Skabelsestro (inkl. Big Bang) og frelsesvi~
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 05-07-04 00:40

Mr. D (Simon Griis) har skrevet en fremragende kronik i Udfordringen nr.27
den 1. juli 2004:

http://www.udfordringen.dk/kronik.php

=== citat start ===

Skabelsestro og frelsesvished

af Simon Griis, Pastor og ivrig bibellæser

Gud har i 31 simple sætninger på en klar og letforståelig måde fortalt
almindelige mennesker til enhver tid i menneskehedens historie om sit
vældige skaberværk
En pige spurgte mig for nylig, om man var nødt til at tro på, at verden blev
skabt for kun 6.000 år siden, hvis man ville være frelst. Jeg svarede "nej",
som jeg har gjort før til andre unge, der har haft problemer med disse store
spørgsmål. Jeg skriver denne kronik, fordi jeg møder unge både troende og
tænkende mennesker, som kæmper med disse problemer, og som ind imellem
bliver stillet over for et ultimatum omkring skabelsen, der indbefatter
deres egen frelse.

Ungjordskreationister

Jeg selv voksede op som brændende ungjordskreationist, overbevist om, at Gud
havde skabt universet på seks dage af 24 timer for under 10.000 år siden. I
mine unge år fik jeg problemer med de åbenlyse modsætninger mellem denne
holdning og de mange videnskabelige observationer, der viste, at universet
var langt ældre. Der var ikke meningsdiktatur i min menighed, men de bøger,
jeg læste, gav mig kun valget mellem den vantro liberalteologi, der kastede
skabelsesberetningen ned i mytens og overtroens sump, og
ungjordskreationismens "endegyldige bibelske sandhed". Nogle af bøgerne
fortalte mig direkte, at min frelse var diskutabel, såfremt jeg ikke troede
rigtigt, og at jeg ikke kunne tro resten af Bibelen, hvis jeg mente, de
første linier var løgn.

Galilei

Midt i mine spekulationer om verdens skabelse, der inkluderede værdien af
min egen frelse, kom jeg til at læse beretningen om Galilei, der satte den
mægtige kirke på den anden ende. På Galileis tid havde kirken taget det
græske (ptolemæiske) verdensbillede til sig og havde givet det næsten
kanonstatus sammen med Bibelens skrifter: Jorden var universets centrum, og
det kunne ikke diskuteres. Ikke desto mindre hævdede Galilei, at jorden ikke
var i centrum. Det kom til at koste ham dyrt, for paven mente, at det ville
skade troen på kirken og Skriftens ufejlbarlighed, hvis der blev sat
spørgsmålstegn ved kirkens verdensbillede.
Konflikten opstod ikke på grund af Galileis observationer, men fordi kirken
læste Bibelen forkert og ophøjede et bestemt (og forkert) verdensbillede som
absolut sandhed. Er det ikke netop den samme tendens, vi ser i dag iblandt
nogle kristne? Er det ikke netop samme fatale fejltagelse, som bliver gjort,
når ungjordskreationister ophøjer et bestemt verdensbillede til indiskutabel
sandhed og lader hele kristenhedens og selve Bibelens troværdighed stå og
falde med deres påstandes sandfærdighed?

Mit verdensbillede ændrede sig

Jeg hæftede mig specielt ved én af Galileis udtalelser: ".Det er sandt, at
to sandheder ikke kan stride mod hinanden. Det er dygtige fortolkeres opgave
at fremdrage Skrifternes virkelige mening. Disse vil uden tvivl være i
overensstemmelse med de fysiske kendsgerninger, som er logiske, og som
forsøg har vist os". Det vendte billedet for mig. Måske var det slet ikke
udpræget dumhed blandt verdens videnskabsmænd, der var problemet, og måske
var der slet ikke nogen verdensomspændende ateistisk sammensværgelse. Kunne
det hænge sådan sammen, at det var bibelfortolkerne (de
ungjordskreationistiske), der ikke havde evnet at fremdrage Skrifternes
virkelige mening?
Det er vigtigt at bemærke sig, at Galilei lagde ansvaret for korrekt
opfattelse af verden - ikke kun på videnskabens mænd og deres observationer,
men også - på teologer og Bibelens fortolkere. Også de havde et ansvar: At
læse Bibelen korrekt. Ud fra dette var Galilei af den overbevisning, at de
ville nå frem til, at Bibelen var i overensstemmelse med det virkelige,
reelle verdensbillede, for der kunne ikke være nogen modsætning mellem Bibel
og univers. Der er megen visdom i Galileis ytringer, og man må spørge sig
selv, om ikke han i langt højere grad var i overensstemmelse med Bibelens
grundholdning til Skriftens Ord, verden omkring os og menneskets udforskning
af den.

