/ Forside / Interesser / Andre interesser / Religion / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
Bountiful
Fra : Lars Erik Bryld


Dato : 15-06-04 18:55

TV2 viser i aften kl 23:20 dokumentarfilmen "Leaving Bountiful" om
fundamentalist-mormonernes to tilholdssteder Bountiful i Canada og
Colorado City i Arizona. Den beskriver Debbie Palmer der blev født ind
i sekten og som 15-årig blev viet for første gang til den 57-årige Ray
Blackmores som hans 6.-hustru.

I bogform kan den samme historie med en hel del baggrundsmateriale om
de doktriner som fundamentalist-SDH'erne bygger deres valg af
samlivsformer på læses i bogen "Under the banner of heaven" af Jon
Krakauer.


--
Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld

 
 
Bodil Grove Christen~ (15-06-2004)
Kommentar
Fra : Bodil Grove Christen~


Dato : 15-06-04 21:47


"Lars Erik Bryld" <larserik@dadlnet.invalid> skrev i en meddelelse
news:53dj4axe8qsp$.dlg@lebryld.fqdn...
> TV2 viser i aften kl 23:20 dokumentarfilmen "Leaving Bountiful" om
> fundamentalist-mormonernes to tilholdssteder Bountiful i Canada og
> Colorado City i Arizona. Den beskriver Debbie Palmer der blev født ind
> i sekten og som 15-årig blev viet for første gang til den 57-årige Ray
> Blackmores som hans 6.-hustru.
>
> I bogform kan den samme historie med en hel del baggrundsmateriale om
> de doktriner som fundamentalist-SDH'erne bygger deres valg af
> samlivsformer på læses i bogen "Under the banner of heaven" af Jon
> Krakauer.

Bemærk venligst, at disse personer er hverken "mormoner" eller
"SDH" - de er alle udelukkede af kirken pga. måde at leve på.
Mvh.Bodil.



Andreas, Ravsted (16-06-2004)
Kommentar
Fra : Andreas, Ravsted


Dato : 16-06-04 00:05

I news:40cf604b$0$149$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Bodil Grove Christensen følgende:

> Bemærk venligst, at disse personer er hverken "mormoner" eller
> "SDH" - de er alle udelukkede af kirken pga. måde at leve på.

Det fremgik da også tydligt nok af udsendelsen, at denne ekstreme sekt
intet havde med den officielle kirke at gøre!

--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*



Kenn L. Schjødt (16-06-2004)
Kommentar
Fra : Kenn L. Schjødt


Dato : 16-06-04 16:04


"Andreas, Ravsted" <sort@hul.invalid> wrote in message

> Det fremgik da også tydligt nok af udsendelsen, at denne ekstreme sekt
> intet havde med den officielle kirke at gøre!

Ja...udsendelsen var rigtig god, også på det punkt

Jeg skylder dig et svar i en anden tråd, men har haft mange ting på
programmet. Håber på lidt tid i dag eller i morgen aften.

mvh Kenn



Andreas, Ravsted (16-06-2004)
Kommentar
Fra : Andreas, Ravsted


Dato : 16-06-04 16:40

I news:40d0613a$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk skrev
Kenn L. Schjødt følgende:

> Jeg skylder dig et svar i en anden tråd, men har haft mange ting på
> programmet. Håber på lidt tid i dag eller i morgen aften.

Ja ja, vi når det nok altsammen, før eller siden

--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*



Lars Erik Bryld (16-06-2004)
Kommentar
Fra : Lars Erik Bryld


Dato : 16-06-04 20:38

Scripsit Bodil Grove Christensen:

>> I bogform kan den samme historie med en hel del baggrundsmateriale
>> om de doktriner som fundamentalist-SDH'erne bygger deres valg af
>> samlivsformer på læses i bogen "Under the banner of heaven" af Jon
>> Krakauer.
>
> Bemærk venligst, at disse personer er hverken "mormoner" eller
> "SDH" - de er alle udelukkede af kirken pga. måde at leve på.

Hvad disse personer "er" kan diskuteres, men de kalder sig selv
"Fundamentalist Church of Latter Day Saints" og de omtaler deres
livssyn som "fundamentalist mormonism".

Officiel filmomtale:
http://www.bountiful.ca/leavingbountiful.htm

Definitionsdiskussion:
http://www.exmormon.org/mormon/mormon340.htm


Krakauers bog argumenterer for at fundamentalist-SDH'erne har mange
historisk ægte SDH-doktriner hvoraf ikke alle er blevet tilbagekaldt
at bygge deres opfattelse på hvad ægte mormonisme vil sige.

Man kan så diskutere om problemet består i doktrinerne selv eller i
den fundamentalistiske tendens til at overdrive efterlevelsen udi det
absurde. Fundamentalist-SDH'erne er jo ikke de eneste fundamentalister
i religionshistorien hvis livsførelse kalder på både modsigelse og
egentlige lovindgreb for at beskytte de medlemmer, specielt børn, som
bliver ofre for en sekterisk livsform.

