abort
Fra : Mr. D

Dato : 01-07-04 00:47

Se film af ny slags scanning af ufødte børn (Kun få sekunder). Efter den nye
metode er taget i brug, har det vist sig at 12 uger gamle ufødte børn har
langt mere kompliceret liv, end man regnede med. Det giver ny ild til
debatten om abort, da 30% af alle aborter foretages, når graviditeten er så
langt henne, som på denne film.

Det *er* faktisk små børn, man slår ihjel

http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=254632

(Klik på: "Se de fantastiske oplevelser")

Jeg har lige læst et andet sted, hvor lille en procentdel, det egentlig
handler om, der får foretaget abort på grund af svære handicaps, fare for
liv osv. Jeg kan selvfølgelig ikke huske tallet, men det var forsvindende
lille.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 01-07-04 01:01

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> liv osv. Jeg kan selvfølgelig ikke huske tallet, men det var forsvindende

Ja, det er jo helt sikkert let nok som mand at harcelere over kvinders ret
til abort...

Det er altså bare lige os mænd, der er problemet.

Du forlanger måske "shotgun-weddings"?

Anders Peter Johnsen

Fra : Mr. D

Dato : 01-07-04 08:18

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:40e353ea$0$223$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Ja, det er jo helt sikkert let nok som mand at harcelere over kvinders ret
> til abort...

Alting er let her i gruppen

> Det er altså bare lige os mænd, der er problemet.

Nej, det må være både manden, kvinden og samfundets indstilling, der er
problemet

> Du forlanger måske "shotgun-weddings"?

Ja, hvis der ikke er nogen anden udvej. Specielt efter, jeg så denne film.
Det er jo ikke en klump dødt væv...

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Ole Andersen

Dato : 01-07-04 12:56

Mr. D wrote:
> Det er jo ikke en klump dødt væv...

Det er din lillefinger heller ikke.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
Thesis #84: We know some people from your company. They're pretty cool

Fra : Mr. D

Dato : 01-07-04 13:05

"Ole Andersen" <news@palnatoke.org> skrev i en meddelelse

> Det er din lillefinger heller ikke.

Nej, netop. jeg vil nødig, at en tilfældig kvinde fik fri hals- og abortret
over min lillefinger

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 01-07-04 13:29

"Mr. D" skrev...

> Nej, netop. jeg vil nødig, at en tilfældig kvinde fik fri hals- og
abortret
> over min lillefinger

Så er det bare ærgerligt, at den nøje udvalgte kvinde ikke kan nøjes med
hverken lillefingeren eller armen, hva'... :)

Christina

Fra : Mr. D

Dato : 01-07-04 20:15

"Christina Puhakka Egholm" <find.adressen@andetsteds.dk> skrev i en
meddelelse news:40e40373$0$14527$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Mr. D" skrev...

> abortret
>
> Så er det bare ærgerligt, at den nøje udvalgte kvinde ikke kan nøjes med
> hverken lillefingeren eller armen, hva'... :)

Min eneste undskyldning er, at jeg vidste ikke hvad jeg gik ind til

Mr. D

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 01-07-04 21:49

I news:40e46291$0$284$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
Mr. D følgende:

> Min eneste undskyldning er, at jeg vidste ikke hvad jeg gik ind til

Og derfor er du i stand til at leve lykkeligt til dine dages ende

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*

Fra : Mr. D

Dato : 01-07-04 22:08

Fra : Ole Andersen

Dato : 01-07-04 14:32

Mr. D wrote:

> "Ole Andersen" <news@palnatoke.org> skrev i en meddelelse

> Nej, netop. jeg vil nødig, at en tilfældig kvinde fik fri hals- og abortret
> over min lillefinger

Hvis du betragter din mor som en tilfældig kvinde, burde du måske gøre
noget ved det problem før du begynder at forholde dig til mindre vigtige
emner som abort og den slags.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
Fear of serious injury cannot alone justify suppression of free speech

Fra : Mr. D

Dato : 01-07-04 20:21

> Mr. D wrote:
>
> Hvis du betragter din mor som en tilfældig kvinde, burde du måske gøre
> noget ved det problem før du begynder at forholde dig til mindre vigtige
> emner som abort og den slags.

At hun idag ikke er en tilfældig kvinde, bunder jo kun i, at hun valgte ikke
at slå mig ihjel, og at hun opfostrede mig. Hvis hun havde fået en
provokeret abort, ville hun blot være én af godt 15.000 tilfældige danske
kvinder.

Mr. D

Fra : Britt Malka

Dato : 01-07-04 08:31

On Thu, 1 Jul 2004 01:47:12 +0200, "Mr. D"
<s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote:

>Se film af ny slags scanning af ufødte børn (Kun få sekunder). Efter den nye
>metode er taget i brug, har det vist sig at 12 uger gamle ufødte børn har
>langt mere kompliceret liv, end man regnede med.

