Manhunter på DVD
Fra : J

Dato : 02-08-04 18:49

Jeg er forvirret!
For et adskillige måneder siden købte jeg Manhunter, en af mine
yndlingsfilm, i Stereo Studio, men fik den først set for et par dage siden.
Stor var min overraskelse, da jeg opdagede at den indeholdt en anden version
end den jeg i sin tid ejede på laserdisk, på VHS og havde set i TV.
Specifikt er der mindst to scener med som ikke var i den anden udgave (én
med en ejendomsmægler i Jacobi-huset og én med en lidt sær elskovsscene
mellem Petersen og Greist), dels mangler der i hvert fald én vigtig scene
("someone should blow the sick fuck right out of his socks"-scenen) fra den
oprindelige.
Problemet er at der ingen steder på coveret står noget om "Special Edition"
eller "Director's Cut". Jeg har søgt på bl.a.
http://www.manhunter.net/video/dvd.htm og har ikke kunnet finde min udgave.
Den jeg har er fra Momentum Pictures og har samme cover som nummer 5 fra
oven, selv om den afbildede angiveligt er en dobbeltdisk. Min er kun en
enkel...
Spørgsmålet er så om den jeg har er den eneste version i reg. 2 DK eller om
jeg kan finde den anden (som jeg gætter på er biografversionen) et eller
andet sted.

Og please: lad nu være med at anbefale alle mulige obskure koreanske ting
med estiske undertekster. Selv om jeg har en kodefri afspiller, er jeg ikke
interesseret i andet end reg. 2, PAL og danske undertekster - altså med
mindre jeg ikke har andet valg, naturligvis

Jonas

PS: Den jeg har er på 117 minutter i PAL.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 02-08-04 19:11

R2 (United Kingdom) - No cuts: Includes both the theatrical cut (117 mins.
NTSC) and director's cut (119 mins. NTSC )

der skulle være danske tekster på den udgave, men det er ikke bekræftet -
den skulle ifølge dvdcomare være den bedste dvdudgave og indeholder 2 cuts
af filmen som du kan se.

http://www.imdb.com/title/tt0091474/alternateversions

læs mere om forskellige udgaver af filmender.
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : J

Dato : 02-08-04 19:49

> [...]
> af filmen som du kan se.
>

> http://www.imdb.com/title/tt0091474/alternateversions
>
> læs mere om forskellige udgaver af filmender.

Tak for et godt link!
Hvis det er den jeg tror det er (Momentum Pictures, double disk), så har den
danske tekster. Den er tilsyneladende identisk med min udgave, bortset altså
fra to diske i.s.f. én.
Jeg forstår bare ikke helt, hvilken version det er jeg har. Den jeg havde på
laserdisk og VHS var tilsyneladende "the theatrical version", og der findes
altså også en "director's cut". Min ligger et sted midt imellem, hvilket
undrer mig. Den optræder hverken på http://www.manhunter.net/video/dvd.htm
eller på http://www.imdb.com/title/tt0091474/alternateversions.

Mystisk...

Det lader dog til at jeg skal skifte min Momentum-udgave ud med
dobbeltdisk-versionen af samme. Jeg må ud og lede. Axelmusic har den i hvert
fald ikke...

Jonas

Fra : sniper_Nolight

Dato : 02-08-04 21:57

> Det lader dog til at jeg skal skifte min Momentum-udgave ud med
> dobbeltdisk-versionen af samme. Jeg må ud og lede. Axelmusic har den i
hvert
> fald ikke...

