D-cinema i danmark
Fra : Anders

Dato : 06-08-04 21:16

PRESSEMEDDELELSE
Danmarkspremiere på
digitale biografoplevelser

Gennem mere end et århundrede er film i biograferne blevet vist på
celluloid. Men nu bliver de første filmruller erstattet af harddisks, og
dermed træder biograferne for alvor ind i den digitale tidsalder.

Som den første danske biografoperatør har Nordisk Film Biografer installeret
digital visning af biograffilm i Imperial Bio (Kbh.) samt i den næststørste
sal i Palads (Kbh.) og den største sal i BioCity i Århus. Danmark får dermed
tre biografsale med i alt 1.744 pladser, der kan vise film i det nye
digitale billed- og lydformat.

"Det er vigtigt, at vi tilbyder vores gæster de bedste filmoplevelser, og
som markedsleder er på forkant med den tekniske udvikling" udtaler Nordisk
Film Biografers administrerende direktør, John Tønnes. "Vi har fulgt
udviklingen nøje, og mener, at kvaliteten af det digitale biografudstyr nu
er bedre end det traditionelle 35 mm filmformat".

Anders Geertsen, der er områdedirektør ved det Danske Filminstitut
supplerer: "De digitale biografer er på vej frem mange steder i verden. Ikke
blot i USA, Kina og Latinamerika, men også i Europa. Det er glædeligt at
også danske biografer tør binde an med denne teknologi. Og med en ægte
2K-projektor, som den der her installeres, kan man få en særdeles flot
fremvisning. Det vil blive en stor udfordring for de danske biografer - og
for dansk filmpolitik - at tackle de kommende års overgang fra analog til
digital distribution og fremvisning."

Den første digitale film i Imperial bliver "I, Robot", med Will Smith i
hovedrollen, som har premiere d. 20. august. Herefter kan animationshittet "
Shrek 2" opleves digitalt, filmen har premiere d. 3. september og bliver
vist i Imperial, Palads, København og i BioCity i Århus.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-08-04 21:39

"Anders" <anmDONTSPAMMEPLEASE@mail.dk> writes:

> [...]
> Shrek 2" opleves digitalt, filmen har premiere d. 3. september og bliver
> vist i Imperial, Palads, København og i BioCity i Århus.

Ja, så kan jeg godt gætte, at det bliver en af de to, der er surprise
i Imp i morgen. Sandsynligvis I, Robot.

Nu mangler Imperial kun nogle ordentlige sæder.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 07-08-04 02:52

On Fri, 6 Aug 2004 22:15:49 +0200, "Anders"
<anmDONTSPAMMEPLEASE@mail.dk> wrote:

>Gennem mere end et århundrede er film i biograferne blevet vist på
>celluloid. Men nu bliver de første filmruller erstattet af harddisks, og
>dermed træder biograferne for alvor ind i den digitale tidsalder.

Nysgerrighed:

Hvordan kommer distributionen af film til biograferne til at foregå?
Hvilke medier bruges der? Hvor meget fylder en film? Hvad vil
opløsningen være?

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: minsandten (og ikke mindsandten)

Fra : PerX ...

Dato : 07-08-04 03:15

In article <cf1ckb$s9j$1@katie.ellegaard.dk>, usenet@ter.dk says...

> Nysgerrighed:
>
> Hvordan kommer distributionen af film til biograferne til at foregå?
> Hvilke medier bruges der? Hvor meget fylder en film? Hvad vil
> opløsningen være?

VCD - så bliver det også nemmere at få dem ud på nettet ;)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 07-08-04 03:36

On Sat, 7 Aug 2004 04:15:03 +0200, PerX ...
<hyp1999@hotmail_remove_this_.com> wrote:

>VCD - så bliver det også nemmere at få dem ud på nettet ;)

Det var så det næste spørgsmål: Vil det give øget piratkopiering?

Fra : Torben Simonsen

Dato : 07-08-04 08:01

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> writes:

> Hvordan kommer distributionen af film til biograferne til at foregå?

I øjeblikket på flytbare harddisks, hvorfra filmen flyttes over på
biografens server. På længere sigt sandsynligvis flere forskellige
distributionsmetoder - herunder muligvis direkte download fra
satellit til biograf.

> Hvilke medier bruges der? Hvor meget fylder en film?

I øjeblikket anvendes en variant af MPEG2. Senere er det planen at
gå over til JPEG 2000. En spillefilm af typisk længde fylder med
den nuværende kodningsform i omegnen af 40 GiB, så vidt jeg er
orienteret.

