jesus/bøsse
Fra : JENS min ven.

Dato : 15-07-04 13:00

var jesus bøsse eller fik han noget på den dumme.

eller var han til selvbetjening med den højre?

--
Jens

Er jeg bare havnet i glemmebogen?
Hvor surt kan det være
MvH Steen Johansen.
OE Quotefix http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/

Fra : Ole Madsen

Dato : 15-07-04 13:17

"JENS min ven." <postkasse_66@hotmail.com> skrev i en meddelelse

det er sørgeligt at du insistere at spotte det du ikke kender, Gud er god og
han eksistere, hvis du bare ville give ham en chance for at bevise for dig
at han er til og at han er god, så ville du ikke skrive sådan noget, jeg
syntes mit liv som kristen bliver bedre og bedre som jeg oplever ham mere og
mere, du kan også komme til at opleve ham som den virkelighed han er.

Ole

--
www.skabelsesberetningen.dk - alle de forskellige skabelsesforståelser
www.genesis-one.dk - hør prædikener om skabelse

www.detnyetestamente.dk - Læs og tolke NT

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 15-07-04 13:22

I news:40f675b5$0$168$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Ole Madsen følgende:

> det er sørgeligt at du insistere at spotte

Glem Jens. Han er sur fordi hans mor ikke har haft tid til at skifte
hans ble endnu

Og så tror han at alle grupper har samme formål som
dk.snak.mudderkastning hvortil der sættes FUT

--
Mojn
http://ravsted.dk - byen hvor der sker noget

Fra : JENS min ven.

Dato : 15-07-04 18:13

Andreas, Ravsted wrote:
> [...]
> hans ble endnu
>
> Og så tror han at alle grupper har samme formål som
> dk.snak.mudderkastning hvortil der sættes FUT

for mig at se er det dig der kaster med mudder.
så hvis du ikke kan forholde dig til emnet burde du tie.

--
Jens

Fra : Harald Mossige

Dato : 15-07-04 18:11

"JENS min ven." <postkasse_66@hotmail.com> wrote in message
> var jesus bøsse eller fik han noget på den dumme.
>
> eller var han til selvbetjening med den højre?

En ting er sikkert. Hvis Jesus var fullt menneske, så hadde han samme
seksualiteten som mennesker flest; han hadde samme regelmessige sædavgang
som alle andre. Bibelen forteller ingenting direkte om hvordan han ordnet
det.

HM

Fra : JENS min ven.

Dato : 15-07-04 18:26

Harald Mossige wrote:
> [...]
> seksualiteten som mennesker flest; han hadde samme regelmessige
> sædavgang som alle andre. Bibelen forteller ingenting direkte om

mener du dermed at han tog en spiller en gang imellem.

--
Jens

Fra : Harald Mossige

Dato : 15-07-04 18:54

"JENS min ven." <postkasse_66@hotmail.co> wrote in message

> mener du dermed at han tog en spiller en gang imellem.

Jeg synes ikke du skal lese mer ut av innlegget en det innlegget forteller.

HM

Fra : JENS min ven.

Dato : 15-07-04 19:09

Harald Mossige wrote:
> "JENS min ven." <postkasse_66@hotmail.co> wrote in message

> Jeg synes ikke du skal lese mer ut av innlegget en det innlegget
> forteller.
>
> HM

nå men var han så til kvinder eller mænd.

--
Jens

Fra : Harald Mossige

Dato : 15-07-04 19:44

> nå men var han så til kvinder eller mænd.

Vi har for tiden, etter det jeg vet, ingen kilder som forteller noe om det.
Hvis slike kilder finnes, så er dei forlengst klassifisert som "usanne".

HM

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 15-07-04 19:48

I news:40f6d05e$1@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

> Hvis slike kilder finnes, så er dei forlengst
> klassifisert som "usanne".

Og det har du nogle troværdige kilder der kan underbygge?

Eller er det blot den sædvanlige slamslyngning!

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*

Fra : Harald Mossige

Dato : 15-07-04 21:43

"Andreas, Ravsted" <stort@sort.hul.invalid> wrote in message
> I news:40f6d05e$1@news.wineasy.se skrev
> Harald Mossige følgende:

> Og det har du nogle troværdige kilder der kan underbygge?

Nå har jeg ikke til hensikt å overbevise deg om noenting som helst. Du har
vert svært flink til å tilkjennegi "troen" din. At du dermed også indikerer
sekten din sin "tro" samtidig, får du bare ta til etterretning.

> Eller er det blot den sædvanlige slamslyngning!

Om du ikke liker innleggene mine, så har du full anledning til å ikke lese
dem. Nen når du leser dem, så er det ditt problem dersom dei inneholdet ting
du ikke liker.

HM

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 15-07-04 21:59

I news:40f6ec65@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

> Nå har jeg ikke til hensikt å overbevise deg om noenting som helst.

Nej, for det meste af hvad du lukker ud, ligner mest af alt at du slet
ikke vil forsøge dig med en debat.

Du slynger jo om dig med underlige påstande og mærkelige udsagn, - men
gøre forsøg på at føre debat om, eller at underbygge dem med noget der
ligner fakta, - se det ligger dig fjernt for. Endda så fjernt at selv
dine egne landsmænd er begyndt at henregne dig til de totalt useriøse
trollinger der har totalt mistet jordforbindelsen.

Fra : Harald Mossige

Dato : 15-07-04 22:14

> [...]
> dine egne landsmænd er begyndt at henregne dig til de totalt useriøse
> trollinger der har totalt mistet jordforbindelsen.

Nå synes jeg at du bør lese innlegget ditt igjennom en gang til, og stille
deg selv spørsmålet: "Er det mudderkasting".

HM

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 15-07-04 22:18

I news:40f6f3a7$1@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

> Nå synes jeg at du bør lese innlegget ditt igjennom en gang til, og
> stille deg selv spørsmålet: "Er det mudderkasting".

Det er blot konstatering af din faktiske opførsel!

Du har nu muligheden for at ændre din opførsel, eller blive regnet for
endnu mere useriøs end du allerede bliver regnet for!

Fra : Harald Mossige

Dato : 15-07-04 22:24

> [...]
>
> Du har nu muligheden for at ændre din opførsel, eller blive regnet for
> endnu mere useriøs end du allerede bliver regnet for!

