Jeg betaler den lokale præst
Fra : Mr. D

Dato : 23-06-04 09:21

Ca. 1 mia. kommer der ind i kirkeskat. Derudover betaler staten 6-700 mio.
kr. til kirken. Det betyder, at ud over medlemmerne af den danske
statskirke, er vi andre med til at betale 40% af statskirkens
præstelønninger.

....jeg vil ha´ noget for pengene - eller bedre endnu; jeg vil ha´ dem
flyttet over til min egen kirke.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Britt Malka

Dato : 23-06-04 09:52

On Wed, 23 Jun 2004 10:21:23 +0200, "Mr. D"
<s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote:

>...jeg vil ha´ noget for pengene - eller bedre endnu; jeg vil ha´ dem
>flyttet over til min egen kirke.

Puh, jeg er glad for at bo i et land, hvor det er folks privatsag,
hvilken religion de vil betale til.
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Ole Helms

Dato : 23-06-04 10:42

<s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev:

> [...]
>kr. til kirken. Det betyder, at ud over medlemmerne af den danske
>statskirke, er vi andre med til at betale 40% af statskirkens
Til gengæld betaler du så ikke for den primære personregistrering, som
danner grundlag for CPR-registret. Du har heller ikke betalt for
verifikation og fejlretning af persondata siden 1960 og kommende
verifikation.

>...jeg vil ha´ noget for pengene - eller bedre endnu; jeg vil ha´ dem
>flyttet over til min egen kirke.
Så skal dit skattefradrag for gaver og medlemsbidrag til din kirke
naturligvis også bortfalde. Som det er nu betaler jeg altså også 40%
af driften din kirke!

Forhenværende biskop Herluf Eriksen i Århus foreslog, at Folkekirken
overtog løn- og pensionsforpligtelsen for præsterne mod at staten
overtog alle personregistringsomkostninger.
Underligt nok synes dette forslag ikke at nyde fremme i Folketinget.

- Skyldes det, at Folkekirken reelt økonomisk understøtter staten og
ikke omvendt?!

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 23-06-04 12:05

Hej Ole Helms

"Ole Helms" <ole-x-helms@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Underligt nok synes dette forslag ikke at nyde fremme i Folketinget.
> - Skyldes det, at Folkekirken reelt økonomisk understøtter staten og

Det er nemlig fuldkommen rigtigt. Der har været en ensidet gentagen debat om
emnet, og det forholder sig nemlig sådan at registreringsopgaven *ikke* kan
løses billigere af staten. Derfor er det en tom diskussion, og status quo må
siges at være ganske fornuftig. Kan lige forestille mig det demokrati der
kommer hvis registreringsopgaven flyttes til kommunerne eller staten.....

Henrik, Slagelse

Fra : Mr. D

Dato : 23-06-04 13:45

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej Ole Helms
>
> Kan lige forestille mig det demokrati der
> kommer hvis registreringsopgaven flyttes til kommunerne eller staten.....

Mener du det ville være dårligt for demokratiet?

Mr. D

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 23-06-04 14:25

Hej Mr D
"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Mener du det ville være dårligt for demokratiet?
>
> Mr. D

Nej, undskyld - skrivefejl. Der skulle have stået "bureaukrati"...

Henrik, Slagelse

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 23-06-04 13:45

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> mælte sligt:

>Der har været en ensidet gentagen debat om
>emnet, og det forholder sig nemlig sådan at registreringsopgaven *ikke* kan
>løses billigere af staten.

A) Er du sikker på det? Jeg har hørt påstanden flere gange, men jeg kan
ikke se, hvorfor det partout skulle være billigere at få præster til at
føre registrering end at få kontorfunktionærer til det.

B) Selv *hvis* det var tilfældet, at kirken kunne gøre det billigere end
staten, så ville det ikke ændre ved det problematiske i sammenblandingen
af finanser mellem stat og religionssamfund.

>Derfor er det en tom diskussion, og status quo må siges at være ganske
>fornuftig.

Det kan du sige så meget du lyster. Det bliver hverken Simon eller jeg
enige i af den grund.

>Kan lige forestille mig det demokrati der kommer hvis
>registreringsopgaven flyttes til kommunerne eller staten.....

Du må da mene bureaukrati.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Europa har altid været provinsiel i sin tankegang. Som en brav købmand i
en lille by har Europæeren dyrket sine egne meninger som verdensvisdom

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-06-04 13:52

Rasmus Underbjerg Pinnerup <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> writes:

> A) Er du sikker på det? Jeg har hørt påstanden flere gange, men jeg kan
> ikke se, hvorfor det partout skulle være billigere at få præster til at
> føre registrering end at få kontorfunktionærer til det.

Det _er_ kontorfunktionærer, der gør det. De kaldes kordegne.

Omlægningen til IT (som jeg betragter som en stor fejl, da IT ikke er
sikkert nok til formålet) gør, at opgaven forholdsvis let kunne
flyttes til kommunen.

Det ville dog ikke være gratis.

> B) Selv *hvis* det var tilfældet, at kirken kunne gøre det billigere end
> staten, så ville det ikke ændre ved det problematiske i sammenblandingen
> af finanser mellem stat og religionssamfund.

Nej. Men det er ikke mindre problematisk at adskille disse finanser,
der nu engang af historiske årsager _er_ sammenblandet.

(Og så _er_ de 40% altså ikke en betaling for personregistreringen.)

--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : Per Rønne

Dato : 23-06-04 15:23

Peter B. Juul <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> wrote:

> [...]
>
> Omlægningen til IT (som jeg betragter som en stor fejl, da IT ikke er
> sikkert nok til formålet) gør, at opgaven forholdsvis let kunne

Omlægningen til edb [IT har faktisk været anvendt siden Arilds tid] blev
i øvrigt betalt af kirkens medlemmer, over kirkeskatten. Svjh et beløb
på en halv milliard kroner, som kirken vel så skal have refunderet?
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 23-06-04 14:23

Hej Rasmus

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
meddelelse news:khuid01et02uultj6aq9q5475n68qsfedi@4ax.com...
> "Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> mælte sligt:
>
> Du må da mene bureaukrati.

Ja, beklager uforbeholdent -- jeg kom til at skrive "demokrati", men tænkte
"bureaukrati".... Alderen trykker.

Sorry.

Henrik, Slagelse

Fra : Ole Helms

Dato : 24-06-04 13:10

On Wed, 23 Jun 2004 14:44:35 +0200, Rasmus Underbjerg Pinnerup
> [...]

>ikke se, hvorfor det partout skulle være billigere at få præster til at
>føre registrering end at få kontorfunktionærer til det.
Jeg tror faktisk, det pt. er billigere og kvalitativt bedre at lade
kirkebogsførende sognepræster (og deres kordegne) udføre
registreringen. Kommunalt ansatte kontorfunktionærere skal kunne
varetage et meget bredt spektrum af arbejdsopgaver. Det ville især
belaste de nuværende små kommuner meget også at skulle kunne varetage
eksempelvis navneændringssager.
Læs i øvrigt Vestagers betragtninger fra '99, som jeg godt kan
tilslutte mig: http://www.km.dk/om_kirkemin/kirkebog_i_en_edb-tid.htm
- Selvfølgelig mener jeg ikke at registreringen i Sønderjylland er
dårligere, blot dyrere!

>B) Selv *hvis* det var tilfældet, at kirken kunne gøre det billigere end
>staten, så ville det ikke ændre ved det problematiske i sammenblandingen
>af finanser mellem stat og religionssamfund.
Næh! Selv er jeg noget delt i spørgsmålet; det er en lidt unik
konstruktion både styrelsesmæssigt og finansielt.

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Per Rønne

Dato : 24-06-04 13:28

Ole Helms <ole-x-helms@hotmail.com> wrote:

> Det ville især belaste de nuværende små kommuner meget også at skulle
> kunne varetage eksempelvis navneændringssager.

Men nu kommer kommunalreformen jo:

http://www.im.dk//imagesupload/dokument/Aftale%20om%20strukturreform1.pd
Per Erik Rønne

Fra : Ole Andersen

Dato : 24-06-04 17:33

Ole Helms wrote:
> - Selvfølgelig mener jeg ikke at registreringen i Sønderjylland er
> dårligere, blot dyrere!

Det kan du naturligvis finde dokumentation for, ikke?

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
Every normal man must be tempted, at times, to spit on his hands, hoist

Fra : Ole Andersen

Dato : 24-06-04 09:15

Henrik Vestergaard wrote:

> Kan lige forestille mig det [bureau]krati der
> kommer hvis registreringsopgaven flyttes til kommunerne eller staten.....

Det er jo til at finde ud af:
Er der mere bureaukrati i de sønderjyske kommuner end i resten af landet?

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
"Anyone who is capable of getting themselves made President should on

Fra : Per Rønne

Dato : 24-06-04 09:51

Ole Andersen <news@palnatoke.org> wrote:

> Det er jo til at finde ud af:
> Er der mere bureaukrati i de sønderjyske kommuner end i resten af landet?

