Guds tanker
Fra : Ole Madsen

Dato : 12-07-04 17:55

Psalm 62:8-9 8 Hos Gud er min Hjælp og min Ære, min stærke Klippe, min
Tilflugt har jeg i Gud; 9 stol på ham, al Folkets Forsamling, udøs for ham
eders Hjerte, Gud er vor Tilflugt. - Sela.

Hvor er det vigtigt at vi har et forunderligt dybt forhold til Gud, hvor vi
udøser vores hjerter for ham, og at vi hører ham udøse sit for os, vi
forvandles til lighed med ham som vi hører fra ham

Psalm 92:5-6 5 Thi ved dit Værk har du glædet mig, HERRE, jeg jubler over
dine Hænders Gerning. 6 Hvor store er dine Gerninger, HERRE, dine Tanker
såre dybe!

Isaiah 55:8-11 8 Thi mine Tanker er ej eders, og eders Veje ej mine, lyder
det fra HERREN; 9 nej, som Himlen er højere end Jorden, er mine Veje højere
end eders og mine Tanker højere end eders. 10 Thi som Regnen og Sneen falder
fra Himlen og ikke vender tilbage, før den har kvæget Jorden, gjort den
frugtbar og fyldt den med Spirer, givet Sæd til at så og Brød til at spise,
11 så skal det gå med mit Ord, det, som går ud af min Mund: det skal ej
vende tomt tilbage, men udføre, hvad mig behager, og fuldbyrde Hvervet, jeg
gav det.

Psalm 139:17 17 Hvor kostelige er dine Tanker mig, Gud, hvor stor er dog
deres Sum!

Vi kan med frimodighed overgive os til ham, som er kærlig og god, og som
ikke gør ondt imod os, mange vil ikke overgive sig fordi at de tror at så
vil Gud hive og slide i en, men sådan er han ikke, han er god og kærlig og
vil os det bedste

Guds tanker er det der gør livet skønt

Ole

--
www.skabelsesberetningen.dk - alle de forskellige skabelsesforståelser
www.genesis-one.dk - hør prædikener om skabelse

www.detnyetestamente.dk - Læs og tolke NT

Fra : Britt Malka

Dato : 12-07-04 18:30

On Mon, 12 Jul 2004 18:55:06 +0200, "Ole Madsen"
<Maaseiah@paradis.tdcadsl.dk> wrote:

>Hvor er det vigtigt at vi har et forunderligt dybt forhold til Gud, hvor vi
>udøser vores hjerter for ham, og at vi hører ham udøse sit for os, vi
>forvandles til lighed med ham som vi hører fra ham

Aïe, aïe, aïe ...

Vi er ikke lige med Gud.

Vi hører ikke Hans tanker.
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Knut KH

Dato : 12-07-04 18:38

On Mon, 12 Jul 2004 19:29:59 +0200, Britt Malka <news@foxladi.com>
wrote:

>Aïe, aïe, aïe ...
>
>Vi er ikke lige med Gud.
>
>Vi hører ikke Hans tanker.

Vet du ikke at troen kommer av det hørte ord? Dette Ordet inneholder
alle Guds tanker.

Det er bare å begynne og lytte, det.

mvh Knut
--
Knut Klaveness Heidelberg
http://www.knut.norge.cc/

Fra : Britt Malka

Dato : 12-07-04 18:56

On Mon, 12 Jul 2004 19:38:11 +0200, Knut KH <knut@titanic.com> wrote:

>Vet du ikke at troen kommer av det hørte ord?

Nej.

> Dette Ordet inneholder alle Guds tanker.

Ja så.

Jeg er ikke enig.

Vi er ikke Guds lige.

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-07-04 20:49

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse

> Nej.

Aner vi hér grunden til, at du forsøger at udskifte den kristne gud med den
jødiske? Du hørte aldrig fra Jesus?

--
-Jens B.

Fra : Ole Madsen

Dato : 12-07-04 20:52

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er ikke enig.
>
> Vi er ikke Guds lige.

du har ret, men det har intet med sagen at gøre, det drejer sig om at du
kommer til Gud og ladeer ham gøre et mirakel i dit lliv

Ole

Fra : Britt Malka

Dato : 12-07-04 22:23

On Mon, 12 Jul 2004 21:51:33 +0200, "Ole Madsen"
<Maaseiah@paradis.tdcadsl.dk> wrote:

>du har ret, men det har intet med sagen at gøre, det drejer sig om at du
>kommer til Gud og ladeer ham gøre et mirakel i dit lliv

Jeg synes, at det lyder lidt som at smide en mønt i en automat og
forvente at modtage en Mars-bar

Jeg tror, at man skal gøre Guds vilje, prøve at opføre sig pænt, være
god mod dyrene, tolerere naboens gøende puddel måske endda ... og hvis
man modtager noget, skal man være glad for det.