PLONK

HM

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 15-07-04 22:38

I news:40f6f5e0$1@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

> PLONK

Tak for venligheden

Fra : Cyril Malka

Dato : 15-07-04 18:27

Goddag Harald

Den 15 Jul 2004 19:11:13 +0200 skrev Harald Mossige om Re: jesus/bøsse :

> [...]
HM> samme seksualiteten som mennesker flest; han hadde samme
HM> regelmessige sædavgang som alle andre. Bibelen forteller ingenting

Altså, han spiste godt, drak godt og festede... Jeg kan ikke se hvorfor,
han ikke skulle have haft et seksuelt liv, selv om man har ihærdigt
forsøgt at lade som om, han ikke havde det.

--
Venligst

Cyril

et-sect-era - Aktualitetsblad om sekternes verden
et-sect-era 3. årgang - nr. 49 - Tema: Hjernevask
http://www.etsectera.com/ - http://www.sekter.org/

Fra : Britt Malka

Dato : 15-07-04 18:32

On Thu, 15 Jul 2004 19:26:55 +0200, Cyril Malka
<news@nytestamente.org> wrote:

>Altså, han spiste godt, drak godt og festede... Jeg kan ikke se hvorfor,
>han ikke skulle have haft et seksuelt liv, selv om man har ihærdigt
>forsøgt at lade som om, han ikke havde det.

Nej, han var Nazaræer, ikke nasir, selv om han ifølge tegninger og
malerier lod håret vokse vildt (undtagen hos JV, hvor han både bruger
hår- og skægtrimmer).

Hvis han var nasir, ville han have været afholdende, men heller ikke
have drukket vin.
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Harald Mossige

Dato : 15-07-04 18:54

"Britt Malka" <news@foxladi.com> wrote in message

> [...]
> hår- og skægtrimmer).
>
> Hvis han var nasir, ville han have været afholdende, men heller ikke

Det kan du som kvinne fortelle, men ALLE menn vet at alle menn har
regelmessig sædavgang, uansett hva regelverket forteller.

HM

Fra : Per Rønne

Dato : 15-07-04 20:11

Harald Mossige <haraldmnospam@hkabel.no> wrote:

> Det kan du som kvinne fortelle, men ALLE menn vet at alle menn har
> regelmessig sædavgang, uansett hva regelverket forteller.

Jeg tror nu nok at Abélard mistede denne regelmæssige sædafgang ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Britt Malka

Dato : 15-07-04 21:20

On 15 Jul 2004 19:53:49 +0200, "Harald Mossige"
<haraldmnospam@hkabel.no> wrote:

>Det kan du som kvinne fortelle, men ALLE menn vet at alle menn har
>regelmessig sædavgang, uansett hva regelverket forteller.

Det er jeg ikke uenig i, men man kan godt være afholdende og have
natlige sædafgange. Går jeg ud fra

Fra : Harald Mossige

Dato : 15-07-04 21:48

> Det er jeg ikke uenig i, men man kan godt være afholdende og have
> natlige sædafgange. Går jeg ud fra

Jeg forutsetter at du ikke er jomfru.

Har du forsøkt det; i rette forsamling med egnet stemning å si noe som: "Det
er merkelig at alle som runker (folkelig for onanerer) får antydning til
hårvekst i håndflatene - - ." hvor forlegne de blir som åpner og ser seg i
håndflatene.

HM

Fra : Per Rønne

Dato : 16-07-04 02:49

> [...]

> hårvekst i håndflatene - - ." hvor forlegne de blir som åpner og ser seg i

Jeg må indrømme at jeg ikke kender forsamlinger hvor et sådant udsagn
ikke ville blive mødt af en hånlatter. Alle drenge onanaerer fra
kønsmodningen og op.
--
Per Erik Rønne

Fra : Harald Mossige

Dato : 16-07-04 03:24

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

"Det

> Jeg må indrømme at jeg ikke kender forsamlinger hvor et sådant udsagn
> ikke ville blive mødt af en hånlatter. Alle drenge onanaerer fra
> kønsmodningen og op.

(husk konteksten)
Høfligheten overstyrer (i praksis) de stakkers guttenes (drengebes)
reaksjon.

HM

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 15-07-04 23:02

Godaften Cyril

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> skrev i en meddelelse
> Altså, han spiste godt, drak godt og festede... Jeg kan ikke se hvorfor,
> han ikke skulle have haft et seksuelt liv, selv om man har ihærdigt
> forsøgt at lade som om, han ikke havde det.

Ifølge min bedste forståelse ville dette have krævet et ægteskab, og da man
ikke har nogen indikationer af at Han var gift, ser det ikke ud til, at Han
i så fald havde et aktivt seksuelt liv.

Som forklaring på våde drømme m.v. under afholdenhed henvises til andre
lærebøger om emnet. Der skulle med ca. 12-15 dages mellemrum ske en ganske
naturlig "opfriskning" i form af sædudtømning...

.....Men jeg undrer mig nu nok noget over denne tråd overhovedet startede....

Henrik, Slagelse

Fra : Cyril Malka

Dato : 15-07-04 18:35

Goddag Britt

Den Thu, 15 Jul 2004 19:32:05 +0200 skrev Britt Malka om Re: jesus/bøsse
:

BM> Nej, han var Nazaræer, ikke nasir, selv om han ifølge tegninger og
BM> malerier lod håret vokse vildt (undtagen hos JV, hvor han både
BM> bruger hår- og skægtrimmer).

Jeps...

Problemet er blot at man ikke rigtigt kender til udtrykket "Nazaræer"...
Det er igen Matthæus som har misforstået noget

Fra : Per Rønne

Dato : 15-07-04 20:11

JENS min ven. <postkasse_66@hotmail.com> wrote:

> var jesus bøsse eller fik han noget på den dumme.

Nu ved jeg ikke hvad du mener med at få noget »på den dumme« [din brug
dumme« sammen med »hunner«], men evangelierne nævner flere gange den af
disciplene som han »elskede«, nemlig Johannes, uden at der dog antydes
noget som helst ud over et rent platonisk forhold.

> eller var han til selvbetjening med den højre?

Evangelierne nævner hverken højrehåndethed, venstrehåndethed - eller
masturbation. Hvorfor er Jesu sexliv i øvrigt så interessant?
--
Per Erik Rønne

Fra : JENS min ven.

Dato : 15-07-04 20:18

Per Rønne wrote:

> Evangelierne nævner hverken højrehåndethed, venstrehåndethed - eller
> masturbation. Hvorfor er Jesu sexliv i øvrigt så interessant?

jeg ser ikke nogen steder hvor det er nævnt, derfor spørger jeg om han var
til det ene eller det andet o.s.v.

--
Jens

Fra : Per Rønne

Dato : 15-07-04 20:47

JENS min ven. <postkasse_66@hotmail.co> wrote:

> jeg ser ikke nogen steder hvor det er nævnt, derfor spørger jeg om han var
> til det ene eller det andet o.s.v.

