Jesus er Gud
Fra : John Cooper

Dato : 22-06-04 20:52

Her er nogle af versene som vi bruger for at bevise at Jesus er Gud. Ofte
har jeg brugt den gamle oversættelse fra 1819 fordi den følger den
byzantiske tekst, ikke den aleksandrinske som fleste moderne oversættelser
gør. Undertiden har jeg brugt den 1992 oversættelse, når den har en
læsemåde der følger af moderne undersøgelse på selve græske sproget.
Af og til har jeg citeret fra NVO.

'I skal hellige *Hærskarers Herre*,
*han* skal være jeres frygt og rædsel.
*Han* skal være en helligdom,
*en anstødssten*, *en klippe til at snuble over*,
for Israels to huse,
en fælde og snare for Jerusalems indbyggere.
Mange skal snuble,
de skal falde og lemlæstes,
de bliver fanget i snaren.' (Esajas 8:13-15) 1992

Dette afsnit refererer til Jehova i det GT, men til Jesus i det NT

'For jer, som tror, er den altså kostbar; men for dem, som ikke tror,
er den sten, bygmestrene vragede,
blevet hovedhjørnesten
og *en anstødssten*, *en klippe til at snuble over*;
det er dem, der tager anstød i deres ulydighed mod ordet, og dertil var de
også bestemt.' (1.Peter 2:7,8) 1992

'Og hvorfor ikke? Fordi de ikke søgte den af tro, men som om den kunne
fås af gerninger. De stødte an mod *anstødsstenen*, som der står skrevet:
Se, i Zion lægger jeg *en anstødssten*,
*en klippe til at snuble over*.
Den, der tror på ham, skal ikke blive til skamme.' (Romerne 9:32,33)
1992

'For et barn er født os,
en søn er givet os,
og herredømmet skal ligge
på hans skuldre.
Man skal kalde ham
Underfuld RÃ¥dgiver,
*Vældig Gud,*
Evigheds Fader,
Freds Fyrste.
Stort er herredømmet,
freden uden ophør
over Davids trone
og over hans rige,
så han kan grundfæste det
og understøtte det
med ret og retfærdighed
fra nu af og til evig tid.
Hærskarers Herres nidkærhed
skal udvirke dette.' (Esajas 9:5,6) 1992

Dette afsnit refererer til Jesus. 'Vældig Gud' er et af Jehovas navne - se
Jeremias 32:18

'Du øver trofasthed i tusind slægtled, men gengælder fædres skyld på
deres efterkommere. Den store og *vældige Gud*, Hærskarers Herre er hans
navn!' (Jeremias 32:18) 1992

'Fortæl det, og fremlæg det,
læg råd op sammen!
Hvem har forkyndt det i fortiden
og fortalt det for længst?
Er det ikke mig, *Herren*?
Der er ingen anden Gud end mig,
en retfærdig Gud, en Gud der frelser,
der er ingen anden end mig.
Vend dig til mig, og bliv frelst,
hele du vide jord!
For jeg er *Gud*, der er ingen anden.
Jeg sværger ved mig selv,
sandhed udgår af min mund,
ord, der ikke vender tilbage:
*For mig skal hvert knæ bøje sig,
hver tunge skal sværge ved mig*.' Esajas 45:21-23) 1992

Disse vers refererer til Jehova i Esajas, men til Jesus i Romerne:

'Du altsaa, hvi dømmer du din Broder? eller du, hvi foragter du din
Broder? Vi skulle jo alle fremstilles for *Christi Domstol*.
Thi der er skrevet: saa sandt jeg lever, siger Herren, skal hvert Knæ
bøies for mig, og hver Tunge skal bekjende Gud.
Altsaa skal hver af os gjøre Gud Regnskab for sig selv.' (Romerne 14:10-12)
1819

De refererer også til Jesus i Filipperne:

'Derfor har Gud højt ophøjet ham
og skænket ham navnet over alle navne,
for at i Jesu navn
hvert knæ skal bøje sig,
i himlen og på jorden og under jorden,
og hver tunge bekende:
Jesus Kristus er Herre,
til Gud Faders ære.' (Filipperne 2:9-11) 1992

'Du, Betlehem, Efrata,
du er lille blandt Judas slægter.
Fra dig skal der udgå én,
som skal være hersker i Israel;
hans udspring er i fortiden,
i *ældgamle dage*.' (Mika 5:1) 1992

Ordet som er blevet oversat som 'ældgamle dage' er 'olam' og betyder 'evig'
'evindelig' og kommer mere end 300 gange i det GT som et af disse ord.

