Sudan sulter
Fra : jørgen

Dato : 30-06-04 18:15

Jeg så i TV-Avisen hvordan nøden i Sudan skriger til himlen. USA har som det
største bidragsydende land sendt for 700 mill kr. til nødhjælp, men når der
er 1 million nødlidende svare det til 7 kr pr. person. Så hvor meget kan man
hjæle et sygt underærnæret barn i Afrika for 7 kr? Det rækker måske kun til
et par måltider mad og en vaccine-måske? Hvad kan man selv gøre? Man kan
støtte ved at give et bidrag selv og så kan man bede for fred i området.
Selv et relativt beskedent bidrag kan gøre en meget stor forskel for et
barn, en mor, eller en far.

Læs om folkekirkens nødhjælp's arbejde i Sudan og andre steder på :
http://www.noedhjaelp.dk/

mvh jørgen.

Fra : jørgen

Dato : 30-06-04 18:30

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> er 1 million nødlidende svare det til 7 kr pr. person.

Ja, undskyld. 700 mill kr. svarer jo til 700 kr pr. person hvis der er 1
million nødlidende. Men hvor langt rækker 700 kr så? Medicin, mad, husly,
sanitære forhold, elektricitet, vand, skole, uddannelse, veje...

mvh jørgen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 30-06-04 19:36

> [...]
> million nødlidende. Men hvor langt rækker 700 kr så? Medicin, mad, husly,
> sanitære forhold, elektricitet, vand, skole, uddannelse, veje...

Logisk set taler vi altså om SULTkatastrofe her, så det er nok smartere at
sørge for maden i første omgang.

Alt det andet skal de selv have kræfter til at kunne hjælpe med til, når de
først har et reelt fødegrundlag, omend det er skabt med "kunstig" nødhjælp.

Der skal investeres, men jeg er altså ikke særlig stor tilhænger af
Folkekirkens Nødjælp's ensidige politiske kampagne imod Israel

http://www.roskilde-festival.dk/object.php?obj=d8000a&code=45

Er der overhovedet eet ærligt menneske, der er værd at give penge til
godgørende formål?

Een ÆRLIG nødhjælpsorganisation?

Eller er det bare - som jeg har harceleret over i dk.politik - åbenlys
afladshandel?

Efter devicen: "Jeg magter det ikke, så jeg betaler mig fra det!"

Anders Peter Johnsen

Fra : jørgen

Dato : 30-06-04 20:59

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:40e307d0$0$220$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
de
> først har et reelt fødegrundlag, omend det er skabt med "kunstig"

Ja, det lyder meget rigtigt.

> Er der overhovedet eet ærligt menneske, der er værd at give penge til
> godgørende formål?
>
> Een ÆRLIG nødhjælpsorganisation?

Ja, der er da mange som er oprigtig interesseret i at hjælpe uden at pådutte
de nødstedte kultur eller religion.

> Eller er det bare - som jeg har harceleret over i dk.politik - åbenlys
> afladshandel?
>
> Efter devicen: "Jeg magter det ikke, så jeg betaler mig fra det!"

Jamen det er da netop penge der er brug for. Jo flere penge, jo mere mad og
medicin. Man er jo ikke meget værd hvis man rejser til Afrika uden en klink
og uden at tage noget med, bevares, man kan græde med de grædende men det er
ikke det de mest har behov for.

mvh jørgen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 01-07-04 00:46

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Tak.

> Ja, der er da mange som er oprigtig interesseret i at hjælpe uden at
pådutte
> de nødstedte kultur eller religion.

Jeg er desværre lidt forbandet paranoid over at nødhjælpsorganisationer
decideret er blevet nogles levebrød.

Jeg har det ligesom når jeg ser lønnede gadesælgere for WWF og Amnesty
International: "Hvis I virkelig vil hjælpe, så gør det dog gratis?"

Ellers er vi som donorer sikre på at reelle donationer beskæres til fordel
for en stab med direktørlønninger i toppen og provisionslønning til
gadesælgere på nederste trin? Hvor bliver den egentlige hjælp overhovedet
af?

> Jamen det er da netop penge der er brug for.

Nej, mad!

> [...]
klink
> og uden at tage noget med, bevares, man kan græde med de grædende men det

Jeg tror altså snarere på selvforsørgende mennesker, der lærer andre at
blive selvforsørgende. Ikke en afladsindustri opbygget for andres penge, der
tilsiger folk - på begge sider - at befinde sig i et gidselagtigt
"klient"-forhold.

Selvfølgelig skal man støtte afrikanerne i en akut hungersnød, men man skal
altså også respektfuldt hjælpe dem til at overleve i stedet for at gøre
deres skæbner til et modeflip, hvor man lover også at hjælpe dem med
nødrationer ved næste obligatorisk fejlslagne høst og de desværre "lige går
af mode" i mellemtiden.

Det handler for mig at se om hjælp til selvhjælp. Ikke een eller anden
faraonisk model, hvor man lige i tide og utide leger tilpas storsindet og
allernådigst "skænker" hjælp for at bekræfte en egen indbildt magtposition.

Afrika er truet af både AIDS, borgerkrige og hungersnød i en ond spiral.