Befolkningen må da i hvert fald skulle rende fra Herodes til Pilatus. I
stedet for at kunne få det hele ordnet et sted [sognegården], så skal de
nu både på folkeregister og sognegård - sidstnævnte for at kunne få
aftalt dåb. Men det tager kommunerne sig måske også af, altså præsternes
kalender?
--
Per Erik Rønne

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 24-06-04 11:43

I news:1gfvsok.1y19lpspt4qpqN%spam@husumtoften.invalid skrev
Per Rønne følgende:

> [...]
> sidstnævnte for at kunne få aftalt dåb. Men det tager kommunerne
> sig måske også af, altså præsternes kalender?

Næ, det er da kun dem der ønsker at deres børn skal meldes ind i det
trossamfund der hedder Folkekirken, der har behov for også at skulle
rende på Kirkekontoret. Vi andre der ikke ønsker at tvangsindmelde
vores børn i den forening, kan nøjes med at henvende os til
Folkeregisteret.

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*

Fra : Per Rønne

Dato : 24-06-04 12:06

Andreas, Ravsted <sort@hul.invalid> wrote:

> [...]
>
> Næ, det er da kun dem der ønsker at deres børn skal meldes ind i det
> trossamfund der hedder Folkekirken, der har behov for også at skulle

Og i Sønderjylland drejer det sig vel om over 90%.
--
Per Erik Rønne

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 24-06-04 17:45

I news:1gfvypw.1m8up1kjsgyw3N%spam@husumtoften.invalid skrev
Per Rønne følgende:

> Og i Sønderjylland drejer det sig vel om over 90%.

Og derfor skal 10% tvinges til at lade sig registrere gennem et
trossamfund de på ingen måder kan sympatisere med?

Hvor er religionsfriheden hende? - Nåh jo, her i Synnejylland har vi
den forresten i behold, - endnu!

Fra : Per Rønne

Dato : 24-06-04 18:20

> [...]

> Og derfor skal 10% tvinges til at lade sig registrere gennem et
> trossamfund de på ingen måder kan sympatisere med?

Det er ganske simpelt mest - praktisk.

> Hvor er religionsfriheden hende?

Du har vist et lidt svævende forhold til begrebet »religionsfrihed«.

> - Nåh jo, her i Synnejylland har vi den forresten i behold, - endnu!

Indført af Preußen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 24-06-04 20:29

I news:1gfwgb4.1mw15fzpnskz3N%spam@husumtoften.invalid skrev
Per Rønne følgende:

> Det er ganske simpelt mest - praktisk.

Ja, og så tramper man gerne på den personlige religiøse frihed.

> Du har vist et lidt svævende forhold til begrebet »religionsfrihed«.

Nej, det er dig der har det! - Det er dig der vil have at alle, uanset
religion, skal lade sig registrere gennem et bestemt religiøst
trossamfund!

> Indført af Preußen.

Ja, noget godt kom der da fra den kant, omend det ikke var så meget!

Fra : Per Rønne

Dato : 24-06-04 20:57

> [...]

> Nej, det er dig der har det! - Det er dig der vil have at alle, uanset
> religion, skal lade sig registrere gennem et bestemt religiøst

Det har da intet med trosfrihed eller ej at gøre. Det er blot en
praktisk ting.
--
Per Erik Rønne

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 24-06-04 21:03

I news:1gfwnk2.1ywbacg1lk1sslN%spam@husumtoften.invalid skrev
Per Rønne følgende:

> Det har da intet med trosfrihed eller ej at gøre. Det er blot en
> praktisk ting.

At man skal tvinges til at lade sig registrere af et religiøst
trossamfund?

Fra : Per Rønne

Dato : 25-06-04 02:27

> [...]

> Per Rønne følgende:

> At man skal tvinges til at lade sig registrere af et religiøst

I denne sammenhæng altså af et statsligt kontor. Husk på at det trods
alt er en statskirke vi har.
--
Per Erik Rønne

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 25-06-04 09:05

I news:1gfx2t5.1pzuge61tefoo0N%spam@husumtoften.invalid skrev
Per Rønne følgende:

> I denne sammenhæng altså af et statsligt kontor. Husk på at det
> trods alt er en statskirke vi har.

Det er et kontor tilhørende et religiøst trossamfund! Og det vil du
tvinge både jøder muslimer og andre troende til at skulle
frekventere!!

Men vi bliver nok ikke enige! Du vil undertrykke friheden, jeg vil
forsvare den.

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 24-06-04 21:28

"Per Rønne" skrev...

> [...]
de
> nu både på folkeregister og sognegård - sidstnævnte for at kunne få

Hvis man har enormt dårlig stedsans eller bor lige ved siden af
sognegården/kirkekontoret, kan jeg godt se, at det kan være en ulempe at
skulle til folkeregisteret med fødselsanmeldelsen i stedet for. Men
derudover er der da overhovedet ingen forskel - man skal stadig af sted
to gange, hvis man vil have sit barn døbt, ganske som i dag.

Christina

Fra : Per Rønne

Dato : 25-06-04 02:57

Christina Puhakka Egholm <find.adressen@andetsteds.dk> wrote:

> [...]
> derudover er der da overhovedet ingen forskel - man skal stadig af sted
> to gange, hvis man vil have sit barn døbt, ganske som i dag.

Ses der bort fra Sønderjyllands Amt, kan man da nøjes med en gang, hvis
det vel at mærke er folkekirken barnet skal døbes i.

I min kommune, København, er der vel hundredevis af kirker. Men stadig
kun et rådhus. Og det er altså de færreste der bor lige ved
Rådhuspladsen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Ole Andersen

Dato : 25-06-04 06:55

Per Rønne wrote:
> Ses der bort fra Sønderjyllands Amt, kan man da nøjes med en gang, hvis
> det vel at mærke er folkekirken barnet skal døbes i.

Ja, man *kan* sikkert nøjes med en gang, hvis ellers man er frisk på at
aftale dåb så hurtigt efter fødslen. Det er ikke mit indtryk at mange er
det.

Husk at fødslen skal registreres med det samme, mens der er et halvt år
til at finde et navn.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
Why don't you ever see the headline "Psychic Wins Lottery?"

Fra : Per Rønne

Dato : 25-06-04 08:21

> [...]

> det.
>
> Husk at fødslen skal registreres med det samme, mens der er et halvt år

Nu har jeg ikke selv stået i situationen, men plejer dåben ikke at komme
ret hurtigt efter fødslen [eller skal man først til at leje lokaler til
den efterfølgende familiefest /efter/ at fødslen har fundet sted?].
--
Per Erik Rønne

Fra : Ole Andersen

Dato : 25-06-04 09:18

Per Rønne wrote:
> Nu har jeg ikke selv stået i situationen, men plejer dåben ikke at komme
> ret hurtigt efter fødslen [eller skal man først til at leje lokaler til
> den efterfølgende familiefest /efter/ at fødslen har fundet sted?].

Det varierer sandsynligvis, men dels skal barnet jo lige fødes, før man
kan invitere, dels er der hensynet til familien.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
If you've seen one redwood, you've seen them all.

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 25-06-04 12:24

"Per Rønne" skrev...

> [...]
til
> den efterfølgende familiefest /efter/ at fødslen har fundet sted?].

Det er sjældent at opleve barnedåb af en nyfødt - ofte sker det, hvis
barnets liv er i fare. Langt de fleste forældre får deres barn døbt ca.
3-6 måneder efter fødslen. Jeg har oplevet en enkelt, der kun var godt 2
måneder, men ingen yngre.

I øvrigt skal forældre gerne til en "dåbssamtale" hos præsten, når de
aftaler barnedåb.

Så nej, jeg tror, det er meget sjældent, at man slår to fluer med ét
smæk, når man møder op 1-3 dage efter fødslen med sin fødselsanmeldelse
på kirkekontoret. (Min mand så i øvrigt ikke noget til præsen ved den
lejlighed.)

Christina

Fra : Per Rønne

Dato : 25-06-04 12:57

> [...]

> smæk, når man møder op 1-3 dage efter fødslen med sin fødselsanmeldelse
> på kirkekontoret. (Min mand så i øvrigt ikke noget til præsen ved den

Ja, den yngste i familien, min niece, er fem år. Og det var naturligvis
min bror og hans viv der måtte stå for det.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bech

Dato : 25-06-04 13:02

> [...]

> smæk, når man møder op 1-3 dage efter fødslen med sin fødselsanmeldelse
> på kirkekontoret. (Min mand så i øvrigt ikke noget til præsen ved den

Heller ikke her. Det er en rent administrativ handling, som varetages af
sekretæren.TIl gengæld tog det længere tid end dåbssamtalen.

--
Christian

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 24-06-04 11:35

Hej Ole

"Ole Andersen" <news@palnatoke.org> skrev i en meddelelse

> Det er jo til at finde ud af:
> Er der mere bureaukrati i de sønderjyske kommuner end i resten af landet?

Jeg ved ikke hvilke kommuner der måtte være mest bureaukratiske, men jeg ved
i hvert fald hvor besværlig eksempelvis Slagelse *kan* være indtil man
skruer bissen på. Elektronisk dokumentudveksling er ikke deres stærkeste
side....