Personligt har jeg modtaget en masse. Jeg har fået nogle talenter, som
det så er op til mig at bruge. Det er min gave, og det kan jeg
forvalte på bedst mulige vis. Man skal være glad for de gaver, man har
fået, og bruge dem bedst muligt. Ikke spilde dem.

Hvis man gør det, så er hver ny dag fyldt med mirakler.

Fra : Ole Madsen

Dato : 12-07-04 22:40

> Jeg synes, at det lyder lidt som at smide en mønt i en automat og
> forvente at modtage en Mars-bar

Guds vilje er jo noget du kan opleve ved at lade ham komme til, du kan ikke
arbejde dig til Guds vilje ved at gøre dig fortjent til det, nu må han da
velsigne mig slags gernings gøren sig fortjent til noget, vi får af nåde
ikke ved at gøre os fortjent

Jeg er enig med dig

Ole

Fra : Britt Malka

Dato : 12-07-04 22:44

On Mon, 12 Jul 2004 23:40:12 +0200, "Ole Madsen"
> [...]

>velsigne mig slags gernings gøren sig fortjent til noget, vi får af nåde

Det var faktisk heller ikke det, jeg mente.

Det, jeg mente, var, at man ikke skal forvente noget som helst. Man
skal være glad, hvis man får noget, og ja, du har ret, det er ikke
nødvendigvis dem, der har "gjort sig fortjent" til at få noget, der
får. Ikke i første omgang i hvert fald.

Uanset om man får noget eller ej, mener jeg, at man skal leve efter de
bud, Gud har givet os. Det skal ikke være en noget-for-noget
forretning. Nu holder jeg dine bud, så har du værsgod at lade mig
vinde i lotto.

Man holder budene, og så er den ikke længere. Hvis man får noget, er
det et mirakel, og man er lykkelig. Hvis man ikke får noget, så har
man alligevel lykken ved at vide, at man lever så godt man kan.

Fra : Ole Madsen

Dato : 12-07-04 23:27

> [...]
> det et mirakel, og man er lykkelig. Hvis man ikke får noget, så har
> man alligevel lykken ved at vide, at man lever så godt man kan.

vi er jo slet ikke uenige

Ole

Fra : Ole Madsen

Dato : 12-07-04 21:06

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse

> Nej.

> Ja så.
>
> Jeg er ikke enig.
>
> Vi er ikke Guds lige.

der står i GT

Habakkuk 2:4 4 Se, opblæst, uredelig er Sjælen i ham*, men den retfærdige
skal leve ved sin Tro.

det var det Luther så, han så at det ikke var hans gerning, men Guds gerning

Ole

Fra : Britt Malka

Dato : 12-07-04 22:23

On Mon, 12 Jul 2004 22:06:22 +0200, "Ole Madsen"

>der står i GT
>
>Habakkuk 2:4 4 Se, opblæst, uredelig er Sjælen i ham*, men den retfærdige
>skal leve ved sin Tro.

Lige i det stykke, du citerer, står der da intet om, at vi er Guds
lige.

Fra : Ole Madsen

Dato : 12-07-04 23:26

> Lige i det stykke, du citerer, står der da intet om, at vi er Guds
> lige.

det har du ret i, men jeg har aldrig sagt at vi er Guds lige, det er noget
du selv læser ind i det jeg skriver, vi må ydmyge os, Gud står de hovmodige
imod men de ydmyge giver han nåde, dette ligger der jo i at leve ved sin
tro, det er Gud der får al æren

Ole

Fra : Britt Malka

Dato : 13-07-04 08:49

On Tue, 13 Jul 2004 00:25:41 +0200, "Ole Madsen"
<Maaseiah@paradis.tdcadsl.dk> wrote:

>det har du ret i, men jeg har aldrig sagt at vi er Guds lige, det er noget
>du selv læser ind i det jeg skriver

Nej, jeg læser ikke noget ind i det, du skriver. Jeg læser det, du
skriver.

Du skriver:

[...]

Hvis du ikke mener det, du skriver, så må du formulere det om.

Fra : Knut KH

Dato : 13-07-04 08:47

On Mon, 12 Jul 2004 19:56:21 +0200, Britt Malka <news@foxladi.com>
wrote:

>Nej.

Vel, da kan du jo fundere litt over hvorfor gudstjenestene er
muntlige, og at tekstlesning har en sentral plass. Også i synagogen.

>Ja så.
>
>Jeg er ikke enig.

Det er greit.

>Vi er ikke Guds lige.

Det å høre Guds ord gjør oss ikke til Guds like. Det er tvert i mot
slik at det å høre Guds ord får oss til å innse at vi ikke er Guds
like.

mvh Knut
--
Knut Klaveness Heidelberg
http://www.knut.norge.cc/

Fra : Britt Malka

Dato : 13-07-04 09:51

On Tue, 13 Jul 2004 09:47:15 +0200, Knut KH <knut@titanic.com> wrote:

>Vel, da kan du jo fundere litt over hvorfor gudstjenestene er
>muntlige, og at tekstlesning har en sentral plass. Også i synagogen.