> Hvad vil opløsningen være?

I øjeblikket 2048 x 1080. I løbet af forholdsvis kort tid sikkert
noget med 4k i horisontal opløsning.

Standarderne omkring distributionsformater og interfacing mellem
de forskellige enheder i den digitale biograf ligger endnu ikke
helt fast. Flere forskellige organisationer har arbejdet på dette,
og DC-28 komiteen under SPMTE forventer at barsle med de færdige
standarder inden for det næste års tid.

--
-- Torben.

Fra : PerX ...

Dato : 07-08-04 23:29

In article <871xijig90.fsf@biograferne.dk.invalid>,
ts@biograferne.dk.invalid says...

Med den email kan du måske fortælle os om du har en link til en mere
officiel pressemeddelse som rent faktisk bekræfter at de har fået noget
DCinema derinde?

> [...]
> biografens server. På længere sigt sandsynligvis flere forskellige
> distributionsmetoder - herunder muligvis direkte download fra

Og det næste indlysende skridt bliver så at folk kan stream dem direkte
der hjemme, så biograf leddet kan fjernes helt.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 08-08-04 01:52

PerX ... <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> writes:

> Og det næste indlysende skridt bliver så at folk kan stream dem direkte
> der hjemme, så biograf leddet kan fjernes helt.

Jeps. Så snart vi har HD-projektorer, der klarer 2 mpixel. Eller hvad
biograferne nu er oppe på, når vi har, osv.

Biograferne vil altid - eller i hvert fald længe endnu - kunne stille
op med meget bedre udstyr.

Nå ja. For at streame en spillefilm (2 timer?) på 40 GB skal du have
en ren data-forbindelse - altså uden overhead - på 45 Mbps hele vejen
fra dig til distributøren. Og før du får det er kravet steget.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Vreden gudinde besyng,
The RockBear. ((^)) som greb Montaquiden Romeo."

Fra : PerX ...

Dato : 08-08-04 02:41

In article <m2fz6ycuz8.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk>, p4@enzym.rnd.uni-c.dk
says...

> [...]
> biograferne nu er oppe på, når vi har, osv.
>
> Biograferne vil altid - eller i hvert fald længe endnu - kunne stille

Hvilket er ligegyldigt, bare jeg kan se det på tv'et som det er.

> Nå ja. For at streame en spillefilm (2 timer?) på 40 GB skal du have
> en ren data-forbindelse - altså uden overhead - på 45 Mbps hele vejen
> fra dig til distributøren. Og før du får det er kravet steget.

Lol - mindre kan også gøre det.

Men du kan finde på så mange undskyldninger som du vil. Det kommer.
Bookmark denne meddelse via Google og vend tilbage om 10-15 år ;)

Fra : David T. Metz

Dato : 08-08-04 10:58

PerX ... wrote:

> Hvilket er ligegyldigt, bare jeg kan se det på tv'et som det er.

Hvilket jo er ligegyldigt. Så kan du nøjes med de divx-rips der er i omløb.

> Men du kan finde på så mange undskyldninger som du vil. Det kommer.

Til din brug er det her.

David

Fra : Peter B. Juul

Dato : 08-08-04 14:20

> Hvilket er ligegyldigt, bare jeg kan se det på tv'et som det er.

Nåh ja. Det er rigtigt. Jeg glemmer altid jer der er ligeglade med
opløsningen.

Kan du ikke bare hente dem som divx, så?

> Men du kan finde på så mange undskyldninger som du vil. Det kommer.

Selvfølgelig gør det det. Spørgsmålet er, om det kommer til at stå i
stedet for biografer eller bare i stedet for DVD-markedet.
--
Peter B. Juul, o.-.o "De fleste danskere i dag er vokset op med TV,
The RockBear. ((^)) og har derfor ikke længere tålmodighed til et

Fra : PerX ...

Dato : 08-08-04 15:57

In article <m27js9dax7.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk>, p4@enzym.rnd.uni-c.dk
says...

> Kan du ikke bare hente dem som divx, så?

Er de begyndt at tilbyde det? Det var da på tide.

> Selvfølgelig gør det det. Spørgsmålet er, om det kommer til at stå i
> stedet for biografer eller bare i stedet for DVD-markedet.

Det er nok pengene der kommer til at bestemme det, måske er der flere
som gider se de. Der er nogen ting som jeg måske ville se på tv'et som
jeg ikke gider gå i biografen for.

