hurtig reaktion satantegnet?
Fra : Mr. D

Dato : 07-07-04 19:28

Hvis nogen når at svare inden 30-45 minutter. Ellers er det ligemeget...

Satantegnet, hvor man holder pege- og lillefinger frem. Hvor stammer det
fra? Hvad betyder det i ungdomsmiljøer idag? Det bruges jo ofte, men
langtfra alle, der bruger det, er jo bekendende satanister

Mr. D

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 07-07-04 20:01

Scripsit Mr. D:

> [...]
> stammer det fra? Hvad betyder det i ungdomsmiljøer idag? Det bruges
> jo ofte, men langtfra alle, der bruger det, er jo bekendende

Længe før Heavy Metal fans begyndte at bruge det i flæng sås det i
blandt overtroiske personer som en afværgegestus mod onde ånder. I den
betydning nævnes det her:

http://www.luckymojo.com/manocornuto.html

Jeg mindes også et billede taget af en kändis fra først i sidste
århundrede (hvem husker jeg ikke lige) som brugte det mod den fotograf
som tog et billede af ham. Billedteksten forklarede det var for at
afværge den magt fotografen kunne få ved at besidde et så vellignende
billede af ham.

Lars Erik Bryld

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 07-07-04 20:12

Lars Erik Bryld <larserik@dadlnet.invalid> mælte sligt:

>Længe før Heavy Metal fans begyndte at bruge det i flæng sås det i
>blandt overtroiske personer som en afværgegestus mod onde ånder.

Jeg kender ikke tegnets historie, men en interessant nutidig anvendelse
så jeg på Roskilde Festival i sidste uge, idet det er meget normalt på
særligt fængende steder i musikken at gøre tegnet med løftet arm i takt
med musikken.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Oh yeah. Well, Peter Griffin is no loser. When I'm through with our
schools, our students will be so smart they will be able to program

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-04 23:53

Lars Erik Bryld wrote:

> [...]
> som tog et billede af ham. Billedteksten forklarede det var for at
> afværge den magt fotografen kunne få ved at besidde et så vellignende

Bertel Thorvaldsen, desværre ser det ud som om billedet
ikke er på nettet.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 08-07-04 16:26

Scripsit Vidal:

> Bertel Thorvaldsen, desværre ser det ud som om billedet ikke er på
> nettet.

Jeps - jeg er næsten sikker på det er det samme billede vi har set.
Thorvaldsen til venstre i billedet med sit horntegn pegende ned i
jorden, taget i en have med lidt hæk bagtil.

Det må være en vane han har samlet op i det italienske.

Lars Erik Bryld

Fra : Jesper R. Nielsen

Dato : 09-07-04 06:51

Lars Erik Bryld wrote:

> [...]
> som tog et billede af ham. Billedteksten forklarede det var for at
> afværge den magt fotografen kunne få ved at besidde et så vellignende

Personen var billedhuggeren Bertel Thorvaldsen. Daguerreotypiet taget i
1840.

Mvh
Jesper

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 07-07-04 20:06

Mr. D wrote:
> [...]
> det fra? Hvad betyder det i ungdomsmiljøer idag? Det bruges jo ofte,
> men langtfra alle, der bruger det, er jo bekendende satanister

"Den Hornedes Tegn", tror jeg vist, det kaldes.

Det siger vist sig selv, da Satan i populært fremstilles som en gedebuk?

Det bruges derfor i rockkulturen, hvor der gøres megen, delvist berettiget,
protest imod blind kristen fundamentalisme.

Anders Peter Johnsen

Anders Peter Johnsen

Fra : Mr. D

Dato : 07-07-04 21:29

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis nogen når at svare inden 30-45 minutter. Ellers er det ligemeget...

Tak for svarene

Mr. D

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 09-07-04 11:23

Scripsit Mr. D:

> Tak for svarene

....som bare bliver ved og ved, men hvad var anledningen forresten?

Lars Erik Bryld

Fra : Mr. D

Dato : 14-08-04 07:36

"Lars Erik Bryld" <larserik@dadlnet.invalid> skrev i en meddelelse
> Scripsit Mr. D:

> ...som bare bliver ved og ved, men hvad var anledningen forresten?

Hi Lars

Jeg var vist væk lige et øjeblik der.

Jeg var blevet varskoet, at der var én, der ville ringe til mig og spørge om
satantegnet.

....desuden så jeg det omtalte tegn med tommelfingeren ude blive givet af
nogle af olympiadedeltagerne ved rundgangen i går aftes

Mr. D

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 14-08-04 12:18

Scripsit Mr. D:

> ...desuden så jeg det omtalte tegn med tommelfingeren ude blive
> givet af nogle af olympiadedeltagerne ved rundgangen i går aftes

Med tre fingre skulle det betyde jeg-elsker-dig, mens det med to
fingre og brug af tommelen skulle være det hawaiianske shaka-tegn:

http://www.hawaiianwaters.com/shaka.htm

Lars Erik Bryld

Fra : Cyril Malka

Dato : 08-07-04 16:17

Goddag Rasmus

Den Wed, 07 Jul 2004 21:12:02 +0200 skrev Rasmus Underbjerg Pinnerup om
Re: hurtig reaktion satantegnet? :

> [...]
RUP> anvendelse så jeg på Roskilde Festival i sidste uge, idet det er
RUP> meget normalt på særligt fængende steder i musikken at gøre tegnet

Er du sikker?