Et uendeligt univers

Skabelsesberetningen er skrevet i en tid, hvor den kaldæiske opfattelse af
en flad jord var fremherskende. Efter dette verdensbillede fulgte endnu to
store; det ptolemæiske, der hævdede en kuglerund jord i verdens centrum, og
vort moderne verdensbillede, der under stadig udvikling har afsløret et
næsten uendeligt univers med vores sol som en lille stjerne i yderkanten af
vores galakse. Hvad nu, hvis Gud, allerede da han inspirerede Moses til at
skrive Skabelsesberetningen, kendte fremtiden? Esajas skriver jo: "Husk,
hvad der skete tidligere, for længe siden! For jeg er Gud, der er ingen
anden, jeg er Gud, der er ingen som jeg. Fra begyndelsen har jeg forkyndt
fremtiden, i fortiden det, der endnu ikke var sket. Nu siger jeg: Min
beslutning står fast, alt det, jeg vil, gør jeg" (46.9-10).

Skabelsesberetningen gennem 3500 år

Hvis Gud er suveræn og kan kundgøre enden fra begyndelsen, har han vidst
allerede, da han inspirerede Moses til at skrive Skabelsesberetningen, at
den ville blive læst i 3.500 år frem i tiden og under tre store
verdensbilleder. Gud har i 31 simple sætninger på en klar og letforståelig
måde fortalt almindelige mennesker til enhver tid i menneskehedens historie
om sit vældige skaberværk. Bibelens skabelsesberetning skulle kunne holde
sin troværdighed gennem mindst tre store verdenssyn og forblive troværdig,
uanset om man levede blandt de gamle vestsemitiske folkeslag, i det gamle
Grækenland eller i dagens Danmark. Hvis det forholder sig sådan, er Gud ikke
blot alvidende og allestedsnærværende, så er Han tilmed genial.

Gammeljordskreationister

Da jeg som yngre begyndte at studere disse ting, fandt jeg, at der er
seriøse videnskabsmænd og bibeltro teologer, der mener, at Bibelen taler om
en jord, der er meget ældre, end nogle påstår. Disse kaldes "
gammeljordskreationister" og udgør et rigt varieret alternativ til teorien
om den unge jord. Tanken om, at Bibelen taler om en ældgammel jord, er ikke
ny. Den skotske geolog og kristne kreationist James Hutton fremkom allerede
i 1785 med tanken om, at jorden var gammel. Sir Charles Lyell (1830)
fortsatte denne tanke og skrev i "Principles of Geology" bl.a. følgende: "
....men uanset,i hvilken retning vi stiler vore undersøgelser, om det er i
tid eller rum, opdager vi alle steder de klare beviser på en skabende
intelligens og på Hans forsyn, visdom og kraft". Og dette er før
darwinismens fremmarch og radioaktive dateringsmetoder.

Big Bang - begyndelsen på Guds skaberværk

Det var den belgiske præst og astrofysiker Georges-Henri Lemaitre, der i
1927 fik den idé at sammenstille Einsteins teorier og Hubbles observationer,
hvorved Big Bang pludselig stod lysende klart. Men Lemaitre var ikke den
første troende, der talte om Big Bang som værende Guds skaberværks
begyndelse. Den store jødiske lærde Nachmanides beskrev for 800 år siden
både tidens begyndelse og grundidéerne inden for Big Bang teorien, og det
gjorde han alene ud fra studier i Skriften og uden den moderne videnskabs
observationer og teorier. En anden respekteret jødisk lærd, Maimonides (1135
til 1204), mente - også ud fra studier af Skriften - at rummet ikke
eksisterede før skabelsen. En tanke, som først blev fuldt forståelig med
Einsteins teorier. Dette fik Arnold Penzias, der har modtaget en nobelpris
for sit arbejde med Big Bang teorien, til at udbryde: "Det, vi ser, når vi
med vore teleskoper kortlægger galaksernes baner, så Maimonides fra sin
åndelige udsigt". George Smoot, der leverede det endelige bevis i 1992 for
Big Bang teorien, giver ikke selv udtryk for at være en personlig kristen,
men han konkluderer dog: "Der er ikke tvivl om, at der findes en parallel
mellem Big Bang og den kristne fremstilling af skabelse ud af intet".