En gudstjeneste er i synagogen en hyldest til Gud. Vi tjener ham --
deraf ordet "gudstjeneste".

Troen har man i forvejen, og den kan komme mange steder fra.

Fra : Ole Madsen

Dato : 13-07-04 10:26

> [...]
> deraf ordet "gudstjeneste".
>
> Troen har man i forvejen, og den kan komme mange steder fra.

Nej, Gud tjener os, uden at han gør noget for os kan vi ikke tjene ham

Ole

Fra : Britt Malka

Dato : 13-07-04 10:35

On Tue, 13 Jul 2004 11:26:07 +0200, "Ole Madsen"
<Maaseiah@paradis.tdcadsl.dk> wrote:

>Nej, Gud tjener os, uden at han gør noget for os kan vi ikke tjene ham

Han HAR gjort noget for os. Han har givet os livet og en hjerne.
Herved kan vi tjene ham.

Fra : Ole Madsen

Dato : 13-07-04 11:45

> Han HAR gjort noget for os. Han har givet os livet og en hjerne.
> Herved kan vi tjene ham.

du går bare glip af en stor rigdom hvis du ikke lader Gud tjene dig i
Gudstjenesten, Gudstjeneste er ikke dig der tjener, men Gud der tjener dig,
opbygger dig i troen

Ole

Fra : Britt Malka

Dato : 13-07-04 12:04

On Tue, 13 Jul 2004 12:45:00 +0200, "Ole Madsen"
<Maaseiah@paradis.tdcadsl.dk> wrote:

>du går bare glip af en stor rigdom hvis du ikke lader Gud tjene dig i
>Gudstjenesten, Gudstjeneste er ikke dig der tjener, men Gud der tjener dig,
>opbygger dig i troen

Det er en egoistisk synsvinkel, men den viser, at jeg ikke tog fejl,
da jeg, efter min første oplevelse af en gudstjeneste i en synagoge,
bagefter sagde til Cyril, at det var første gang, jeg oplevede, at man
rent faktisk havde en gudstjeneste til ære for Gud og ikke for selv at
få noget.

Fra : Knut KH

Dato : 13-07-04 11:04

On Tue, 13 Jul 2004 10:50:43 +0200, Britt Malka <news@foxladi.com>
wrote:

>En gudstjeneste er i synagogen en hyldest til Gud. Vi tjener ham --
>deraf ordet "gudstjeneste".
>
>Troen har man i forvejen, og den kan komme mange steder fra.

Enhver gudstjeneste er en tjeneste for Gud der Gud hylles. Slik også i
synagoger. Jeg frekventerer den ortodokse synagogen i Oslo, og der er
ordet meget fremtredende og att på til på "Guds eget språk" hebraisk.
Troen bevirkes av dette ordet. Gud er kilden til troen.

mvh Knut
--
Knut Klaveness Heidelberg
http://www.knut.norge.cc/

Fra : Britt Malka

Dato : 13-07-04 12:06

On Tue, 13 Jul 2004 12:03:43 +0200, Knut KH <knut@titanic.com> wrote:

>Enhver gudstjeneste er en tjeneste for Gud der Gud hylles.

Ikke enhver, men gudstjenester i synagoger, ja.

>Slik også i
>synagoger. Jeg frekventerer den ortodokse synagogen i Oslo, og der er
>ordet meget fremtredende og att på til på "Guds eget språk" hebraisk.

Det er vi ikke uenige i.

>Troen bevirkes av dette ordet.

Jeg kendte til troen, længe før jeg gik ind i en synagoge.

Min tro, som stammer tilbage fra min barndom, er bestemt ikke blevet
styrket af det årlige julemøde med Folkekirken, som var min eneste
kirkelige erfaring.

Jeg hørte ikke ordet andre steder.

Jeg læste selv i Bibelen, i de hebraiske skrifter, men hvoraf den
interesse kom, ved jeg ikke. Det var i hvert fald ikke fra en
gudstjeneste.

Fra : Knut KH

Dato : 13-07-04 12:27

On Tue, 13 Jul 2004 13:06:16 +0200, Britt Malka <news@foxladi.com>
wrote:

>Ikke enhver, men gudstjenester i synagoger, ja.

For noe tull. Enhver gudstjeneste er en tjeneste for Gud. Er du et
forbasket troll som skal kverulere på dette ved å fremstille
synagogens gudstjeneste som DEN tjenesten for Gud.

>Det er vi ikke uenige i.

>Jeg kendte til troen, længe før jeg gik ind i en synagoge.

Så har vel ingen sagt at troen bor i synagogen heller. Hva er dette
for noe vrøvl du kverner rundt om. Det som er sagt er at Ordet
bevirker troen der og når Gud vil.