Jeg kunne også forestille mig en "set materialet billigere men med
reklamer i", som mange så sikkert ville vælge, og hvis man skal være
abonnent på sådan en løsning vil det være nemmere at målrette reklamer
mod den rette demografi. Åh, de grådige copyright forekæmpere vil elske
det ;)

Fra : Peter B. Juul

Dato : 08-08-04 21:33

> [...]

> Det er nok pengene der kommer til at bestemme det, måske er der flere
> som gider se de. Der er nogen ting som jeg måske ville se på tv'et som

jo, men det er der vel allerede, ikke?

Fra : Jim Andersen

Dato : 09-08-04 12:20

PerX ... wrote:
> Jeg kunne også forestille mig en "se materialet billigere men med
> reklamer i", som mange så sikkert ville vælge

Kan du sige "I, Robot" ?

/jim

Fra : PerX ...

Dato : 13-08-04 13:50

In article <41177af7$0$73936$14726298@news.sunsite.dk>,
jimVÆÆK@officeconsult.dk says...

> Kan du sige "I, Robot" ?

Kan du sige "fremover vil jeg skrive forståelige kommentarer"

Fra : Jim Andersen

Dato : 16-08-04 11:09

PerX ... wrote:
> In article <41177af7$0$73936$14726298@news.sunsite.dk>,
> jimVÆÆK@officeconsult.dk says...

> Kan du sige "fremover vil jeg skrive forståelige kommentarer"

Jamen så tager jeg da lige saksen og pappet frem:

Du behøver ikke at forestille dig noget. Fænomenet er her allerede. Filmen
"I, Robot" er et eksempel på dette.

/jim

Fra : PerX ...

Dato : 16-08-04 22:40

In article <4120b597$0$73949$14726298@news.sunsite.dk>,
jimVÆÆK@officeconsult.dk says...

> Jamen så tager jeg da lige saksen og pappet frem:
>
> Du behøver ikke at forestille dig noget. Fænomenet er her allerede. Filmen
> "I, Robot" er et eksempel på dette.

Nej, på ingen måde.

Den koster hvad den koster for folk at komme ind at se.

(At dem der LAVER den er sluppet billigere, er irrelvant, da det ikke
kommer kunden til gode - det var det jeg talte om)

Fra : Torben Simonsen

Dato : 07-08-04 08:08

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> writes:

> Det var så det næste spørgsmål: Vil det give øget piratkopiering?

Det håber filmselskaberne naturligvis ikke at det vil. Der er
indbygget flere forskellige lag af sikkerhed i distributionsmodellen.
Væsentligst er det, at filmen lagres i et krypteret format, som
først dekrypteres af en enhed i selve projektoren. Man har derfor
ikke umiddelbart nogen glæde af at kopiere filerne direkte fra
biografens server, og signalet mellem server og projektor kan
heller ikke umiddelbart "tappes" og anvendes til at fremstille
en brugbar piratkopi.

Men kun tiden kan vise, om der alligevel er nogen, der finder
metoder til at omgå disse sikkerhedsforanstaltninger.

--
-- Torben.

Fra : Torben Simonsen

Dato : 07-08-04 23:41

> [...]

> Med den email kan du måske fortælle os om du har en link til en mere
> officiel pressemeddelse som rent faktisk bekræfter at de har fået noget

Jeg har ikke lige et link til den officielle pressemeddelelse, men jeg
kan godt bekræfte, at historien er god nok. Jeg skal selv til Århus
og deltage i installationen af det nye udstyr i begyndelsen af uge 35.

--
-- Torben.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 08-08-04 01:52

Torben Simonsen <ts@biograferne.dk.invalid> writes:

> Jeg har ikke lige et link til den officielle pressemeddelelse, men jeg
> kan godt bekræfte, at historien er god nok. Jeg skal selv til Århus
> og deltage i installationen af det nye udstyr i begyndelsen af uge 35.

Var nattens forevisning af Shrek 2 i Imperial digital?

Fra : Torben Simonsen

Dato : 08-08-04 12:55

p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> Var nattens forevisning af Shrek 2 i Imperial digital?

Det ved jeg faktisk ikke. Udstyret til Imperial og Palads sal 9 ankom
vistnok i fredags, så såfremt de har nået at få det stillet op, og såfremt
en digital kopi af Shrek 2 har været til rådighed allerede nu, så kunne
de i princippet godt have kørt digitalt natten mellem fredag og lørdag.
Men jeg tror det nu ikke.

--
-- Torben.

Fra : PerX ...

