynligheden for at vi lige præcis
rammer de 100 år i adskillige årmilliarder, hvor de "larmer" ret
lille.

> [...]
> ikke griber radikalt ind her, så løber hele civilisationsudviklingen af

Her antager du skråsikkert, at science fiction-drømmen om rejser ved
hastigheder over lyset nogensinde bliver virkelighed. Uden sådanne
rejser er intervention umulig.

Samtidig antager du punkt 1 fra ovenfor. Og det er altså et meget
stort "måske".

Godt så. Det var en behandling af dine science fiction-drømme.

At du kortfatter redegør for theodic-problematikken i din tekst,
betyder ikke, at du har behandlet den. Endsige behandlet den på en ny
måde.

Som Cyril skrev: Kom så i gang.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."