Henrik, Slagelse

Fra : Mr. D

Dato : 23-06-04 13:44

> [...]
> danner grundlag for CPR-registret. Du har heller ikke betalt for
> verifikation og fejlretning af persondata siden 1960 og kommende

Jeg vil ikke betale for den tid, den lokale præst bruger på at tælle CPR
numre. Hvis jeg betalte for hans forkyndelse, sjælesorg og sygebesøg, var
det en formildende omstændighed, for "de prædiker dog Kristus"...

Og desuden vidste jeg ikke, at præsten brugte 40% af sin tid uden for sit
egentlige embede og kald. Et sådant faktum frembringer yderligere harme og
galde.

> Så skal dit skattefradrag for gaver og medlemsbidrag til din kirke
> naturligvis også bortfalde. Som det er nu betaler jeg altså også 40%
> af driften din kirke!

Jeg får ikke fradrag for det, jeg betaler til min kirke.

Men ellers ville jeg mene, det var i orden, hvis det var ens for alle.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-06-04 13:49

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> writes:

> Og desuden vidste jeg ikke, at præsten brugte 40% af sin tid uden for sit
> egentlige embede og kald. Et sådant faktum frembringer yderligere harme og
> galde.

Hold nu op med at spille dum, Simon!

Du ved udmærket, at der er tale om husleje, IT, kordegn og alt sådan
noget.

Det er et udbredt estimat, at de 40% nogenlunde modsvarer
registreringsopgaven, men de er ikke en betaling for
registreringsopgaven.

De 40% er betaling for, at Kirken overlod alle sine jorder til
Kronen. Da præsten så ikke længere kunne leve af sine jorder, lovede
staten at understøtte ham.

> Jeg får ikke fradrag for det, jeg betaler til min kirke.

Det er dit valg.

--
Peter B. Juul, o.-.o "All great epics come to an end. The Iliad. The
The RockBear. ((^)) Odyssey. War and Peace. Buffy the Vampire Slayer.

Fra : Mr. D

Dato : 23-06-04 14:08

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:m2fz8ma18g.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> "Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> writes:
>
> De 40% er betaling for, at Kirken overlod alle sine jorder til
> Kronen. Da præsten så ikke længere kunne leve af sine jorder, lovede
> staten at understøtte ham.

Du skrev også et andet sted om historiske grunde. Men historiske grunde kan
vel blive for gamle til at være aktuelle? Jeg er f.eks. adelsmand. Mine
jorde blev taget fra mig i bondeoprøret. Jeg har bl.a. mistet Mejlgård på et
tidspunkt. Dagens stat er grundlagt på bondeoprøret. Skylder den danske stat
mig ikke noget?

Selvfølgelig vil jeg ikke forlange Mejlgård tilbage, men der må dog være en
relevant aktualitet i argumenterne?

> Det er dit valg.

Nej, det er ikke mit valg. Frikirker skal have en vis størrelse, før det kan
lade sig gøre, og det har min ikke. Det er simpelthen en diskrimination af
de små forsamlinger, som er spredt ud over landet.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 23-06-04 14:29

Hej Mr D

> [...]
> lade sig gøre, og det har min ikke. Det er simpelthen en diskrimination af
> de små forsamlinger, som er spredt ud over landet.

Heller ikke hvis du opretter et tiårigt gavebrev???

Henrik, Slagelse

Fra : Mr. D

Dato : 23-06-04 14:42

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej Mr D
>

> Heller ikke hvis du opretter et tiårigt gavebrev???

Nej, ikke så vidt jeg ved. Vi undersøgte det på et tidspunkt, og en menighed
i Randers på under 100 kan ikke gøre sådanne ting. Vi kan heller ikke få det
der første fradrag på nogle få tusinde kroner.

Iøvrigt ville vi af princip ikke binde medlemmerne for 10 år. Det er en
rigtig dårlig ordning.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-06-04 16:10

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> writes:

> Du skrev også et andet sted om historiske grunde. Men historiske grunde kan
> vel blive for gamle til at være aktuelle?

Det kan de vel. Når et flertal af befolkningen synes, at det er slut,
så er det slut.

Og det vil jeg såmænd ikke begræde, jeg synes, at der er for mange
problemer med Folkekirken, som måske kunne afhjælpes ved en løsrivelse
fra Staten.

Men bundlinien er, at det ikke koster dig noget. til gengæld har "vi"
end ikke _ret_ til det fradrag, du har ret til.

Lavede din slægt en aftale med Staten?
--
Peter B. Juul, o.-.o "Det handler alt sammen om at tage hensyn til
The RockBear. ((^)) sine medmennesker, selv når de er åbentlyst

Fra : Mr. D

Dato : 23-06-04 16:54

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:m2k6xy8g4j.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> "Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> writes:
>
> Lavede din slægt en aftale med Staten?

Nej

Mr. D

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-06-04 10:46

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> writes:

> ...jeg vil ha´ noget for pengene - eller bedre endnu; jeg vil ha´ dem
> flyttet over til min egen kirke.

Fint. Så snart din egen kirke har en masse land, som de gratis
overlader til staten og så snart din egen kirke tager sig af
fødselsregistreringen for både hedninger og frelste, så skal vi nok
snakke om det.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Sagt på godt dansk: Tak for henvendelsen,
The RockBear. ((^)) men luk venligst røven, hvis du ikke ved

Fra : Mr. D

Dato : 23-06-04 13:47

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:m2wu1ya9q0.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> [...]
> overlader til staten og så snart din egen kirke tager sig af
> fødselsregistreringen for både hedninger og frelste, så skal vi nok

Det er ikke min kirkes opgave. Det er min opgave, sammen med alle andre i
staten. Min kirke skal forkynde evangeliet, staten skal tage sig af
fødselsregistreringen af kristne, jøder muslimer og hedninger...

....Og hvor har kirken fået al sin jord fra?

....og er den gratis?

Mr. D

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-06-04 13:53

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> writes:

> ...Og hvor har kirken fået al sin jord fra?

Handel, arv, osv. Hvor har din kirke fået sin bygning fra?

--
Peter B. Juul, o.-.o "Man skal ikke dø en lineær død."
The RockBear. ((^))          - Birksted

Fra : Mr. D

Dato : 23-06-04 14:11

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:m27jtya119.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> Handel, arv, osv. Hvor har din kirke fået sin bygning fra?

Lige nu sidder vi i lejede lokaler. Du ved; tæring efter næring. Og vi
betaler med de gaver, der løbende kommer ind.

Har den danske folkekirke kun fået sin jord via handel og arv? Ikke fordi
jeg ved så meget om det, men det forekommer mig, at vi er så langt tilbage i
tiden, at vi rammer der, hvor andre kirker måske også brugte mere
underlødige metoder

Mr. D

Fra : Britt Malka

Dato : 23-06-04 14:28

On Wed, 23 Jun 2004 15:11:06 +0200, "Mr. D"
<s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote:

>Har den danske folkekirke kun fået sin jord via handel og arv?

Jeg mener at kunne huske, at folkekirken på et tidspunkt i historien
over*tog* de katolske kirker.

Fra : Ole Helms

Dato : 23-06-04 14:42

On Wed, 23 Jun 2004 15:28:29 +0200, Britt Malka <news@foxladi.com>
skrev:

>Jeg mener at kunne huske, at folkekirken på et tidspunkt i historien
>over*tog* de katolske kirker.
Christian III *overførte* kirkens gods til Kronen, så han kunne indfri
noget af kongerigets gæld. Det havde alvorlige følger for
fattigdomsforsorgen og hospitalsvæsenet i flere århundreder derefter!

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-06-04 19:51

"Ole Helms" <ole-x-helms@hotmail.com> wrote in message

> Christian III *overførte* kirkens gods til Kronen, så han kunne indfri
> noget af kongerigets gæld. Det havde alvorlige følger for
> fattigdomsforsorgen og hospitalsvæsenet i flere århundreder derefter!

Her tar du nok litt feil. Det var Lutter som "satte stopper" for
fattigomsorgen og hospitalvesenet. (Etter fyrstens ønske forøvrig).

HM

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 23-06-04 14:32

Hej Simon

> [...]
> jeg ved så meget om det, men det forekommer mig, at vi er så langt tilbage
> tiden, at vi rammer der, hvor andre kirker måske også brugte mere

Lødigheden skal vel ses i lyset af ordsproget "Tyv tror hver mand stjæler"
???

Henrik, Slagelse

Fra : Mr. D

Dato : 23-06-04 14:44

> [...]
> Hej Simon
>
> Lødigheden skal vel ses i lyset af ordsproget "Tyv tror hver mand stjæler"

Hehe

Nej, her er det mere ordsproget "Historielæseren tror kirken havde andre
metoder engang"

Mr. D

Fra : Per Rønne

Dato : 23-06-04 15:23

Mr. D <s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote:

> Nej, her er det mere ordsproget "Historielæseren tror kirken havde andre
> metoder engang"

Reformationen fandt altså først sted i 1536. Jeg har aldrig hørt om
lutherske abbeder der har forsøgt at lokke arv til sig fra ængstelige
gamlinge, der gerne ville hurtigt gennem Skærsilden ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-06-04 16:14

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> writes:

> Lige nu sidder vi i lejede lokaler. Du ved; tæring efter næring. Og vi
> betaler med de gaver, der løbende kommer ind.

