Helligånden er en person og HÅ e
Fra : John Cooper

Dato : 30-06-04 22:07

Helligånden er en person, ikke en indflydelse eller en kraft. Dette er
iøjnefaldende når man læser hvad Bibelen siger om Helligånden.

'Men når han kommer, sandhedens ånd, skal han vejlede jer i hele sandheden;
for han skal ikke tale af sig selv, men alt, hvad han hører, skal han tale,
og hvad der kommer, skal han forkynde for jer.' (Johannes 16:13)

'Ånden sagde til Filip: »Gå hen til den vogn og hold dig tæt op ad den!«'
(Apost 8:29)

'Mens Peter grundede over sit syn, sagde Ånden til ham: »Her er tre mænd,
som spørger efter dig. Rejs dig og gå nedenunder og følg uden betænkelighed
med dem, for det er mig, der har sendt dem.«' (Apost 10:19,20)

'Og mens de holdt gudstjeneste og fastede, sagde Helligånden: »Udtag
Barnabas og Saulus til det arbejde, jeg har kaldet dem til.«' (Apost 13:2)

'Han kom hen til os og tog Paulus' bælte, bandt sine fødder og hænder med
det og sagde: »Dette siger Helligånden: Sådan skal jøderne i Jerusalem binde
den mand, som ejer dette bælte, og de skal overgive ham i hedningers
hænder.«' (Apost 21:11)

'Under indbyrdes uenighed brød de op, og Paulus sagde det ene ord til
dem: »Med rette har Helligånden ved profeten Esajas talt til jeres fædre og
sagt:
GÃ¥ hen til dette folk, og sig:
I skal høre og høre, men intet fatte,
I skal se og se, men intet forstå.' (Apost 28:25,26)

'Men Ã…nden siger udtrykkeligt, at i de sidste tider skal nogle falde fra
troen, fordi de lytter til vildledende ånder og dæmoners lærdomme,'
(1.Timoteus 4:1)

'Derfor, som Helligånden siger:
Om I dog i dag ville lytte til ham!
Gør ikke jeres hjerter hårde som ved oprøret,
på fristelsens dag i ørkenen,
da jeres fædre udæskede mig og satte mig på prøve,
skønt de havde set mine gerninger' (Hebræerne 3:7-9)

'Således er dette indrettet, og i det forreste rum går præsterne til
stadighed ind, når de gør tjeneste; men i det andet rum går kun
ypperstepræsten ind og kun én gang om året og ikke uden at have blod med,
som han frembærer for sine egne og folkets uvidenhedssynder. Dermed giver
Helligånden til kende, at vejen til det Allerhelligste endnu ikke er åbnet,
så længe det forreste rum består.' (Hebræerne 9:6-8)

'Og jeg hørte en røst fra himlen sige: »Skriv: Salige er de døde, som fra nu
af dør i Herren. Ja, siger Ånden, de skal hvile efter deres møje, for deres
gerninger følger dem.«' (Åbenbaring 14:13)

'Enhver, som taler et ord imod Menneskesønnen, får tilgivelse. Men den, der
spotter Helligånden, får ikke tilgivelse.' (Lukas 12:10)

'For Helligånden og vi har besluttet ikke at lægge nogen anden byrde på jer
end dette nødvendige,' (Apost 15:28)

'Og også Ånden kommer os til hjælp i vor skrøbelighed. For hvordan vi skal
bede, og hvad vi skal bede om, ved vi ikke. Men Ånden selv går i forbøn for
os med uudsigelige sukke, og han, der ransager hjerterne, ved, hvad Ã…nden
vil, for den går i forbøn for de hellige efter Guds vilje.' (Romerne
8:26,27)

'Men som der står skrevet:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt,
og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,
det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,
det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds
dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen
ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud.'
(1.Korinterne 2:9-11)

'Alt dette virker den ene og samme ånd, der deler ud til hver enkelt, som
den selv vil.' (1.Korinterne 12:11)

'Vold ikke Guds hellige ånd sorg, den som I blev beseglet med indtil
forløsningens dag.' (Efeserne 4:30)

Alt dette kunne ikke skrives om en ikke-person.

Helligånden er Gud.