Ordet som er blevet oversat som 'udspring' betyder ikke nødvendigvis
'begyndelse' fordi vi læser om Jehovas 'frembrud' i Hoseas 6:3 - det samme
ord.

Afsnitet i Mika refererer til Jesus. Ud fra dette tror vi at han er evig,
han havde ingen
begyndelse, og han blev ikke skabt.

'For således har Hærstyrkers Jehova sagt: 'Bag efter herligheden har han
sendt mig til de nationer der tog bytte fra jer; for den der rører jer,
rører min øjesten. For se, jeg svinger hånden mod dem, og de skal blive til
bytte for deres trælle.' Og I skal vide at det er Hærstyrkers Jehova der
har sendt mig. Råb af glæde og fryd dig, Zions datter, for se, jeg kommer
og bor i din midte," lyder Jehovas udsagn. "Og mange nationer vil på den
dag slutte sig til Jehova, og de skal blive mit folk; og jeg vil bo i din
midte." Og du skal vide at det er Hærstyrkers Jehova der har sendt mig til
dig.' (Zakarias 2:8-11) NVO

Der er 2 adskilede personer her. Hvorfor er de begge Jehova?

'Jeg sagde til dem: »Hvis I synes, så giv mig min løn, og hvis ikke, kan
I lade være!« De afvejede da min løn, tredive sekel sølv. Herren sagde
til mig: »Kast den hen til støberen, den kostelige pris, de har vurderet mig
til.« Og jeg tog de tredive sekel og kastede dem hen til støberen i Herrens
hus.' (Zakarias 11:12,13) 1992

Jehova blev vurderet til 30 sekel sølv. Ordet som er blevet oversat
'støberen' er 'pottermageren' (se f.eks. Jeremias 18:1-6 - det samme ord)

'Da Judas, som forrådte ham, så, at han var blevet dømt, angrede han og
bragte de tredive sølvpenge tilbage til ypperstepræsterne og de ældste
kommer det os ved? Det bliver din sag.« Så kastede han sølvpengene ind i
templet, forlod stedet og gik hen og hængte sig. Ypperstepræsterne tog
sølvpengene, men sagde: »Det er ikke lovligt at lægge dem i tempelblokken,
da det er blodpenge.« De traf da den beslutning at købe Pottemagermarken
for pengene til gravplads for fremmede. Derfor hedder den mark den dag i
dag Blodager. Da opfyldtes det, som er talt ved profeten Jeremias, som
siger: »Og de tog de tredive sølvpenge, den pris, han blev vurderet til, han
der blev vurderet, af Israels børn, og de gav dem for Pottemagermarken,
sådan som Herren havde befalet mig.«' (Mattæus 27:3-10) 1992

'men over Davids hus og Jerusalems indbyggere vil jeg udgyde nådens og
bønnens ånd, og de skal se hen til *mig*, ham de har gennemboret. De skal
holde dødsklage over ham, ligesom man klager over sin eneste søn, og holde
bitter sorg over ham, ligesom man sørger over sin førstefødte.' (Zakarias
12:10) 1992

Dette afsnit refererer til Jehova i det GT og til Jesus 2 gange i det NT (se
Johannes 19:37 og Ã…benbaring 1:7)

'Se, der kommer en dag, Herrens dag,
da byttet, de har røvet hos dig, fordeles.
Da samler jeg alle folkeslag
til krig imod Jerusalem;
byen bliver indtaget,
husene udplyndret,
kvinderne voldtaget.
Halvdelen af byen må gå i landflygtighed,
men resten af folket skal ikke udryddes fra byen.
Herren vil rykke ud til angreb på disse folkeslag,
som når han angriber på kampens dag.
På den dag skal han stå på Oliebjerget, som ligger øst for Jerusalem.