Når det ikke er nævnt i kilderne, kan vi ganske simpelt ikke udtale os
om det.
--
Per Erik Rønne

Fra : JENS min ven.

Dato : 16-07-04 11:43

Per Rønne wrote:

> Når det ikke er nævnt i kilderne, kan vi ganske simpelt ikke udtale os
> om det.

hvorfor ikke, i udtaler jer da ellers om alt mugligt andet.

--
Jens

Fra : Per Rønne

Dato : 16-07-04 12:25

JENS min ven. <postkasse_66@hotmail.co> wrote:

> hvorfor ikke, i udtaler jer da ellers om alt mugligt andet.

Gør vi? Ligger der andet end sensationslyst i retning af Jens Jørgen
Thorsens Jesusfilm? Han skulle jo absolut gøre Jesus til en sexfikseret
person med harem af kvinder, med Maria Magdalena i spidsen. Selv om han
nok blev noget forbløffet over at få at vide, at den eneste person han
faktisk nævnes som havende »elsket« var en dreng / ung mand. Johannes. I
øvrigt uden antydning af sex.

Forsøger du blot at skabe ravage herinde?
--
Per Erik Rønne

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 16-07-04 12:48

I news:1gh0pzq.1tc0pi5i0o22mN%spam@husumtoften.invalid skrev
Per Rønne følgende:

> Forsøger du blot at skabe ravage herinde?

Det tyder indholdet og tonen i hans indlæg utvisteligt på

Fra : JENS min ven.

Dato : 16-07-04 17:42

Andreas, Ravsted wrote:
> I news:1gh0pzq.1tc0pi5i0o22mN%spam@husumtoften.invalid skrev
> Per Rønne følgende:

> Det tyder indholdet og tonen i hans indlæg utvisteligt på

nu ved jeg ike hvad du mener, men alle må vel stille spørgsmål herinde ?

--
Jens

Fra : JENS min ven.

Dato : 16-07-04 17:44

Per Rønne wrote:

> [...]
> den eneste person han faktisk nævnes som havende »elsket« var en
> dreng / ung mand. Johannes. I øvrigt uden antydning af sex.

jeg kender ikke den person, så hvad han gør er vel ikke min skyld.

> Forsøger du blot at skabe ravage herinde?

hvorfor spørger du om det ?

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-07-04 00:44

Godaften Per Rønne

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
> Evangelierne nævner hverken højrehåndethed, venstrehåndethed - eller
> masturbation. Hvorfor er Jesu sexliv i øvrigt så interessant?

Nej, men nævner f.eks. et tilfælde af "afbrudt samleje", der blev straffet
med døden. 1. Mosebog kapitel 38, hvor der står:

"v8 Så sagde Juda til Onan: »Gå ind til din brors kone, og udfør din
svogerpligt, så du kan skaffe din bror afkom.« v9 Men Onan vidste, at det
afkom ikke ville blive regnet for hans, så hver gang han gik ind til sin
brors kone, lod han sin sæd gå til spilde på jorden for ikke at skaffe sin
bror afkom. v10 Det, han gjorde, var ondt i Herrens øjne, så Herren lod
også ham dø."

Blot til illustration....

Godt jeg ikke skal udføre nogen "svogerpligt" med den svigerinde jeg har!
[Just kidding -- hvis nogen skulle være i tvivl.... ]

Henrik, Slagelse

Fra : Harald Mossige

Dato : 16-07-04 01:17

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> bror afkom. v10 Det, han gjorde, var ondt i Herrens øjne, så Herren lod

Her bør der pressiseres, det var ikke det avbrutte samleiet som var syndigt,
men det å ikke gi henne barn! Det er viktig å skjønne hva informasjon
fortellingen ønsker å formidle.

HM

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-07-04 02:12

Godaften Harald

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse
> [...]
syndigt,
> men det å ikke gi henne barn! Det er viktig å skjønne hva informasjon

Den tror jeg lige vi skal have én gang til.....

Det afbrudte samleje *medførte* at hun ikke fik barn, så det hænger jo
sammen. Enten eller -- ikke både og...

Henrik, Slagelse

Fra : Per Rønne

Dato : 16-07-04 02:49

> [...]

> Den tror jeg lige vi skal have én gang til.....

> Det afbrudte samleje *medførte* at hun ikke fik barn, så det hænger jo

Som man må læse historien, er det ikke generelt coitus interruptus
[eler masturbation] der er afskyeligt i dette tilfælde, men at Onan
bevidst ikke vil give broderen børn.
--
Per Erik Rønne

Fra : Harald Mossige

Dato : 16-07-04 03:03

> [...]

> Den tror jeg lige vi skal have én gang til.....
>
> Det afbrudte samleje *medførte* at hun ikke fik barn, så det hænger jo

Meget interesan tolking. Det går rett inn i problemet omkring (pavens
motstand mot) prevansjon og AIDS kontra sex som guds som guds gave til glede
for menneskene.

Lat oss i alle fall respektera at vi oppfatter det forskjellig.

HM

Fra : Britt Malka

Dato : 16-07-04 09:07

On Fri, 16 Jul 2004 03:12:27 +0200, "Henrik Vestergaard"
<vestergaard_henr@hotmail.com> wrote:

>Det afbrudte samleje *medførte* at hun ikke fik barn, så det hænger jo
>sammen. Enten eller -- ikke både og...

Afbrudt samleje er ikke forbudt.

MEN:

5 Mos: 25:5

v5 Når brødre bor sammen, og en af dem dør uden at have fået en søn,
skal den afdødes hustru ikke gifte sig med nogen uden for slægten;
hendes svoger skal gå ind til hende, gifte sig med hende og udføre sin
svogerpligt mod hende.

Når der i 1 Mos 38:8 står:

v8 Så sagde Juda til Onan: »Gå ind til din brors kone, og udfør din
svogerpligt, så du kan skaffe din bror afkom.«

Så bliver Gud vred, fordi han ikke vil udføre denne svogerpligt. Ikke
fordi han onanerer.

Fra : Britt Malka

Dato : 16-07-04 09:01

On 16 Jul 2004 02:17:24 +0200, "Harald Mossige"

Lige præcis!

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 16-07-04 09:01

I news:40f71e94$1@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

[ ... ]

> Her bør der pressiseres, det var ikke det avbrutte samleiet som var
> syndigt, men det å ikke gi henne barn! Det er viktig å skjønne hva
> informasjon fortellingen ønsker å formidle.

Her må jeg være fuldstændig enig med Harald!

Fra : Britt Malka

Dato : 16-07-04 09:00

On Fri, 16 Jul 2004 01:43:34 +0200, "Henrik Vestergaard"
<vestergaard_henr@hotmail.com> wrote:

>Nej, men nævner f.eks. et tilfælde af "afbrudt samleje", der blev straffet
>med døden. 1. Mosebog kapitel 38, hvor der står:

Det var ikke det afbrudte samleje, der blev straffet, men det, at han
var ulydig mod Gud og nægtede at videreføre sin afdøde brors slægt.

Fra : Cyril Malka

Dato : 15-07-04 23:01

Goddag Harald

Den 15 Jul 2004 22:48:12 +0200 skrev Harald Mossige om Re: jesus/bøsse :

HM> Jeg forutsetter at du ikke er jomfru.

Det kommer vist an på hvad man lægger i ordet jomfru?

> [...]
HM> som: "Det er merkelig at alle som runker (folkelig for onanerer) får
HM> antydning til hårvekst i håndflatene - - ." hvor forlegne de blir

Jeg tror Britt og du misforstod hinanden. Britt har forstået at du talte
om natlige (altså _ufrivillige_) sædafgange.

Så vidt jeg forstår på dig, taler du godt nok om natlig sædafgang, men
ikke nær så ufrivillige?

Er det korrekt opfattet?

Fra : Cyril Malka

Dato : 15-07-04 23:16

Goddag Andreas,

Den Thu, 15 Jul 2004 22:59:17 +0200 skrev Andreas, Ravsted om Re:
jesus/bøsse :

> [...]
AR> fjernt at selv dine egne landsmænd er begyndt at henregne dig til de
AR> totalt useriøse trollinger der har totalt mistet jordforbindelsen.

Hvis det er Knut, du taler om så vil jeg stille mig tvivlende på denne
herres seriøsitet. En mand der kan det ene øjeblik skrive til en "i mine
arme" for to dage efter svine en til på det groveste betragter jeg som
meget, men ikke som seriøs debatør eller læsetiden værd.

Nu er spørgsmålet om du betragter folk som seriøse eller useriøse
afhængige om de er på "din side" eller mod din side.

Jeg er bestemt ikke altid enig med Harald, og sprogbarrieren gør også
sit, men jeg vil bestemt betragte ham som en seriøs debattør.

Fakta er, at diskussion om Jesus seksualitet på dette forum med nogle er
dømt på forhånd.

Du ved udmærket godt, at hvis man fandt beviser for det (måske findes
de, jeg har aldrig interesseret mig synderligt for det, men jeg har
altid ment at Jesus havde et sexliv), så vil disse afvises med et eller
andet bibelvers.

Sådan har det altid været med nogle af debatørrerne her på forumet.

Harald mener vist, lige som jeg gør i det tilfælde, at en dialog med dig
(og måske andre) vil være dømt på forhånd.

Enhver dialog indsnævres efterhånden til at kaste bibelverser i hovedet
på hinanden.

Derfor vil jeg mene at det ender med undergrupper her i nyhedsgruppen,
dem der vil sende bibelverser til højre og venstre (og evt. har plonket
modparterne) eller dem der der vil bygge debatten på historiske
litteratur/anden litteratur og som ender med at plonke de første fordi
at få afvist et eller andet fakta fordi "der står i denne vers at det
ikke er sandt", eller fordi "jeg mener at..." ikke er brugbar i dalogen.

At afvise en person som useriøs på det grundlag synes jeg er... useriøs
og går imod selve tanken med en nyhedsgruppe.

Til gengæld betragter jeg mange af så nogle følelsesmæssige svingende
personer som går til begge ekstremer (som bl.a. føromtalte nordmand
Knut) og over gevind som useriøse, sekteriske og totalitariske for ikke
at sige dræbende for enhver debat eller dialog.

Den holdning får debatten til at gå i ring i stedet for at komme til
interessante drøftelser og det er sandt at jeg ved, at jeg har værget
mig for at skrive dybegående indlæg for jeg mener det, for at sige det
ud fra kristne skriftsteder, ville blot være at kaste perler for svin.

Det var blot min piplyd om denne sag og den noget træææls
holdning jeg synes, der er på denne gruppe, som ellers kunne være bedre.

Fra : Cyril Malka

Dato : 15-07-04 23:21

Goddag Henrik

Den Fri, 16 Jul 2004 00:02:14 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re:
> [...]

HV> da man ikke har nogen indikationer af at Han var gift, ser det ikke
HV> ud til, at Han i så fald havde et aktivt seksuelt liv.

Jesus viste frihed, og frihed over for loven, på mange forskellige
punkter. Han taler ikke om sex uden om ægteskabet. Det er, så vidt jeg
husker, Paulus som har skrevet om det.

> [...]
HV> ske en ganske naturlig "opfriskning" i form af sædudtømning...

HV> ....Men jeg undrer mig nu nok noget over denne tråd overhovedet

Jeg så ikke starten af tråden, den har nok været startet af en, som er
mit kill-filter.

Men egentligt synes jeg at Jesus sexuelliv, hvis emnet var blevet
behandlet seriøst, kunne have været interessant.

Jeg kan huske alt den ballade der har været da Scorsese kom med filmen
"Last Temptation of Christ" fordi han havde fået Jesus til at drømme om
sex mellem ham og Maria Magdalena (så vidt jeg husker).

Som om Jesus ikke skulle have et Ubevidst og sexualdrift...

Bøssesnak har jeg ikke set noget af i tråden, jeg må være blevet heldig
befriet for det takket være mit killfilter

Set gennem killfilteret, kunne snakken havde udviklet sig fint ellers.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-07-04 00:05

Godaften Cyril

> [...]
> Jesus viste frihed, og frihed over for loven, på mange forskellige
> punkter. Han taler ikke om sex uden om ægteskabet. Det er, så vidt jeg

Matthæus 5:17-19: "v17 Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven
eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde.
v18 Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det
mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket. v19
Den, der bryder blot ét af de mindste bud og lærer mennesker at gøre det
samme, skal kaldes den mindste i Himmeriget. Men den, der holder det og
lærer andre at gøre det, skal kaldes stor i Himmeriget."

> Jeg så ikke starten af tråden, den har nok været startet af en, som er
> mit kill-filter.

Sikkert...

Jens startede med at skrive:

=== citat ===

var jesus bøsse eller fik han noget på den dumme.

eller var han til selvbetjening med den højre?

--
Jens

=== citat slut ===

Normalt var dette en tråd, jeg ikke gad læse, fordi den havde en vis mængde
overfladisk spot over sig -- men jeg så du også havde deltaget, og tænkte,
at så kunne man da få lidt debat på et højere niveau...