jeg har desværre ikke selv rodet med den titel - jeg ved dog at de ekstra
scener på dobbeltdisken er af tvivlsom kvalitet - altså alle scenerne der er
i theatrical cut er fine, men der hvor de ekstra scener kommer falder
kvaliteten pludselig og når man er tilbage ved fælles scener er kvaliteten
igen god - noget med de har indsat de ekstra scener fra videobånd! - eller
noget - læs lige siden her inde du handler - og hvis vi 2 ikke har snakket
om dvdcomtare.net før så vil jeg da bruge lejligheden til at anbefale dig
altid at tjekke den inden du handler - har jeg nævnt det eller du ved det så
forget about it

http://www.dvdcompare.net/comparisons/film.php?fid=1346

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-08-04 22:40

sniper_Nolight <sniper_nolight@hotmail.com> wrote:

> [...]
> før så vil jeg da bruge lejligheden til at anbefale dig altid at
> tjekke den inden du handler - har jeg nævnt det eller du ved det så

Man kunne supplere med www.dvd-basen.dk, specifikt
http://www.dvd-basen.dk/home.php3?search=manhunter&mvis=ok®ion=%25&land=%25&ok=go
hvor man bl.a. kan finde følgende review
http://www.zetaminor.com/dvd/dvdreviews/manhunter.htm

--
Jesper Lund

Fra : J

Dato : 03-08-04 18:22

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev i en meddelelse

> [...]
http://www.dvd-basen.dk/home.php3?search=manhunter&mvis=ok®ion=%25&land=%25&ok=go
> hvor man bl.a. kan finde følgende review

Tak for endnu et godt link! Hold kæft, hvor findes der dog mange udgaver af
den film...

My....head....hurts....

Jonas

Fra : J

Dato : 03-08-04 18:20

> [...]
> altid at tjekke den inden du handler - har jeg nævnt det eller du ved det

Tak for tippet. Jeg kender dog godt dvdcompare.net, muligvis endda fra dig.
Du har tilsyneladende ret mht. kvaliteten. Desværre. Problemer er bare at
hvis man vil have filmen, så må man jo købe den udgave der findes, lidt
ligesom med Blade Runner og andre, der kun findes i halv- eller hel-usle
udgaver.
Den omtalte dobbeltdisk-udgave har (påstår de i hvert fald) både theatrical
version og director's cut, og i hvert fald førstnævnte i en fin kvalitet. At
de ekstraklip der er indsat i dir. cut'et så stammer fra et laset videobånd,
kan man efter eget valg bande eller klynke over. Det gør bare ikke en skid
forskel. Filmen er som torske-hovederne har besluttet at den skal være.
Man kunne selvfølgelig også købe flere forskellige versioner, så man har den
med den bedste lyd, den med det bedste billede, den med den rigtige
formattering, den i det rigtige cut, den med det fedeste cover, den med de
danske tekster og den med ekstramaterialet og så spille dem allesammen
samtidig på en hel væg af TV-skærme...

Minder mig om et lille digt:

Roses are red,
violets are blue,
I'm a schizofrenic,
and so am I

Jonas

Fra : sniper_Nolight

Dato : 03-08-04 20:22

Fra : Per

Dato : 03-08-04 13:22

Jeg købte engang en R1 special 2-disc edition med directors cut på disc 2.
Desværre var kvaliteten af directors cut så dårlig (VHS kvalitet eller
værre), så jeg gad ikke se den.

Fra : Morten DH

Dato : 03-08-04 17:26

"Per" <no@tak.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg købte engang en R1 special 2-disc edition med directors cut på disc 2.
> Desværre var kvaliteten af directors cut så dårlig (VHS kvalitet eller
> værre), så jeg gad ikke se den.

Må være den gamle Anchorbay udgave - har ikke selv set den; men din
beskrivelser passer ret godt på de anmeldelser jeg læste... mener de har
rettet op på det med en ny udgave inden for det sidste års tid

Fra : Per

Dato : 04-08-04 14:42

> Må være den gamle Anchorbay udgave - har ikke selv set den; men din
> beskrivelser passer ret godt på de anmeldelser jeg læste... mener de har
> rettet op på det med en ny udgave inden for det sidste års tid

Well filmen er for kedelig til at jeg gider købe den igen.