Oliebjerget skal spaltes i to dele fra øst til vest, så der dannes en meget
stor dal. Den ene halvdel af bjerget skal rykke mod nord, den anden mod syd,
og I skal flygte ind i min bjergdal – dalen når indtil Asal – ja,
flygte, som I flygtede for jordskælvet, dengang Uzzija var konge i Juda.
Da kommer Herren min Gud
og alle de hellige med ham.' (Zakarias 14:1-5) 1992

Sammenlign dette afsnit (som refererer til Jehova) med dette som vi finder i
det NT (som refererer til Jesus):

'Da han havde sagt dette, blev han løftet op, mens de så på det, og en
sky tog ham bort fra deres øjne. Som de nu stirrede mod himlen, mens
han fór bort, se, da stod der to mænd i hvide klæder hos dem. De
sagde: »Hvorfor står I og ser op mod himlen, galilæere? Den Jesus, som er
blevet taget fra jer op til himlen, skal komme igen på samme måde, som I har
set ham fare op til himlen.« Så vendte de tilbage til Jerusalem fra
Oliebjerget, som ligger tæt ved Jerusalem, kun en sabbatsvej derfra.' (Apost
1:9-12) 1992

'Se, jeg sender min engel,
han skal bane vejen for *mig*.
Herren, som I søger,
kommer med ét til sit tempel,
pagtsenglen, som I længes efter, kommer,
siger Hærskarers Herre.' (Malakias 3:1) 1992

I det NT er sendebudet Johannes Døber, som baner vejen for Jesus:

'Det er om ham, der står skrevet:
Se, jeg sender min engel foran dig,
han skal bane din vej for dig.' (Matteus 11:10) 1992

(Se også Markus 1:2 i den 1819 oversættelse)

'I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.' (Johannes
1:1) 1992

56. Da sagde Jøderne til ham: du er ikke endnu
halvtredsindstyve Aar gammel, og du har seet Abraham?
58. Jesus sagde til dem: sandelig, sandelig siger jeg Eder:
førend Abraham blev, *er jeg*.
59. *Derfor optoge de Stene, for at kaste paa ham*: men Jesus
skjulte sig og gik ud af Templet og gik midt igjennem
Mængden, og han undkom saaledes.' Johannes 8:56-59) 1819

'Moses sagde til Gud: »Når jeg kommer til israelitterne og siger til
dem, at deres fædres Gud har sendt mig til dem, og de spørger mig, hvad hans
navn er, hvad skal jeg så sige til dem?« Gud svarede Moses: »*Jeg er
den, jeg er*!« Og han sagde: »Sådan skal du sige til israelitterne: *Jeg Er*
har sendt mig til jer.«(2.Mosebog 3:13,14) 1992

Bemærk at hvis Jesus havde sagt 'Jeg var' eller 'Jeg har været' ville det
ikke sige at han var Gud, fordi Gud er evig - han har ingen begyndelse.
Derfor tog Jøderne op stene for at dræbe ham. Bemærk også at NVO siger 'har
jeg været' på dette sted - en klar forfalskning. Hvorfor?

26. Og efter otte Dage vare atter hans Disciple inde, og
Thomas med dem. Jesus kom, der Dørene var lukte, og
stod midt iblandt dem og sagde: Fred være med Eder!
27. Derefter siger han til Thomas: ræk din Finger hid, og
see mine Hænder, og ræk din Haandhid, og stik den i
min Side, og vær ikke vantro, men troende.
28. Og Thomas svarede og sagde *til ham*: min Herre og min
Gud!' (Johannes 20:26-28) 1819

'Tag vare på jer selv og på hele hjorden; i den har Helligånden sat jer
som tilsynsmænd, for at I kan være hyrder for *Guds* kirke, som han har
vundet
sig med *sit eget blod*.' (Apost 20:28) 1992

3. Thi jeg ønskede selv at være en Forbandelse fra Christus for mine Brødre,
mine Frænder efter kjødet,
4. hvilke ere Israelitter, hvem den sønlige Udkaarelse og Herligheden og
Pagterne og Lovgivningen og Gudstjenesten og forjættelserne tilhøre,
5. hvem Fædrene tilhøre, og af hvilke Christus er efter Kjødet, han, som er
Gud over Alting, højlovet i Evighed! Amen.' (Romerne 9:3-5) 1819

'Det første Menneske var af Jord, jordisk; det andet Menneske, Herren, er
af Himmelen.' (1.Korinterne 15:47) 1819

De to mennesker er Adam og Kristus.