SDH-kirkens svar:
http://lds.org/newsroom/mistakes/0,15331,3885-1-17125,00.html


--
Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld

Lyrik (17-06-2004)
Kommentar
Fra : Lyrik


Dato : 17-06-04 12:11


"Lars Erik Bryld" <larserik@dadlnet.invalid> skrev i en meddelelse
news:y84abbdt1ed3.dlg@lebryld.fqdn...
> Scripsit Bodil Grove Christensen:
>
> >> I bogform kan den samme historie med en hel del baggrundsmateriale
> >> om de doktriner som fundamentalist-SDH'erne bygger deres valg af
> >> samlivsformer på læses i bogen "Under the banner of heaven" af Jon
> >> Krakauer.
> >
> > Bemærk venligst, at disse personer er hverken "mormoner" eller
> > "SDH" - de er alle udelukkede af kirken pga. måde at leve på.
>
> Hvad disse personer "er" kan diskuteres, men de kalder sig selv
> "Fundamentalist Church of Latter Day Saints" og de omtaler deres
> livssyn som "fundamentalist mormonism".<klip>
+++++++++++++++++++++++++++++++++

Joseph Schmidt havde det med at få åbenbaringer om sin lære og disse måtte,
ligesom i Bibelen aldrig ændres!

Denne profet/"profet" føder et nyt trossamfund. En ting jeg lagde mærke til
som han var meget optaget af var, at Bibelen ikke var "klar tale", der var
brug for "klar tale", den skulle Joseph nok levere! Som tænkt, så gjort!

Det paradoksale ,-og grunden til at min ven Richard Mott altid siger:" Det
er så synd for mormonerne"! Og når jeg siger:"Hvorfor"?-så får svaret:"De er
så godtroende"!-er!,-at de netop har lavet mange af disse "åbenbaringer og
profetier"-om!

De som ikke laver det om er jo i virkeligheden de sande Mormoner!))
Det er dem med de flere koner, det er dem der holder negre væk fra "Det
Melkisedekske Præsteskab", det er dem,- som under de hemmelige
tempeloptrin-(taget efter Frimurerne som Joseph Schmidt en overgang var
medlem af)-stadigvæk fører hånden over struben og ytrer at gid jeg må få
halsen skåret over (evt. med broderlig hjælp)-hvis jeg røber dem!
Disse er de rigtige mormoner!
De andre var dem som ikke turde være "rigtige mormoner", men som lod sig
forme af regeringingens krav om at indordne sig!
Jeg kan i den forbindelse godt forstå at de ikke vil kaldes mormoner, for de
er jo ikke -rigtige mormoner!)) Derfor har de jo også fundet et nyt navn.
Med en "elegance" som man også finder hos andre amerikanske trossamfund
strikker de navne sammen som ikke er navne men hele beskrivende sætninger:
"Jesu Kristi Kirke af de Sidste Dages Hellige"
-Samtidig er de så kristne, troskyldige og flittige at man ikke kan lade
være med at sukke:"Det er så synd for Mormonerne"!

Hilsen
Jens Erik Bech



Bodil Grove Christen~ (17-06-2004)
Kommentar
Fra : Bodil Grove Christen~


Dato : 17-06-04 21:31


"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse
news:caru6i$2daq$1@news.cybercity.dk...
> > Hvad disse personer "er" kan diskuteres, men de kalder sig selv
> > "Fundamentalist Church of Latter Day Saints" og de omtaler deres
> > livssyn som "fundamentalist mormonism".<klip>
> +++++++++++++++++++++++++++++++++
>
> Joseph Schmidt havde det med at få åbenbaringer om sin lære og disse
måtte,
> ligesom i Bibelen aldrig ændres!
>
> Denne profet/"profet" føder et nyt trossamfund. En ting jeg lagde mærke
til
> som han var meget optaget af var, at Bibelen ikke var "klar tale", der var
> brug for "klar tale", den skulle Joseph nok levere! Som tænkt, så gjort!

Hvis du nu er helt ærlig, har du så aldrig stødt på underlige
oversættelser i Bibelen? Jeg har!

> Det paradoksale ,-og grunden til at min ven Richard Mott altid siger:" Det
> er så synd for mormonerne"! Og når jeg siger:"Hvorfor"?-så får svaret:"De
er
> så godtroende"!-er!,-at de netop har lavet mange af disse "åbenbaringer og
> profetier"-om!

Der er væsentlig forskel på at være godtroende og på at
være naiv. Vi er ikke naive - men vi er meget troende,
og vi er ærlige, og det er vore ledere også, hvorfor skulle
vi så ikke lytte til dem, og få sandheden bekræftet ved den
Helligånd?

> De som ikke laver det om er jo i virkeligheden de sande Mormoner!))
> Det er dem med de flere koner, det er dem der holder negre væk fra "Det
> Melkisedekske Præsteskab", det er dem,- som under de hemmelige
> tempeloptrin-(taget efter Frimurerne som Joseph Schmidt en overgang var
> medlem af)-stadigvæk fører hånden over struben og ytrer at gid jeg må få
> halsen skåret over (evt. med broderlig hjælp)-hvis jeg røber dem!


Du kan ikke vide, hvad der sker i templet, eftersom du ikke er medlem af
kirken, vel?!

> Disse er de rigtige mormoner!
> De andre var dem som ikke turde være "rigtige mormoner", men som lod sig
> forme af regeringingens krav om at indordne sig!
> Jeg kan i den forbindelse godt forstå at de ikke vil kaldes mormoner, for
de
> er jo ikke -rigtige mormoner!)) Derfor har de jo også fundet et nyt
navn.
> Med en "elegance" som man også finder hos andre amerikanske trossamfund
> strikker de navne sammen som ikke er navne men hele beskrivende sætninger:
> "Jesu Kristi Kirke af de Sidste Dages Hellige"

KLIP!