>Min tro, som stammer tilbage fra min barndom, er bestemt ikke blevet
>styrket af det årlige julemøde med Folkekirken, som var min eneste
>kirkelige erfaring.
>
>Jeg hørte ikke ordet andre steder.

Så fint at du fikk ordet formidlet av Folkekirken. Du skal se et eller
annet har bevirket noe i deg slik at du nå forholder deg til loven.
Den som har oppdaget loven, kan også oppdage evangeliet.

>Jeg læste selv i Bibelen, i de hebraiske skrifter, men hvoraf den
>interesse kom, ved jeg ikke. Det var i hvert fald ikke fra en
>gudstjeneste.

Du tror kanskje en gudstjeneste er et sett ritualer, du.

Jeg på min side tror at du legger opp til trolleri, for dette mønstret
du nå spinner føyer seg inn i det Malka-ene har presentert her før.
Skal jeg gidde å bruke mer tid på det du sier, må du virkelig
overbevise meg om at du er seriøs.

Inntil da, morna.

mvh Knut
--
Knut Klaveness Heidelberg
http://www.knut.norge.cc/

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 13-07-04 13:55

I news:0dg7f0hm8l03f6cj2dd5kprvn012bt2e9o@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

> Ikke enhver, men gudstjenester i synagoger, ja.

Dette er noget vrøvl. Gud hylles i mange andre gudstjenester end dem i
synagogen!

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*

Fra : Britt Malka

Dato : 13-07-04 14:54

On Tue, 13 Jul 2004 14:54:39 +0200, "Andreas, Ravsted"
<stort@sort.hul.invalid> wrote:

>Dette er noget vrøvl. Gud hylles i mange andre gudstjenester end dem i
>synagogen!

Før du anklager mig for at skrive noget vrøvl, burde du faktisk læse
og forstå min sætning.

Jeg skriver: Ikke enhver (gudstjeneste er en tjeneste for Gud), men
gudstjenester i synagoger, ja.

Jeg skriver IKKE: Det er kun gudstjenester i synagoger, der hylder
Gud.

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 13-07-04 15:02

I news:9aq7f0pphum3imo2lhj2abnjhd4svv7khj@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

[ ... ]> Før du anklager mig for at skrive noget vrøvl, burde du
faktisk læse
> og forstå min sætning.

Det gjorde og gør jeg også. Jeg både læse, forstod og svarede på det
du *skrev.*

Fra : Britt Malka

Dato : 13-07-04 15:15

On Tue, 13 Jul 2004 16:01:32 +0200, "Andreas, Ravsted"
<stort@sort.hul.invalid> wrote:

>Det gjorde og gør jeg også. Jeg både læse, forstod og svarede på det
>du *skrev.*

I så fald fatter jeg ikke:

1) Hvorfor du skriver, at jeg skriver noget vrøvl.

2) Hvorfor du skriver: "Gud hylles i mange andre gudstjenester end dem
i synagogen!"

Jeg har overhovedet ikke bragt spørgsmålet om punkt 2 på banen.

Fra : Knut KH

Dato : 13-07-04 18:47

> [...]

>faktisk læse
>
>Det gjorde og gør jeg også. Jeg både læse, forstod og svarede på det

La Malka-ene være. Vi får igjen presentert troll-taktikken. Kanskje vi
ikke skal mate trollene?

mvh Knut
--
Knut Klaveness Heidelberg
http://www.knut.norge.cc/

Fra : Harald Mossige

Dato : 12-07-04 21:54

"Knut KH" <knut@titanic.com> wrote in message

> Vet du ikke at troen kommer av det hørte ord?

Du vet at det "hørte ord" bare utgjør 15 % i læringsprosesser.

> Dette Ordet inneholder
> alle Guds tanker.

Forutsatt at det er den "rette lære" som forkynnes.

> Det er bare å begynne og lytte, det.

All praksis viser at gud ikke er alene gud som formidler seg.

HM

Fra : Knut KH

Dato : 13-07-04 08:59

On 12 Jul 2004 22:54:28 +0200, "Harald Mossige"
<haraldmnospam@hkabel.no> wrote:

>"Knut KH" <knut@titanic.com> wrote in message

>vi

>Du vet at det "hørte ord" bare utgjør 15 % i læringsprosesser.

Både ja og nei. Det nytter ikke å lage en statistisk fremstilling av
læringsprosesser. Alle som har jobbet i skolen (jeg har i 16 år) vet
at denslags skrivebordsdidaktikk er kjekk å kunne reprodusere til
eksamen, men så kommer virkeligheten. Noen elever er svært auitive,
andre er ikke. Selv hører jeg med i den gruppen som omtrent er null
auditiv, dvs. hadde troen bestått i en muntlig læringsprosess, hadde
den gått meg hus forbi. Men nå er det ikke en læringsprosess vi
snakker om når vi sier at troen kommer av det høret ord. Ordet er i
denne sammenheng en sakramental formidling. Det betyr at det å høre
Guds ord og det å ta det til seg, gjør at Ordet bevirker troen. Det er
altså Ordet selv som gir deg troen.