Præcis. Og sådan fik kirken også sine værdier.

> [...]
> jeg ved så meget om det, men det forekommer mig, at vi er så langt tilbage i
> tiden, at vi rammer der, hvor andre kirker måske også brugte mere

Jeg ved det ikke. Noget af det stammer vel fra kirkeskattten, men med
den fulgte der så nogle sociale forpligtelser.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Det, der gør så megen fantasy-litteratur
The RockBear. ((^)) selvhøjtidelig og dræbende kedelig er,

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-06-04 20:05

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> wrote in message

> Præcis. Og sådan fik kirken også sine værdier.

> Jeg ved det ikke. Noget af det stammer vel fra kirkeskattten, men med
> den fulgte der så nogle sociale forpligtelser.

Intresant, det har jeg faktisk gått glipp av. Hvilke sosiale forpliktelser
fulgte med?

HM

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-06-04 13:09

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> writes:

> Intresant, det har jeg faktisk gått glipp av. Hvilke sosiale forpliktelser
> fulgte med?

Social- og sundhedspleje var noget kirkerne/klostrene tog sig af.

Sjovt nok er man i den nye danske omlægning af amter til regioner ved
at udskrive en sundhedsskat, som er på 8%. Det er jo næsten tiende.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Da vi formoder, at det netop er forkyndelses-
The RockBear. ((^)) muligheden, der ligger Grosbøll og støtter på

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-06-04 19:50

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote in message

> [...]
> jeg ved så meget om det, men det forekommer mig, at vi er så langt tilbage
> tiden, at vi rammer der, hvor andre kirker måske også brugte mere

Her Mr. D legger du for dagen en uakseptabel dårlig kistoriekunskap. Du bør
ikke trekke opp ne diskusjon før du har skaffet deg relevant kunskap om
saken.

HM

Fra : Mr. D

Dato : 23-06-04 20:43

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> Her Mr. D legger du for dagen en uakseptabel dårlig kistoriekunskap. Du
bør
> ikke trekke opp ne diskusjon før du har skaffet deg relevant kunskap om
> saken.

Og du lægger en uacceptabel dårlig læsekundskab for dagen. Læs hvad jeg
skriver, før du kommenterer

Mr. D

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 23-06-04 21:48

I news:40d9dd34$0$473$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
Mr. D følgende:

> Og du lægger en uacceptabel dårlig læsekundskab for dagen. Læs hvad
> jeg skriver, før du kommenterer

Nu må du ikke opstille uoverstigelige gærder for vores alle sammens
nordmand

Det er jo ikke alle nordmænd der er så kløgtige at de gifter sig med
en dansker

Fra : Mr. D

Dato : 23-06-04 22:04

"Andreas, Ravsted" <sort@hul.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> nordmand
>
> Det er jo ikke alle nordmænd der er så kløgtige at de gifter sig med

Nej, det er selvfølgelig rigtigt

Mr. D

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 23-06-04 22:10

I news:40d9efeb$0$466$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
Mr. D følgende:

> Nej, det er selvfølgelig rigtigt

Naturligvis er det rigtigt, - ellers ville *jeg* jo ikke skrive det

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 23-06-04 13:46

p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk (Peter B. Juul) mælte sligt:

> [...]
>overlader til staten og så snart din egen kirke tager sig af
>fødselsregistreringen for både hedninger og frelste, så skal vi nok

Det forekommer en urimelig indvending. Simon skrev kun om
sammenblandingen af statens og kirkens finanser. Hvad har det at gøre
med afgivelse af jord til staten? Og hvorfor skulle Simons kirke og ikke
staten tage sig af en offentlig opgave som personregistrering?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Fornuften har ingen motiverende kraft,
hvis en følelse ikke slår følge."

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-06-04 13:55

> [...]

> med afgivelse af jord til staten? Og hvorfor skulle Simons kirke og ikke
> staten tage sig af en offentlig opgave som personregistrering?

Staten skal være velkommen. Men de 40% handler ikke om
personregistrering. Det er en aftale fra en tid, hvor man ikke kunne
_drømme_ om, at frikirkerlige og hedninger med tiden skulle få så
meget at have sagt.

Og det handler i høj grad om jord-afgivelse.

--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Mr. D

Dato : 23-06-04 14:09

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:m23c4ma0yc.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> [...]
> meget at have sagt.
>
> Og det handler i høj grad om jord-afgivelse.

Frikirkelige har da absolut intet at skulle have sagt i dette.

Og hvilke hedninger taler du om? 88% af stemmeberettigede er medlemmer af
folkekirken, og det er vel hovedsageligt her, debatten bølger

Mr. D

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-06-04 16:12

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> writes:

> Frikirkelige har da absolut intet at skulle have sagt i dette.

I bliver hørt. Folk overvejer jeres standpunkt. I bliver ikke brændt
som kættere.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-06-04 15:23

Peter B. Juul <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> wrote:

> Og det handler i høj grad om jord-afgivelse.

Nemlig det kirkegods som staten i sin tid overtog mod at betale netop
præstelønningerne. Var det allerede dengang 40%?
--
Per Erik Rønne

Fra : Cyril Malka

Dato : 25-06-04 09:17

Goddag Britt

Den Fri, 25 Jun 2004 10:04:44 +0200 skrev Britt Malka om Re: Jeg betaler
den lokale præst :

BM> Ja, vi har sågar et par stykker i vores by. En af dem, en velklædt
BM> kvinde, der tigger foran kirken hver søndag, mangler ellers ikke
BM> noget. Vi har mødt hende på indkøb

Jeg kan huske at sognepræsten talte om hende (og de par sutter fra
hovedgaden), for de er jo også kommet til præstegården for at tigge.

Og dér, giver præsten jo gerne... forudsat de gør et eller andet
(hjælper i haven, eller noget andet arbejde)... så får de pludseligt
travlt med at komme afsted

--
Venligst

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt?
http://www.nytestamente.org/

Fra : Cyril Malka

Dato : 25-06-04 10:25

Goddag Henrik

Den Fri, 25 Jun 2004 11:13:00 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re: Jeg
betaler den lokale præst :

HV> Det er et godt og sundt princip, at man skal yde før man kan nyde!

Jepper. Enig

HV> I Bibelsk forstand skal man så før man kan høste....

Man har dog pligt til at hjæælpe dem i nøden, men man kan vel tilpasse
hjælpen så den passer til situationen.

Fra : Cyril Malka

Dato : 25-06-04 12:16

Goddag Henrik

Den Fri, 25 Jun 2004 12:57:32 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re: Jeg
betaler den lokale præst :

HV> Helt enig.... Men hvis folk ikke gider gøre en indsats selv, så har
HV> de ikke forsøgt at "så", og derved må første indsats gøres før
HV> pligten indtræder. Ellers lærer man bare folk at de skal vente længe
HV> nok til en situation bliver "akut", og så får de hjælpen
HV> alligevel...

Problemet er vel at bedømme hvornår, der er tale om hvad i selve
situationen. Hvornår "gider" de ikke, hvornår "kan de ikke", eller
hvornår "tror de ikke de kan"?

Hjælp til selvhjælp er mere langsigtet omend jeg er tilhænger til at man
ikke blot holder folk i passiviteten.

HV> [Her snakker vi ikke u-landshjælp. Jeg ved godt der er andre ting
HV> (bl.a. vejr og vind) indblandet...]

Jow, helt med

HV> God weekend.

Jepper der slukkes snart til shabbat (i aften)

Fra : Cyril Malka

Dato : 27-06-04 10:43

Goddag Harald

Den 27 Jun 2004 00:11:24 +0200 skrev Harald Mossige om Re: Jeg betaler
den lokale præst :

HM> Her viser du et meget dårlig karaktertrekk. (Kallet kristen
HM> nestekjærlighet?)
HM> Du kaster mudder om svigerfar din ut til all offentelighet, og du er
HM> klar over at han ikke leser det du skriver. På norsk kaller vi slikt
HM> "ondsinnet sladder"; med minimumsstraff på 3 år.

Harald? jeg tror du tager fejl mellem Henrik Vestergaard og Henrik
Svendsen.

Sådan har Henrik Vestergaard aldrig udtrykt sig, tværtimod.

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-06-04 14:17

Goddag Mr.

Den Wed, 23 Jun 2004 15:08:00 +0200 skrev Mr. D om Re: Jeg betaler den
lokale præst :

MD> Nej, det er ikke mit valg. Frikirker skal have en vis størrelse, før
MD> det kan lade sig gøre, og det har min ikke. Det er simpelthen en
MD> diskrimination af de små forsamlinger, som er spredt ud over landet.

Kan din kirke og andre frikirker ikke samles i en overordnet "forening"
af en art (eller institution eller whatever), en slags
paraplyorganisation som dog giver frihed til medlemmerne (læs
menigheder-kirker) til at lave det de vil?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-06-04 16:11

Cyril Malka <news@nytestamente.org> writes:

> [...]
> paraplyorganisation som dog giver frihed til medlemmerne (læs
> menigheder-kirker) til at lave det de vil?

det ville jo kræve, at Simon holdt op med at være den eneste, der
havde hele sandheden.