Da kirken blev organiseret d. 6.april 1830 fik den navnet
"Jesu Kristi Kirke" - og dette navn blev siden forandret til
"Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige" -d. 26. april
1838, stadfæstet ved den efterfølgende konference blandt
kirkens medlemmer.
Kirkens navn har aldrig været "Mormonerne" eller "Mormonkirken".

> -Samtidig er de så kristne, troskyldige og flittige at man ikke kan lade
> være med at sukke:"Det er så synd for Mormonerne"!

Tja, det kan du jo sukke - men vi er nu heldigvis godt tilfredse,
og er ikke helt fri for at have ondt af jer andre, der ikke har
den samme tilfredshed i at være i samme båd som os.
Må Herrens velsigne dig og dine - og åbne dit hjerte, så
det kan være modtageligt for det gengivne evangelium.

Mvh.Bodil.



Jesus-loves-you (18-06-2004)
Kommentar
Fra : Jesus-loves-you


Dato : 18-06-04 11:41

"Lyrik" skrev
news:caru6i$2daq$1@news.cybercity.dk

[ ... ]
> Joseph Schmidt havde det med at få åbenbaringer om sin lære og disse
> måtte, ligesom i Bibelen aldrig ændres!

[ ... ]
> De som ikke laver det om er jo i virkeligheden de sande Mormoner!))
> Det er dem med de flere koner, ...

Havde Schmidt fået "åbenbaringer" som tillod bigami (apropos 5.Mos.13) ?


Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2475 news:iBLxc.10366$Vf.570870@news000.worldonline.dk
(use http://www.google.dk/grphp )
File-number: 2605



Lars Erik Bryld (18-06-2004)
Kommentar
Fra : Lars Erik Bryld


Dato : 18-06-04 12:45

Scripsit Jesus-loves-you:

>> Joseph Schmidt havde det med at få åbenbaringer om sin lære og
>> disse måtte, ligesom i Bibelen aldrig ændres!
>
> [ ... ]
>> De som ikke laver det om er jo i virkeligheden de sande
>> Mormoner!)) Det er dem med de flere koner, ...
>
> Havde Schmidt fået "åbenbaringer" som tillod bigami (apropos
> 5.Mos.13) ?

Jep, prøv at læse:

http://www.zenos.dk/jkk/tekst.php?id=40132

Lære og Pagter, Afsnit 132:

Åbenbaring, givet til profeten Joseph Smith i Nauvoo, Illinois,
nedskrevet den 12. juli 1843, angående den nye og evige pagt der
indbefatter ægteskabspagtens evige natur samt et flertal af hustruer.

[...]

51 Sandelig siger jeg dig: Jeg giver min tjenerinde Emma Smith, din
hustru, som jeg har givet dig, en befaling, at hun skal holde sig
tilbage og ikke deltage i det, som jeg bød dig at tilbyde hende, thi
dette gjorde jeg, siger Herren, for at prøve dig, som jeg prøvede
Abraham, for at jeg kunne kræve et offer af din hånd gennem pagt og
offer.   

52 Og min tjenerinde Emma Smith skal modtage alle dem, som er blevet
givet min tjener Joseph, og som er dydige og rene for mig. Men de,
som ikke er rene, men har sagt, at de var det, skal udryddes, siger
Gud Herren.   

53 Thi jeg er Herren, din Gud, og du skal adlyde min røst. Og jeg
sætter min tjener Joseph til at være hersker over mange ting, thi han
har været tro over lidet, og fra nu af vil jeg gøre ham stærk.   

54 Og jeg befaler min tjenerinde Emma Smith at blive hos min tjener
Joseph og holde sig til ham og til ingen anden. Men om hun ikke
overholder dette bud, skal hun udryddes, siger Herren, thi jeg er
Herren, din Gud, og vil udrydde hende, om hun ikke overholder min
lov.   

55 Men om hun ikke vil adlyde dette bud, da skal min tjener Joseph
gøre alt for hende, som han har sagt. Og jeg skal velsigne ham og
gøre ham frugtbar og give ham hundrede fold af fædre og mødre, brødre
og søstre, huse og marker, hustruer og børn i denne verden og det
evige livs kroner i de evige verdener.   

56 Og atter, sandelig siger jeg, at min tjenerinde skal tilgive min
tjener Joseph hans overtrædelser, og da skal hun få tilgivelse for
sine overtrædelser, hvori hun har syndet imod mig, og jeg, Herren,
din Gud, vil velsigne hende og mangfoldiggøre hende og få hendes
hjerte til at fryde sig.   

57 Og atter, sandelig siger jeg, min tjener Joseph skal ikke afhænde
sin ejendom, at ikke en fjende skal komme og ødelægge ham; for Satan
søger at ødelægge ham. Thi jeg er Herren, din Gud, og han er min
tjener; og se, jeg er med ham, som jeg var med Abraham, din fader,
alt til hans ophøjelse og herlighed.   

58 Hvad angår præstedømmets lov, er der mange ting, der hører
dertil.   

59 Sandelig, om en mand kaldes af min Fader, som Aron blev kaldet,
ved min egen røst og ved hans røst, som sendte mig, og om jeg giver
ham nøglerne til dette præstedømmes magt, begår han ikke synd, når
han gør noget i mit navn og ifølge min lov og ved mit ord, og jeg vil
retfærdiggøre ham.   

