Loven i NT
Fra : jørgen

Dato : 08-07-04 12:08

Jeg læste et sted at loven, som den omtales flere steder i NT, kan betyde
flere ting alt efter den sammenhæng den indgår i. Det kan betyde i snæver
forstand Mose-loven med dens mange regler og bud. Men med loven kan også
forstås i lidt bredere forstand som hele det gamle testamente (det af det
som var tilgængeligt på den tid), og endelig kan loven forstås som
legalisme, altså det princip at man vil opnå accept og retfærdiggørelse af
Gud gennem egne anstrengelser og gerninger, gerningsretfærdighed.
Legalismens ånd kunne vel derfor også tildels herske i hedninger der jo
havde (har) deres egen lov (Rom 2,14) samvittighedens lov. Selvom det nok
mest var fra jøderne at legalismen trængte ind og påvirkede menighederne.

Så nogen steder menes der med Loven Mose-loven, og andre steder menes der
legalisme som kan være et problem både for jøde-kristne såvel som
hedninge-kristne. Legalisme kan vel også i dag ses i forskellige religioner
hvor man med gerninger og ritualer (lov) forsøger at gøre sig acceptabel og
retfærdig for Gud.

Her er en liste over nogen af de steder begrebet Loven optræder i NT :

Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er
ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde. Matt 5,17

Derfor: Alt, hvad I vil, at mennesker skal gøre mod jer, det skal I også
gøre mod dem. Sådan er loven og profeterne.Matt 7,12

For alle profeterne og loven har indtil Johannes været forudsigelser. Matt
11,13

Eller har I ikke læst i loven, at præsterne på selve sabbatten krænker
sabbatten i templet og det uden at pådrage sig skyld? Matt 12,5

På de to bud hviler hele loven og profeterne.Matt 22,40

for loven blev givet ved Moses, nåden og sandheden kom ved Jesus Kristus.
Joh 1,17

Skaren sagde da til ham: »Vi har lært af loven, at Kristus bliver til evig
tid; hvordan kan du så sige, at Menneskesønnen skal ophøjes? Hvem er denne
Menneskesøn?« Joh 12,34

I modtog loven på engles anvisninger, men I har ikke holdt den.« Apg 7,53

Da de hørte det, lovpriste de Gud og sagde til Paulus: »Broder, du ser, hvor
mange tusinde jøder der er blevet troende, og de brænder alle af iver for
loven. ApG 21,20

Men det bekender jeg for dig, at jeg følger Vejen, som de kalder for et
parti, og sådan tjener jeg vore fædres Gud, idet jeg tror på alt, hvad der
står skrevet i loven og profeterne, ApG 24,14

De, som har syndet uden loven, vil også gå fortabt uden loven. Og de, som
har syndet under loven, vil blive dømt efter loven. For det er ikke dem, som
hører loven, der er retfærdige for Gud, men de, som gør loven, vil blive
gjort retfærdige.For når hedningerne, der ikke har loven, af naturen gør,
hvad loven siger, så er de, uden at have en lov, deres egen lov. De viser,
at de har den gerning, som loven kræver, skrevet i deres hjerte, og deres
samvittighed optræder som vidne, og deres tanker anklager eller forsvarer
hinanden - på den dag, da Gud dømmer det, som skjuler sig i mennesker, efter
mit evangelium ved Kristus Jesus. Rom 2,12-16

Men nu er Guds retfærdighed åbenbaret uden lov, bevidnet af loven og
profeterne, Rom 3,21

Hele Rom 7

Dødens brod er synden, og syndens kraft er loven 1 Kor 15,56

For jeg er ved loven død for loven for at leve for Gud. Jeg er korsfæstet
med Kristus. Gal 2,19

Han satte loven med dens bud og bestemmelser ud af kraft for i sig at skabe
ét nyt menneske af de to og således stifte fred Ef 2,15

og findes i ham, ikke med min egen retfærdighed, den fra loven, men med den,
der fås ved troen på Kristus, retfærdigheden fra Gud grundet på troen, Fill
3,9