>Forutsatt at det er den "rette lære" som forkynnes.

Både ja og nei. Hvis ordet knyttes til sakramentene, som f.eks.
nattverd, spiller det liten rolle om presten er heding. Ordet vil
allikevel bevirke troen for den som er mottakelig for den, men ikke
uten videre, for det heter også at troen bevirkes når og der Gud selv
vil. Man kan altså ikke lære seg frem til troen, men bare lytte seg
frem til den og være mottakelig for den. Videre heter det troen er å
finne der den formidles rett og sakramentene forvaltes rett. Troen er
altså i seg selv ingen lære, men læren om troen utdyper det som
allerede er blitt bevirket.

>All praksis viser at gud ikke er alene gud som formidler seg.

Så er det heller ikke det jeg sier. Jeg sier at Gud bevirker troen.
Mennesket formidler troen gjennom den ordning som Gud har innstiftet.
Denne ordningen kalles for kirken. Altså bør man gå i kirken og lytte
til ordet og motta sin nattverd med rett sinne lag. Det rette sinnelag
er å motta nattverden og ordet med denne holdning: Herre, her er jeg.

Mer er ikke nødvendig. Troen vil da bli bevirket når og hvor Gud selv
vil. Spør meg ikke hvordan dette skjer, men det skjer.

mvh Knut
--
Knut Klaveness Heidelberg
http://www.knut.norge.cc/

Fra : Harald Mossige

Dato : 13-07-04 14:07

> Både ja og nei. Det nytter ikke å lage en statistisk fremstilling av
> læringsprosesser.

Jeg reiner med at du kjenner bakgrunnen for utsagnet, til meg kom det via
eit undervisningskurs i Rødekorss hjelpekorps, og det bygger på grundig
forsking i det amerikanske forsvaret. Bare slik at vi kan behandle samme
begrepene:

15 % undervisning
25 % demonstrasjon
60 % egentrening.

> Alle som har jobbet i skolen (jeg har i 16 år) vet
> at denslags skrivebordsdidaktikk er kjekk å kunne reprodusere til
> eksamen, men så kommer virkeligheten.

Trening i å gjengi innholdet i forskjellige tekster. Grovt sagt.

> [...]
> den gått meg hus forbi.

> Men nå er det ikke en læringsprosess vi
> snakker om når vi sier at troen kommer av det høret ord.

Og derfor kan ordet godt formidles på latin?

> Ordet er i
> denne sammenheng en sakramental formidling. Det betyr at det å høre
> Guds ord og det å ta det til seg, gjør at Ordet bevirker troen.

Med andre ord, en læringsprosess?

> Det er altså Ordet selv som gir deg troen.

Altså, vi trenger ikke skjønne bæret av "ordet"?

> [...]
> allikevel bevirke troen for den som er mottakelig for den, men ikke
> uten videre, for det heter også at troen bevirkes når og der Gud selv

Altså, det er gud som avgjør hvem som skal tro, forutsat "prest", rett
lokale "kirke, bedehus) rett rituale og så videre.

> Man kan altså ikke lære seg frem til troen, men bare lytte seg
> frem til den og være mottakelig for den.

Det handler altså ikke om å skjønne budskapet. Fremfor alt er kunskap en
hindring; det medfører bare motforestillinger. Det er mulig Luther hadde
rett!

> Videre heter det troen er å
> finne der den formidles rett og sakramentene forvaltes rett.

Her er du inne på eit svært vesentlig poeng, hvem er istand til å avgjøre
rett og galt? Du åpner her for at mange (vanskelige) spørsmål kan stilles.

> Troen er
> altså i seg selv ingen lære, men læren om troen utdyper det som
> allerede er blitt bevirket.

Meiner du at mennesker skal skjønne det du her doserer? Personlig skulle jeg
ønske litt mer "pedagogisk" formulering.

> Så er det heller ikke det jeg sier. Jeg sier at Gud bevirker troen.

> Mennesket formidler troen gjennom den ordning som Gud har innstiftet.
> Denne ordningen kalles for kirken.

Her mener du kirken som "kirkebyggningen, de kristne og troen"? Sikkert ikke
rett formulert, men du skjønner om du ønsker det.

> Altså bør man gå i kirken og lytte

Og her mener du kirkebyggningen med "prest og ritualer"?

> til ordet og motta sin nattverd med rett sinne lag. Det rette sinnelag
> er å motta nattverden og ordet med denne holdning: Herre, her er jeg.

Jeg skjønner, man må "være kristen for å bli kristen."

Jeg forutsetter Luthers påstand om at kunskap er bare til skade for troen.

Hvor lite kunskap må man ha for å kunne bli "kristen".

Jeg mener at du bør erkjenne at den "prekenen" som er gangbar inne i
kirkebyggningen ikke nødvendigvis fungerer utenfor.