For hvis også tommelfingeren er strakt ud, så er det "Jeg elsker dig" i
tegnsprog.

Hvilket er *meget* benyttet ved koncerter.

Intet at gøre med satanisme,selv om tagnet kunne ligne.

--
Venligst,

Cyril

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 08-07-04 23:41

Cyril Malka <news@nytestamente.org> mælte sligt:

>Er du sikker?

Ret sikker. Men jeg får mine billeder fremkaldt i morgen - de burde give
vished.

>For hvis også tommelfingeren er strakt ud, så er det "Jeg elsker dig" i
>tegnsprog.

Ok. Jeg er nu ret overbevist om, at tommelfingeren var foldet ind over
langefinger og ringefinger.

Men jeg tror til gengæld ikke, at folk eksplicit tænker det som en
satanisk hilsen til sådan en koncert - snarere bruges det på grund af
den symbolværdi, det har fået i hård rock- og metalmiljøer. Det "ser
sejt ud", så at sige.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"En smule filosofi gør en mand til ateist,
men fordybelse i filosofi fører frem til religion."

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 09-07-04 11:22

Scripsit Rasmus Underbjerg Pinnerup:

> [...]
> satanisk hilsen til sådan en koncert - snarere bruges det på grund
> af den symbolværdi, det har fået i hård rock- og metalmiljøer. Det

Her et lille interview med den selvudråbte opfinder af horntegn til
metalkoncerter:

http://www.knac.com/article.asp?ArticleID=878

Ronnie James Dio, the man widely credited for pioneering the "devil's
horns" hand sign, recently spoke to Kerrang! about the "widespread
abuse of his creation" amongst pop folk and people who flash the sign
without knowing the meaning behind it.

"It's all right as long as it's accepted for what it was," Dio told
the magazine. "It was a more serious thing at the time, when I was
with [BLACK] SABBATH. That was a band that was very dark, and that's
what I wanted it to be. It was symbol of the darkness of that band,
and not something to be passed on to BRITNEY SPEARS! An invention is
an invention, I guess. It's become so damn polluted now. The people
who are doing it don't know what it means and they have no idea that
they shouldn't be doing it. "It's a trend," Dio added. "It's a popular
trend and so it will probably become like the hula hoop. During a
show, I sometimes think 'Maybe I won't do that tonight', because it's
become so damn ludicrous now. Everyone's doing it and it has no
meaning anymore. Now I wait until two or three songs into the show,
and until there's a stop in the music and I'm doing something on my
own, and then the response is incredible because people are wanting
that from me. It's like OZZY and the peace sign, you know? So I never
find myself not doing it, but I'm definitely doing it less and less
these days. "The point is that you can't just flash it. You have to
have a face that goes with it. There has to be some emotion behind it.
It can't just be the raising of the arm, trying to get your fingers in
the right position. And you'll notice that a lot of people are using
the thumb now, too. When the thumb comes out it means 'I love you'
either in Hawaiian or in sign language - I'm not sure which! So that's
proof, once again, that these celebrities don't really have a clue. As
stupid as this might sound, I never once did that on stage unless it
was to punctuate something that was a little more dark. So when I did
it, it was never about starting a trend. It's a natural thing for me
to do. It's important to know that it's not something I did
frivolously it was just a spontaneous response to something that I
sang. A lot of times, bending of the knees always puts it in a
slightly different perspective. It puts you in the Sumo position. Now
you're ready to charge!"

Lars Erik Bryld

Fra : Peter B. Juul

Dato : 09-07-04 14:56

Rasmus Underbjerg Pinnerup <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> writes:

> Ret sikker. Men jeg får mine billeder fremkaldt i morgen - de burde give
> vished.

HELT sikker. Det kan du roligt være. Det er mit indtryk, at det er via
koncerter at tegnet er nået til en bredere befolkning.

Spørgsmålet er så om et symbol kan siges at betyde a, hvis den, der
bruger det mener b.

> Ok. Jeg er nu ret overbevist om, at tommelfingeren var foldet ind over
> langefinger og ringefinger.

Jeg er altså også temmelig ambivalent med den "jeg elsker
dig"-historie. Jeg har hørt den før, men den ligner meget en typisk
kristen vandrehistorie.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Cyril Malka

Dato : 08-07-04 23:51

Goddag Rasmus

Den Fri, 09 Jul 2004 00:40:54 +0200 skrev Rasmus Underbjerg Pinnerup om
Re: hurtig reaktion satantegnet? :

RUP> Ok. Jeg er nu ret overbevist om, at tommelfingeren var foldet ind
RUP> over langefinger og ringefinger.

Mnjah...

http://aquarius.lunarpages.com/~positi5/big/badge20.jpg

> [...]
RUP> satanisk hilsen til sådan en koncert - snarere bruges det på grund
RUP> af den symbolværdi, det har fået i hård rock- og metalmiljøer. Det

Rigtig mange, også i hard-rock miljøet, mener hverken Satan eller
sejt, men "jeg elsker dig".

Men hard-rock, heavy metal m.m. sættes oft i forbindelse med Satan og
satanisme, selv om de bestemt ikke har med hinanden at gøre.

Rock'n'Roll blev også kaldt for Satans værk i 50'erne.

Ud over Death Metal, så har intet af det forbindelse med satanisme.

--
Venligst

Cyril

et-sect-era - Aktualitetsblad om sekternes verden
et-sect-era 3. årgang - nr. 49 - Tema: Hjernevask
http://www.etsectera.com/ - http://www.sekter.org/