'Da sagde Peter: »Ananias, hvorfor har Satan fyldt dit hjerte, så du har
*løjet for Helligånden* og stukket nogle af pengene for jorden til side? Var
jorden ikke din før salget? Og havde du ikke rådighed over pengene efter
salget? Hvordan kunne du finde på at gøre dette? Det er ikke mennesker, men
*Gud, du har løjet for*.«' (Apost 5:3,4)

'Herren er Ånden, og hvor Herrens ånd er, dér er der frihed.' (2.Korinterne
3:17)

'Derfor siger jeg jer: Al synd og bespottelse skal tilgives mennesker, men
bespottelsen mod Ã…nden skal ikke tilgives. Og den, der taler et ord imod
Menneskesønnen, får tilgivelse, men den, der taler imod Helligånden, får
ikke tilgivelse, hverken i denne verden eller i den kommende.' (Mattæus
12:31,32)

Sammenlign de følgende vers:

'Ved I ikke, at I er Guds tempel, og at Guds ånd bor i jer?' (1.Korinterne
3:16)

'Eller ved I ikke, at jeres legeme er et tempel for Helligånden, som er i
jer, og som I har fra Gud? I tilhører ikke jer selv,' (1.Korinterne 6:19)

'Hvilken sammenhæng er der mellem Guds tempel og afguderne? For det er os,
der er den levende Guds tempel, som *Gud også har sagt: »Jeg vil bo* og
vandre midt iblandt dem; jeg vil være deres Gud, og de skal være mit folk.«'
(2.Korinterne 6:16)

'Ingen har nogen sinde set Gud, men hvis vi elsker hinanden, *bliver Gud i
os*, og hans kærlighed er fuldendt i os. Deraf ved vi, at vi bliver i ham og
han i os: at han har *givet os af sin ånd*.' (1.Johannes 4:12,13)

'For ved ét eneste offer har han for altid ført dem, han helliger, til
målet.
Det *bevidner Helligånden* også for os; for *efter at have sagt*: »Men sådan
er den pagt, jeg vil slutte med dem, når de dage kommer, *siger Herren*: Jeg
lægger mine love i deres hjerte og skriver dem i deres indre. Jeg husker
ikke længere på deres synd og på deres lovbrud.«' (Hebræerne 10:14-17)
_______________________________________

På grund af disse vers tror vi at Helligånden er en person og at han er Gud.
Andre vers viser at han og Faderen og Sønnen er adskillede personer.

'Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem
i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt
det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens
ende.«' (Mattæus 28:19,20)

'Men I er ikke i kødet, I er i Ånden, så sandt som *Guds ånd bor i jer*.
Den, der ikke har *Kristi ånd*, hører ikke ham til. Men når *Kristus er i
jer*, er legemet ganske vist dødt på grund af synd, men ånden har liv på
grund af retfærdighed. Og når *hans ånd*, *han som oprejste Jesus fra de
døde*, *bor i jer*, skal han, som oprejste Kristus fra de døde, også gøre
jeres dødelige legemer levende ved *sin ånd*, *som bor i jer*.' (Romerne
8:9-11)

'Der er forskel på nådegaver, men Ånden er den samme. Der er forskel på
tjenester, men Herren er den samme. Der er forskel på kraftige gerninger,
men Gud er den samme, som virker alt i alle.' (1.Korinterne 12:4-6)

'Herren Jesu Kristi nåde og Guds kærlighed og Helligåndens fællesskab være
med jer alle!' (2.Korinterne 13:13)

Disse 3 adskillede personer er én Gud.

'I kong Uzzijas dødsår så jeg Herren sidde på en højt ophøjet trone, og hans
slæb fyldte templet. Serafer stod omkring ham. De havde hver seks vinger;
med de to skjulte de ansigtet, med de to skjulte de fødderne, og med de to
fløj de. De råbte til hinanden:
»*Hellig, hellig, hellig* er Hærskarers Herre,
hele jorden er fuld af hans herlighed!«' (Esajas 6:1-3)

'De fire væsener havde hver seks vinger, fulde af øjne hele vejen rundt og
på indersiden, og de siger uden ophør dag og nat:
*Hellig, hellig, hellig* er Herren, Gud den Almægtige,
han som var og som er og som kommer.' (Ã…benbaring 4:8)

John Cooper

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 30-06-04 23:44

"John Cooper" skrev

> [...]
> *Hellig, hellig, hellig* er Herren, Gud den Almægtige,
> han som var og som er og som kommer.' (Åbenbaring 4:8)

Tak for dit indlæg.