60 Derfor skal ingen anklage min tjener Joseph, for jeg vil
retfærdiggøre ham, thi han skal bringe det offer, som jeg for hans
overtrædelsers skyld fordrer af hans hænder, siger Herren, din Gud.   

61 Og atter med hensyn til præstedømmets lov: Om en mand ægter en
jomfru og derefter ønsker at ægte en anden, og den første giver sit
samtykke dertil, og om han ægter den anden, og begge to er jomfruer
og ikke har bundet sig til nogen anden mand, da er han
retfærdiggjort; han kan ikke bedrive hor, thi de er givet ham, thi
han kan ikke bedrive hor med den, som tilhører ham og ingen anden.   

62 Og om der gives ham ti jomfruer efter denne lov, kan han dog ikke
bedrive hor, thi de tilhører ham og er givet ham, og derfor er han
retfærdiggjort.   

63 Men om nogen af de ti jomfruer holder sig til en anden mand, efter
at hun er blevet gift, da har hun bedrevet hor og skal udryddes... Thi
de blev givet ham, for at de skulle mangfoldiggøre og opfylde jorden
ifølge min befaling og opfylde den forjættelse, min Fader gav, før
verdens grundvold blev lagt, og for deres ophøjelse i de evige
verdener, så de må kunne føde menneskesjæle; thi heri fortsættes min
Faders værk, at han kan blive forherliget.   

64 Og atter, sandelig, sandelig, siger jeg dig: Om nogen mand, som
har denne magts nøgler, har en hustru, og han underviser hende om mit
præstedømmes lov angående dette, da må hun tro og tjene ham, ellers
skal hun udryddes, siger Herren, din Gud, thi jeg vil udrydde hende.
Thi jeg vil forherlige mit navn blandt alle dem, som modtager og
adlyder min lov.   

65 Derfor er det lovligt for mig, dersom hun ikke antager denne lov,
at han modtager alt det, som jeg, Herren, hans Gud, giver ham, fordi
hun ikke troede og ikke tjente ham efter mit ord; og så bliver hun
overtræderen. Og han er fritaget for Saras lov, thi hun betjente
Abraham ifølge loven, da jeg befalede Abraham at tage Hagar til
hustru.   

66 Og sandelig, sandelig siger jeg dig, at jeg skal senere åbenbare
mere for dig angående denne lov. Lad <det derfor være nok for denne
gang. Se, jeg er Alfa og Omega. Amen.



--
Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld

Jesus-loves-you (18-06-2004)
Kommentar
Fra : Jesus-loves-you


Dato : 18-06-04 13:23

"Lars Erik Bryld" skrev
news:x8yca4hw9xt4$.dlg@lebryld.fqdn

[ ... ]
> > Havde Schmidt fået "åbenbaringer" som tillod bigami (apropos
> > 5.Mos.13) ?
>
> Jep, prøv at læse:
>
> http://www.zenos.dk/jkk/tekst.php?id=40132
>
> Lære og Pagter, Afsnit 132:
>
> Åbenbaring, givet til profeten Joseph Smith i Nauvoo, Illinois,
> nedskrevet den 12. juli 1843, angående den nye og evige pagt der
> indbefatter ægteskabspagtens evige natur samt et flertal af hustruer.
>
> [...]
>
> 51 Sandelig siger jeg dig: Jeg giver min tjenerinde Emma Smith, din
> hustru, som jeg har givet dig, en befaling, at hun skal holde sig
> tilbage og ikke deltage i det, som jeg bød dig at tilbyde hende, thi
> dette gjorde jeg, siger Herren, for at prøve dig, som jeg prøvede
> Abraham, for at jeg kunne kræve et offer af din hånd gennem pagt og
> offer.
>
> 52 Og min tjenerinde Emma Smith skal modtage alle dem, som er blevet
> givet min tjener Joseph, og som er dydige og rene for mig. Men de,
> som ikke er rene, men har sagt, at de var det, skal udryddes, siger
> Gud Herren.
>
> 53 Thi jeg er Herren, din Gud, og du skal adlyde min røst. Og jeg
> sætter min tjener Joseph til at være hersker over mange ting, thi han
> har været tro over lidet, og fra nu af vil jeg gøre ham stærk.
>
> 54 Og jeg befaler min tjenerinde Emma Smith at blive hos min tjener
> Joseph og holde sig til ham og til ingen anden. Men om hun ikke
> overholder dette bud, skal hun udryddes, siger Herren, thi jeg er
> Herren, din Gud, og vil udrydde hende, om hun ikke overholder min
> lov.
>
> 55 Men om hun ikke vil adlyde dette bud, da skal min tjener Joseph
> gøre alt for hende, som han har sagt. Og jeg skal velsigne ham og
> gøre ham frugtbar og give ham hundrede fold af fædre og mødre, brødre
> og søstre, huse og marker, hustruer og børn i denne verden og det
> evige livs kroner i de evige verdener.
>
> 56 Og atter, sandelig siger jeg, at min tjenerinde skal tilgive min
> tjener Joseph hans overtrædelser, og da skal hun få tilgivelse for
> sine overtrædelser, hvori hun har syndet imod mig, og jeg, Herren,
> din Gud, vil velsigne hende og mangfoldiggøre hende og få hendes
> hjerte til at fryde sig.
>
> 57 Og atter, sandelig siger jeg, min tjener Joseph skal ikke afhænde
> sin ejendom, at ikke en fjende skal komme og ødelægge ham; for Satan
> søger at ødelægge ham. Thi jeg er Herren, din Gud, og han er min
> tjener; og se, jeg er med ham, som jeg var med Abraham, din fader,
> alt til hans ophøjelse og herlighed.
>
> 58 Hvad angår præstedømmets lov, er der mange ting, der hører
> dertil.
>
> 59 Sandelig, om en mand kaldes af min Fader, som Aron blev kaldet,
> ved min egen røst og ved hans røst, som sendte mig, og om jeg giver
> ham nøglerne til dette præstedømmes magt, begår han ikke synd, når
> han gør noget i mit navn og ifølge min lov og ved mit ord, og jeg vil
> retfærdiggøre ham.
>
> 60 Derfor skal ingen anklage min tjener Joseph, for jeg vil
> retfærdiggøre ham, thi han skal bringe det offer, som jeg for hans
> overtrædelsers skyld fordrer af hans hænder, siger Herren, din Gud.
>
> 61 Og atter med hensyn til præstedømmets lov: Om en mand ægter en
> jomfru og derefter ønsker at ægte en anden, og den første giver sit
> samtykke dertil, og om han ægter den anden, og begge to er jomfruer
> og ikke har bundet sig til nogen anden mand, da er han
> retfærdiggjort; han kan ikke bedrive hor, thi de er givet ham, thi
> han kan ikke bedrive hor med den, som tilhører ham og ingen anden.
>
> 62 Og om der gives ham ti jomfruer efter denne lov, kan han dog ikke
> bedrive hor, thi de tilhører ham og er givet ham, og derfor er han
> retfærdiggjort.
>
> 63 Men om nogen af de ti jomfruer holder sig til en anden mand, efter
> at hun er blevet gift, da har hun bedrevet hor og skal udryddes... Thi
> de blev givet ham, for at de skulle mangfoldiggøre og opfylde jorden
> ifølge min befaling og opfylde den forjættelse, min Fader gav, før
> verdens grundvold blev lagt, og for deres ophøjelse i de evige
> verdener, så de må kunne føde menneskesjæle; thi heri fortsættes min
> Faders værk, at han kan blive forherliget.
>
> 64 Og atter, sandelig, sandelig, siger jeg dig: Om nogen mand, som
> har denne magts nøgler, har en hustru, og han underviser hende om mit
> præstedømmes lov angående dette, da må hun tro og tjene ham, ellers
> skal hun udryddes, siger Herren, din Gud, thi jeg vil udrydde hende.
> Thi jeg vil forherlige mit navn blandt alle dem, som modtager og
> adlyder min lov.
>
> 65 Derfor er det lovligt for mig, dersom hun ikke antager denne lov,
> at han modtager alt det, som jeg, Herren, hans Gud, giver ham, fordi
> hun ikke troede og ikke tjente ham efter mit ord; og så bliver hun
> overtræderen. Og han er fritaget for Saras lov, thi hun betjente
> Abraham ifølge loven, da jeg befalede Abraham at tage Hagar til
> hustru.
>
> 66 Og sandelig, sandelig siger jeg dig, at jeg skal senere åbenbare
> mere for dig angående denne lov. Lad <det derfor være nok for denne
> gang. Se, jeg er Alfa og Omega. Amen.


Okay ... så er der vist INGEN tvivl: Schmidt var en *falsk* profet
(5.Mos.13)


Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2475 news:iBLxc.10366$Vf.570870@news000.worldonline.dk
(use http://www.google.dk/grphp )
File-number: 2609



Andreas, Ravsted (18-06-2004)
Kommentar
Fra : Andreas, Ravsted


Dato : 18-06-04 13:57

I news:59BAc.15003$Vf.826442@news000.worldonline.dk skrev
Jesus-loves-you følgende:

> Okay ... så er der vist INGEN tvivl: Schmidt var en *falsk* profet
> (5.Mos.13)

Og der er heller ingen tvivl om at du bør læse, og lære af, linket i
min signatur.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html
Den rigtige anvendelse forøger risikoen for at graden af
misforståelser bliver væsentlig reduceret



Lars Erik Bryld (19-06-2004)
Kommentar
Fra : Lars Erik Bryld


Dato : 19-06-04 13:18

Scripsit Jesus-loves-you:

>>> Havde Schmidt fået "åbenbaringer" som tillod bigami (apropos
>>> 5.Mos.13) ?
>>
>> Jep, prøv at læse:
>>
>> http://www.zenos.dk/jkk/tekst.php?id=40132
>>
>> Lære og Pagter, Afsnit 132:

> Okay ... så er der vist INGEN tvivl: Schmidt var en *falsk* profet
> (5.Mos.13)

Personligt synes jeg ikke det giver nogen mening at anerkende nogen
som profeterede efter at inkarnationen havde fundet sted. I kristen
optik burde Kristus stå som profetiernes opfyldese, så alle profeter
efter Kristus bør per definition være falske, uagtet jeg godt ved at
Paulus henregnede profetisk tale til nådegaverne.