Ja, det kunne jeg da godt have fortalt dem. Jeg kunne mærke min søn
sparke i maven i 12. uge.

>Det *er* faktisk små børn, man slår ihjel

Lige præcis.
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Cyril Malka

Dato : 01-07-04 08:47

Goddag Mr.

Den Thu, 1 Jul 2004 01:47:12 +0200 skrev Mr. D om abort :

> [...]
MD> egentlig handler om, der får foretaget abort på grund af svære
MD> handicaps, fare for liv osv. Jeg kan selvfølgelig ikke huske tallet,

Også "handikap" er også diskutabelt.

Jf. XYY-kromosom-sagen:

Den sag begyndte i Frankrig i 1940'erne, hvor en mand var ved at blive
dømt til døden (Dødsstraffen blev først afskaffet i Frankrig i 1982).
Men ved retssagen argumenterede han for, at der var tale om en genetisk
betinget fejl, nemlig XYY kromosom, og derfor havde han slået ihjel. På
den måde undslap han dødsstraffen.

Det viste sig nemlig, at der er et XYY kromosom. Det er mænd over 187
cm., som har den.

Det betyder ikke at alle mænd på over 187 har den, men at den høje
størrelse også et tegn på kromosomet.

Derudover var deres IQ svært nedsat. Det vidste sig i en københavnsk
undersøgelse i 1947, at 40% af dem med dette kromosom havde været i
fængsel, eller havde været straffet på en eller anden måde.

Og XYY har indtil for nyligt været noget, man gjorde forældre bekendte
med ved fostervandsprøve. Af de forældre der har fået den besked, at
deres ufødte barn havde dette gen, har 90% valgt abort.

Undersøgelsen byggede på 4000 mennesker hvoraf 12 havde kromosomet... Og
det vil sige, at det drejede sig om 5 kriminelle...

Stadig i dag kan man risikere at få oplyst, som gravid, at ens barn har
"XYY-kromosom", at det så betyder at 40% af dem er kriminelle, nedsat IQ
m.m.

Er man ung forælder kan man nemt panikere og få foretaget abort.

Alt afhænger af, i den sag, om lægens oplysning.

--
Venligst

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt?
http://www.nytestamente.org/

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 01-07-04 10:20

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote
Det giver ny ild til debatten om abort

Jeg har aldrig forstået denne unuancerede debat: "For eller imod abort".

Jeg er selv inkarneret modstander af "fri" abort - men anerkender at abort
kan være den bedste løsning i nogle tilfælde.

- Jan

Fra : Mr. D

Dato : 01-07-04 20:24

"Jan Bang Jensby" <jbjX@promax.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er selv inkarneret modstander af "fri" abort - men anerkender at abort
> kan være den bedste løsning i nogle tilfælde.

De tilfælde, jeg tror du tænker på, er meget få. Citatet her er fra
Sundhedsministeriet:

Der er mange forskellige grunde til, at kvinder vælger at få deres
svangerskab afbrudt. Det kan være af familie-, uddannelses- eller
arbejdsmæssige årsager samt på grund af sociale eller økonomiske problemer

Hovedbegrundelsen er parforholdet. Enten fordi der ikke er noget parforhold,
eller at det er så ustabilt/nyt, at kvinden ikke ønsker at få et barn med
sin partner. Kun omkring halvdelen af de abortsøgende lever sammen med deres
partner.
Provokeret abort bruges også i et vist omfang som en hjælp til
familieplanlægning. Det kan være til at udskyde den første fødsel (næsten
halvdelen af de kvinder, der får abort, har ingen børn i forvejen), til at
planlægge afstanden mellem fødslerne

http://www.im.dk/publikationer/abortplan99/kap1.htm

Mr. D

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 01-07-04 11:43

"Mr. D" skrev...

> Det *er* faktisk små børn, man slår ihjel

Ja. Det fandt jeg også til min store gru ud af, da jeg blev skannet
første gang i graviditeten. Det var også omkring 12 uger inde i
forløbet. Jeg har altid været en stor fortaler for den fri abort - lige
indtil den dag. Siden har jeg været uhyggeligt splittet på området. Der
er tilfælde, hvor jeg rationelt kan forstå begrundelsen for en abort,
men de er få. Og jeg er skræmt ved tanken om alternativerne fra før den
fri abort. Men der er ingen tvivl for mig om, at det i 12. uge *er* et
barn, der slås ihjel ved en abort. (Hvor går grænsen? Hvornår bliver
barnet et barn? Aner det ikke...)

Jeg er glad for, at jeg ikke i mine unge, ignorante dage kom i en
situation, hvor abort kunne have været en mulig løsning. Jeg tror, jeg
havde gjort det dengang, og det ville jeg have meget, meget svært ved at
leve med.