Kunne jeg flette en udtalelse ud af din mund ? ...

Jeg har skrevet følgende indlæg vedr. Helligånden:

Date: 10. juni 2004 CET 20:00
Subject: Re: Er Guds Ånd én og samme person som Jahve ? - Spørgsmål til Bent
Lexner
2498 news:Im1yc.10562$Vf.587999@news000.worldonline.dk

=== citat start ===

> (Vi er her på nyhedsgruppen dk.livssyn.kristendom i gang med en indirekte
> diskussion om Guds person.)
>
> I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at få et svar på, hvorledes
> Jødedommen opfatter ord-begrebet *Guds Ånd*.
>
> Er *Guds Ånd* én og samme person som Jahve (JHVH) ?

Jeg har fået en E-mail fra Bent Lexner, som lyder således:

=== citat start ===

Kære Mogens Kall,
Efter jødisk tankegang er såvel Guds ånd som Gud selv identisk.

hilsen
Bent Lexner

=== citat slut ====

[ ... klip 2004-07-01 ... ]

=== citat slut (fil 2498) ====

Er du enig med Overrabbineren, John ?

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 2000 Danish Kr. (around 280 US $), jump ...
2679 news:hSCDc.18112$Vf.1038376@news000.worldonline.dk

Fra : John Cooper

Dato : 02-07-04 20:58

+ACI-Jesus-loves-you+ACI- +ADw-John15.13+AEA-Heaven+AD4- wrote in message

+AD4- +AD4- Er +ACo-Guds +AMU-nd+ACo- +AOk-n og samme person som Jahve (JHVH) ?
+AD4-
+AD4-
+AD4- Jeg har f+AOU-et en E-mail fra Bent Lexner, som lyder s+AOU-ledes:
+AD4-
+AD4- +AD0APQA9- citat start +AD0APQA9-
+AD4-
+AD4- K+AOY-re Mogens Kall,
+AD4- Efter j+APg-disk tankegang er s+AOU-vel Guds +AOU-nd som Gud selv identisk.
+AD4-
+AD4- hilsen
+AD4- Bent Lexner

+AD4- Er du enig med Overrabbineren, John ?

Jeg tror at jeg har forklaret hvad jeg tror om Hellig+AOU-nden i min sidste
post.

Jeg tror at jeg forst+AOU-r nu hvad dit Gudssyn er - du er ikke
treenighedstroende. Jeg har vigtige sp+APg-rgsm+AOU-l om nogle andre omr+AOU-der af din
tro. F+APg-rst vil vide mere om hvorfor du ikke tror at Jesus er bogstavelig
Marias s+APg-n, af hendes k+APg-d og blod. For mig er det meget vigtigt. S+AOU- vidt
jeg forst+AOU-r det tror du at Maria var bare en rugemoder for Guds s+APg-n.
For mig at se, hvis Jesus ikke var hold og blod ligesom vi, hvis han ikke
var af den menneskerace, s+AOU- kunne vi ikke blive frelst.

Efter dit svar, har jeg nogle andre vigtige sp+APg-rgsm+AOU-l.

John Cooper

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 03-07-04 10:37

"John Cooper" skrev

[ ... ]

> Jeg tror at jeg har forklaret hvad jeg tror om Helligånden i min sidste
> post.
>
> Jeg tror at jeg forstår nu hvad dit Gudssyn er - du er ikke
> treenighedstroende. ...

Jeg har aldrig sat mig ind i treenighedslæren. Idet den ikke står i bibelen,
skønnede jeg det ikke nødvendigt. Ofte er mennesker jo blevet úenige om
teologiske emner ikke tilhørende *selve bibelen*, og det har givet anledning
til mange uønskede splittelser, som har skadet Kristi legeme ...

Men jeg anvender somme tider udtryk, som jeg ikke helt selv har gennemtænkt.
For eksempel i forbindelse med min konklusion på Overrabbinerens udtalelse
jeg indføjede jeg ordbegrebet *person* og kan godt nu indse, at det står i
komplimentær til din forklaring om Helligånden.

Glem mig et øjeblik, og blot fortæl mig, om du er enig med Overrabbineren.
Det betyder en del for mig, denne din udtalelse ...

