Færre vil læse teologi
Fra : Per Rønne

Dato : 14-07-04 06:50

I dagens Kristeligt Dagblad kan man på:

http://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/artikel:aid=221602

se at færre ønsker at læse teologi. Jeg citerer:

»Trods en stadig større offentlig debat om kirken og en generel stigende
interesse for religøse spørgsmål ønsker stadig færre at læse teologi på
universitetet.

Ganske vist har teologistudiet ved Aarhus Universitet oplevet en svag
stigning fra 64 til 67 ansøgere i forhold til sidste år.

Men da teologistudiet ved Københavns Universitet til gengæld har oplevet
et fald fra 113 til 100 ansøgere, er der samlet tale om et fald fra 177
til 167 ansøgere, svarende til 5,6 procent.«

Jakob Lange mener dog ikke at det nødvendigvis er et problem, da
frafaldet er betydeligt. Teologi er nemlig ikke som mange tror et blødt
fag - der skal jo bl.a. læres latin, græsk og hebraisk.

Artiklen fortsætter:

»Helle Christiansen, formand for Præsteforeningen, håber dog, at
udviklingen snart vender.

- Det har jo gået den forkerte vej i flere år, og man kan godt frygte,
at vi om nogle år vil opleve en alvorlig mangel på præster, hvis vi ikke
formår at tiltrække flere unge til faget. Men selv om folkekirken fylder
meget i debatten, har der jo også været en del debat om de forholdsvis
mange stressede præster, der har svært ved at få det hele til at hænge
sammen. Det skræmmer nok nogle, og derfor kan man håbe, at man fra
overordnet hold bliver mere opmærksom på præsters arbejdsvilkår, siger
Helle Christiansen.

Teologistudiet har de seneste år oplevet et konstant fald i det samlede
antal af ansøgere, der vil læse teologi som første prioritet. I 1999
søgte 244 ind på teologi i Århus og København, i 2002 var tallet faldet
til 200 ansøgere, og i år er det altså nede på 167 ansøgere.«

Der står ikke om hvor mange der overhovedet kan optages på
teologistudiet.

http://www.ivuc.dk/html/Optagelse/KOT/2003/KU.php

ses imidlertid at der sidste år var ledige pladser. 128 er optaget, 199
havde ansøgt heraf 120 med teologi på Københavns Universitet som
førsteprioritet.

Øvrige opslag viser at der stadig i 2004 er adgangsregulering på
studiet. Men hvis det betyder at færre falder fra, at ikke alle pladser
besættes, er det måske ikke det værste.
--
Per Erik Rønne

Fra : Claudio Adam

Dato : 14-07-04 11:19

Jah,

- det korte af det lange er vel efterhånden at privatisere:
Kort sagt adskillelse af Kirke og Stat.

I den henseende Eksportering af samtlige muslimmer: da der ikke er
nogen hensigt i at bevare denne landskadelige virksomhed!

Adam.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 17-07-04 09:42

"Claudio Adam (slet 4TLZQ)" <breidholdt@4TLZQprivat.dk> skrev i en
meddelelse news:10898004720.857841505751818@dtext.news.tele.dk...

> - det korte af det lange er vel efterhånden at privatisere:
> Kort sagt adskillelse af Kirke og Stat.

enig!

> I den henseende Eksportering af samtlige muslimmer: da der ikke er
> nogen hensigt i at bevare denne landskadelige virksomhed!

ikke enig - og i øvrigt: muslimer med et m

Den eneste landsskadelige virkning, jeg kan få øje på er folk som dig,
der stiller Danmark til skue som et yderst intolerant land, sådan som I
fører jer frem på bedste nazi-manér: nogle er uønskede: muslimer, jøder,
homoseksuelle, psykisk handicappede (åndssvage) etc. - "es ist Unkraut
und gehört vertilgt"
fy for pokker et menneskesyn.

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 17-07-04 10:54

Arne H. Wilstrup <karl@utroligsmart.dk> wrote:

> "Claudio Adam (slet 4TLZQ)" <breidholdt@4TLZQprivat.dk> skrev i en
> meddelelse news:10898004720.857841505751818@dtext.news.tele.dk...

> enig!

> ikke enig

Nu kan jeg af en eller anden grund ikke se Claudio Adams indlæg [er det
blevet slettet fra server?], men hvordan i alverden kan man dog bevæge
sig så langt fra oplægget - at færre tilsyneladende ønsker blive
stud.theol.er?
--
Per Erik Rønne

Fra : Claudio Adam

Dato : 19-07-04 03:45

--

Javel jah det var det en melding der vil noget!

Forklar mig venligst hvilken gavn vi på sigt vil få af Islam i
landet Danmark?

www.sitecenter. dk/dannebrog

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 19-07-04 03:52

I news:10902052360.416328846330337@dtext.news.tele.dk skrev
Claudio Adam (slet IGJQE) følgende:

[ kun en signatur der automatisk bliver slettet ]

Det ville altså være dejligt dersom du ville bruge de givne
retningslinier for hvordan man laver signatur, da hele dit svar rent
faktisk var formateret som signatur, og dermed af en del nyhedslæsere,
bl.a. min, automatisk bliver klippet væk.

FUT dk.admin.netikette

Den rigtige anvendelse forøger risikoen for at graden af
misforståelser bliver væsentlig reduceret
*Hi Hi - og så rejser jeg på 8 dages ferie nu om få timer*