Dato : 08-08-04 15:50

In article <87brhlrgiv.fsf@biograferne.dk.invalid>,
> [...]
> en digital kopi af Shrek 2 har været til rådighed allerede nu, så kunne
> de i princippet godt have kørt digitalt natten mellem fredag og lørdag.

Hvorfor er det iøvrigt Palads næst største sal? (

Fra : Torben Simonsen

Dato : 08-08-04 16:19

PerX ... <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> writes:

> In article <87brhlrgiv.fsf@biograferne.dk.invalid>,
> ts@biograferne.dk.invalid says...
>
> Hvorfor er det iøvrigt Palads næst største sal? (

Fordi pladsforholdene i operatørrummet til sal 1 i Palads gør, at der
ikke kan stå både en digitalprojektor og en 35 mm-maskine ved siden
af hinanden. I sal 9 har der stået en 70 mm-maskine ved siden af 35 mm-
maskinen. Denne 70 mm-maskine er nu blevet fjernet, således at der er
plads til digitalprojektoren.

--
-- Torben.

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 08-08-04 22:28

Torben Simonsen <ts@biograferne.dk.invalid> enriched usenet with:

> I sal 9 har der stået en 70 mm-maskine ved siden af 35 mm-maskinen.
> Denne 70 mm-maskine er nu blevet fjernet, således at der er plads til
> digitalprojektoren.

Hvor meget fylder sådan projektor i grunden, højde, bredde, længde?

Hvis I ikke har noget at bruge den til, skal jeg da gerne hjælpe jer af med
den. Jeg skal nok også tage jeres 70mm-film med i købet. Jeg vil endda selv
hente den. Hvad siger du?

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi
Quidquid latine dictum sit altum viditur

Now playing: Spice Girls - Wannabe

Fra : PerX ...

Dato : 09-08-04 01:46

In article <877js9r72n.fsf@biograferne.dk.invalid>,
> [...]

> af hinanden. I sal 9 har der stået en 70 mm-maskine ved siden af 35 mm-
> maskinen. Denne 70 mm-maskine er nu blevet fjernet, således at der er

Ah.. interessant :)

Fra : Torben Simonsen

Dato : 08-08-04 23:56

Lars Kyndi Laursen <spam_me_senseless@mail.dk> writes:

> Torben Simonsen <ts@biograferne.dk.invalid> enriched usenet with:

> Hvor meget fylder sådan projektor i grunden, højde, bredde, længde?

Det var en Bauer U3, som stod i Palads sal 9. Den er lidt mindre og
lettere end f.eks. en Philips DP70, men det er stadig en ret stor
og massiv maskine. Jeg kender ikke de præcise mål, men jeg vil skyde
på, at den er omkring 1½ meter høj, knap 2 meter lang og knap 1 meter bred.
Og den vejer vel et sted mellem 200 og 300 kg. Du kan eventuelt prøve
at google efter "Bauer U3" - så vil jeg næsten tro, at du kan finde
billeder af den.

> Hvis I ikke har noget at bruge den til, skal jeg da gerne hjælpe jer af med
> den. Jeg skal nok også tage jeres 70mm-film med i købet. Jeg vil endda selv
> hente den. Hvad siger du?

Hehe. Nu er det ikke mig, der har råderet over maskinen, men hvis du
virkelig mener det seriøst, så kan jeg godt give dig en email-adresse
eller et telefonnummer på vores tekniker i København (jeg hører selv
hjemme i Aalborg). Nu kender jeg ikke din baggrund, så jeg ved ikke,
hvor meget du kender til kinoteknik, men du skal vide, at sådan en
maskine sætter man ikke bare lige i stikkontakten og så er man klar
til at køre film. Udover selve maskinen skal du både bruge en ensretter
til at levere strøm til xenon-lampen og et komplet biograflydanlæg med
forforstærkere til magnetlyd, hvis du vil køre 70 mm med magnetlyd.
Og derudover har vi ingen 70 mm-film liggende på lager, så det er ikke
muligt at levere maskinen inklusive "software". Men du er velkommen
til at sende mig en mail (fjern "invalid" fra slutningen af min email-
adresse), hvis du virkelig er interesseret i den store klump jern - så
skal jeg nok forsyne dig med noget kontaktinformation til min kollega
i København.

--
-- Torben.

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 09-08-04 00:05

Torben Simonsen <ts@biograferne.dk.invalid> enriched usenet with:

SNIP

Mange tak for informationerne.

Mit tilbud var ikke særlig seriøst, og den ville desuden fylde alt for
meget i min lejlighed, og jeg har kun 220V AC i mine stikkontakter.