'Thi det samme Sindelag være i Eder, som og var i Christus Jesus,
hvilken, der han var i Guds Skikkelse, *ikke holdt det for et Rov at være
Gud lig*;
men han forringede sig selv, idet han tog en Tjeners Skikkelse paa og
blev Mennesker lig;
og da han var funden i Skikkelse som et Menneske, fornedrede han sig
selv, saa han blev lydig indtil Døden, ja Korsets Død.
Derfor har og Gud høit ophøiet ham og skjenket ham et Navn, som er over
alt Navn,
at i Jesu Navn skal hvert Knæ bøie sig, deres i Himmelen og paa Jorden
og under Jorden,
og hver Tunge skal bekjende, at Jesus Christus er den Herre til Gud
Faders Ære.' (Filipperne 2:5-11) 1819

Jesus anså det for givet at han var lig med Gud.

1. Thi jeg vil, I skulle vide, hvor stor en Kamp jeg har for Eder og for dem
i Laodicea og saa mange, som ikke have seet min person i Kjødet,
2. at deres Hjerter maatte opmuntres idet de sammenføies i Kjærlighed og til
den fuldvise Indsigts hele Rigdom, til Erkjendelse af Guds, Faderens og
Christi Hemmelighed,
3. i hvem alle Viisdommens og Kundskabens Skatte ere skjulte.'
(Kolossenserne 2:1-3) 1819

8. Seer til, at ikke Nogen gjør Eder til Rov ved verdslig Viisdom og tomt
Bedrageri, efter Menneskers Sætninger, efter Verdens Børnelærdom og ikke
efter Christus;
9. thi i ham boer al Guddommens Fylde legemligen.
10. Og I have al Fylde i ham, som er Hovedet for al Fyrstendømme og
Magt.' (Kolossenserne 2:8-10) 1819

'og uden Modsigelse stor er den Gudfrygtigheds hemmelighed: Gud er
aabenbaret i Kjød, er retfærdiggjort i Aand, seet af Engle. prædiket iblandt
Heninger, troet i Verden, optagen i herlighed.' (1.Timoteus 3:16) 1819

Sammenlign disse 3 afsnit i Titus, især det i midten:

'med håb om evigt liv, som Gud, der ikke lyver, har lovet for evige tider
siden – og da tiden var inde, åbenbarede han sit ord ved den forkyndelse
af budskabet, som blev betroet mig efter befaling fra *Gud, vor frelser*.
Til Titus, mit ægte barn i vor fælles tro.
NÃ¥de og fred fra Gud Fader og *Kristus Jesus, vor frelser*!' (Titus 1:2-4)
1992

'Slaverne skal underordne sig under deres herrer i ét og alt og rette sig
efter dem uden at sige dem imod; de må ikke stikke noget til sig, men
skal altid vise sand troskab, så de i ét og alt kan være en pryd for *Guds,
vor frelsers*, lære.
For Guds nåde er blevet åbenbaret til frelse for alle mennesker og
opdrager os til at sige nej til ugudelighed og verdslige lyster og leve
besindigt og retskaffent og gudfrygtigt i denne verden, mens vi venter
på, at vort salige håb skal opfyldes og *vor store Gud og frelser, Jesus
Kristus*, komme til syne i herlighed. Han gav sig selv hen for os for at
løskøbe os fra al slags lovløshed og skaffe sig et rent folk som sin
ejendom, ivrigt efter at gøre gode gerninger.' (Titus 2:9-14) 1992

'Men da *Guds, vor frelsers*, godhed og kærlighed til mennesker blev
åbenbaret, frelste han os, ikke fordi vi havde gjort retfærdige
gerninger, men fordi han er barmhjertig; det gjorde han ved det bad, der
genføder og fornyer ved Helligånden, som han i rigt mål udgød over os
ved *Jesus Kristus, vor frelser*,' (Titus 3:4-6) 1992

8. Men *til Sønnen* [siger han]: din Trone, *o Gud*! staaer i al Evighed,
Retviishedens Spiir er dit Riges Spiir.
9. Du elskede Retfærdighed og hadede uret, derfor har Gud, din Gud, salvet
dig med Glædens Olie fremfor dine Medbrødre.' (Hebræerne 1:8,9) 1819

(Se også Salme 45:6,7)