Christina

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-07-04 11:54

"Christina Puhakka Egholm" <find.adressen@andetsteds.dk> writes:

> [...]
> første gang i graviditeten. Det var også omkring 12 uger inde i
> forløbet. Jeg har altid været en stor fortaler for den fri abort - lige

Jeg er modstander af abort.

Men jeg er tilhænger af den fri abort.

Det kan synes paradoksalt, men sagen er, at _hvis_ en kvinde vælger at
afbryde svangerskabet, så har der alle dage været måder - mange af dem
slog bare også hende selv ihjel eller bragte hende i hvert fald i
alvorlig fare.

Jeg synes, at det er et alvorligt samfundsproblem, at læger
m.fl. nærmest pr. automatik antager, at en kvinde under tyve år -
eller generelt en enlig kvinde - der er gravid, bare skal have en
abort hurtigst muligt. Ordentlig rådgivning om muligheder og en vis
betænkningstid burde være en selvfølge.

Samtidig burde vi have flere relle tilbud:

- Der burde informeres ordentligt om - og måske endda tilskyndes til -
bortadoption. Der er masser af barnløse, der med glæde vil "aftage"
et barn.

- Der burde være særlige kollektiver e.lign. hvor unge, enlige mødre
kunne bo billigt og få råd og vejledning - og praktisk hjælp - de
første år.

Men _hvis_ den gravide kvinde beslutter sig for at hun bare ikke _vil_
føde det barn, så skylder vi hende muligheden for at det kan blive
gjort uden at hun bringer sig selv i alvorlig fare.

skal vi endelig forbyde noget, så skal det være de rædsomme
"dagen-derpå-piller".

--
Peter B. Juul, o.-.o "Det handler alt sammen om at tage hensyn til
The RockBear. ((^)) sine medmennesker, selv når de er åbentlyst

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 02-07-04 12:25

"Peter B. Juul" skrev

> [...]
> gjort uden at hun bringer sig selv i alvorlig fare.
>

> skal vi endelig forbyde noget, så skal det være de rædsomme

Hvorfor dog det (apropos voldtægt) ?

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 2000 Danish Kr. (around 280 US $), jump ...
2679 news:hSCDc.18112$Vf.1038376@news000.worldonline.dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-07-04 12:44

"Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> writes:

> Hvorfor dog det (apropos voldtægt) ?

Fordi jeg finder det aldeles væmmeligt at man kan købe en abort i
pilleform uden nogen form for vejledning. Endvidere skal behandlingen
påbegyndes så tidligt, at der ikke er plads til grundige overvejelser
om graviditeten.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Could it possibly get uglier? I used to be a
The RockBear. ((^)) highly respected Watcher and now I'm a wounded

Fra : Lyrik

Dato : 07-07-04 00:37

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:m2smcaws5k.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> [...]
> pilleform uden nogen form for vejledning. Endvidere skal behandlingen
> påbegyndes så tidligt, at der ikke er plads til grundige overvejelser
++++++++++++++++++++++++++++++++++
Og hvis man blander et æg og en klat sæd i et reagensglas, skal man så også
have en grundig vejledning før man hælder det i vasken?

Hilsen
jens

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 02-07-04 14:10

I news:m2wu1mwugl.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk skrev
Peter B. Juul følgende:

[ ... ]
> [...]
> _vil_ føde det barn, så skylder vi hende muligheden for at det kan
> blive gjort uden at hun bringer sig selv i alvorlig fare.

Jeg kan ikke andet end være enig i dette synspunkt, selv om også jeg
generelt set er modstander af abort. Men de der vælge at de *vil* have
foretaget abort, skal også have mulighed for at få det foretaget under
forsvarlige vilkår i stedet hos lyssky kvaksalvere, som det var før i
tiden.

Fra : Ole Andersen

Dato : 01-07-04 12:54

Mr. D wrote:

> [...]
> langt henne, som på denne film.
>
> Det *er* faktisk små børn, man slår ihjel

Er det?
Eller ligner det bare?

Fra : Per H

Dato : 01-07-04 19:32

On Thu, 01 Jul 2004 13:54:28 +0200, Ole Andersen <news@palnatoke.org>
wrote:

>Er det?
>Eller ligner det bare?

hvornår et barn er et barn står åben til diskussion. sagens kerne er
ikke hvorvidt der slåes et barn ihjel eller ej, men derimod om grænsen
for indgrebet.
hvornår barnet, som i min termonologi er et foster indtil det er født,
får en sjæl er ligeledes et spørgsmål der står åben til diskussion.
får barnet en sjæl ved undfangelsen? når det bliver født? når det
bliver døbt? hvad siger biblen?

min egen tro er at fostret/barnet får en sjæl ved undfangelsen. i
følge min overbevisning er der således tale termination af en sjæl når
der foretages en abort. om abort skal være tilladt er et helt andet
spørgsmål.

per h