dvd alder
Fra : jytte jensen

Dato : 22-07-04 21:22

Var der ikke for et stykke tid siden en som skrev at en dvd kun holdt
i ca. 10 år ? Hvis det er rigtigt, så er der endnu mindre grund til at
købe dem. Jeg har lige købt "Den tredje Mand" bl.a. fordi det ku´ være
sjovt at se den igen og 15-20 år.

Venlig hilsen
Jytte Jensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-07-04 01:25

jytte jensen (slet OEAAA) <missmerkur@OEAAAesenet.dk> wrote:

> Var der ikke for et stykke tid siden en som skrev at en dvd kun
> holdt i ca. 10 år ? Hvis det er rigtigt, så er der endnu mindre

Ikke hvis man skal tro dette FQA
http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html#3.12
(levetid 50-300 år).

--
Jesper Lund

Fra : Jim Andersen

Dato : 23-07-04 11:24

Jesper Lund wrote:
> [...]

Det var vist de allerførste cd-skiver der ikke var så holdbare, så et par
enkelte fra den første produktion er gået i stykker. Der er ikke de
problemer nu.

/jim

Fra : PerX ...

Dato : 24-07-04 02:08

In article <4101105d$2$66473$14726298@news.sunsite.dk>,
jimVÆÆK@officeconsult.dk says...

> Det var vist de allerførste cd-skiver der ikke var så holdbare, så et par
> enkelte fra den første produktion er gået i stykker. Der er ikke de
> problemer nu.

Det bliver nærmere at man ikke kan købe maskiner som kan afspilde dem.
Jeg har nogle videobånd, vel en 20 år gamle, og der er ingen ting mere
som kan afspille dem. Tsk tsk

Fra : Dennis Sørensen

Dato : 23-07-04 01:34

"jytte jensen (slet OEAAA)"wrote

> [...]
> i ca. 10 år ? Hvis det er rigtigt, så er der endnu mindre grund til at
> købe dem. Jeg har lige købt "Den tredje Mand" bl.a. fordi det ku´ være

Forstår godt din pointe, men på den anden side. I 1984 havde ikke ret mange
mennesker VHS. I dag er den så godt som død. I 1994 var der ikke voldsomt
mange der havde Laserdisc. I dag er den 'død'.

I 2024 er der ikke nogen der ser/bruger/har dvd længere. I det mindste ikke
i det nuværende format. Så hvis du først gerne vil se en film igen om 15-20
år, så vent mindst cirka 12-14 år med at købe den :)

- Dennis

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-07-04 12:37

Dennis Sørensen <midnighter_x@yahoo.com> wrote:

> [...]
> ret mange mennesker VHS. I dag er den så godt som død. I 1994 var
> der ikke voldsomt mange der havde Laserdisc. I dag er den 'død'.

Laserdisc er 'død' i den forstand at der ikke bliver produceret nye
disc'e, men de personer som har en stor samling laserdisc's smider dem
næppe ud. Deres afspiller virker stadig, og hvis den går i stykker, får
de den repareret. Det skulle ikke undre mig, om der stadig er en lille
nicheproduktion af nye laserdisc afspillere, uden at jeg dog ved noget
om den sag.

VHS vil 'dø' i samme forstand inden for relativt kort tid, men der går
lang tid inden den sidste afspiller er smidt ud af de danske hjem. Selv
hvis produktionen af nye videobånd stopper næste år (og det er nok
overdrevent), vil der stadig være et marked for nye VHS maskiner. Hvis
du har en VHS samling af en vis størrelse og et relativt beskedent behov
for at optage fra TV, er du formentlig bedre stillet med en DVD
afspiller + VHS video end alternativerne (DVD optager eller HD optager).
De er stadig dyrere samlet set (men klart bedre optagekvalitet), og du
kan ikke afspille dine gamle VHS bånd.

