Ang. "Back to the future" Trilogi Box
Fra : sL

Dato : 26-07-04 17:42

Ved ikke om det har været diskuteret her før, kunne i hvert fald ikke finde
noget.

Jeg købte for nyligt "Back to the future" boxen i Kvickly til 199,-

I sidste uge kom jeg så i tanker om at jeg for længe siden havde læst om
diverse problemer med det første batch af udgivelsen. Der var bl.a.
problemer med overførslen fra film, som havde gjort at billedet flere steder
manglede vigtige dele,dette gælder dog ikke disk1.

Jeg bestemte mig så for at se filmene igennem og fandt ud af at det problem
faktisk også var tilstede på det box-sæt jeg lige havde erhvervet mig.
Desuden fandt jeg til min store skuffelse ud af at hvis man går ind i "Scene
selection" menuen kommer der bare en helt hvid skærm hvor man kan flytte
rundt med en orange cirkel, firkant eller pil, afhængig af hvilken disk man
har i. Det er som om at de, da DVD'en skulle laves, har glemt at lægge
baggrundsbilledet på menuen og screenshots/livestreams fra scenerne.

Jeg har så læst mig til at Universal i flere lande har valgt at kompensere
for fejlen ved at erstatte de defekte skiver med 2. generations optryk af
disks. Nu har jeg så pr. e-mail forsøgt at få fat i Universal Danmark i en
uges tid og de svarer ikke på dem, ikke engang et "Tak vi har modtaget din
mail".

Hvis Universal Danmark/Europa har valgt at sælge ud af box'ene til billige
penge pga. fejlene burde de da have sat et stort klistemærke på coveret, der
informerede om at at det var den defekte første optryks udgave og derfor var
billig.

Jeg går ikke ud fra at det har været Kvickly's (hvor jeg købte den) job, da
den jo, som de fleste sikkert ved, har ligget til 199kr i både online
forretninger og diverse fysiske butikker.

Det kan da ikke passe der ikke er andre som har bemærket fejlene på sættet
og er utilfredse over det?.... Det er da utroligt hvis de bare sælger noget
de ved er defekt, uden at oplyse om fejlene til forbrugerne. Endnu en gang,
må man nok kigge til den anden side af dammen, for at få en DVD der faktisk
er af den kvalitet man kan forvente af det format.

Simon Larsen
simon@pixiemachine.com

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 26-07-04 17:53

"sL" <simon@FJERNpixiemachine.com> skrev i en meddelelse
> [...]
steder
> manglede vigtige dele,dette gælder dog ikke disk1.

Det er korrekt, boxsættet var beskåret forkert.

Jeg mindes at man kunne få byttet skiverne? Ellers bliver der normalt gjort
opmærksom på netop den fejl. Du kunne se om du kunne levere den tilbage og
så købe denne istedet: (er dog pt. udsolgt)

http://www.axelmusic.com/productDetails/025192212123

Hvis du vel og mærke er ligeglad med undertexterner Her gør de også
opmærksom på at det er den korrekte rettede billede version.

VH
Peter

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-07-04 20:05

"Peter Tønnesen" <peton@***privat***.dk> skrev:

> Det er korrekt, boxsættet var beskåret forkert.

Tja... I en eller anden udstrækning har der været et problem eftersom
Universal har valgt at tilbyde ombytning men... Problemet er ikke så
stort som nogen har gjort det til. Årsagen er den enkle, at dem, der
har lavet de fine sammenligningssider ikke har fanget præcis samme
frame fra henholsvis LD, DVD og VHS (komplet umuligt uden time
correction udstyr ved LD og VHS, der er analoge medier).

Derudover skal man være opmærksom på, at der på de korrigerede udgaver
i nogle tilfælde har været farveproblemer.

Der kan ses eksempler på "problemet" på:
http://www.bibra-online.de/movie-compare-bttf2.htm

På ovenstående skal man især bemærke billedet af jeepen med den hvide
stige til venstre. Her er det ret tydeligt at se, at der ikke er tale
om samme filmframe på den hvide stige.

Det samme gør sig også gældende med flere af de andre billedeksempler.

http://www.bibra-online.de/movie-compare-bttf3.htm

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Vinnie Boombatz

Dato : 26-07-04 19:55

"sL" <simon@FJERNpixiemachine.com> wrote:

> Ved ikke om det har været diskuteret her før, kunne i hvert fald ikke
> finde noget.
>
> Jeg købte for nyligt "Back to the future" boxen i Kvickly til 199,-

Jeg tror jeg købte min for et halvt års tid siden til samme pris og også
skåret "forkert".