HM

Fra : Knut KH

Dato : 13-07-04 18:46

On 13 Jul 2004 15:07:17 +0200, "Harald Mossige"
> [...]

>eit undervisningskurs i Rødekorss hjelpekorps, og det bygger på grundig
>forsking i det amerikanske forsvaret. Bare slik at vi kan behandle samme

Et og annet har jeg fått med meg gjennom lærerårene, og jeg merker meg
umiddelbart at kurset du var med på og som bygger på så mye forskning,
utelater motivasjon. På pedagogisk seminar i min lærersteinalder var
det MAKVIS som var stikkordet. M står for motivasjon. A for
aktivisering. V for visualisering. I for inspirasjon og S må du ikke
spørre meg om, for det har jeg glemt.

>Trening i å gjengi innholdet i forskjellige tekster. Grovt sagt.

Nei, skolen er ikke trening på å gjengi innholdet i forskjellige
tekster - hverken grovt eller fint sagt. Det har skjedd store
endringer i pedagogisk tenkning siden M-87-dagene. I dag er det
learning-by-doing-tanken og prosess- og temaundervisning som er det
store. Det bare å gjengi noe er lavt belønnet i vurderingen. Slik er
det med den saken.

>Og derfor kan ordet godt formidles på latin?

Ja, hvis du kan latin så er det greit, men Luther anbefalte morsmålet.

>Med andre ord, en læringsprosess?

Med andre ord ikke en læringsprosess. Læringsprosessen er
konfirmasjonen i denne sammenheng. Troen er ordet som får lov til å
virke inne i deg slik Gud vil det skal virke inne i deg. Tanken er at
Ordet selv fungerer sakramentalt. Det er noe helt annet enn en
læringsprosess. Du er kjent med hva det vil si at Ordet er
sakramentalt?

>Altså, vi trenger ikke skjønne bæret av "ordet"?

Du trenger å skjønne såpass at du ønsker å ta det i mot og at du
ønsker å la det virke inne i deg. Den rene intellektuelle forståelsen
av troen er noe helt annet enn det Ordet bevirker. Dessuten er det
ofte slik at intellektet sperrer for at du skal la Ordet virke inne i
deg.

>Altså, det er gud som avgjør hvem som skal tro, forutsat "prest", rett
>lokale "kirke, bedehus) rett rituale og så videre.

I utgangspunktet er det Gud som bestemmer når og hvor Den hellige ånd
skal bevirke troen i deg. Ja, det er riktig, men det er også riktig at
du selv er mottakelig for å ta imot Ordet. Slik sett er troen en
prosess der Gud og du møtes. Og Gud har gitt oss garantien på at troen
kommer for den som søker Gud, men tidspunktet for dette er det Gud
selv som bestemmer.

>Det handler altså ikke om å skjønne budskapet. Fremfor alt er kunskap en
>hindring; det medfører bare motforestillinger. Det er mulig Luther hadde
>rett!

Du tolker Luther for enkelt her. Luthers utsagn er nær knyttet opp til
den evangeliske forståelsen av arvesynden. Her er det slik at
arvesynden (altså den opprinnelige synd, som det er bedre å si) består
både av det sanselige begjær og av det mentale som fjerner oss fra
Gud, f.eks. intellektet som vil argumentere mot Gud. I så måte
fremstår også kunnskap som en hindring, men bare på denne måten. Hos
Luther var kunnskap også et gode. Det var bl.a. derfor Luther skrev
sine katekismer, for å gi folk kunnskap. Det er altså alt for enkelt å
fremstille kunnskapsproblematikken hos Luther slik du gjør det.

>Her er du inne på eit svært vesentlig poeng, hvem er istand til å avgjøre
>rett og galt? Du åpner her for at mange (vanskelige) spørsmål kan stilles.

Ja, selvsagt åpner jeg for mange spørsmål og selvsagt har det ledd i
Confessio Augustana som jeg refererte til med uttrykkene formidles
rett og sakramentente forvaltes rett, ført til diskusjon. Nettopp
dette var jo dessuten hovedpoenget for den katolske konfutasjonen,
altså det motskrift som skulle ta knekken på Luther og hans lære.
Melanchton rettet opp sakene i sin Apologi. Ifølge de evangeliske er
derfor rett formidling og rett sakramentforvaltning den formidling og
den forvaltning som skjer i samsvar med Bibelen slik denne forstås i
lys av bekjennelsene og særlig Confessio Augustana. Her reises
egentlig få vanskelige spørsmål. De vanskelige spørsmål oppstår først
når man diskuterer forvaltningens og formidlingens form, men Luther
løste også dette ved å si at man skal tillate forskjellige former.
Derimot oppstår det uoverkommelige problemstillinger når den
evangeliske formidlig og forvaltning settes opp mot eksterne
kirkesamfunn, som f.eks. det romersk-katolske. Det er på denne linje
de egentlige kampsakene står i dag, altså den eukumeniske.