Tekniske standarder er generelt vanskelige at komme af med. Da man af
gode grunde ikke kan få alle til at udskifte deres enheder på samme tid
(f.eks. 4:3 tv til 16:9 tv, eller fra analog til digital tv), skal der
laves en masse krumspring med bagudkompatibilitet som fordyrer de nye
produkter, og generelt forsinker processen (ala argumenterne hvorfor
købe et 16:9 tv når det meste bliver sendt i 4:3 format...).

--
Jesper Lund

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-07-04 13:24

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> writes:

> Laserdisc er 'død' i den forstand at der ikke bliver produceret nye
> disc'e, men de personer som har en stor samling laserdisc's smider dem
> næppe ud.

Tjah, jeg ved ikke... Lige da DVD kom frem var der stor uvilje blandt
Laserdisc-ejere overfor dette nye medie. Det var jo komprimeret og alt
muligt. Pøv.

Fronterne blev så skarpe, at mange folk ikke bare købte en
DVD-afspiller, nej de *gik* *over* *til* DVD - og solgte altså ud af
LD-samlingen, for man kunne ikke have begge dele.

Vi, der opbyggede vores LD-samlinger i denne periode nød godt af at
brugtmarkedet blev dumpet på den måde, men der var rigtig, rigtig
mange, som ikke mente, at man kunne have begge dele.

(Skal sandheden frem er det også MEGET længe siden jeg sidst har haft
LD-afspilleren tændt. Der er jo altid en masse DVDer der skal ses.)

> VHS vil 'dø' i samme forstand inden for relativt kort tid, men der
> går lang tid inden den sidste afspiller er smidt ud af de danske
> hjem.

VHS er stadig det eneste billige, letforståelige medie til at optage
TV på. Men efterhånden som HD- og DVD-optagere bliver masseproduceret
i Kina kommer de også ud til alle.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Could it possibly get uglier? I used to be a
The RockBear. ((^)) highly respected Watcher and now I'm a wounded

Fra : jytte jensen

Dato : 23-07-04 20:13

Dennis Sørensen <midnighter_x@yahoo.com> skrev:

> [...]
>ser/bruger/har dvd længere. I det mindste ikke
>i det nuværende format. Så hvis du
>først gerne vil se en film igen om 15-20

næh det har du jo nok ret i.
Jytte

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-07-04 02:40

jytte jensen <missmerkur@OEAAAesenet.dk> (slet OEAAA) writes:

> Var der ikke for et stykke tid siden en som skrev at en dvd kun holdt
> i ca. 10 år ?

Jo, men det var såmænd bare et tal, jeg greb ud af luften. pointen
var, at vi ikke _ved_ hvor længe DVDer holder. Der er ingen
overhovedet der har erfaring med at gemme digitale data i Meget Lang
Tid(tm).

--
Peter B. Juul, o.-.o "Sagt på godt dansk: Tak for henvendelsen,
The RockBear. ((^)) men luk venligst røven, hvis du ikke ved

Fra : Morten DH

Dato : 23-07-04 10:42

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:m2n01rcxih.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> [...]
> var, at vi ikke _ved_ hvor længe DVDer holder. Der er ingen
> overhovedet der har erfaring med at gemme digitale data i Meget Lang

Mon ikke der er lavet diverse forsøg i HASS/HALT stilen hvor man accelerere
ældningsfaktorerne som ekstrem varme, sollys, fugt osv. i et kontrolleret
laboratoriemiljø - og på baggrund af dette estimerer en forventet levetid?
Lyder i hvert fald sandsynligt i mine ingeniørører

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 23-07-04 15:36

p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote in message news:<m2n01rcxih.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk>...

> [...]
> var, at vi ikke _ved_ hvor længe DVDer holder. Der er ingen
> overhovedet der har erfaring med at gemme digitale data i Meget Lang

Hvis du mener på det medie har du ret, men generelt, så tager du fejl.
Der er skam mange data der har været gemt i lang tid. Også på optiske
medier. Et for denne gruppe godt eksembel er LaserDisk'en. Og så er
der alle os der har en C64'er stående og andre maskiner, der er data
altså 20 - 25 år gamle.
Mvh
Klavs.