Men vi ved, at loven er god, hvis man bruger den, som lov skal bruges, 1 Tim
1,8

Når der sker en forandring med præstedømmet, sker der nødvendigvis også en
forandring af loven. Heb 7,12

loven førte jo ikke til målet - men der indføres i stedet noget bedre,
nemlig det håb, hvori vi kommer Gud nær. Heb 7,19

For loven indsætter skrøbelige mennesker som ypperstepræster, men edsordet,
der er nyere end loven, indsætter en søn, som for evigt er nået til målet.
Heb 7,28

Men hvis I gør forskel på folk, begår I synd og afsløres af loven som
overtrædere: Jak 2,9

Bagtal ikke hinanden, brødre. Den, der bagtaler sin broder eller dømmer sin
broder, bagtaler loven og dømmer den; men dømmer du loven, er du ikke lovens
gører, men dens dommer. Jak 4,11

mvh jørgen.

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 08-07-04 12:39

I news:40ed2af8$0$198$edfadb0f@dread12.news.tele.dk skrev
jørgen følgende:

> Jeg læste et sted at loven, som den omtales flere steder i NT, kan
> betyde flere ting alt efter den sammenhæng den indgår i.

Du kan her:
http://sda-net.dk/index.php?body=arkiv

under punktet "Tro og lære" læse nogle artikler om Loven og dens
forhold til begreberne nåde og frelse. Artiklerne giver en samlet
bibelsk fremstilling af disse ting.

http://sdanet.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - Byen hvor der virkelig sker noget

Fra : Britt Malka

Dato : 08-07-04 13:30

On Thu, 8 Jul 2004 13:07:45 +0200, "jørgen"
<brothers_bisp@hotmail.com> wrote:

> [...]
>forstås i lidt bredere forstand som hele det gamle testamente (det af det

Jeg synes ikke, jeg kan se eksempler på den anden betydning ("hele det
gamle testamente") i de citater, du bringer.

Normalt når man i jødiske kredse omtaler "loven", så menes der
Torahen, altså de fem mosebøger.

I flere af dine citater står der: "loven og profeterne", hvilket
understøtter, at loven er loven (moseloven).
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 08-07-04 13:40

I news:3efqe0dvv43li08qn91h8hrm8vdroaal1b@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

[ ... ]
> [...]
> Torahen, altså de fem mosebøger.
>
> I flere af dine citater står der: "loven og profeterne", hvilket
> understøtter, at loven er loven (moseloven).

I NT-sammenhæng bruges udtrykket "Loven" ofte som en synonym
betegnelse for "Loven, profeterne og Salmerne", "Skrifterne" osv.
Udtrykket "Loven" bruges således ofte som betegnelse for "De Hellige
Skrifter", altså de Skrifter der blev henregnet til de inspirerede
skrifter, hvilket svarer til vor tids Gamle Testamente.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 08-07-04 23:41

Britt Malka <news@foxladi.com> mælte sligt:

>Normalt når man i jødiske kredse omtaler "loven", så menes der
>Torahen, altså de fem mosebøger.

Ja. Men der er et par steder i NT, hvor "Loven" (gr. »ho nómos«) bruges
i videre forstand end bare om Pentateuken, fx:

Joh 10:34 Jesus svarede dem: "Er der ikke skrevet i eders Lov: Jeg har
sagt: I ere Guder? [jf. Sal 82:6]

og

Joh 15:25 Dog, det Ord, som er skrevet i deres Lov, må opfyldes: De
hadede mig uforskyldt. [jf. Sal 35:19, 69:5]

og

1Cor 14:21 Der er skrevet i Loven: "Ved Folk med fremmede Tungemål og
ved fremmedes Læber vil jeg tale til dette Folk, og de
skulle end ikke således høre mig, siger Herren." [Isa
28:11,12]

Af disse fremgår, at "Loven" i hvert fald undertiden kan bruges både om
Skrifterne (Kethubhim) og Profeterne (Nebhi'im).

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"En smule filosofi gør en mand til ateist,
men fordybelse i filosofi fører frem til religion."