>Meiner du at mennesker skal skjønne det du her doserer? Personlig skulle jeg
>ønske litt mer "pedagogisk" formulering.

Ønsker du en lærer i dette, får du kontakte noen som føler seg kallet
til det. Jeg ser det ikke som min oppgave å være din lærer, og
skjønner du ikke det jeg sier, så er det en ærlig sak. Og jeg takker
for samtalen.

>Her mener du kirken som "kirkebyggningen, de kristne og troen"? Sikkert ikke
>rett formulert, men du skjønner om du ønsker det.

Jeg tenker forsåvidt på de tradisjonelle modeller for begrepet "kirke"
og den kontekst disse er blitt til i. Dernest mener jeg begrepet
Kirken orden. Dette er et fast teologisk uttrykk og helt grunnleggende
for enhver ekklesiologi.

>Og her mener du kirkebyggningen med "prest og ritualer"?

Jeg forstår at jeg snakker tungvindt. Det får så være.

>Jeg skjønner, man må "være kristen for å bli kristen."

Man må ikke være kristen for å ha holdningen "Herre, her er jeg".

>Jeg forutsetter Luthers påstand om at kunskap er bare til skade for troen.
>
>Hvor lite kunskap må man ha for å kunne bli "kristen".

Ifølge Luther var det slik at for å _kalle_ seg kristen måtte man
minimum beherske hans lille katekisme, men for å bli kristen måtte man
ikke ha annen kunnskap enn å skjønne at Ordet bevirker troen inne i
en.

>Jeg mener at du bør erkjenne at den "prekenen" som er gangbar inne i
>kirkebyggningen ikke nødvendigvis fungerer utenfor.

Jeg forstår ikke hva du snakker om når du snakker om kirkebygningen.
Jeg har ikke snakket om et hus.

Du får ha meg unnskyldt, men jeg overlater til andre å fortsette denne
samtalen.

mvh Knut
--
Knut Klaveness Heidelberg
http://www.knut.norge.cc/

Fra : Knut KH

Dato : 13-07-04 18:48

On Tue, 13 Jul 2004 19:45:59 +0200, Knut KH <knut@titanic.com> wrote:

> [...]
>det MAKVIS som var stikkordet. M står for motivasjon. A for
>aktivisering. V for visualisering. I for inspirasjon og S må du ikke

Ja, og K for konkretisering.

Er det flere bokstaver jeg nå har hoppet over

mvh Knut

--
Knut Klaveness Heidelberg
http://www.knut.norge.cc/

Fra : Knut KH

Dato : 13-07-04 18:59

On Tue, 13 Jul 2004 19:48:07 +0200, Knut KH <knut@titanic.com> wrote:

>Ja, og K for konkretisering.
>
>Er det flere bokstaver jeg nå har hoppet over
>
>mvh Knut

Ha, nå kom jeg plutselig på S. Det er sosialisering.

Den satt langt inne, men slik er det når en bare skal gjengi gammel
boklærdom. Slik er ikke dagens skole, nei. Bra er det.

mvh Knut
--
Knut Klaveness Heidelberg
http://www.knut.norge.cc/

Fra : Cyril Malka

Dato : 12-07-04 22:17

Goddag Ole

Den Mon, 12 Jul 2004 21:51:33 +0200 skrev Ole Madsen om Re: Guds tanker
:

OM> du har ret, men det har intet med sagen at gøre, det drejer sig om
OM> at du kommer til Gud og ladeer ham gøre et mirakel i dit lliv

Det har med sagen at gøre, at du gør mennesket lige med Gud.

--
Venligst

Cyril

et-sect-era - Aktualitetsblad om sekternes verden
et-sect-era 3. årgang - nr. 49 - Tema: Hjernevask
http://www.etsectera.com/ - http://www.sekter.org/

Fra : Cyril Malka

Dato : 12-07-04 22:19

Goddag Ole

Den Mon, 12 Jul 2004 22:06:22 +0200 skrev Ole Madsen om Re: Guds tanker
:

OM> der står i GT
OM> Habakkuk 2:4 4 Se, opblæst, uredelig er Sjælen i ham*, men den
OM> det var det Luther så, han så at det ikke var hans gerning, men Guds
OM> gerning

Hvordan Luther forstod sagen har intet at gøre med at du lige søtter
Gud ned på et menneskelig plan.

Totalt respektløs IMAO.

Fra : Cyril Malka

Dato : 12-07-04 22:58

Goddag Ole

Den Mon, 12 Jul 2004 23:36:45 +0200 skrev Ole Madsen om Re: Guds tanker
:

OM> jeg tager ikke Gud ned på et menneskeligt plan, men fordi at han er
OM> Gud kan han give sine tanker til os, han kan vise os vejen det siger
OM> David jo også i salmerne

Det, du skriver, har David aldrig skrevet. Han kan vise os vejen, ja,
men vi forvandles ikke til lighed med Ham af denne grund.