Tag selv stilling

Alt dette - og meget meget mere - er yderst spændende, men for mig er og
bliver det mest spændende dog Bibelens egne udsagn om en gammel jord og et
gammelt univers. Gammeljordskreationismen er et seriøst alternativ til både
liberalteologiens mytetale og ungjordskreationismens bastante doktriner, og
kristne blade og aviser burde give spalteplads til de bibelske argumenter,
der ligger til grund for dette syn. Så kan den danske kristenhed ved selvsyn
tage stilling, og de unge blandt os, der både vil tænke og tro (den, der
tror, må tænke) kan måske hjælpes ud af de kriser, kravet om blind tro på en
ung jord stiller dem i...

Tilføjet til udfordringen.dk: 02.07.2004, 11:46
Artiklen bragt i Udfordringen uge 27/2004

=== citat slut ====

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 2000 Danish Kr. (around 280 US $), jump ...
2760 news:JPzFc.21177$Vf.1143989@news000.worldonline.dk

Fra : Mr. D

Dato : 06-07-04 23:13

"Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> skrev i en meddelelse
> Mr. D (Simon Griis) har skrevet en fremragende kronik i Udfordringen nr.27
> den 1. juli 2004:
>
> http://www.udfordringen.dk/kronik.php

Jamen der var den jo, Mogens

Mr. D

Fra : Ole Madsen

Dato : 07-07-04 14:23

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> skrev i en meddelelse

> Jamen der var den jo, Mogens

Jeg vil gerne spørge om , om også dette er skrevet af dig? det stod øverst i
artiklen

"Gud har i 31 simple sætninger på en klar og letforståelig måde fortalt
almindelige mennesker til enhver tid i menneskehedens historie om sit
vældige skaberværk"

Ole

Fra : Ole Madsen

Dato : 07-07-04 14:36

"Ole Madsen" <Maaseiah@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> "Gud har i 31 simple sætninger på en klar og letforståelig måde fortalt
> almindelige mennesker til enhver tid i menneskehedens historie om sit

ok, det kan jeg se nu at du har, men hvordan kan en sandhed skifte?

Ole

Fra : Mr. D

Dato : 07-07-04 14:52

> ok, det kan jeg se nu at du har, men hvordan kan en sandhed skifte?

Gør den det, da?

Mr. D

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 07-07-04 15:10

I news:40ebffbe$0$245$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
Mr. D følgende:

> Gør den det, da?

Nej, sandheden skifter vel ikke, det er vel egentlig kun menneskers
tolkning af den der skrifter.

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - Byen hvor der virkelig sker noget

Fra : Ole Madsen

Dato : 07-07-04 17:47

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Ole Madsen" <Maaseiah@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Gør den det, da?

nej, men det er jo det du antyder

Ole

Fra : Mr. D

Dato : 07-07-04 17:52

> nej, men det er jo det du antyder

Hvor ser du det? Og hvorfor skulle jeg dog antyde det? hvis det var det, jeg
mente, ville jeg jo bare skrive det

Mr. D

Fra : Ole Madsen

Dato : 07-07-04 18:06

> "Ole Madsen" <Maaseiah@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor ser du det? Og hvorfor skulle jeg dog antyde det? hvis det var det,
jeg
> mente, ville jeg jo bare skrive det

jeg tror vist jeg kom til at tænke på noget i dit studie compendie, hvor du
sagde "uanset" hvordan verdens billedet havde været på det gældende
tidspunkt.

Ole

Fra : Mr. D

Dato : 07-07-04 21:32

> jeg tror vist jeg kom til at tænke på noget i dit studie compendie, hvor
du
> sagde "uanset" hvordan verdens billedet havde været på det gældende
> tidspunkt.

Ja, men jeg forstår stadig ikke...

Mr. D