> ... Jeg har vigtige spørgsmål om nogle andre områder af din
> tro. Først vil vide mere om hvorfor du ikke tror at Jesus er bogstavelig
> Marias søn, af hendes kød og blod. For mig er det meget vigtigt. Så vidt
> jeg forstår det tror du at Maria var bare en rugemoder for Guds søn.
> For mig at se, hvis Jesus ikke var hold og blod ligesom vi, hvis han ikke
> var af den menneskerace, så kunne vi ikke blive frelst.
>
> Efter dit svar, har jeg nogle andre vigtige spørgsmål.

Okay, jeg skal forsøge at gøre mit bedste. Men for ikke at blande emnerne
alt for meget sammen i en stor pærevælling, så vi bliver desorienteret og
hverken kan hitte hoved eller hale i det hele, så opretter jeg en ny tråd.
Jump ...

Fra : John Cooper

Dato : 03-07-04 13:23

"Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> wrote in message

> [...]
anledning
> til mange uønskede splittelser, som har skadet Kristi legeme ...

Det er sandt. Ordet 'treenigheden' kommer ikke i Bibelen. Jeg er heller
ikke sikker på at ordet 'syndefaldet' kommer i Bibelen, heller ikke 'Kristi
brud', dog hjælper disse ord os til at identificere nogle begreber som vi
tror at vi finder i Bibelen.

> Kære Mogens Kall,
> Efter jødisk tankegang er såvel Guds ånd som Gud selv identisk.
>
> hilsen
> Bent Lexner

> Er du enig med Overrabbineren, John ?

De vigtige ord her er 'efter jødisk tankegang'. Ja, jeg er enig med ham.
Efter kristen tankegang (som jeg forstår den) er Helligånden Gud, men ikke
identisk med Sønnen, heller ikke med Faderen (som ofte kaldes blot 'Gud' i
det
NT) - Mattæus 28:19; 2.Korinterne 13:13.

John Cooper

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 03-07-04 17:31

"John Cooper" skrev

> [...]
> 'Kristi
> brud', dog hjælper disse ord os til at identificere nogle begreber som vi

Okay - blot det ikke volder únødvendig splittelse ...

> De vigtige ord her er 'efter jødisk tankegang'. Ja, jeg er enig med ham.

Glæder mig MEGET at høre.
(ved mindre du inddrager dit forbehold 'efter jødisk tankegang')

Hvorfor jeg i sin tid skrev til ham skyldes, at jøderne måtte vel have de
selvsamme problemet mht. *to*-enigheden ...

> Efter kristen tankegang (som jeg forstår den) er Helligånden Gud, men ikke
> identisk med Sønnen, heller ikke med Faderen (som ofte kaldes blot 'Gud' i
> det NT) - Mattæus 28:19; 2.Korinterne 13:13.

Når jeg taler og skriver, benytter jeg måske nok ordene "lidt" for meget i
flæng uden rigtig at have gennemtænkt konsekvenserne ...

Mht. Helligånden skrev jeg bl.a. i mit oprindelige indlæg til Overrabbiner
Bent Lexner:

2446 news:Dbfxc.9931$Vf.521972@news000.worldonline.dk

Grunden til at jeg spørger skyldes, at jeg ønsker sagen belyst udfra en
såkaldt stram moneteistisk synsvinkel. Vi kristne mener jo også, at vor tro
er moneteistisk, og således opfatter vi *Guds Ånd* som *Helligånden* (fx.
Joel 3,1 ff. i relation til Ap.G.2,16-21)

2760 news:JPzFc.21177$Vf.1143989@news000.worldonline.dk
(use perhaps http://www.google.dk/grphp )
File-number: 2761

Fra : Cyril Malka

Dato : 04-07-04 09:20

Goddag John

Den Sat, 3 Jul 2004 13:23:24 +0100 skrev John Cooper om Re: Hellignden
er en person og H er Gud :

> [...]
JC> Gud, men ikke identisk med Sønnen, heller ikke med Faderen (som ofte
JC> kaldes blot 'Gud' i det
JC> NT) - Mattæus 28:19; 2.Korinterne 13:13.

Desuden skal man ikke glemme at "ånd" på hebraisk kan være forskellige
ord og har ikke nødvendigvis samme betydning.

Derfor kan man ikke tage dette som grundlag for treenigheden.

--
Venligst

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt?