God opskrift på italiensk brød - og fyld..
Fra : ThomasB

Dato : 07-08-04 14:00

Denne brødtype kan bruges til alt muligt bl.a alm. spisebrød, pizzabrød.
Det er efter min mening det bedste brød man overhovedet kan lave

Den er så italiensk som den kan være - nemlig simpelt og hurtigt. (bortset
fra hævetider)

Durumhvede er ret dyrt, men eftersom kan faktisk ikke bruger så meget hver
gang, så er det alle pengene værd.
Det giver brødet en rigtig lækker skorpe, og en god krumme :)

**Dej/brød**:
1 kg mel - 20% durumhvede og 80% proteinhvede (den med 12% protein, men alm.
hvede kan også bruges).
2 dl olivenolie
5½ dl lunkent vand
1 spsk sukker (giver bedre hævning)
1 spsk salt.
30-40 gram gær.

Gær røres op i vandet og salt, olie og sukker blandes i.
Derefter durum og alm hvede.
Æltes på bordet til dejen ikke klistrer til fingrene (der skal sikker mere
mel i end de 1 kg jeg har skrevet, kommer nemlig an på meltypen). Må godt
være lidt tør, når der skal fyld på.
Sættes til hævning i ca. 3 timer i en skål.

Derefter rulles dejen ud, undgå at trække i dejen. Klap den sammen, rul ud 3
gange.

Form til boller, flütes, flade runde brød med fyld på (se opskrift på fyld
længere nede) eller et stort rundt brød.

Lad den hæve indtil den er ca. dobbelt størrelse. (ca. 60 min.)

Fidusen ved dette brød er at give det fuld varme (ca. 240 grader) i ca. 12
min., og så lade det bage færdig ved ca. 180-200 grader i ca. 25-30 min.
Mindre hvis man har lavet boller, kan ses på brødets farve - skal være
gylden over i små mørkebrune pletter.

**Fyld**:
1. ds. hakkede tomater (hvis ikke man hellere vil skolde alm. tomater og
pille dem som kartofler. Husk at skære nogle snit inden skoldning)
1 spsk. tør oregano (eller frisk oregano, man lige nipper med neglen)
1 tsk. salt
1. tsk. olivenolie
Lidt peber (peber skal ikke altid i mad som salt, peber er et krydderi, salt
er en slags smagsforstærker)

Bland oregano, tomater, olie og salt/peber. Lad det trække mere end 30 min.

Form brødne flade og runde (ca. 17 cm i dia, og 1-2 cm høj), og put ca. 2
spsk fyld på brødet - helt ud til kanten (fråds gerne lidt). Læg en skive
god tør spegeskinke (eller salami) og et godt stykke gorgonzola - lidt mere
end hvad der svarer til 2 spiseskeer på + én oliven med sten Tryk osten
ned i midten af skinken/brødet, så det ikke løber over kanterne.
Pynt evt. med friske basillikum blade - efter bagning.

Lad for guds skyld være med at bruge danablue i stedet for gorgonzola. Aldi
har en udemærket mad-gorgonzola til få penge.
Andet ost kan også bruge, bl.a mozzerella, og her taler jeg ikke om revet
mozerella fra en pose. Nej, det skal være den rigtige! Ikke
bøffel-mozzerella, den "trævler" ikke lige så godt som ko-mozzerella, når
den er smeltet.
Også her har Aldi en udemærket frisk mad-mozzerella til 6-7 kr. for 125
gram - den kan dog slet ikke bruges til salater, der er den for kedelig.

Bages ved ca. 200 grader i 20-25 minutter, til kanten er tilpas tør.

Kan spises til aftensmad med salat, eller som frokost.

Mvh ThomasB