'Endvidere [siger han]:
Du, Herre, grundlagde i begyndelsen jorden,
himlen er dine hænders værk.
De går til grunde, men du består,
de slides alle op som klæder,
du ruller dem sammen som en klædning.
De skiftes ud som klæder,
men du er den samme,
dine år får aldrig ende.' (Hebræerne 1:10-12) 1992

Disse vers refererer til Jesus i Hebræerne, men til Jehova i Salmerne:

v24 Han har lammet min livskraft
han har afkortet mine dage.
v25 Jeg siger:
Min Gud, ryk mig ikke op midt i livet;
dine år varer i slægt efter slægt.
v26 I ældgamle dage grundlagde du jorden,
himlen er dine hænders værk.
v27 De går til grunde, men du består;
de slides alle op som klæder,
du skifter dem ud som en klædning.
v28 De skiftes ud, men du er den samme,
dine år får aldrig ende.' (Salme 102:24-27) 1992

'Fra Simon Peter, Jesu Kristi tjener og apostel.
Til dem, der ved vor Guds og frelsers, Jesu Kristi, retfærdighed har fået
den samme dyrebare tro som vi.' (2.Peter 1:1) 1992

'Men vi vide, at Guds Søn er kommen og har givet os Forstand, saa at vi
kjende den Sande; og vi ere i den Sande,
i hans Søn Jesus Christus. Denne er den Sande Gud og det evige Liv.'
(1.Johannes 5:20) 1819

Sammenlign disse vers i Ã…benbaringen:

'Jeg er *Alpha og Omega, Begyndelsen og Enden*, siger Herren, den som er og
som var og som kommer, den Almægtige.' (Åbenbaring 1:8) 1819

dvs Jehova.

10. Jeg henrykkes i Aanden paa Herrens Dag, og jeg hørte bag mig en høi Røst
som en Basunes, der sagde:
11. Jeg er *Alpha og Omega, den Første og den Sidste*; og hvad du seer,
skriv
det i en Bog, og send det til
Menighederne i Asien, til Ephesus og til Smyrna og til Pergamus og til
Thyatira og til Sardes og til Philadelphia og
til Laodicea.
12. Og jeg vendte mig for at see Røsten, som talede med mig; og da jeg
vendte mig, saae jeg syv Guldlysestager.
13. og imellem de syv Lysestager En, lig et Menneskes Søn, iført en sid
Kjortel og opbunden under Brystet med et
Guldbelte.' (Ã…benbaring 1:10-13) 1819

dvs Jesus.

'Da jeg så ham, faldt jeg ned for hans fødder som død; men han lagde sin
højre hånd på mig og sagde: »Frygt ikke! Jeg er *den første og den sidste*
og den, som lever: Jeg var død, og se, jeg lever i evighedernes evigheder,
og jeg har nøglerne til døden og dødsriget.' (Åbenbaring 1:17,18) 1992

dvs Jesus.

'Og skriv til englen for menigheden i Smyrna:
Dette siger *den første og den sidste*, han som var død og blev levende'
(Ã…benbaring 2:8) 1992

dvs Jesus.

'Og han sagde til mig: »Det er sket. Jeg er *Alfa og Omega, begyndelsen og
enden*. Den, der tørster, vil jeg give af kilden med livets vand for intet.
Den, der sejrer, skal arve dette, og jeg vil være hans Gud, og han skal
være min søn.' (Åbenbaring 21:6,7) 1992

dvs Jehova.

'»Ja, jeg kommer snart, og med mig min løn, for at gengælde enhver, som
hans gerning er. Jeg er *Alfa og Omega, den første og den sidste,
begyndelsen og enden*.' (Ã…benbaring 22:12,13) 1992

Hvem er den?

John Cooper

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 22-06-04 23:42

"John Cooper" <black@bishop1960.freeserve.co.uk> skrev i en meddelelse

Tak for en spændende sammenstilling af skriftsteder.

Jeg kan selv undre mig over at visse kristne, herunder især Jehovas Vidner,
åbenbart har så svært ved at forstå selve den grundliggende _åbenbaring_ i
Johannes' Åbenbaring: Nemlig at Jesus Kristus faktisk er identisk med Jahve
i en grad, så det umiddelbart synes meningsløst at skelne mellem dem.

Det fremgår vel allertydeligst af den berømte passage om "Rytteren på Den
Hvide Hest" i kapitel 19:

"v11 Og jeg så himlen åben, og se, der var en hvid hest, og han, der rider
på den, hedder Tro og Sanddru, og han dømmer og strider med retfærdighed.
v12 Hans øjne er som luende ild, på hovedet har han mange kroner, og han
har et navn indskrevet, som ingen kender undtagen han selv. v13 Han er
klædt i en kappe dyppet i blod, og hans navn er Guds Ord. v14 Hærene i
himlen fulgte ham på hvide heste og var klædt i lysende rene linnedklæder.
v15 Ud af hans mund står et skarpt sværd, som han kan slå folkeslagene med,
og han skal vogte dem med et jernscepter og træde Gud den Almægtiges harmes
og vredes vinperse. v16 På sin kappe og på sin hofte har han et navn
skrevet: Kongernes Konge og Herrernes Herre."

Det er jo en beskrivelse af Jesus Kristus iført al Gudfaders Herlighed og
med flere af Gudfaders/Jahves "personlige" attributter, bla. som
"Persetræderen" (fra Esajas 63), iført "mange kroner" (Guds overhøjhed over
verden og alle dens riger?) og "et skarpt sværd" (Guds Domsmagt?), hvilket
begge dele synes understøttet af titlen "Kongernes Konge og Herrernes Herre"
i v. 16.

Mest spændende er dog foruden den velkendte navnetitel "Guds Ord" (jvf.
Johannesevangeliets berømte prolog, hvilket for mig at se bekræfter at det
er samme forfatter som står bag begge skrifter, hvilket ellers betvivles i
akademiske kredse) det "hemmelige navn": Lur mig om ikke dette "hemmelige
navn" er noget i retning af "Jahve Zebaoth" (Den unikke jødiske Gudstitel
jvf. GT-tradition og som regel oversat med "(Himlenes) Hærskares Herre" jvf.
v. 14 gengivet ovenfor), hvilket vel bedst i denne sammenhæng på dansk kan
oversættes som "Gudfader Den Almægtige".

Jeg finder tanken påfaldende nærliggende. Jeg har i hvert fald lidt svært
ved at tolke det meget anderledes, hvis vi i udgangspunktet er enige om at
det altså er en profetisk herlighedsvision af Jesus Kristus, der beskrives
således i denne passage.

Anders Peter Johnsen

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-06-04 12:54

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:40d8b58e$0$308$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Nemlig at Jesus Kristus faktisk er identisk med Jahve
> i en grad, så det umiddelbart synes meningsløst at skelne mellem dem.

"Min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig?"

> Det fremgår vel allertydeligst af den berømte passage om "Rytteren på Den
> Hvide Hest" i kapitel 19:

Hvad med at tage Jesu' egne ord lidt mere alvorligt i stedet for at klynge
dig til noget forvrøvlet sludder, forfattet af én, der må være stærkt
påvirket af svampe eller lignende?

--
-Jens B.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 24-06-04 19:50

> Hvad med at tage Jesu' egne ord lidt mere alvorligt i stedet for at klynge
> dig til noget forvrøvlet sludder, forfattet af én, der må være stærkt
> påvirket af svampe eller lignende?

Jeg er - som sædvanlig - yderst forundret over dit indlæg:

Du begiver dig som erklæret ikke-kristen ind i en specifik kristen teologisk
diskussion for at lufte dine egne ikke-kristne holdninger om hvilke
kanoniserede kristne skrifter kristne overhovedet skal tro på og hvorledes
de skal tro på dem.

Hvordan kan det nogensinde være dit anliggende, når du ikke engang selv er
kristen?

Anders Peter Johnsen

Fra : Harald Mossige

Dato : 24-06-04 20:02

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> wrote in message

> [...]
> de skal tro på dem.
>
> Hvordan kan det nogensinde være dit anliggende,

Det er din dom.

Kristentroen angår ikke bare "kristne". "Kristne" omgås og påvirker alle
mennesker rundt seg. Defor angår kristendommen alle.

Jeg skulle ønske at dei "svært kristne" fikk anledning til å leve sine liv
og dyrke sin tro uten å influere andre mennesker, men vi må alle godta at
værden ikke er slik.

HM

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 25-06-04 00:57

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> wrote in message

> klynge

> teologisk

> Det er din dom.

Jeg kan ikke undgå at føle mig smigret over at du også føler dig ramt,
Harald.

Jeg kom faktisk til at tænke på dig, da jeg svarede Jens.