> [...]
> problemer med overførslen fra film, som havde gjort at billedet flere
> steder manglede vigtige dele,dette gælder dog ikke disk1.

Det er korrekt. Før jeg købte min tjekkede jeg dog hvad fejlen består i,
og ærligt talt så er det småting. Vi taler om 5-6 minutter ud af ca. 330
minutter, og når man ser fejlene (eller ikke ser), så forstår jeg ikke
hysteriet - men hvis det irriterer dig så fred være med det. Man skal
vist have fotografisk hukommelse for at kunne se "fejlen", prøv selv at
se en sammenligning af 3'eren her:

> [...]

> pil, afhængig af hvilken disk man har i. Det er som om at de, da
> DVD'en skulle laves, har glemt at lægge baggrundsbilledet på menuen og

Det problem har jeg nu ikke - hverken i min PC eller min kina-afspiller.

> [...]
> billige penge pga. fejlene burde de da have sat et stort klistemærke
> på coveret, der informerede om at at det var den defekte første

Nej det synes jeg ikke, for det er vist kun (undskyld udtrykket)
filmnørder, der går op i den slags. Folk der ikke har hørt om fejlen ser
den aldrig, og så er der jo dem der er ligeglade. Der er ingen grund til
at ødelægge salget til de to grupper ved at skrive at udgivelsen er
fejlfyldt. Hvis man går op i den slags skal man nok kunne finde ud af
skaffe den "rigtige"! Til sammenligning: Skal det også oplyses med et
stort klistermærke, hvis en film har dårlig lyd så man går glip af
detaljerne/nuancerne/whatever - hvilket jo er en fejl i mixing?

Fra : sniper_Nolight

Dato : 26-07-04 22:38

> Nej det synes jeg ikke, for det er vist kun (undskyld udtrykket)
> filmnørder, der går op i den slags.

det vælger jeg at tage som et kompliment - jeg mener at så længe vi
betaler for varen bør man gøre alt hvad man kan for at lave det så godt som
det er muligt med det materiale man har - så længe der er fejl bør man
oplyse om det og så kan man individuelt tage stilling til om man kan leve
med det - jeg valgte at købe en ny fordi muligheden bød sig til 199,- for
den nye region 1 - jeg solgte den gamle til en ven og oplyste ham om hvorfor
jeg solgte - han var ligeglad, det var jeg ikke - i sidste ende var vi begge
glade
jeg skal dog indrømme at jeg ikke opdagede det før jeg fik det fortalt og
havde jeg ikke set de nye til billige penge havde jeg osse beholdt den jeg
havde. Jeg vil osse gerne erkende at jeg på mit film/hifi område er lidt
overhysterisk - jeg købte nye argonath figurer fra lotr fotr EE da en tap af
kongekronen knækkede af den ene ved et mindre fald - jeg limede den på og
købte 2 nye og solgte de gamle til en der var ligeglad - igen alle var
glade - kort og godt mener jeg at det er gode tegn at selskaberne gør en
indsats og ikke bare lader som ingenting - det samme gjorde sig gældende for
jurassic park dts - der var osse en mindre fejl som blev rettet.
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Morten DH

Dato : 27-07-04 15:19

"Vinnie Boombatz" <spamspamspam@eggsandspam.spam> skrev i en meddelelse
> [...]
> stort klistermærke, hvis en film har dårlig lyd så man går glip af
> detaljerne/nuancerne/whatever - hvilket jo er en fejl i mixing?

Her er vi totalt uenige - hvis et stort selskab som Universal kan lade den
slags slippe forbi deres QA afdeling har de et problem (og der har været
flere af slagsen i den seneste periode)...

At BTTF filmene er filmet på en måde som gør at dette problem overhovedet
kan opstå (soft matte) er ingen undskyldning - havde det været en Sergio
Leone film ville alle kunne se problemet... eller også er de bare
ligeglade... kan ikke se at man som forbruger er tvunget til at trave nettet
igennem og følge med på diverse boards før man tør købe en udgivelse... Står
der letterbox/widescreen osv bag på kassetten forventer jeg at filmen er i
korrekt format (eller meget tæt på) - ikke som i BTTF filmene (2+3)

Som udgiver har man da en forpligtigelse til at udgive film uden graverende
fejl - eller erkende fejlen, identificere årsagen og rette den... Ellers
ville vi hurtigt ende ud i alle udgivelser minder om On-Air og (tidlige)
Scanbox udgivelser.

Men sådan har jeg det bare...