> Men egentligt synes jeg at Jesus sexuelliv, hvis emnet var blevet
> behandlet seriøst, kunne have været interessant.

Ingen tvivl om det...

> [...]
> sex mellem ham og Maria Magdalena (så vidt jeg husker).
> Som om Jesus ikke skulle have et Ubevidst og sexualdrift...

Jeg er ikke i tvivl om at driften [fristelsen ] har været til stede.
Faktisk var det en af de ting, jeg slet ikke brød mig om i en tidligere
affiliation/gruppe, nemlig antydningen af at Kristi liv blot var en dans på
roser, og at alt var forudsagt. Dette ville gøre Jesu kamp og sejr over
synden til en fadæse, hvorimod det netop er den realistiske sejr over
synden, der gør Ham større. Ellers ville 40 dages fasten have været et
skuespil.... Det var en kamp -- mellem liv og død...

Fra : Cyril Malka

Dato : 15-07-04 23:35

Goddag Harald

Den 16 Jul 2004 00:23:30 +0200 skrev Harald Mossige om Re: jesus/bøsse :

HM> Egentelig har begrepet bare ei meining, den rette

Héhé...

HM> Her i sognet har vi ei "gruppe" med ein "svært kristelig" leder. Han
HM> deler ut noe han kaller "mental jomfrudom" til gamle bestemødrer
HM> (grand mother).

Mental jomfrudom??? Den var ny!

Er det mon en anden måde at kalde folk for dum?

HM> Jeg oppfattet nok ikke Britt slik hun tilsiktet. Jeg hadde til
HM> hensikt å ikke nevne begreper "drømmefisse", den er utenfor den
HM> bevisste kontroll.

Nemlig

Fra : Cyril Malka

Dato : 16-07-04 07:53

Goddag Henrik

Den Fri, 16 Jul 2004 01:04:45 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re:
> [...]

HV> lærer mennesker at gøre det samme, skal kaldes den mindste i
HV> Himmeriget. Men den, der holder det og lærer andre at gøre det, skal

Jamen hvis han var en lovlydig jøde, så må man antage, at han var eller
havde været gift. Det skulle, og skal, ifølge jødedommen enhver mand.

Nu igen skal vi huske at de skrifter der blev udvalgt for at blive
kanoniserede, blev kanoniserede af mennesker, som gerne vil fjerne
enhver tanke om sexualitet fra skrifterne.

> [...]
HV> === citat ===
HV>
HV> var jesus bøsse eller fik han noget på den dumme.
HV>
HV> eller var han til selvbetjening med den højre?

Ja, okay... Den flyver ikke højt.

HV> Jeg er ikke i tvivl om at driften [fristelsen ] har været til
HV> stede.

Altså sexdriften er jo en ganske almindelig drift og behov og hvis Jesus
var menneske er der ingen grund til at tro, at skulle have været
fritaget for det.

Og var han en lovlydig jøde, så måtte det endda antages, som det
angives af nogle apokryfe, at han endda var gift.

Jow.

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 16-07-04 08:03

"Cyril Malka" skrev...

> Jamen hvis han var en lovlydig jøde, så må man antage, at han var
eller
> havde været gift. Det skulle, og skal, ifølge jødedommen enhver mand.

Hvornår skal den lovlydige jøde så seneste gifte sig? Er der en
aldersgrænse noget sted?
(F.eks. at man *skal* være gift, indne man runder de 20/25/30 eller hvad
det nu måtte være.)

Christina

Fra : Cyril Malka

Dato : 16-07-04 08:13

Goddag Harald

HM> Jeg er oppvokset i det miljøet, og kjenner det (altfor) godt.

Hmmm...

HM> (Jeg skulle gjerne ha diskutert fenomenet med deg som fagmann, men
HM> det egner seg ikke for denne gruppen.)

Nej, det kan jeg godt forestille mig

HM> Det er rett som du antyder, dei som har fått "gaven", fikk ikke de
HM> gode karakterene på skolen. Personlig har jeg medlidenhet med
HM> ektemennene. Ektefellen min trodde ikke at ein slik gave ville
HM> kurere sclerosis multiplexis.

HM> Ein av "misjonærene" har store likhetstrekk med ein i gruppen her.

Desværre findes der mange af den slags dommedagsmissionærer.

Og her på gruppen, har vi vist lidt af hvert

Fra : Cyril Malka

Dato : 16-07-04 08:14

Goddag Henrik

Den Fri, 16 Jul 2004 01:43:34 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re:
jesus/bøsse :

HV> Nej, men nævner f.eks. et tilfælde af "afbrudt samleje", der blev
HV> straffet med døden. 1. Mosebog kapitel 38, hvor der står:

Det er ikke afbrudt samleje, der blev straffet med døden, men det at han
1) gik imod Gud og 2) gik imod loven.

Fra : Cyril Malka

Dato : 16-07-04 08:24

Goddag Henrik

Den Fri, 16 Jul 2004 03:12:27 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re:
jesus/bøsse :

HV> Den tror jeg lige vi skal have én gang til.....
HV> Det afbrudte samleje *medførte* at hun ikke fik barn, så det hænger
HV> jo sammen. Enten eller -- ikke både og...

Det var ikke "afbrudt samleje" som var strafbar.

Det, der var strafbr var jo det, at enken ikke måtte gifte sig med
en fremmed.

Det har at gøre med den såkaldte metempsykose-begreb (sjælevandring på
dansk?). Derfor:

5. mos. 25:5-10:

Når brødre bor sammen, og en af dem dør uden at have fået en søn, skal
den afdødes hustru ikke gifte sig med nogen uden for slægten; hendes
svoger skal gå ind til hende, gifte sig med hende og udføre sin
svogerpligt mod hende. Den første søn, hun føder, skal bære den
afdøde brors navn, så hans navn ikke bliver udslettet i Israel. Men
hvis manden ikke vil gifte sig med sin svigerinde, skal hun gå hen i
byporten til de ældste og sige: »Min svoger har nægtet at bevare sin
afdøde brors navn i Israel, han vil ikke udføre sin svogerpligt mod
mig.« Så skal de ældste i hans by stævne ham og prøve at tale ham
til rette. Hvis han står fast og erklærer, at han ikke vil gifte sig med
hende, skal hans svigerinde for øjnene af de ældste gå hen til ham,
tage sandalen af hans fod, spytte ham i ansigtet og erklære: »Sådan gør
man ved den mand, der ikke vil bygge sin brors slægt op.« I Israel
skal man kalde hans familie »den barfodedes slægt«.

Dog vil straffen mod Onan ikke have været så barsk hvis hans far ikke
også havde været skyldig.

Fra : Cyril Malka

Dato : 16-07-04 08:28

Goddag Christina

Den Fri, 16 Jul 2004 09:03:21 +0200 skrev Christina Puhakka Egholm om
Re: jesus/bøsse :

CPE> Hvornår skal den lovlydige jøde så seneste gifte sig? Er der en
CPE> aldersgrænse noget sted?

Ja. I Talmud angives der aldre, hvor man mente, det var bedst at gifte
sig for en mand eller for en kvinde.

CPE> (F.eks. at man *skal* være gift, indne man runder de 20/25/30 eller
CPE> hvad det nu måtte være.)

Ja. Man skulle i hvert fald være gift længe inden man var 33 (eller 46,
afhængigt af hvor gammel man mener Jesus var).

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 16-07-04 08:45

"Cyril Malka" skrev...

> Ja. I Talmud angives der aldre, hvor man mente, det var bedst at gifte
> sig for en mand eller for en kvinde.

Altså en slags "vejledende brugsanvisning"?
Men jeg må lige have på plads, om der er tale om regler eller råd..?

> Ja. Man skulle i hvert fald være gift længe inden man var 33 (eller
46,
> afhængigt af hvor gammel man mener Jesus var).

Spændende. Ved du, hvor jeg kan læse mere om det? Evt. henvisninger til
Talmud?

Christina

Fra : Cyril Malka

Dato : 16-07-04 09:00

Goddag Christina

Den Fri, 16 Jul 2004 09:44:36 +0200 skrev Christina Puhakka Egholm om
Re: jesus/bøsse :

CPE> Altså en slags "vejledende brugsanvisning"?
CPE> Men jeg må lige have på plads, om der er tale om regler eller
CPE> råd..?

Der er tale om regler: Man skal giftes førend man bliver for gammel for
at kunne formere sig, som angivet i 1.mos.

Og dengang blev man hurtigt "for gammel".

CPE> Spændende. Ved du, hvor jeg kan læse mere om det? Evt. henvisninger
CPE> til Talmud?

Om Jesus alder eller om giftealderen?

Giftealder blev udledt af 5.mos. 20:5-7 og angives i aboth. 5:24, Kid.
29b samt 30a, Sot. 44a samt 70a.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-07-04 10:50

Goddag Cyril

> Giftealder blev udledt af 5.mos. 20:5-7 og angives i aboth. 5:24, Kid.
> 29b samt 30a, Sot. 44a samt 70a.

5. Mosebog 20:5-7 ser ud til at være vejledning om at returnere, hvis man
var forlovet... Udledningen synes at være en *menneskelig* regel, som derved
*kan* være forkert i nogle situationer, hvis den gøres til en generel regel:

F.eks. kan vi lige tage en spekulation:

En jøde finder ud af at han *ikke* kan få børn -- punktum. Sædkvalitet 0,
selv kunstig befrugtning med en kvindes æg i reagensglas er 100% umulig.
[Kender en ikke-jøde med dette problem pga. en ulykke som barn...]
Skal sådan en mand *tvinges* til at lade sig gifte, og dermed fratage en
kvinde glæden ved at få sit eget barn?

Henrik, Slagelse

Fra : Per Rønne

Dato : 16-07-04 11:34

> [...]

> [Kender en ikke-jøde med dette problem pga. en ulykke som barn...]
> Skal sådan en mand *tvinges* til at lade sig gifte, og dermed fratage en

Skal det så ikke klares af broderen [fætteren, hvid der ikke er en
bror]?
--
Per Erik Rønne

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 16-07-04 12:46

I news:1gh0npt.dmiodt1pr3pb1N%spam@husumtoften.invalid skrev
Per Rønne følgende:

> Skal det så ikke klares af broderen [fætteren, hvid der ikke er en
> bror]?

Kun såfremt manden afgår ved døden *uden* at efterlade sig arvinger!

Fra : Per Rønne

Dato : 16-07-04 14:10

Andreas, Ravsted <stort@sort.hul.invalid> wrote:

> I news:1gh0npt.dmiodt1pr3pb1N%spam@husumtoften.invalid skrev
> Per Rønne følgende:

> Kun såfremt manden afgår ved døden *uden* at efterlade sig arvinger!

Jamen, når manden nu ikke /kan/ få børn, så må en analogisætning da føre
til at så må broderen klare den for ham.

Ditto før bøsser, som altså /skal/ have sig en kone, men hvor broderen
så også må sørge for at han rent faktisk også får børn ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 16-07-04 14:28

I news:1gh0v42.15qodzg1h83kgcN%spam@husumtoften.invalid skrev
Per Rønne følgende:

[ ... ]

> [...]
>
> Ditto før bøsser, som altså /skal/ have sig en kone, men hvor
> broderen så også må sørge for at han rent faktisk også får børn ...

Forhold dig til den tekst vi debaterer, og lad være at fantasere dig
til en hel masse!

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 21-07-04 15:00

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) mælte sligt:

>Jamen, når manden nu ikke /kan/ få børn, så må en analogisætning da føre
>til at så må broderen klare den for ham.

Ikke nødvendigvis, når nu reglen er formuleret som den er.

>Ditto før bøsser, som altså /skal/ have sig en kone, men hvor broderen
>så også må sørge for at han rent faktisk også får børn ...

Bøsser er ikke ude af stand til at få børn. Gennem de sidste totusinde
år, hvis ikke mere, har det i Vesten været normen, at homoseksuelle
mænd, for så vidt man kan tale om sådanne, blev gift og fik børn (hvis
de da ikke blev præster) og så ellers praktiserede homoseksuel omgang
ved siden af ægteskabet. At ægteskaber *skal* være baseret på
forelskelse er i det store og hele en romantisk forteelse.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Så er det nok din forpulede lille selvtægtsmus!!!
Jeg har fanme aldrig kunnet lide dig!!!"

Fra : Per Rønne

Dato : 22-07-04 00:51

Rasmus Underbjerg Pinnerup <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote:

> spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) mælte sligt:

> Ikke nødvendigvis, når nu reglen er formuleret som den er.

> Bøsser er ikke ude af stand til at få børn.

Et definitionsspørgsmål. Der er faktisk en del der slet ikke kan få den
op at stå, når det drejer sig om det modsatte køn.

> [...]
> gift og fik børn (hvis de da ikke blev præster) og så ellers praktiserede
> homoseksuel omgang ved siden af ægteskabet.

Her kan man fuldt ud lige så godt tale om biseksualitet.

--
Per Erik Rønne

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 22-07-04 02:00

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) mælte sligt:

>Et definitionsspørgsmål. Der er faktisk en del der slet ikke kan få den
>op at stå, når det drejer sig om det modsatte køn.

Undertegnede, f.eks. Men jeg går da ud fra, at de sagtens kunne have
fantaseret om andre mænd, medens det stod på. Så svært kan det da ikke
være.

>Her kan man fuldt ud lige så godt tale om biseksualitet.

Tja... vel kun i de tilfælde, hvor omtalte mænd decideret har haft
*lyst* til seksuel omgang med kvinder.

At være homoseksuel og gift med en kvinde er ikke det samme som at være
biseksuel, idet jeg definerer seksualitet som et spørgsmål om
tiltrækning.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Cedant arma togae, concedat laurea laudi!"

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 21-07-04 14:56

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) mælte sligt:

>Skal det så ikke klares af broderen [fætteren, hvid der ikke er en
>bror]?

Kun hvis den første ægtemand dør. Og svogerægteskabet (yibbum)
praktiseres ikke mere.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Så fat at kristendommen ikke er en lovreligion."

Fra : Cyril Malka

Dato : 16-07-04 09:30

Goddag Christina

Den Fri, 16 Jul 2004 10:16:25 +0200 skrev Christina Puhakka Egholm om
Re: jesus/bøsse :

CPE> Også mændene? De burde da ellers kunne blive ved...og ved...og
CPE> ved...og...

Ja.

Hvis du lægger mærke til der, er der ikke tale om "at blive ved", men
"at begynde".

Man skal begynde, før man "bliver ved".

CPE> Tak for det!

Velbekomme.

Fra : Cyril Malka

Dato : 16-07-04 10:54

Goddag Henrik

Den Fri, 16 Jul 2004 11:41:29 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re:
jesus/bøsse :

HV> Jeg ser *intet* skriftsted, der siger at enhver mand har pligt til
HV> at lade sig gifte.

Får vi ikke ordre af at formere os og fylde jorden?

Naturligvis er ægteskab underordnede formeringen. men jeg skal vel ikek
finde alle de steder af Bibelen hvor der står at man skal forlade sin
far og mor og få sig et hustru, hvor vi skal have mangfoldiggøre os
m.m., vel?

Fra : Cyril Malka

Dato : 16-07-04 10:56

Goddag Henrik

Den Fri, 16 Jul 2004 11:49:44 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re:
jesus/bøsse :

> [...]
HV> hvis man var forlovet... Udledningen synes at være en *menneskelig*
HV> regel, som derved*kan* være forkert i nogle situationer, hvis den

Hvordan udpeger du hvilke del af 5. mosebog er "menneskelige regel" og
hvilke er "fra Gud"?

> [...]
HV> pga. en ulykke som barn...] Skal sådan en mand *tvinges* til at lade
HV> sig gifte, og dermed fratage en kvinde glæden ved at få sit eget

Og hvordan fandt folk ud af sædkvaliteten?

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 16-07-04 11:26

I news:20040716115539.29c7d958@cylle skrev
Cyril Malka følgende:

> Hvordan udpeger du hvilke del af 5. mosebog er "menneskelige regel"
> og hvilke er "fra Gud"?

Det er vel let nok! Mosebøgerne er jo ikke skrevet af Moses, men af en
flok eksiljøder der kedede sig i deres luksusvillaer langs floderne i
Babel, hvor de sad og tylklede billig vin i sig.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-07-04 11:39

> [...]

> flok eksiljøder der kedede sig i deres luksusvillaer langs floderne i
> Babel, hvor de sad og tylklede billig vin i sig.

Hvorfor tiltror du dem en så billig smag?
--
Per Erik Rønne

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 16-07-04 12:47

I news:1gh0o9a.11oyff61wwre06N%spam@husumtoften.invalid skrev
Per Rønne følgende:

> Hvorfor tiltror du dem en så billig smag?

De dyrkede vel selv vinen!

Fra : Jens BJ

Dato : 17-07-04 22:58

"JENS min ven." <postkasse_66@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> var jesus bøsse eller fik han noget på den dumme.
>
> eller var han til selvbetjening med den højre?

Hej Jens!
Sælfølig var Jesus ikke bøse men han var osse til små drenge. der er
osse dærfor at præsterne i hans sanne kirke med GUDs som videne ofter
oplære de små korsangere i at gører som Jesus

kh
Jens

"Alle folkeslag klap i hænnerne bryd ud i jubelråb for Gud!"

Fra : Cyril Malka

Dato : 19-07-04 08:35

Goddag Henrik

Den Sun, 18 Jul 2004 20:10:57 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re:
jesus/bøsse :

HV> Nys hjemkommet fra ophold inde i Roskilde, er jeg tilbage på news...

Velkommen tilbage

HV> Jeg skrev at for mig viste 5. Mosebog kapitel 20 vers 5-7 til at
HV> være en vejledning om at returnere hvis man var forlovet.
HV> Den menneskelige udledning handlede om, at dette skulle relatere til
HV> den omtalte gifte*pligt* hvorom du skrev:
HV>
HV> === citat ===

HV> === citat slut ===
HV> Det er således *ikke* Mosebogen, der er en menneskelig regel -- men
HV> udledningen om giftealderen ud fra 5. Mosebog 20:5-7 -- de andre
HV> skrifter kan jeg ikke genkende, altså aboth, Kid, Sot...
HV> Håber jeg *denne gang* fik forklaret mig bedre....

Okay, men nej, det var ikke det, jeg mente.

Der er to ting i det: 1) giftepligt og 2) giftelader.

Det, der udledes af 5.mos. 20:5-7 er giftealder.

Giftepligt udledes såmænd blot af det, at vi har pligt på at formere os.

Det får vi at vide så tidligt som fra 1.mos. 1:28. For tanken er jo at
jorden skal bebos og ikke være et ørken (Es. 45:18).

Det får vi at vide utallige gange. Og at formere os. Det er en pligt og
det siges tydeligt.

Derefter, ja, så skal vi selv sætte reglerne og omstændighederne på
hvordan, hvorfor osv. Og vi har udledt at vi skulle giftes før vi
reproducerede os.

Hos nogle (jøder) er det et kontrakt (den såkaldte ketuba) hos andre
(katoliker) er det en sakramente (uopløselig) og hos andre igen er det
en mellemting.

Og så kom spørgsmålet om hvad den rette giftealder var. Den har
skiftedes med tiderne for levealderen er blevet længere.

HV> Hos en læge. Dette er der jo nogle mænd der får målt *før* de
HV> forlover sig, for at afgøre hvad man f.eks. vil gøre [adoption m.v.]
HV> hvis man ikke kan få børn....

Vi taler vist forbi hinanden. Vi talte oprindeligt om Jesus og i
Jesus'tid...

Hvordan er vi gået fra det til det, vi er nu? Er jeg gået glip af et
indlæg?

HV> Men det var nu mere spørgsmålet om sådan en mand skulle *tvinges*
HV> til at lade sig gifte, og dermed skulle fratage en kvinde glæden ved
HV> at få sit eget barn, jeg leder efter svaret på...

Taler vi om nu eller før i tiden?

Fra : Cyril Malka

Dato : 19-07-04 08:44

Goddag Henrik

Den Sun, 18 Jul 2004 20:16:20 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re:
jesus/bøsse :

HV> Jo. Medmindre vi får et kald til en højere tjeneste...

Det diskuteres, hos jøderne, skulle man (og skal man) have børn før man
overhovedet kan være hyrde for andre. Katolikker ser gerne cølibat for
hyrder mens andre kristne ser det som dæmonisk:

Afholdenhed: [...] Også om seksuel afholdenhed anvendes ordet enkrateia
(1.kor. 7:9). Denne snævre henvisning til seksuel afholdenhed optræder
ofte i senere litteratur. De såkaldte enkratitter afholdt sig
fuldstændig fra ægteskabet, og stadig i dag er nogle kristne præster
omfattet af cølibatstvang. Denne vildfarelse kaldes i 1.tim. 4:2-3
dæmonisk, og betegnelsen "herre over sig selv" (enkrates, tit 1:8)
knyttes til den gifte tilsynsmand (jf. 1. Pet. 3:2) (Lohses Store
Bibelleksikon, bind 1, side 40 - afholdenhed)

Så har Jesus ikke været afholdsmand, for han vil da ej heller gå imod
det?

De andre af hans discipler havde ligeledes familier, dem hører man jo
heller ikke om.

Så jeg kan ikke se hvorfor han ikke skulle have været gift og børn.

Som jøde, hvis han så var jøde, så er afholdenhed utænkelig medmindre
han var nazir, hvilket han tydeligvis ikke var.

Hehe

Fra : Cyril Malka

Dato : 19-07-04 11:23

Goddag Henrik

Den Mon, 19 Jul 2004 11:51:12 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re:
jesus/bøsse :

HV> Levitterne -- førstefødte drenge, der ikke blev gift, men "viede"
HV> sig til Tempeltjenesten.... blev heller ikke gift, og fik *ikke*
HV> børn.

Hmmm... Jeg kan ikke huske at have læst noget om det. Hvor finder du
det?

Fra : Cyril Malka

Dato : 20-07-04 20:50

Goddag Henrik

Den Mon, 19 Jul 2004 11:46:55 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re:
jesus/bøsse :

HV> Nu ville jeg have illustreret jødernes position på emnet i dag, for
HV> at se*hvordan* man ville stille sig til dette spørgsmål i dag for at
HV> se hvordan man hos jøderne ville "tolke" dette spørgsmål.

Altså: I dag, stadig væk, så skal man fylde jorden. for dette, skal man
være gift.

Nu kan man ikke bede gommen om en sædprøve (det kunne man nok, men det
vil nok vække undren) eller ej heller være sikker på, at kvinden kan
være frugtsommelig.

Så i først omgang skal man bare tage chancen.

Før i tiden kunne det, med ikke at kunne få børn, nemt blive opfattet
som et forbandelse (jf. Abraham i øvrigt) og derfor kunne man også få en
anden kone, så man kunne få afkom.

I dag, bliver det ikke opfattet sådan længere (omend måske af de
ultraorthodokse) og man vil komme gennem lægeundersøgelse m.m. eller
adoptere.

Synden vil,i dag, bestå i _ikke at prøve_ at få afkom.

Men man vil ikke blive set skævt på eller peget ad, hvis man ikke havde
børn (her igen, med forbehold for visse traditionalister).

HV> Med hensyn til Jesus Kristus er der to ting: dels blev Han slået
HV> ihjel i en ung alder --

Han blev slået ihjel da han var 33 eller 46/47. Endda 33 betragtes af
os, i dag, som ung alder, det var bestemt ikke en "ung alder" dengang.

HV> dernæst er der i en kristens øjne en forskel
HV> i missionen for det liv Han førte. En jøde, der ikke tror på Hans
HV> mission, træffer sit eget valg, men da Han ikke døde en naturlig
HV> død, synes det som halsløs gerning at fremhæve manglende ægteskab
HV> som om Jesus Kristus viste manglende trofasthed som jøde...

Kun af de kristne som vil se Jesus som ungkarl. Det står der rent
faktisk ikke noget om, at han var. Det ville det have stået, hvis han
var ungkarl, for det ville have været specialt og man ville have
påpeget, at han ikke havde taget sig nogen kone.

Forstås: Det er mere logisk, at man ikke omtaler at han var gift (lige
så vel som man ikke omtaler de andre 12's koner), end man ikke omtaler
at han ikke var gift.

Medmindre at han blev betragtet som (eller var) uægte søn, hvorved han,
ifølge Bibelen, ikke må giftes med en jøde.

HV> Nu håber jeg, jeg fik udtrykt mig bedre. Spørgsmålet var et forsøg
HV> på at opklare hvordan man i dag ville stille sig til spørgsmålet...

Ja, jeg tror, jeg forstod det... eller har jeg misforstået noget?

HV> Jeg er nysgerrig efter at finde ud af hvordan jøderne i dag stiller
HV> sig i forhold til dette spørgsmål, da jeg *ikke* kan finde materiale
HV> om det...

Man kan og må ikke tvinge nogen til at gifte sig eller til at gifte sig
med nogen specielt.

Om arrangerede ægteskaber: Fra det tidspunkt man bliver myndig (dengang
var det 12 for en pige og 13 for en dreng) kunne man udvælge hvem man
vil giftes med. Ingen måtte tvinge en til at blive gift med en, man ikke
ønskede. Man kunne dog bortloves før man var myndig, men dette kunne
annuleres af en selv fra det tidspunkt man blev myndig.

Selv om myndighedsalderen var 12 og 13 (som det stadig er i dag ved bat-
og bar-mitsvah), så skulle man helst ikke blive gift før man var hhv. 17
og 25.

Selv om man officielt selv skulle bestemme, så har der vel været
arrangeret ægteskaber dengang som nu, i Israel som i så mange andre
lande. Der er mange måder at arrangere et ægtesskab på.

Om at gifte sig: Man kunne ej heller tvinges til at gifte sig og
forplante sig, men i så fald syndede man og det var ikke (og er stadig
ikke) velset. Dog kunne uægte børn og visse andre personer ikke gifte
sig med en jøde.