Du skriver at " vi forvandles til lighed med ham som vi hører fra ham"

Og nej, vi forvandles ikke til lighed med Ham. Gud er Gud, mennesket er
mennesket.

Fra : Cyril Malka

Dato : 12-07-04 23:47

Goddag Ole

Den Tue, 13 Jul 2004 00:23:33 +0200 skrev Ole Madsen om Re: Guds tanker
:

OM> Psalm 25:12 12 Om nogen frygter HERREN, ham viser han den Vej, han
OM> skal vælge;

Der står der ikke om at vi bliver lige.

OM> jeg har aldrig sagt at vi bliver guder, det er noget du læser ind i
OM> det jeg siger, men vores sind bliver forvandlet til at ligne hans
OM> mere og mere

Du skriver: vi forvandles TIL LIGHED med Ham.

Og under alle omstændigheder, hvis du læser at Davids salmer, at vi
forvandles til lighed med Ham eller at vores sind bliver forvandlet til
at ligne Hans, så er et bestemt ikke mig der "læser ind", men dig som
digter videre.

Fra : Cyril Malka

Dato : 13-07-04 08:32

Goddag Ole

Den Tue, 13 Jul 2004 02:56:19 +0200 skrev Ole Madsen om Re: Guds tanker
:

OM> du misforstår alt jeg siger, jeg siger netop at Gud er over os, det
OM> fremgår jo også af dette vers, hvorfor skulle David ellers sige som
OM> han gør?

Du misforstår alt, hvad jeg skriver. Jeg gør *ikke* indsigelser om det.
Det jeg gør indsigelser om, er din lighedsvrøvl.

OM> det skal forståes som jeg siger ikke som du mener det skal forståes

Jeg forstår som du skriver: vi forvandles til lighed med Ham.

Jeg forstår det nok ikke som du *mener*, måske var det en idé at
omformulere, hvis der er misforståelser i stedet for blot at skrive om
at andre misforstår uden at prøcisere det, du siger.

Du skrev: vi forvandles til lighed med Ham (uden stort H i Ham, godt
nok, men jeg går ud fra, det var Gud, du mente?)

Vi forvandles: Vi ændrer også, bliver til (noget andet)

til lighed : til at blive lige med, lige som

Ham : Gud

OM> nu digter du, læs lige tråden med David

Skal jeg læse tråden sammen med David? Om David? Davids salmer? Hvad
henviser du til?

Måske var det en idé, du udtrykte dig noget mere præcist, for ellers er
det nemt at misforstå dig og derefter få slynget i ansigtet at man jo
"misforstår alt" (uden at du ulejliger dig til at rette op på det, vel
at mærke ... det skal nok hjælpe på dialogen!)

Fra : Cyril Malka

Dato : 13-07-04 10:00

Goddag Britt

Den Tue, 13 Jul 2004 10:50:43 +0200 skrev Britt Malka om Re: Guds tanker
:

BM> En gudstjeneste er i synagogen en hyldest til Gud. Vi tjener ham --
BM> deraf ordet "gudstjeneste".
BM> Troen har man i forvejen, og den kan komme mange steder fra.

Desuden er jødedommen ikke en tro, men en lov.

Det er en almindelig kristen fejltagelse at blande de to begreber.

Fra : Knut KH

Dato : 13-07-04 11:05

On Tue, 13 Jul 2004 11:00:18 +0200, Cyril Malka
<news@nytestamente.org> wrote:

> [...]
>
>Desuden er jødedommen ikke en tro, men en lov.
>
>Det er en almindelig kristen fejltagelse at blande de to begreber.

Det er ikke snakk om å blande disse begrepene. Heller ikke den kristne
er uten loven.

Du burde komme med en unnskyldning istedet for å kverulere om en
kristendom du har et ambivalent og urealistisk forhold til.

mvh Knut
--
Knut Klaveness Heidelberg
http://www.knut.norge.cc/

Fra : Cyril Malka

Dato : 13-07-04 11:53

Goddag Britt

Den Tue, 13 Jul 2004 11:36:46 +0200 skrev Britt Malka om Re: Guds tanker
:

BM> Hvilket viser, at den kristne gud bestemt ikke er den samme som den
BM> jødiske gud.

Det er i hvert fald ikke denne Gud, der er betegnet i de hebraiske
skrifter. Tværtimod.

Fra : Cyril Malka

Dato : 13-07-04 11:55

Goddag Ole

Den Tue, 13 Jul 2004 12:43:13 +0200 skrev Ole Madsen om Re: Guds tanker
:

OM> jeg ved godt at du læser es 53 anderledes end os,

Det er faktisk omvendt: Det er jer, der læser den anderledes end os
(jødedommen var sådan set først og Esajas var ikke kristen, vel?)

OM> men i den gør Gud sig til et med os

Nej, det gør Han ikke.

Du *forstår det* sådan.

Fordi du forstår det sådan, betyder det ikke at det *er* sådan.