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi
Quidquid latine dictum sit altum viditur

Now playing: Stevie Wonder - I Just Called To Say I Love You

Fra : Torben Simonsen

Dato : 09-08-04 00:12

Lars Kyndi Laursen <spam_me_senseless@mail.dk> writes:

> Torben Simonsen <ts@biograferne.dk.invalid> enriched usenet with:
>
> Mange tak for informationerne.

Det var så lidt.

> Mit tilbud var ikke særlig seriøst, og den ville desuden fylde alt for
> meget i min lejlighed, og jeg har kun 220V AC i mine stikkontakter.

Nåja, jeg kender da eksempler på mennesker, der har Philips DP70'ere
stående i dagligstuen, så man kan aldrig vide, hvornår folk er
biograftossede nok til at mene den slags seriøst.

--
-- Torben.

Fra : PerX ...

Dato : 07-08-04 03:11

In article <4113e6f5$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
anmDONTSPAMMEPLEASE@mail.dk says...
> [...]
> som markedsleder er på forkant med den tekniske udvikling" udtaler Nordisk
> Film Biografers administrerende direktør, John Tønnes.

John Tønne, der er dybt retarderede og savlede på fortorvet, kunne dog
ikke fortælle om man nogen sinde får lavet ordentlig sæder i Imperial.

Fra : PerX ...

Dato : 07-08-04 03:29

> [...]
> udviklingen nøje, og mener, at kvaliteten af det digitale biografudstyr nu
> er bedre end det traditionelle 35 mm filmformat".

Men spørgsmålet er om det er fusk, eller han bare er endnu en gabhals af
en direktør. Sidste år:

"Ifølge John Tønnes kan biograferne ikke trække markant flere gæster,
bare fordi de viser filmene digitalt i stedet for på 35 mm. "De færreste
vil kunne se forskel, når det bliver kommercielt gangbart det her, og
biografgæsten vil ikke få en bedre oplevelse," siger han. "Så
investeringen vil biografen ikke få igen i form af flere gæster"

Og

"I dag koster kinomaskinerne nogle få hundrede tusinde kroner stykket,
og de kan køre principielt 20-25-30 år i træk, bare de bliver
vedligeholdt godt. Det vil sige, at vi har en meget billig filmfremviser
i dag, som sikrer en meget høj kvalitet. Men skifter vi til en dyr edb-
teknologi, så ved vi, at når der er gået to-tre år, så har markedet
udviklet sig så meget, at vi skal til at opgradere og ændre og
nyinvestere. Jeg tror, at filmbranchen risikerer at komme ind i en
farlig investeringsspiral, hvor det aldrig nogen sinde kan betale sig at
vise biograffilm for gæster, fordi så er der ingen, der kan få det til
athænge sammen forretningsmæssigt."

http://www.dfi.dk/sitemod/moduler/index.asp?pid=18130

Og så skriver de at det koster en million kr pr. fremviser dims.

Hvilket sikkert vil betyde at Imperial skruer priserne op IGEN.

Sjov iøvrigt at Egmont og Nordisk tilsyneladende ikke har nogle
pressmeddelser online - men måske er de bare efter udviklingen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-08-04 11:48

PerX ... <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> writes:

> Hvilket sikkert vil betyde at Imperial skruer priserne op IGEN.

Imperials priser har ikke noget at gøre med, hvad det koster at vise
film.

de handler alene om hvad man kan tørre folk for.

Spørg dig selv, hvorfor du betaler gebyr for _ikke_ at spilde de
ansattes tid med dine billetkøb.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 07-08-04 13:59

Peter B. Juul wrote:
> Imperials priser har ikke noget at gøre med, hvad det koster at vise
> film.
>
> de handler alene om hvad man kan tørre folk for.

Hvis jeg skal betale 5-10 kroner mere for en film i Imperial i
forhold til Palads, og jeg så for de 5-10 kroner får frihed fra
meget små mennesker (dem der i daglig tale kaldes "børn") der
alle sammen har tændte debiltelefoner i lommerne, og som hele
tiden snakker med hinanden, så er de 5-10 kroners merpris givet
*rigtig* godt ud.

--
Peter Knutsen
knutsen.dk

Fra : PerX ...

Dato : 07-08-04 23:27

In article <2nk205F1min4U1@uni-berlin.de>, peter@knutsen.invalid says...

> [...]
> alle sammen har tændte debiltelefoner i lommerne, og som hele
> tiden snakker med hinanden, så er de 5-10 kroners merpris givet

Sjov, jeg troede netop det var det 'meget små mennsker' som kunne få
plads i deres stole ;)