Enhver hjælp, som ikke i det mindste forsøger at rette op på blot een af
disse tre tings sørgeligt hastige udvikling er for mig at se totalt
forgæves. Det er pessimistisk sagt, men der er altså ingen reelle
langtidsudsigter for et Afrika, hvor alternativerne desværre ultimativt
synes at være døden ved henholdsvis sygdom, krig eller sult, uanset de
penge, man ellers godvilligt ville invenstere i et forsøg på at hjælpe akut
og af dårlig vestlig samvittighed...

Hvad pokker kan man overhovedet gøre udefra? Som reelt modvirker disse tre
akutte afrikanske dødsfarer i stedet for blot at "symptombehandle"
virkningerne?

Anders Peter Johnsen

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-07-04 14:54

> [...]
meddelelse news:40e307d0$0$220$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Logisk set taler vi altså om SULTkatastrofe her, så det er nok smartere at

Lige nu er sudaneserne ved at slå hinanden ihjel (igen-igen). Problemet
løser sig selv, som det også gjorde i Eritrea, Ethiopien, Rwanda osv...

--
-Jens B.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 01-07-04 16:30

> [...]
>
> Lige nu er sudaneserne ved at slå hinanden ihjel (igen-igen). Problemet
> løser sig selv, som det også gjorde i Eritrea, Ethiopien, Rwanda osv...

Okay, så må man altså først ind og skille parterne fra hinanden. Spørgsmålet
er bare om vi er rede til at ofre unge vestlige menneskers liv på at skabe
fred mellem primitive stammefolk, der ikke kan styre sig.

Egentlig er det vor pligt at gribe ind, men det bliver i så fald lynhurtigt
en besættelseskrig mod de lokale, hvilket hurtigt kan blive en politisk
katastrofe.

Jeg tror, det er på tide at vi så småt smutter over og diskuterer dette i
dk.politik, da det ikke umiddelbart har meget med denne gruppes emne at
gøre.

Anders Peter Johnsen

Fra : Peter

Dato : 01-07-04 20:41

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:40e42df5$0$272$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> at

Altså så længe de muslimske Sudanesere ikke får del i maden, vil jeg hermed
opfordre til boykot af indsamlingen.

Fra : G.B.

Dato : 02-07-04 02:24

"Peter" <js@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Altså så længe de muslimske Sudanesere ikke får del i maden, vil jeg
> hermed opfordre til boykot af indsamlingen.

Pas på med dobbelt-negationer. Mener du ikke i virkeligheden det modsatte,
altså:

"... så længe de muslimske Sudanesere får del i maden, vil jeg hermed
opfordre til boykot af indsamlingen ..."?

--
The individual is the smallest minority.
Med venlig hilsen

Fra : Peter

Dato : 01-07-04 21:17

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 01-07-04 21:48

I news:40e47140$0$251$edfadb0f@dread12.news.tele.dk skrev
Peter følgende:

> Altså så længe de muslimske Sudanesere ikke får del i maden, vil
> jeg hermed opfordre til boykot af indsamlingen.

De har jo tilsyneladende mad nok. Og det er jo dem der chikanerer og
terroriserer den øvrige befolkning. I stedet for at boykotte
indsamlingen, burde vi i langt højere grad støtte indsamlingen, så de
der bliver undertrykt også får mulighed for at overleve.

Men jeg er da iøvrigt enig i, at er der muslimske grupper dernede der
sulter, skal de hjælpes på ligefod med de andre. Men terrorgrupperne
og deres støtter, som både har mad og midler nok, de har ikke behov
for støtten.

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 02-07-04 09:29

Anders Peter Johnsen skrev i meddelelsen
> [...]
>er bare om vi er rede til at ofre unge vestlige menneskers liv på at skabe
>fred mellem primitive stammefolk, der ikke kan styre sig.

Det ville måske være mere etisk at give den underlegne part våben,
så de kan forsvare sig selv mod arabernes overgreb.

Langt de fleste hungerkatastrofer i verden skyldes bevidste handlinger,
hvor afgrøder ødelægges, folk jages på flugt fra deres marker osv.
Var det ikke bedre at bekæmpe årsagen til sulten end at bekæmpe
sulten, som jo bare er symptom på det reelle problem ?

Hvis det en mand skal bruge for at kunne dyrke sin mark er et
gevær, hvorfor så ikke give ham det ?

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-07-04 11:22

> [...]

> er bare om vi er rede til at ofre unge vestlige menneskers liv på at skabe
> fred mellem primitive stammefolk, der ikke kan styre sig.

Du misforstod mig. Sultproblemet løser sig selv, når de har slagtet
hinanden, som de jo har en lang tradition for at gøre på det afrikanske
kontingent.

--
-Jens B.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 04-07-04 00:59

Jens Bruun wrote:
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> skrev i en
> meddelelse news:40e42df5$0$272$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Du misforstod mig (...)

Nej, jeg forstod udmærket din sarkastiske indsigelse.

Derfor svarede jeg også rimeligt sarkastisk.

Anders Peter Johnsen

Fra : Claudio Adam

Dato : 02-07-04 04:46

Godag,

hvad hjælper indsamlinger etc. når det meste på stedet alligevel
bliver omsat til " naturalier " ( kontanter/våpen )
- på nær for vores selvfølgelig sygelige trang til at hjælpe,
herunder øse mere bensin på bålet:
ikke en hujende fis.

hilsen,

Adam