>> 51 Sandelig siger jeg dig: Jeg giver min tjenerinde Emma Smith, din
>> hustru, som jeg har givet dig, en befaling, at hun skal holde sig
>> tilbage og ikke deltage i det, som jeg bød dig at tilbyde hende,
>> thi dette gjorde jeg, siger Herren, for at prøve dig, som jeg
>> prøvede Abraham, for at jeg kunne kræve et offer af din hånd
>> gennem pagt og offer.

Kunne for resten godt lide at vide hvad det tilbud egentlig bestod i.
Smith var - kunne man frygte - en særdeles lidenskabelig profet.

--
Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld

Jesus-loves-you (19-06-2004)
Kommentar
Fra : Jesus-loves-you


Dato : 19-06-04 17:05

"Lars Erik Bryld" skrev
news:msoqkig8rdy2$.dlg@lebryld.fqdn

[ ... ]
> > Okay ... så er der vist INGEN tvivl: Schmidt var en *falsk* profet
> > (5.Mos.13)
>
> Personligt synes jeg ikke det giver nogen mening at anerkende nogen
> som profeterede efter at inkarnationen havde fundet sted. I kristen
> optik burde Kristus stå som profetiernes opfyldese, så alle profeter
> efter Kristus bør per definition være falske, uagtet jeg godt ved at
> Paulus henregnede profetisk tale til nådegaverne.

Enig. Vejen til Gud Fader ér allerede banet (værket er fuldbragt,
Hebr.9,24).

NT-profeternes formål har således været at *bekræfte* Guds allerede
eksisternede ord (mange hedninge-kristne var jo analfabeter, såsom slaver
osv.).

Jeg selv "profeterer" engang imellem, men her vil jeg nu tillade mig at
sige, at der blot er tale om en form for *samhørighed* Gud og Hans skabning
imellem (at tale *med* Gud, fremfor *om* Gud). Og sometider er denne
"profeti" forkert !!!

Profetiens Ånd kan ALDRIG erstatte eller ændre eller tilføje et bogstav i
Bibelen ...


Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2475 news:iBLxc.10366$Vf.570870@news000.worldonline.dk
(use http://www.google.dk/grphp )
File-number: 2625



Rasmus Underbjerg Pi~ (19-06-2004)
Kommentar
Fra : Rasmus Underbjerg Pi~


Dato : 19-06-04 17:53

Lars Erik Bryld <larserik@dadlnet.invalid> mælte sligt:

>Personligt synes jeg ikke det giver nogen mening at anerkende nogen
>som profeterede efter at inkarnationen havde fundet sted. I kristen
>optik burde Kristus stå som profetiernes opfyldese, så alle profeter
>efter Kristus bør per definition være falske, uagtet jeg godt ved at
>Paulus henregnede profetisk tale til nådegaverne.

Hvad med Johannes' Åbenbaring, der jo også er en profeti om, hvad der
skal komme?

Og hvad med 1Thess 5:19-20, der forkynder "Udsluk ikke Ånden, ringeagt
ikke profetisk tale"?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"INDVANDRERE TØVER IKKE MED AT DRÆBE"
- spiseseddel fra Ekstra Bladet

Lars Erik Bryld (19-06-2004)
Kommentar
Fra : Lars Erik Bryld


Dato : 19-06-04 19:50

Scripsit Rasmus Underbjerg Pinnerup:

>> Personligt synes jeg ikke det giver nogen mening at anerkende nogen
>> som profeterede efter at inkarnationen havde fundet sted. I kristen
>> optik burde Kristus stå som profetiernes opfyldese, så alle profeter

>
> Hvad med Johannes' Åbenbaring, der jo også er en profeti om, hvad der
> skal komme?

Den tolker jeg historicistisk amillennialistisk. For definitioner, se:

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&selm=3ced5471%240%2497313%24edfadb0f%40dspool01.news.tele.dk&rnum=12

>> Personligt synes jeg ikke det giver nogen mening at anerkende nogen
>> som profeterede efter at inkarnationen havde fundet sted.

Jeg skulle måske understrege at ovenstående ikke gælder al profeteren,
men specifikt profetier som reviderer Guds frelseplan eller Kristi
egne fremtidsplaner som citeret i evangelierne og Ap.G. Profetier
vedrørende næste uges vejr kan jeg godt anerkende (hvis de da ellers
holder stik).

> Og hvad med 1Thess 5:19-20, der forkynder "Udsluk ikke Ånden,
> ringeagt ikke profetisk tale"?

1Thess 5:21 "prøver alt, hold fast i det gode."
- hvilket jeg læser: "æd ikke alle såkaldte profetier råt"...

>> uagtet jeg godt ved at Paulus henregnede profetisk tale til
>> nådegaverne.

--
Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld

Jesus-loves-you (15-06-2004)
Kommentar
Fra : Jesus-loves-you


Dato : 15-06-04 21:52

"Lars Erik Bryld" skrev
news:53dj4axe8qsp$.dlg@lebryld.fqdn

> TV2 viser i aften kl 23:20 dokumentarfilmen "Leaving Bountiful" om
> fundamentalist-mormonernes to tilholdssteder Bountiful i Canada og
> Colorado City i Arizona. Den beskriver Debbie Palmer der blev født ind
> i sekten og som 15-årig blev viet for første gang til den 57-årige Ray
> Blackmores som hans 6.-hustru.

Altså bigami !!!

Jesus siger:

"Så er de da ikke længere to, men ét kød.
Derfor: Hvad Gud har sammenføjet,
må et menneske ikke adskille."
(Matt.19,6)

Hvis Jesus havde tilladt bigami, havde Han måske sagt:

"Så er de da ikke længere 3, men ét kød ..."

eller:

"Så er de da ikke længere 4, men ét kød ..."

Min konklusion bliver derfor, at Mormonerne herved bedriver hor !!!


Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2475 news:iBLxc.10366$Vf.570870@news000.worldonline.dk
(use http://www.google.dk/grphp )
File-number: 2582



Christina Puhakka Eg~ (15-06-2004)
Kommentar
Fra : Christina Puhakka Eg~


Dato : 15-06-04 22:09

"Jesus-loves-you" skrev...

> Min konklusion bliver derfor, at Mormonerne herved bedriver hor !!!

Husk at der ikke er tale om mormonerne, men derimod en udbrydersekt, der
definerer sig som de *sande* "mormoner". Jesu Kristi Kirke af Sidste
Dages Hellige forkaster deres praksis, så døm ikke mormonerne for denne
gruppes handlinger og holdninger.

Christina


Jesus-loves-you (15-06-2004)
Kommentar
Fra : Jesus-loves-you


Dato : 15-06-04 22:37

"Christina Puhakka Egholm" skrev
news:40cf657a$0$9327$ba624c82@nntp02.dk.telia.net

> "Jesus-loves-you" skrev...
>
> > Min konklusion bliver derfor, at Mormonerne herved bedriver hor !!!
>
> Husk at der ikke er tale om mormonerne, men derimod en udbrydersekt, der
> definerer sig som de *sande* "mormoner". Jesu Kristi Kirke af Sidste
> Dages Hellige forkaster deres praksis, så døm ikke mormonerne for denne
> gruppes handlinger og holdninger.

Dit ord taget til efterretning, og hermed en *undskyldning* til Mormonerne,
dersom anklagen er uberettiget ...


Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2475 news:iBLxc.10366$Vf.570870@news000.worldonline.dk
(use http://www.google.dk/grphp )
File-number: 2584



Andreas, Ravsted (16-06-2004)
Kommentar
Fra : Andreas, Ravsted


Dato : 16-06-04 00:08

I news:2_Jzc.14261$Vf.790401@news000.worldonline.dk skrev
Jesus-loves-you følgende:

> Dit ord taget til efterretning, og hermed en *undskyldning* til
> Mormonerne, dersom anklagen er uberettiget ...

Ikke kun *dersom* - din anklage *ER* aldeles og fuldstændig
uberettiget, hvorfor du bør give en *uforbeholden* undskyldning!!

--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*



Bodil Grove Christen~ (16-06-2004)
Kommentar
Fra : Bodil Grove Christen~


Dato : 16-06-04 17:37


"Andreas, Ravsted" <sort@hul.invalid> skrev i en meddelelse
news:40cf81e5$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> I news:2_Jzc.14261$Vf.790401@news000.worldonline.dk skrev
> Jesus-loves-you følgende:
>
> > Dit ord taget til efterretning, og hermed en *undskyldning* til
> > Mormonerne, dersom anklagen er uberettiget ...
>
> Ikke kun *dersom* - din anklage *ER* aldeles og fuldstændig
> uberettiget, hvorfor du bør give en *uforbeholden* undskyldning!!

Idet jeg antager, at undskyldningen er "Uforbeholden", tager
jeg gerne på min kirkes vegne imod den.

Mvh.Bodil.



Ole Andersen (15-06-2004)
Kommentar
Fra : Ole Andersen


Dato : 15-06-04 23:05

Christina Puhakka Egholm wrote:
> Husk at der ikke er tale om mormonerne, men derimod en udbrydersekt, der
> definerer sig som de *sande* "mormoner".

Er SDH og mormonerne fuldstændigt synonyme i almindelig sprogbrug?

Vi ved alle at forskellige grupper i tidens løb er brudt ud af SDH, men
betragter man dem ikke almindeligvis stadig som mormoner?
Jeg ved godt at SDH ikke betragter disse grupper som mormoner, men hvad
gør vi andre?

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
You know, it seems to me that if one were to take the sex out of
religion, there might actually be enough reasonable content in it to
have a look. - Rack Jite

Christina Puhakka Eg~ (15-06-2004)
Kommentar
Fra : Christina Puhakka Eg~


Dato : 15-06-04 23:12

"Ole Andersen" skrev...

> Er SDH og mormonerne fuldstændigt synonyme i almindelig sprogbrug?

Ja, det er mit indtryk.

> Vi ved alle at forskellige grupper i tidens løb er brudt ud af SDH

Det tror jeg nu bestemt ikke, alle ved.

> men
> betragter man dem ikke almindeligvis stadig som mormoner?
> Jeg ved godt at SDH ikke betragter disse grupper som mormoner, men
hvad
> gør vi andre?

Nu kan jeg kun tale for mig selv, og jeg gør ikke - højst som "mormonske
sekter", dermed forstås sekter, der er udsprunget af SDH. På ganske
samme vis som jeg ville omtale "kristne sekter".

Christina


Mr. D (16-06-2004)
Kommentar
Fra : Mr. D


Dato : 16-06-04 22:07


"Christina Puhakka Egholm" <find.adressen@andetsteds.dk> skrev i en
meddelelse news:40cf657a$0$9327$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Jesus-loves-you" skrev...
>
> > Min konklusion bliver derfor, at Mormonerne herved bedriver hor !!!
>
> Husk at der ikke er tale om mormonerne, men derimod en udbrydersekt, der
> definerer sig som de *sande* "mormoner". Jesu Kristi Kirke af Sidste
> Dages Hellige forkaster deres praksis, så døm ikke mormonerne for denne
> gruppes handlinger og holdninger.

....og døm heller ikke denne gruppe for mormonernes handlinger og holdninger

Mr. D



Christina Puhakka Eg~ (16-06-2004)
Kommentar
Fra : Christina Puhakka Eg~


Dato : 16-06-04 22:31

"Mr. D" skrev...

> ...og døm heller ikke denne gruppe for mormonernes handlinger og
holdninger

Nice one...

Christina


Mr. D (16-06-2004)
Kommentar
Fra : Mr. D


Dato : 16-06-04 22:53


"Christina Puhakka Egholm" <find.adressen@andetsteds.dk> skrev i en
meddelelse news:40d0bc13$0$173$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> "Mr. D" skrev...
>
> > ...og døm heller ikke denne gruppe for mormonernes handlinger og
> holdninger
>
> Nice one...

Ja, er det ikke utroligt? Hvor får jeg det dog fra?

Mr. D



Kenn L. Schjødt (18-06-2004)
Kommentar
Fra : Kenn L. Schjødt


Dato : 18-06-04 19:44


"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote in message

> Ja, er det ikke utroligt? Hvor får jeg det dog fra?

Daddy breaks måske

mvh Kenn



Mr. D (23-06-2004)
Kommentar
Fra : Mr. D


Dato : 23-06-04 21:49


"Kenn L. Schjødt" <kenndåsekød@xn--dsekd-mra0l.schjodt.net> skrev i en
meddelelse news:40d3380a$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote in message
>
> > Ja, er det ikke utroligt? Hvor får jeg det dog fra?
>
> Daddy breaks måske

Hvordan ku´ du vide det?

Mr. D



Andreas, Ravsted (16-06-2004)
Kommentar
Fra : Andreas, Ravsted


Dato : 16-06-04 00:07

I news:okJzc.14250$Vf.738812@news000.worldonline.dk skrev
Jesus-loves-you følgende:

> Min konklusion bliver derfor, at Mormonerne herved bedriver hor !!!

Den udsendelse handlede ikke om mormonerne (intet nedsættende i det
ord), men om en helt anden gruppe der i 1895 (tror jeg det var) ikke
længere ville forblive en del af mormonbevægelsen, men brød ud og
startede noget for sig selv.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*



Peter B. Juul (17-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter B. Juul


Dato : 17-06-04 15:43

"Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> writes:

> Min konklusion bliver derfor, at Mormonerne herved bedriver hor !!!

Jeps, ligesom ham der Jakob, den skidte knægt, der blev stamfader til
det jødiske folk. For ikke at tale om hans farfar, der lå med
slavekvinder.




.... ELLER kunne vi måske konkludere, at der er forskel på menneskers
love og Guds love?
--
Peter B. Juul, o.-.o "Det handler alt sammen om at tage hensyn til
The RockBear. ((^)) sine medmennesker, selv når de er åbentlyst
I speak only 0}._.{0 dumme og tager fejl."
for myself. O/ \O -Per Abrahamsen

Andreas, Ravsted (17-06-2004)
Kommentar
Fra : Andreas, Ravsted


Dato : 17-06-04 15:54

I news:m21xkemejl.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk skrev
Peter B. Juul følgende:

> "Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> writes:
>
>> Min konklusion bliver derfor, at Mormonerne herved bedriver hor !!!
>
> Jeps, ligesom ham der Jakob, den skidte knægt, der blev stamfader
> til det jødiske folk. For ikke at tale om hans farfar, der lå med
> slavekvinder.
>
>
>
>
> ... ELLER kunne vi måske konkludere, at der er forskel på menneskers
> love og Guds love?

foruden at der også er forskel i tid og kultur!

--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*



Peter (18-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 18-06-04 17:11


"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:m21xkemejl.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> "Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> writes:
>
> > Min konklusion bliver derfor, at Mormonerne herved bedriver hor !!!
>
> Jeps, ligesom ham der Jakob, den skidte knægt, der blev stamfader til
> det jødiske folk. For ikke at tale om hans farfar, der lå med
> slavekvinder.
>
> ... ELLER kunne vi måske konkludere, at der er forskel på menneskers
> love og Guds love?

Jeg har aldrig fattet jeres foragt for de kære Mormoner. Jeg drømmer selv om
at få flere koner, end den ene jeg allerede har. Jeg kan ikke tale for
pigerne i SDH. Men tanken om at få flere koner ligger dybt i mig. Det har
jeg altid drømt om få. Om ikke andet så bare to koner. Og jeg tror at mænd
fra naturen er skabt til flerkoneri. Ligesom jeg tror at storfamilier har et
bedre psykisk klima.



Peter B. Juul (18-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter B. Juul


Dato : 18-06-04 23:03

"Peter" <js@hotmail.com> writes:

> Jeg har aldrig fattet jeres foragt for de kære Mormoner.

Jeg har ingen foragt for mormoner.

Jeg er klart uenig i dele af deres teologi, men foragt? langtfra.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm not ignoring any facts.
The RockBear. ((^)) I'm simply ignoring you.
I speak only 0}._.{0 Slight difference."
for myself. O/ \O -jms

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste