Fra : Jesus-loves-you

Dato : 21-06-04 12:33

Jørgen kom i et indlæg ind på ...

Date: 20. juni 2004 CET 22:27
Subject: Re: Lovens ophør
news:40d5f323$0$213$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

=== citat start ===

Vi kan læse Gal 3 og stille følgende spørgsmål :

[ ... ]
3. Hvor længe havde loven gyldighed? (vers19)

=== citat slut ====

.... [loven] ... kun gyldig indtil det "afkom",
hvem forjættelsen gjaldt, kom ...

GT-Pagten (2.Mos.19,5 ff. 5.Mos.5,1-5; 29,1)

I dagens andagtstekst fra www.ucb.dk citeres 1.Kor.7,39:

"En hustru er *bundet*, så længe hen-
des mand lever; men sover hendes
mand hen, er hun fri, så hun kan
gifte sig, med hvem hun vil ..."

Denne lov gælder også for ægtemanden.

Spørgsmålet er, om GT-Pagten kan sammenlignes med et ægteskab ?

Profeten Ezekiel skriver:

"... Og du (Israel, red.) voksede, blev stor og trådte ind
i din skønheds fylde; dine bryster
blev faste, og dit hår voksede; men
du var nøgen og bar.
Så kom Jeg forbi og så dig; og se,
din tid var inde, din elskovstid; og
Jeg bredte Min kappeflig over dig
og tilhyllede din blusel; så tilsvor
Jeg dig troskab og indgik pagt med
dig, lyder det fra den Herre HERREN,
og du blev min.
(Ez.16,7-8)

Bibelsk set må svarer altså være *Ja*.

Jens Erik har engang (omtrent) sagt:

"Ligesom i et ægteskab er begge partner forpligtet i denne pagt, indtil
en af dem dør, på samme måde er det mht. Guds pagt med jødefolket: Da
Gud døde på Golgathas kors blev GT-pagten ophævet, og Gud kunne nu gifte
Sig med hvem Han havde lyst til (apropos NT-pagten)."

(Du må rette mig, Jens Erik, dersom jeg fejlciterer dig)

Jesus kunne altså IKKE annullere GT-Pagten, ved mindre, at Han ér Gud ...

-

Jeg har leget "lidt" med tanken i den seneste tid, og bl.a. udtalt
(omtrent), at Jesus ér Faderen.

Og det er i grunden noget vrøvl, fordi Jesus snarrere ér Faderordet.

Og hvorfor nu det ?

Simpel logik:

Gud Jahve (JHVH) er lig med Faderen (5.Mos.32,6; 1,31. Mal.2,10)

JHVH's Ord (4.Mos.11,23) er lig med HERRENS arm.
(symbolsk)

HERRENS arm er lig med Jesus Kristus (John.12,38 citerer Es.53,1)

-

Konklusionen bliver da:

"I begyndelsen var *Faderordet* ... osv."
(John.1,1)

"*Faderordet* blev kød ..."
(John.1,14)

(på Golgathas kors)
"*Faderordet* bøjede hovedet og opgav ånden."
(John.19,30)

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2475 news:iBLxc.10366$Vf.570870@news000.worldonline.dk

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 02-07-04 08:16

"Jesus-loves-you" skrev

[ ... ]
> Jesus kunne altså IKKE annullere GT-Pagten, ved mindre, at Han ér
> Gud ...

GT-Pagten blev indgået ved, at HERREN (JHVH) talede med jødefolket ud fra
ilden. De hørte kun *ordene*, men nogen skikkelse, så de ikke, kun en røst
fornam de (5.Mos.4,12).

Det var denne *røst*, som kundgjorde sin pagt, som Han bød dem at holde, de
ti *ord*, og Han skrev dem på to stentavler (vers 13)

Jesus påberåber sig at være *Livets* brød (John.6,35).

Og hvad mener Han dermed ?

Svaret giver Jesus indirekte, da Han bliver fristet af djævelen i ørkenen
efter 40 dages sult. Denne siger:

(Fristeren:)
"Hvis du er Guds søn, så sig, at
stenene dér skal blive til brød."
(Matt.4,3)

Hertil svarer Jesus:

"Der står skrevet: 'Mennesket skal ikke
leve af brød alene, men af hvert ord,
som udgår af Guds mund.'"
(Matt.4,4)

Når Jesus siger, at Han er Livets brød, da mener Han faktisk, at Han
symbolsk er Manna'en, Gud lav jødefolket så godt som hver dag under
ørkenvandringen, og hermed menes der de 10 Bud og loven.

Jesus har derfor - "juridisk" set - kompetance til at ophøve GT-Pagten.

[ ... ]
> Konklusionen bliver da:
>
> "I begyndelsen var *Faderordet* ... osv."
> (John.1,1)
>
> "*Faderordet* blev kød ..."
> (John.1,14)
>
> (på Golgathas kors)
> "*Faderordet* bøjede hovedet og opgav ånden."
> (John.19,30)

Skaberordet blivet henrettet Langfredag, akkurart som Adam og Eva henrettede
Gudsordet i deres sind (1.Mos.2,16-17) ved syndefaldet.

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 2000 Danish Kr. (around 280 US $), jump ...
2679 news:hSCDc.18112$Vf.1038376@news000.worldonline.dk