> Kristentroen angår ikke bare "kristne". "Kristne" omgås og påvirker alle
> mennesker rundt seg. Defor angår kristendommen alle.

Er det Kristendommen specielt eller som sådan bare religion generelt, du har
dette problem med?

Og hvad med f.eks. politiske ideologier? Mener du også at du har ret til at
blande dig i folks demokratiske ret til at have en personlig politisk
opfattelse, når du ikke er enig med dem, ligesom du tilsyneladende har
problemer med at anerkende at andre vælger at praktisere deres
Grundlovssikrede religionsfrihed positivt?

Er det egentlig ikke i sin natur lidt "frelst"?

> Jeg skulle ønske at dei "svært kristne" fikk anledning til å leve sine liv
> og dyrke sin tro uten å influere andre mennesker, men vi må alle godta at
> værden ikke er slik.

Og jeg ville for mit vedkommende virkelig ønske at ikke-kristne ville lære
at respektere at religionsfriheden altså går BEGGE veje: At de har nøjagtig
lige så lidt ret til at blande sig i min tro som jeg har lov til at blande
mig i deres personlige fravalg af tro.

Det er for mig en fed gang hykleri, når ikke-troende under henvisning til
netop religionsfriheden(!) mener sig fejlagtigt berettigede til at blande
sig i andre menneskers tro i jagten på den store, forkromede
religionsløshed.

Det er jo i virkeligheden bare den samme autoritære adfærd, som
Kristendommen ironisk nok STADIG beskyldes for, blot i moderne areligiøs
udgave. Man kunne for sjov opstille denne yderst kedelige moderne tankegang
som "Ateistens Tre Dogmer":

1. Dogme: "Religion er årsagen til alt ondt."

2. Dogme: "Derfor må du ikke tro på nogen Gud."

2. Dogme: "Og det må din nabo heller ikke!"

Gudfaderbevares for et åbenlyst selvbedrag....

Anders Peter Johnsen

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 22-06-04 23:56

"John Cooper" skrev

Emne: Jesus er Gud.

Halleluja ...

> [...]
>
> Afsnitet i Mika refererer til Jesus. Ud fra dette tror vi at han er
> evig, han havde ingen begyndelse, og han blev ikke skabt.

Kan der i denne sammenhæng ikke skelnes mellem *Ordet (Faderordet)* og *kød*
(apropos "Ordet blev kød", John.1,14) ?

> [...]
> til dig.' (Zakarias 2:8-11) NVO
>
> Der er 2 adskilede personer her. Hvorfor er de begge Jehova?

Den ene er Faderen; den anden er Faderens-Ord, eller hva' ?

> [...]
> set ham fare op til himlen.« Så vendte de tilbage til Jerusalem fra
> Oliebjerget, som ligger tæt ved Jerusalem, kun en sabbatsvej derfra.'

Hvori ser du her sammenhængen ?
(undskyld, jeg er lidt tungnem)

> [...]
> Derfor tog Jøderne op stene for at dræbe ham. Bemærk også at NVO siger
> 'har jeg været' på dette sted - en klar forfalskning. Hvorfor?

En vranglære vil altid - før eller sidenhen - blive afsløret ...

> [...]
> hans gerning er. Jeg er *Alfa og Omega, den første og den sidste,
> begyndelsen og enden*.' (Åbenbaring 22:12,13) 1992

I Dk-versionen er der en henvisning til Es.48,12

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2475 news:iBLxc.10366$Vf.570870@news000.worldonline.dk

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-06-04 10:08

Goddag John

Den Tue, 22 Jun 2004 20:51:57 +0100 skrev John Cooper om Jesus er Gud :

JC> Her er nogle af versene som vi bruger for at bevise at Jesus er Gud.

Skal det forstås sådan at fordi nogle i de kristne skrifter siger at
nogle af de hebraiske skrifter pegede på Jesus, så er Jesus, Gud?

Det hedder afgudsdyrkelse i de hebraiske skrifter.

Derved modsiger det sig selv.

--
Venligst

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt?
http://www.nytestamente.org/

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 23-06-04 12:38

I news:20040623110810.53031235@cylle skrev
Cyril Malka følgende:

> [...]
> nogle af de hebraiske skrifter pegede på Jesus, så er Jesus, Gud?
>
> Det hedder afgudsdyrkelse i de hebraiske skrifter.

