Sjæl, ånd og udødelighed
Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 07-07-04 09:41

I skabelsesberetningen bliver vi fortalt, at Gud dannede mennesket af
agerjordens muld og derefter "blæste livsånde i hans næsebor, så at
mennesket blev en levende sjæl", 1. Mos. 2, 7.

Ordet "ånd" kommer fra det hebraiske "neshama" eller "ruach" og det
græske "pneuma". Vores ord "sjæl" kommer fra det hebraiske "nephesh"
og det græske "psyke". Disse ord er i Bibelen oversat med: åndedrag,
liv, menneske, væsen, hjerte, sind, mig, person, vilje, folk, lyst,
begær, luft, ånd, lidenskab, følelse, appetit, levende væsen, individ
etc. Ordet er ganske enkelt et andet ord for menneske og/eller
menneskets indre mentale egenskaber (sjæls- eller åndslivet).

Disse ord er aldrig, de ca. 1700 gange de forekommer i Bibelen,
knyttet til tilstanden udødelighed", eller benyttet som en beskrivelse
af en del af mennesket som ikke kan dø. Derimod siger Bibelen helt
klart, at Gud "alene har udødelighed", 2. Tim. 6, 16. det kan virke
skarpt at sige det, men kristne som kræver at være i besiddelse af en
sjæl med samme egenskab, Guds Ord siger, kun Gud alene har, sætter
egentlig derfor sig selv i Guds sted.

Læs hele artiklen her:
http://sda-net.dk/index.php?body=side_004

Og de andre artikler i samme serie om sjælens udødelighed kan læses
her:
http://sda-net.dk/index.php?body=arkiv

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - Byen hvor der virkelig sker noget

Fra : Harald Mossige

Dato : 07-07-04 10:12

"Andreas, Ravsted" <stort@sort.hul.invalid> wrote in message

> Læs hele artiklen her:
> http://sda-net.dk/index.php?body=side_004
>
> Og de andre artikler i samme serie om sjælens udødelighed kan læses
> [...]

Personlig betrakter jeg alle slike netteteder som ikke har mot til å
presentere seg selv, som useriøse.

HM

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 07-07-04 10:26

I news:40ebbe58@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

[ ... ]
> Personlig betrakter jeg alle slike netteteder som ikke har mot til å
> presentere seg selv, som useriøse.

Du har da lov til at betragte lige præcis hva du har lyst til at
betragte. Selv Norge er et næsten frit land.

Fra : jørgen

Dato : 07-07-04 11:10

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> "Andreas, Ravsted" <stort@sort.hul.invalid> wrote in message

> Personlig betrakter jeg alle slike netteteder som ikke har mot til å
> presentere seg selv, som useriøse.

Hvad bør en præsentation indeholde af oplysninger, efter din mening?

mvh jørgen.

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 07-07-04 11:20

I news:40ebcbe7$0$263$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
jørgen følgende:

[ ... ]
> Hvad bør en præsentation indeholde af oplysninger, efter din mening?

Harald kan åbenbart ikke lide at mine sider repræsenterer en tro og
holdninger i stedet for at promovere en person.
For mig er det troen, læren og holdningerne der er det primære, og
ikke en markedsføring af en eller anden person.

Fra : Harald Mossige

Dato : 07-07-04 12:03

> [...]
> For mig er det troen, læren og holdningerne der er det primære, og
> ikke en markedsføring af en eller anden person.

Bare til forretning.
Jeg synes du nu er farlig nær muderkasting; det er personen du nu angriper,
ikke saken. Men greit nok for meg, jeg registrerer bare og blir ikke
fornærmet.

HM

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 07-07-04 12:07

I news:40ebd851$1@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

> Bare til forretning.

Hvilken forretning?

> Jeg synes du nu er farlig nær muderkasting; det er personen du nu
> angriper, ikke saken.

Beklager meget at du opfatter dette som værende tæt på mudderkastning,
det var ikke tilsigtet. Jeg forsøgte blot at udtrykke hvordan jeg
opfattede dit udsagn.

Fra : Harald Mossige

Dato : 07-07-04 12:39

> I news:40ebd851$1@news.wineasy.se skrev
> Harald Mossige følgende:

> Hvilken forretning?
Legg merke til at jeg bruker to "r"er, jeg skriver ikke foretning, men
for-retning, som etter-retning.

> Beklager meget at du opfatter dette som værende tæt på mudderkastning,
> det var ikke tilsigtet. Jeg forsøgte blot at udtrykke hvordan jeg
> opfattede dit udsagn.

Helt greitt, men det er viktig at du veier ordene på guldvekt når du omtaler
andre personer.

HM

Fra : Harald Mossige

Dato : 07-07-04 11:45

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message

> "Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> Hvad bør en præsentation indeholde af oplysninger, efter din mening?

Akkurat som i andre aviser:
Ansvarlig redagtør
"Eigerinteresser", I dette tilfellet hvilken religiøs retning.

I tillegg, opplysninger som gjør det mulig å kvalitetsvurdere innholdet.

HM

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 07-07-04 12:04

I news:40ebd414$1@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

[ ... ]
> Akkurat som i andre aviser:
> Ansvarlig redagtør
> "Eigerinteresser", I dette tilfellet hvilken religiøs retning.

Siderne repræsenterer ikke nogen bestemt religiøs retning, og er ikke
talerør for nogen bestemt religiøs retning.