Fra : Mr. D

Dato : 23-06-04 16:53

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:m2fz8m8g3t.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> det ville jo kræve, at Simon holdt op med at være den eneste, der
> havde hele sandheden.

.... og hvem magter at fjerne leopardens pletter?

Men ud over det må det da kunne lade sig gøre at skabe et ikke-teologisk,
kun-organisatorisk netværk

Mr. D

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 23-06-04 23:23

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> mælte sligt:

>... og hvem magter at fjerne leopardens pletter?

;)

>Men ud over det må det da kunne lade sig gøre at skabe et ikke-teologisk,
>kun-organisatorisk netværk

Et sådant netværk ville næppe kunne finde godkendelse som trossamfund.
Der skal et vist mål af fælles fodslav i religiøse henseender til, jvf.
de asatroende, som for at blive godkendt måtte udforme sig en teologi og
et ritualsæt, som alle menighederne skulle acceptere, hvilket ledte til
betydelig utilfredshed hos visse medlemmer, der mente, at den slags gik
imod asatroens ånd.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"What kind of man wears Armor hot dogs?"

Fra : Ole Andersen

Dato : 24-06-04 07:10

Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:
> [...]
> et ritualsæt, som alle menighederne skulle acceptere, hvilket ledte til
> betydelig utilfredshed hos visse medlemmer, der mente, at den slags gik

Det er i høj grad en sådan modstand, der gør at unitarerne og kvækerne
ikke er godkendt.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
Vær lidt mere utilfreds og lidt mindre misfornøjet. - Poul Henningsen

Fra : Mr. D

Dato : 24-06-04 14:47

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
meddelelse news:9j0kd0d3aq09mbj9pfld3uiquirjjturfh@4ax.com...
> [...]
> et ritualsæt, som alle menighederne skulle acceptere, hvilket ledte til
> betydelig utilfredshed hos visse medlemmer, der mente, at den slags gik

Nå, men så er der jo nok ikke så meget at gøre ved det. Det kunne ellers ha´
været en go´ idé

Mr. D

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-06-04 13:08

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> writes:

> Nå, men så er der jo nok ikke så meget at gøre ved det. Det kunne ellers ha´
> været en go´ idé

Er din teologi virkelig så forskellig fra gængs apostolsk eller
pinsekirkelig teologi?

Fra : Mr. D

Dato : 29-06-04 21:21

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:m2ekny8t48.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> Er din teologi virkelig så forskellig fra gængs apostolsk eller
> pinsekirkelig teologi?

Nej, det er den vel egentlig ikke.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-06-04 14:49

Goddag Mr.

Den Wed, 23 Jun 2004 15:36:42 +0200 skrev Mr. D om Re: Jeg betaler den
lokale præst :

MD> Jo, jeg tror faktisk det er en god idé. Foreningen behøvede jo ikke
MD> blande sig i teologien, og man behøvede ikke blive én samlet
MD> bevægelse af den grund.

Lige præcis, eller også må man kunne finde nogle paragraffer alle kan
være enige om: Jesus er Herren, osv. og hver kirke er så selvstændig at
den selv kan forkynde dette budskab sådan som de mener er den bedste.

MD> Jeg er stødt på idéen i Kenya, hvor der er skrappere regler for
MD> oprettelse af kirker og præsteembeder/pastorstillinger. Her er bl.a.
MD> en paraplyorganisation, for de mindre pinsekirker landet over

Jeg troede faktisk at det allerede var sådan i Danmark.

Jeg troede at Pinsebevægelsen var sådan: En bevægelse men hver kirke var
sit eget. Jeg har i hvert fald, synes jeg, mødt meget, meget forskellige
synspunkter fra den ene til den anden menighed.

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-06-04 14:53

Goddag Ole

Den Wed, 23 Jun 2004 15:41:41 +0200 skrev Ole Helms om Re: Jeg betaler
den lokale præst :

OH> Christian III *overførte* kirkens gods til Kronen,

Kirkens gods tilhørte vel kirken (den romerske katolske kirke), den
tilhørte ikke staten, vel?

OH> så han kunne indfri noget af kongerigets gæld. Det havde alvorlige
OH> følger for fattigdomsforsorgen og hospitalsvæsenet i flere
OH> århundreder derefter!

Hvodden det? Overførte Christian III kun kirkens gods til staten?
Han tog ikke de fattige der fulgte med?

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-06-04 19:56

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> wrote in message
> [...]
> tilhørte ikke staten, vel?

> Hvodden det? Overførte Christian III kun kirkens gods til staten?

Det stemmer det. Du skjønner, reformasjonen var først og fremst ei politisk
okonomisk handling, teologiske spørsmål var underordnet.

HM

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-06-04 14:54

Goddag Mr.

Den Wed, 23 Jun 2004 15:41:51 +0200 skrev Mr. D om Re: Jeg betaler den
lokale præst :

MD> Iøvrigt ville vi af princip ikke binde medlemmerne for 10 år. Det er
MD> en rigtig dårlig ordning.

Enig, hvis folk lige pludseligt kommer på r*ven (det er hurtigt sket!),
så hænger de jo på det.

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-06-04 15:01

Goddag Britt

Den Wed, 23 Jun 2004 10:51:34 +0200 skrev Britt Malka om Re: Jeg betaler
den lokale præst :

BM> Puh, jeg er glad for at bo i et land, hvor det er folks privatsag,
BM> hvilken religion de vil betale til.

Ja, men det er fordi ingen trossamfunds bøger er noget værd, set med den
fransk stats øjne.

Fødselsattester, dødsattester, bryllupsattester m.m. er kun gyldige,
hvis det er staten, der gør det. Hvad præster, rabbier, immamer m.m.
skriver i deres tykke bøger er ligeyldigt og gælder ikke for staten. Så
kan de gøre, hvad de vil med deres papirarbejde.

Sådan er det ikke i Danmark hvor præsten jo står for fødselsattatester
m.m.

Der er jo en hel administration og blot det, at overføre alt det her til
staten ville jo være et stort arbejde (plus nye ansatter, nye afdelinger
m.m.).

Så lige så vel som vi, i Frankrig, betaler for, for eksempel, at vores
lokale kirke, som stammer fra Martin (Morten, på dansk) kan bevares
fordi det er en del af vores lands kultur (også selv om vi ikke er
medlem af kirken går nogle af vores lokaleskattepenge til bevarelsen af
krikens bygning), så må man, som dansker, lade gå nogle af ens penge til
den lokale præst som udfører et administrativt arbejde som alle nyder
af.

Nogle af de danske skattepenge går da vel også til bevarelse af nogle af
de kirkebygninger m.m. som er under folkekirken? det er nok rimeligt, da
disse er en del af kulturarven.

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-06-04 16:21

Goddag Henrik

Den Wed, 23 Jun 2004 17:08:23 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re: Jeg
betaler den lokale præst :

HV> Bestemt. Nu var det fordi jeg tænkte på Skattelovens regler for
HV> fradragsret, at jeg nævnte gavebrev for 10 år....

Nåååååååå? Nu er jeg med.

(I Frankrig kan al gaver til foreninger m.m. fratraækkes, fra den første
krone, derfor tænkte jeg slet ikke i de baner

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-06-04 16:56

Goddag Mr.

Den Wed, 23 Jun 2004 17:52:03 +0200 skrev Mr. D om Re: Jeg betaler den
lokale præst :

MD> Ja, det er rigtigt nok, men selvom den enkelte menighed i
MD> pinsebevægelsen er selvstændig, fremstår de alligevel som en samlet
MD> bevægelse.

Nemlig.

Men den bevægelse, er den ikek organiseret? Altså sådan officielt, på
papiret, som én bevægelse?

MD> Pinsen er ikke nok til at samle alle "løse" menigheder rundt om i
MD> landet. Flere af dem har ikke samme grundsyn som pinsemenighederne.

Nej, den er jeg med på, men er disse grundsyn så forskellige så I ikke
kan samles under en organisatorisk hat? Så kan det vel være lige meget
bagefter for hvad selve teologien angår?

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-06-04 20:09

Goddag Harald

Den 23 Jun 2004 20:56:02 +0200 skrev Harald Mossige om Re: Jeg betaler
den lokale præst :

HM> Det stemmer det. Du skjønner, reformasjonen var først og fremst ei
HM> politisk okonomisk handling, teologiske spørsmål var underordnet.

Okay

Man har også lagt mærke til at i de lande der gik fra katolicismen til
protestantisme så sluttede stort set alt karitativ arbejde...

Der følger med filosofien, åbenbart? Når man er så besat og optaget af
sin egen frelse...

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 24-06-04 21:05

Godaften Cyril

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> protestantisme så sluttede stort set alt karitativ arbejde...
> Der følger med filosofien, åbenbart? Når man er så besat og optaget af

Jeg måtte lige slå ordet "karitativ" op, for det kendte jeg ikke....

Antyder du dermed at alt "barmhjertigt arbejde" er stoppet i Danmark efter
vi gik over til protestantismen?

Kirkens Korshær og Folkekirkens Nødhjælp synes da ellers også at yde en
karitativ indsats.....eller?

....endda både for dem som køber der, og for dem som pengene herefter samles
ind til.....

Henrik, Slagelse

Fra : Britt Malka

Dato : 24-06-04 21:24

On Thu, 24 Jun 2004 22:04:39 +0200, "Henrik Vestergaard"
<vestergaard_henr@hotmail.com> wrote:

> [...]
>vi gik over til protestantismen?
>
>Kirkens Korshær og Folkekirkens Nødhjælp synes da ellers også at yde en

Jeg har i hvert fald oplevet en helt anderledes aktiv indsats her i
Frankrig. Man tager et ansvar. Det har jeg tidligere skrevet om her,
hvor nogen ikke kunne forstå, at jeg kunne se noget galt i, at man
ikke bare lod alt være "samfundets" ansvar.

Flere gange om året er der indsamling i supermarkederne rundt omkring.
Man bliver bedt om at købe bare en dåse mad eller en pose sukker eller
kaffe mere, end man plejer, og så give den til dem, der ikke selv har
råd. Man kan også give kontanter, hvis man vil. Men den med lige at
købe et par liter mælk mere end man behøver, det kan næsten alle være
med til. Derved giver alle til dem, der ikke selv kan klare sig.

Det er mere inde i folks bevidsthed her, at man skal hjælpe hinanden,
end jeg har oplevet det i Danmark. Det gælder ikke kun privatpersoner,
men normalt også folk i el-værket, skattevæsenet, banker osv.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-06-04 05:27

Britt Malka <news@foxladi.com> wrote:

> Det er mere inde i folks bevidsthed her, at man skal hjælpe hinanden,
> end jeg har oplevet det i Danmark.

Er der her ikke tale om katolsk gerningsretfærdighed - vi klarer det
over skatterne.
--
Per Erik Rønne

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 25-06-04 11:46

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) mælte sligt:

>Er der her ikke tale om katolsk gerningsretfærdighed - vi klarer det
>over skatterne.

Det er en kold og kynisk religion, der afviser næstekærlighed og socialt
sindelag som "katolsk gerningsretfærdighed" og mener sig langt hævet
over sådanne lave sager ved henvisning til en upersonlig skatteordning,
hvorved en brøkdel af en brøkdel af en ansigtsløs menneskemængdes
maskinberegnede årsinkomst tilfalder nødlidende. Som om en sådan
tilbagelænet selvgodhed ikke skulle være gerningsretfærdighed!

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Alle ved da at retrofleksivitet bedst angives med noget forskelligt
fra <h>."

Fra : Per Rønne

Dato : 25-06-04 12:57

Rasmus Underbjerg Pinnerup <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote:

> [...]
> maskinberegnede årsinkomst tilfalder nødlidende. Som om en sådan
> tilbagelænet selvgodhed ikke skulle være gerningsretfærdighed!

Det er den skam ikke - den er jo nemlig ikke personlig.
--
Per Erik Rønne

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 25-06-04 13:19

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) mælte sligt:

>Det er den skam ikke - den er jo nemlig ikke personlig.

Selvfølgelig er det da gerningsretfærdighed, når man klapper sig selv på
ryggen og regner sig selv for hellig, fordi man jo betaler sin skat, alt
imens man glæder sig over ikke at være som de gerningsretfærdige
katolikker, der tror, at deres gerninger gør dem hellige.

Luther ville formelig rotere i sin grav, hvis han vidste, at hans lære
skulle således forvanskes.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-06-04 13:27

> [...]

> imens man glæder sig over ikke at være som de gerningsretfærdige
> katolikker, der tror, at deres gerninger gør dem hellige.

I og med at såvel retfærdige som uretfærdige betaler denne skat, med
eller uden glæde, er der jo netop ikke tale om gerningsretfærdighed.
--
Per Erik Rønne

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-06-04 20:17

Goddag Harald

Den 23 Jun 2004 21:08:28 +0200 skrev Harald Mossige om Re: Jeg betaler
den lokale præst :

HM> Jeg skal love deg, når det er penger om å gjøre så finner de sammen.
HM> (Erfaring fra llandsdelen der jeg bor).

Bliver de så Mammoniter ?

Fra : Cyril Malka

Dato : 24-06-04 08:32

Goddag Mr.

Den Wed, 23 Jun 2004 23:03:35 +0200 skrev Mr. D om Re: Jeg betaler den
lokale præst :

MD> Nej, det er selvfølgelig rigtigt

Jeg synes den måde at glide over på personangreb er uheldig. Jeg ville
meget hellere have set et seriøst svar til Haralds udsagn om
historiekundskab?

Du skriver for eksempel: "jeg ved så meget om det, men det forekommer
mig, at vi er så langt tilbage i tiden, at vi rammer der, hvor andre
kirker måske også brugte mere underlødige metoder"

altså: 1) jeg ved så meget om det (? mener du "ikke så meget om det" ?)
og videre 2) "hvor andre kirker MÅSKE OGSÅ brugte..."

Intet under i at man mener at der her er huller i historiekundskab
"måske også" kan næppe tages som en solid argument når vi taler om
historie, vel?

Hvorfor forbliver du ikke på emnet og hvorfor forsøger du ikke at
argumentere seriøs?

Og hvis dit kundskab til historiske fakta ikke er god nok i det
henseende, hvorfor indrømmer du det ikke bare, så får du mulighed for at
lære noget?

Fra : Mr. D

Dato : 24-06-04 14:46

> Goddag Mr.
>
> Jeg synes den måde at glide over på personangreb er uheldig.

Der var ikke tale om personangreb, blot om en lille humoristisk bemærkning
fra Anreas´ side

> Jeg ville
> meget hellere have set et seriøst svar til Haralds udsagn om
> historiekundskab?

Og det skal du få her

> Du skriver for eksempel: "jeg ved så meget om det, men det forekommer
> mig, at vi er så langt tilbage i tiden, at vi rammer der, hvor andre
> kirker måske også brugte mere underlødige metoder"

Jeg skriver jo netop det, du efterlyser. jeg skriver:

"... *Ikke* fordi jeg ved så meget om det..."

Hvilket betyder, jeg fra starten åbent erkender, at jeg ikke ved så meget om
den danske lutherske kirkes første århundreder og tilegnelsen af jord i
denne periode. Det kan da ikke være mere ydmygt.

Denne sætning følges op af et regulært spørgsmål:

"Har den danske folkekirke kun fået sin jord via handel og arv?"

....hvilket burde indikere, at jeg håber på svar og dermed også på læring.

Til dette svarer Harald hånligt og nedladende:

> [...]
saken."

> Intet under i at man mener at der her er huller i historiekundskab

Nej, netop. Jeg skriver det jo selv, og spørger ydmygt for at få dækket det
ene og andet hul, jeg har.

> Hvorfor forbliver du ikke på emnet

Jeg mener da også, jeg bliver på emnet

> og hvorfor forsøger du ikke at
> argumentere seriøs?

Fordi jeg ikke har nogen sag at argumentere for. Jeg stillede et spørgsmål.

> Og hvis dit kundskab til historiske fakta ikke er god nok i det
> henseende, hvorfor indrømmer du det ikke bare, så får du mulighed for at
> lære noget?

Det var dog utroligt!

Min indrømmelse kom jo i mit første indlæg, og mit ønske om at lære noget
ligeså...

....men det eneste, jeg har fået ud af mit spørgsmål endnu, er mudder.

Mr. D

Fra : Cyril Malka

Dato : 24-06-04 15:08

Goddag Mr.

Den Thu, 24 Jun 2004 15:46:08 +0200 skrev Mr. D om Re: Jeg betaler den
lokale præst :

MD> Der var ikke tale om personangreb, blot om en lille humoristisk
MD> bemærkning fra Anreas´ side

Som havde Harald som emne, og som du glædeligt red med på. Jeg finder
ligeledes den måde at frasige sig ansvar på ("det var ikke mig, det var
Andreas, der begyndte"), som uheldig.

MD> Og det skal du få her

Det var godt.

> [...]
MD> meget om den danske lutherske kirkes første århundreder og
MD> tilegnelsen af jord i denne periode. Det kan da ikke være mere

Jo, sagtens: Jeg ved ikke så meget om det, hvad mener du?

.... vil have været et godt bud.

Jeg synes, det er en besynderlig vane at begynde at tale om noget, man
egentligt ikke ved så meget om.

MD> Denne sætning følges op af et regulært spørgsmål:
MD> "Har den danske folkekirke kun fået sin jord via handel og arv?"

Nej, det er ukorrekt. Den sætning følges kun af dit underskrift og får
lov til at stå alene:

[...]

(news:40d98123$0$463$edfadb0f@dread14.news.tele.dk)

Du kommer først med et spørgsmål, derefter med noget der faktisk
besvarer dette spørgsmål. Det forekommer ikke som om du spørger om
oplysninger.

MD> ...hvilket burde indikere, at jeg håber på svar og dermed også på
MD> læring.

Hvilket ikke indikerer noget som helst andet.

MD> Til dette svarer Harald hånligt og nedladende:
MD> "Her Mr. D legger du for dagen en uakseptabel dårlig
MD> kistoriekunskap. Du bør ikke trekke opp ne diskusjon før du har
MD> skaffet deg relevant kunskap om saken."

Der er hverken hån eller nedladenhed i at bemærke at du udtaler dig og
kommer med udsagn som er udokummenterede m.m.

Jeg synes ligeledes at det bedste er, når man udtaler sig, at man har
skaffet sig den nødvendige viden.

MD> Nej, netop. Jeg skriver det jo selv, og spørger ydmygt for at få
MD> dækket det ene og andet hul, jeg har.

Nej, du stiller et spørgsmål som du selv besvarer eller begynder at
argumentere for.

Lidt som da du, for nyligt, sværtede jødedommen godt og grundigt ved at
plukke lidt passende Talmudcitater og ved at komme, også her, med
spørgsmål som du selv besvarede...

Det får en ikke ligefrem til at orke at gå i en seriøs dialog.

MD> Jeg mener da også, jeg bliver på emnet

Jeg synes ikke at hvorvidt Harald er gift med en dansker eller andet er
at "blive på emnet". Ej heller blot det at svare at så skyldes det at
"Harald ikke læser hvad der står".

Det forekommer mig at dialogen ville gå en gevældig skridt frem, hvis du
droppede den slags flammende humoristiske bemærkninger og i stedet for,
havde for eksempel skrevet noget om at du ikke var ud på at komme med en
teori, men var interesseret i at vide mere om det.

.... Det gør man, når man er interesseret i at brede sin horisont, gør
man ikke?

MD> Fordi jeg ikke har nogen sag at argumentere for. Jeg stillede et
MD> spørgsmål.

Det er ikke korrekt.

MD> Det var dog utroligt!

Hvilket?

MD> Min indrømmelse kom jo i mit første indlæg, og mit ønske om at lære
MD> noget ligeså...

Sådan forekommer det ikke: At stille et spørgsmål, at besvare den selv
og at gøre grin af folk virker ikke som et ønske om at lære noget.

MD> ...men det eneste, jeg har fået ud af mit spørgsmål endnu, er
MD> mudder.

Der er absolut ingen mudder i at jeg efterlyser noget mere seriøstet i
debatten, medmindre du opfatter enhver kritik af dit opførsel som
mudderkastning?

Så ville det være rart du begyndte med at se på dine udsagn om Harald
eller undertegnede?

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 24-06-04 17:48

I news:20040624160813.6726fe10@cylle skrev
Cyril Malka følgende:

> Som havde Harald som emne, og som du glædeligt red med på. Jeg
> finder ligeledes den måde at frasige sig ansvar på ("det var ikke
> mig, det var Andreas, der begyndte"), som uheldig.

Hvor kan du påvise at *jeg* havde Harald som emne?

Som vanlig formår du bedst at fordreje og forvanske! Er det et
specielt fransk talent? Måske en et særligt gen muteret ud fra den
franske revolution? - Ja, jeg spørger bare!

Fra : Harald Mossige

Dato : 24-06-04 18:20

"Andreas, Ravsted" <sort@hul.invalid> wrote in message
> [...]
> specielt fransk talent? Måske en et særligt gen muteret ud fra den
> franske revolution? - Ja, jeg spørger bare!

Så så Andreas. Ikkje ta det så tungt. Det gjer ikkje eg heller. Eg skjønner
at der er ein del personer som hetser mennesker som trur "galt". Vis nå
såpass storsinn at du hever deg over slik "mudderkasting". Vi får passa på å
halda eigen sti rein.

HM

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 24-06-04 18:19

Hej Harald

> [...]
> såpass storsinn at du hever deg over slik "mudderkasting". Vi får passa på

Dette er i sandhed visdomsord.... Helt enig.

Henrik, Slagelse

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 24-06-04 20:33

I news:40db0e8c$0$135$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Henrik Vestergaard følgende:

[ ... ]
> Helt enig.

Det er bemærkelsesværdigt at du *aldrig* påtaler dine nye venners
(Cyril og Britt) mudderkastning mod andre, men kun dem der er trætte
af den malka'ske mudderkastning mod snart sagt alle her i gruppen

Men hyg du dig blot med dine to nye venner

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 24-06-04 20:54

Godaften Andreas

> [...]
> af den malka'ske mudderkastning mod snart sagt alle her i gruppen
>
> Men hyg du dig blot med dine to nye venner

Det eneste reelt bemærkelsesværdige er hvordan din kristendom ikke holder
ret længe -- argumentere kan du ikke, og når dette slipper op så skal du
tilsvine. Jeg *havde* engang respekt for dit doktrin-syn, men den tid er
overstået....

Henrik, Slagelse

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 24-06-04 21:07

I news:40db32c4$0$154$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Henrik Vestergaard følgende:

> Det eneste reelt bemærkelsesværdige er hvordan din kristendom ikke
> holder ret længe -- argumentere kan du ikke, og når dette slipper
> op så skal du tilsvine.

Ja, personangreb, er også *du* god til. Og du undgik ubehændigt at
svare på det jeg skrev

> Jeg *havde* engang respekt for dit
> doktrin-syn, men den tid er overstået....

Respekten for dit forsvandt i en debat om fælles buffet ved
skoleafslutninger for et års tid siden.

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 24-06-04 21:34

"Andreas, Ravsted" skrev...

> Respekten for dit forsvandt i en debat om fælles buffet ved
> skoleafslutninger for et års tid siden.

Tænker du på debatten på dk.videnskab.religion for et år siden om
manglende svinekød i buffeten på en apostolsk skole? Den deltog Henrik
da ikke i?

Christina den Forvirrede

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 24-06-04 22:00

I news:40db3a9f$0$170$ba624c82@nntp04.dk.telia.net skrev
Christina Puhakka Egholm følgende:

> Den deltog Henrik da ikke i?

Ups nej, det gjorde han da heller ikke. Min eminente hukommelse
spillede mig et gevaldigt puds.

Jeg bekalger dybt mine insinuationer i den forbindelse, og giver
Henrik en helt klar og uforbeholden undskyldning for at have blandet
ham ind i noget han ikke har haft noget med at gøre.

*Undskyld Henrik!*

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 24-06-04 22:44

Godaften Andreas

> [...]
> Henrik en helt klar og uforbeholden undskyldning for at have blandet
> ham ind i noget han ikke har haft noget med at gøre.

Alt i orden. Det kræver en stor mand at indrømme sin fejl. Det tager jeg
hatten af for!

Godt ord igen...

Henrik, Slagelse

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 24-06-04 22:54

I news:40db4c99$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Henrik Vestergaard følgende:

> Godt ord igen...

Tak!

Jeg har nu altid haft den holdning, at hvis jeg bliver bevidst om at
jeg har begået en fejl, så skal man gøre alt man formår for at udbedre
de skader man har forvodt. Det ligger i min kristne opdragelse!

Fra : Mr. D

Dato : 24-06-04 23:14

> I news:40db4c99$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
> Henrik Vestergaard følgende:

> Tak!

Æv æv æv, så gik man glip af endnu et hundslagsmål

Mr. D

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 25-06-04 00:35

I news:40db51eb$0$457$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
Mr. D følgende:

> Æv æv æv, så gik man glip af endnu et hundslagsmål

Skal vi to tage et

Fra : Harald Mossige

Dato : 25-06-04 01:02

> I news:40db51eb$0$457$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
> Mr. D følgende:

> Skal vi to tage et

Ja, bare begynn du, så kommer vi etter

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 25-06-04 09:10

I news:40db6b67$1@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

> Ja, bare begynn du, så kommer vi etter

Vil du også være med?

Fra : Mr. D

Dato : 25-06-04 15:50

"Andreas, Ravsted" <sort@hul.invalid> skrev i en meddelelse
> I news:40db51eb$0$457$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
> Mr. D følgende:

> Skal vi to tage et

Hmmm, det er så omstændeligt. Først skal jeg anklage dig for at skrive det
modsatte af, hvad du reelt skriver og mener, og så skal vi diskutere i en
lang tråd, at det, du ikke har skrevet, hvorefter vi skal gå over i
smædeord. Det tager så meget energi

Mr. D

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 26-06-04 09:11

I news:40dc3b39$0$499$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
Mr. D følgende:

> [...]
> vi diskutere i en lang tråd, at det, du ikke har skrevet, hvorefter
> vi skal gå over i smædeord. Det tager så meget energi

Så lad gå da, det er jo weekend

Fra : Harald Mossige

Dato : 24-06-04 22:13

> [...]
>
> Jeg bekalger dybt mine insinuationer i den forbindelse,

> og giver
> Henrik en helt klar og uforbeholden undskyldning

Litt korekt språkbruk.
Det er du som må be om unskyldning, fordi det er du som kar eit skyldforhold
som du må gjøre opp. Det eneste du kan gjøre er å beklage - -.

HM

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-06-04 14:04

> [...]

> Det er du som må be om unskyldning, fordi det er du som kar eit skyldforhold
> som du må gjøre opp. Det eneste du kan gjøre er å beklage - -.

Skal vi helt derud, så er det tilgivelse, ikke undskyldning, Andreas
skal anmode om.

Thi "undskyld mig" betyder jo netop "erkend venligst, at det ikke var
min skyld", altså "undsig mig skylden". Og Andreas erkender jo, at det
var hans skyld.

Men nu har sproget altså udviklet sig dertil, at "du får en
undskyldning" betyder "Jeg har gjort noget galt og beder dig om
tilgivelse derfor."

Fra : Cyril Malka

Dato : 24-06-04 15:13

Goddag Mr.

Den Thu, 24 Jun 2004 16:01:57 +0200 skrev Mr. D om Re: Jeg betaler den
lokale præst :

MD> Nej, nej, kære altid-smilende Henrik fra Slagelse. Jeg henviste ikke
MD> til hele tråden, men alene til mit spørgsmål om den lutherske kirkes
MD> erhvervelse af jord. Til dette har endnu kun Cyril og Harald
MD> kommenteret

For mit vedkommende er jeg naturligvis ud af snakken.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 25-06-04 06:21

Mr. D wrote:
> [...]
> præstelønninger.
>
> ...jeg vil ha´ noget for pengene - eller bedre endnu; jeg vil ha´ dem

Bidraget til folkekirken (kirkeskatten) er ikke som bidrag til andre
trossamfund - fradragsberettiget.

Regner du det forhold med, så yder Folkekirken til de andre trossamfund.
Og ikke omvendt.

Fra : Mr. D

Dato : 25-06-04 15:52

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse
> Mr. D wrote:
>
> Bidraget til folkekirken (kirkeskatten) er ikke som bidrag til andre
> trossamfund - fradragsberettiget.

Det synes jeg er uretfærdigt. Lad os få lavet det om!

Når jeg ikke kan trække mine gaver fra, skal jeg tjene 2.000 kr. hver gang
jeg vil give min kirke en gave på 1.000 kr. Hvor mange penge skal du tjene
for at give din kirke 1.000 kr. gennem kirkeskatten?

Mr. D

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 25-06-04 16:08

Mr. D wrote:
> [...]
>
> Når jeg ikke kan trække mine gaver fra, skal jeg tjene 2.000 kr. hver
> gang jeg vil give min kirke en gave på 1.000 kr.

Ja. Meget bedre er det, når man kan trække det fra. Så skal man kun
tjene 500 kroner for at give 1000 kroner. Differencen erholdes af
skatteyderne.

> Hvor mange penge
> skal du tjene for at give din kirke 1.000 kr. gennem kirkeskatten?

Ca. hundrede tusinde kroner med en kirkeskat i nabolaget af 1%.

Fra : Mr. D

Dato : 25-06-04 16:16

Fra : Mr. D

Dato : 27-06-04 10:07

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Ca. hundrede tusinde kroner med en kirkeskat i nabolaget af 1%.

Jeg skal tjene 200.000

Mr. D

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 27-06-04 12:31

Mr. D wrote:
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Jeg skal tjene 200.000

Så har du en kirkeskat på 0,5%. Heldige rad.

Fra : Mr. D

Dato : 27-06-04 14:42

> Så har du en kirkeskat på 0,5%. Heldige rad.

Ja, sådan kan man selvfølgelig se på det

....men det var nu ikke liiige det, jeg ville poientere

Mr. D

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 27-06-04 15:10

Mr. D wrote:
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Ja, sådan kan man selvfølgelig se på det
>
> ...men det var nu ikke liiige det, jeg ville poientere

Jeg ved det.

Men du forvirrer mig lidt med det der fradrags-dims. Jeg mener ikke, at
folkekirkemedlemmer har skattefordele på deres bidrag, som andre ikke
har. Jeg kan bare ikke overskue det, der ligesom insinuerer, at
folkekirkemedlemmer alligevel har en skattefordel. Jeg frygter
alvorligt, du er i gang med at fange mig på den forkerte fod her. Og jeg
stritter imod.

Det sagt, så går jeg ind for ens skatteregler for alle (nul fradrag) og
ingen statstilskud til nogen.

Fra : Mr. D

Dato : 27-06-04 15:22

> Mr. D wrote:
>
> Det sagt, så går jeg ind for ens skatteregler for alle (nul fradrag) og
> ingen statstilskud til nogen.

Ja, det samme her. Eller også, at der er ens regler for alle på den ene
eller anden måde

Mr. D

Fra : Cyril Malka

Dato : 25-06-04 08:42

Goddag Henrik

Den Thu, 24 Jun 2004 22:04:39 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re: Jeg
betaler den lokale præst :

HV> Jeg måtte lige slå ordet "karitativ" op, for det kendte jeg ikke....

Hov... sorry Problemet, når man bor i Frankrig er at vores sprog
bliver mere og mere præget af det franske, at vi, indbyrdes, bruger
franske ord bøjede på dansk og bagefter fyrer dem af til danskere der,
klart nok, lige pludseligt ikke længere forstår, hvad vi siger

- Der er for 10 euro frais (gebyr) på dette
- Denne vare er rembourseret (refunderet) osv.

Og altså "karitativ"

HV> Antyder du dermed at alt "barmhjertigt arbejde" er stoppet i Danmark
HV> efter vi gik over til protestantismen?

Ja, faktisk.

HV> Kirkens Korshær og Folkekirkens Nødhjælp synes da ellers også at yde
HV> en karitativ indsats.....eller?

Danmark gik over til protestantismen i 1500-tallet: Folkekirkens
Nødhjælp er fra 1920'erne. Der har været 400 år før der gik gang i det
igen.

Kirkens korshær er også fra begyndelsen af sidste århundrede: 1910 eller
så noget.

Dagen i dag kan man se gang på gang at i de tidligere katolske lande som
"vækkes" til protestantisme, i disse lande, forsvinder nødhjælpen m.m.

Der er i øvrigt en sjov artikel som ligeledes lige omtaler det
problematik (desværre kun alt for kort) i Faklen nr. 2 (s.10):

"Samme professor Svend Andersen forelæste den 12. september som led i en
foredragsrække om bioetik over »Etik i filosofisk og teologisk
belysning«, hvor han kort og ensidigt affærdigede katolsk etik, primært
set i lyset af dens krav om skrifte og pavens abortmodstand.

Protestantismen var derimod den rene lutherske næstekærlighedslære. At
nævne Luthers glødende antisemitisme eller hans opfordring til en
nedslagtning af et af ham selv initieret bondeoprør, eller at
reformationen i det hele taget fremkaldte et blodbad af religionskrige i
Europa, kunne ellers i det mindste have skabt lidt balance i
fremstillingen.

At konstatere, at katolicismens velgørenhedsarbejde mange steder
forsvandt, hvor protestantismen sejrede, og at reformationen svækkede
mange skoler og universiteter, som kirken havde skabt og bygget, kunne
have opblødt professorens entydige glorificering af protestantismen -
men det var ikke hensigten.

Et spørgsmål om, hvorfor denne chauvinistiske og unuancerede beskrivelse
af katolicismen, der fungerede som hvidvaskning af protestantismen, var
nødvendig, var der »ikke tid til at besvare« - bortset fra den
indledende indrømmelse af, at »gennemgangen ville blive overfladisk«, og
at han gik ud fra, at der ikke var nogle katolikker til stede

Professoren, der er tidligere medlem af Etisk Råd, syntes karakteristisk
nok også under samme forelæsning, i forbindelse med fremlæggelsen af et
liberalistisk etisk synspunkt at gøre sig til talsmand for det
synspunkt, at »ytringsfriheden skal ikke gælde uindskrænket« Og her
skal det medgives, at han i det mindste flere gange så småt har søgt at
efterleve denne holdning i praksis ved simpelt hen at nægte at besvare
spørgsmål."

(http://www.faklen.dk/dk/faklen/02/excathedra.shtml)

HV> ...endda både for dem som køber der, og for dem som pengene herefter
HV> samles ind til.....

Kirkens Korshær samt Folkekirkens nødhjælp får ligeledes penge fra
staten. Der er ikke tale om organisationer som hviler på folk.

Ikek fordi man ikke må få støtte fra staten, men et eller andet sted så
synes jeg det fjerner ansvaret fra den enkelte.

Fra : Cyril Malka

Dato : 25-06-04 08:53

Goddag Harald

Den 24 Jun 2004 22:47:17 +0200 skrev Harald Mossige om Re: Jeg betaler
den lokale præst :

HM> Når vi går dypere inn i Martin Luthers skrifter, skjønner vi at han
HM> var den bruneste fascist historien kjanner til. Personlig tror jeg
HM> at han ikke kjente begrepet "nestekjærlighet".

Enig.

Dér, hvor billedet egentligt vendte var, at protestanter blev forfulgt
af den katolske kirke, lige som jøderne var.

Derfor mente de, at de fik, i deres afstandstagen til den katolske
kirke, en fælleskab med jødedom.

Når Luthers skrifter tydeligvis var antisemitiske.

HM> Husk, aktiv omtanke for medmennesker i dagliglivet, eksisterer ikke
HM> i noen protestantiske læreskrifter.

Korrekt også

HM> Kirkens nødhjelp er ikke representativ for dagens "kristendom".

Desværre også sandt. Selv om der naturligvis er mange som hjælper, både
på den ene og den anden side, så kan vi ikke sige, at protestantisme
kendetegnes ved sin næstekærlighed.... I handlinger.

Måske fordi i teori menes der at "det centrale er at tro", uanset, hvad
man gør?