Så må du jo fremføre en holdbar argumetation der påviser at den
skriftstedssammenstilling er forkert, modsigende og afgudsdyrkelse.

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-06-04 12:51

"John Cooper" <black@bishop1960.freeserve.co.uk> skrev i en meddelelse

> Her er nogle af versene som vi bruger for at bevise at Jesus er Gud.

Siden hvornår kræver kristen tro bevis? Hvem er det, du forsøger at
overbevise?

--
-Jens B.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 28-06-04 09:52

> "John Cooper" <black@bishop1960.freeserve.co.uk> skrev i en meddelelse

> Siden hvornår kræver kristen tro bevis? Hvem er det, du forsøger at
> overbevise?

Det undrer jeg mig skam også over - hvis vi skal se lidt
"logisk-verdsligt" på tingene, så bliver man nødt til at forklare,
hvordan man dog kan tro på at Jesus er Gud, når forløbet er sådan at
guden lader sig selv maltraktere på alle leder og kanter for så at opstå
fra de døde, sidde ved siden af sig selv og kalde sig selv "far", bede
til sig selv, råbe til sig selv i fortvivlelse og i det hele taget lade
sig selv dø.

Hvis guden virkelig findes, så forekommer det besynderligt at denne gud
ikke blot med et "omvender" folk til at tro på guden selv, men faktisk
forlanger at hans/hendes/åndens skabninger skal gennemleve mange
forskellige pinsler for at afprøve troen, selvom det er givet på forhånd
for guden, hvad skabningerne vil vælge i denne eller hin situation.

Med andre ord: hvis vi skal finde "beviser" på gudseksistensen, så
kræver det i hvert fald anderledes beviser end de rent verdslige, derfor
må man sige at troen må være nok, fordi man må regne med at "beviser" i
verdslig forstand ikke dur i troens forudsætninger. Det er ikke givet
mennesket at udgrunde Guds hensigter.

En sø-officer fortalte en gang sine kolleger, at han hele sin tilværelse
var blevet opdraget i videnskaben, og havde endnu ikke set et
videnskabeligt bevis på Guds eksistens.

I det samme kom feltpræsten ind, og officeren undskyldte over for
præsten sin "ugudelige" tale for ikke at genere præsten, men præsten
sagde blot: "det er underligt - hele mit liv er jeg opdraget til at tro,
og jeg har endnu ikke set et teologisk bevis på at der eksisterer
atomer.

Officeren svarede: hvad har de to ting med hinanden at gøre?
Præsten: "netop!!".

--
ahw

Fra : Cyril Malka

Dato : 24-06-04 20:17

Goddag Harald

Den 24 Jun 2004 21:02:10 +0200 skrev Harald Mossige om Re: Jesus er Gud
:

HM> Kristentroen angår ikke bare "kristne". "Kristne" omgås og påvirker
HM> alle mennesker rundt seg. Defor angår kristendommen alle.

Når en farlig sekterisk idiot som Bush starter en krig i Irak, som
medfører den død, lidelse og ødelæggelse den har medført,gør han det
også i Gud og i kristendommens navn.

Han fortæller også at det er "krigen af det gode mod det onde" (kristne
mod muslimer).

Hans rådgivere bliver fyrede, hvis de ike er kristne, man beder til
møderne...

.... og man mishandler fanger, slår uskyldige ihjel, står som overhovedet
for ødelæggelse, altimens man vedkender sig Kristus og kristendommen...

.... Man kalder det "kærlighed", "næstekærlighed" og man er parat til at
gå strækmarch mod "de vantro", den dag de ikke makker ret.

Had mod andre, det har man, de vantro skal tilintetgøres, ved bagtale,
straf, fordømmelser og, i det ultimative: døden og udryddelse.

Så ja, du har ret, de kristne har en stor indflydelse, ja og
kristendommen vedrører alle.

HM> Jeg skulle ønske at dei "svært kristne" fikk anledning til å leve
HM> sine liv og dyrke sin tro uten å influere andre mennesker, men vi må
HM> alle godta at værden ikke er slik.

Problemet er, at mange af dem, de fleste, ikke kan finde ud af det. De
skal åbenbart have noget, nogle eller nogen at gå efter og bekæmpe,
ellers falder kærlighedbudskabet til jorden.