Største lærred
Fra : Andreas

Dato : 07-07-04 21:09

I hvilken biograf findes Danmarks største lærred? Hvad er det støste lærred
i København? (skal til storbyen i weekenden :) )

På forhånd tak.

Andreas

Fra : Thomas

Dato : 07-07-04 21:32

"Andreas" <andreas.ohn@NOSPAMmail.dk> skrev i en meddelelse
> I hvilken biograf findes Danmarks største lærred? Hvad er det støste
lærred
> i København? (skal til storbyen i weekenden :) )

Det skulle vist være Tycho Brahe Planetariums lærred... Men det tæller nok
ikke helt med.
Det er vist ikke et helt normalt lærred...

Men når du er i Kbh, kan du da tage turen over broen til Malmö, hvor
Sveriges største biograf-
lærred findes i royal biografen derovre... Lærredet er ca. 20 meter i
bredden!

..Thomas

Fra : Riverwind

Dato : 07-07-04 22:55

> [...]
lærred
> i København? (skal til storbyen i weekenden :) )

Cinemaxx på Fisketorvet? 25x10 meter ifølge
http://www.biografinfo.dk/kbh.htm

/Riverwind

Fra : Thïngmand

Dato : 08-07-04 08:00

"Riverwind" <riverwind@heaven-dk.NEJ_TIL_SPAM> skrev i en meddelelse

> Cinemaxx på Fisketorvet? 25x10 meter ifølge
> http://www.biografinfo.dk/kbh.htm

Måske, men Imperial er nu IMHO stadig at foretrække...

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

Fra : Andreas

Dato : 08-07-04 09:27

Ok mange tak. Hvorfor foretrækker du Imperial?

Andreas

Fra : Rune Zedeler

Dato : 08-07-04 10:28

Andreas wrote:
> Ok mange tak. Hvorfor foretrækker du Imperial?

http://groups.google.dk/groups?selm=aunefk%24vgu%241%40news.net.uni-c.dk

-Rune

Fra : David Rasmussen

Dato : 08-07-04 10:56

Thïngmand wrote:
> "Riverwind" <riverwind@heaven-dk.NEJ_TIL_SPAM> skrev i en meddelelse

> Måske, men Imperial er nu IMHO stadig at foretrække...

Ingen tvivl om det. Hvis man tager til København, så er Imperial
biografen man skal besøge. Og evt. Empire, fordi de har så gode sale.

/David

Fra : Zif

Dato : 09-07-04 07:40

Kunne ikke være mere enig, Imperial er
kongen over alle biografer i Kbh. Bare sørg
for at sid på række 17, sofarække med mega
benplads og godt udsyn.

Zif

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-07-04 09:08

Zif wrote:
> Kunne ikke være mere enig, Imperial er
> kongen over alle biografer i Kbh. Bare sørg
> for at sid på række 17, sofarække med mega
> benplads og godt udsyn.

Benplads og "udsyn" er der i hvert fald på 17. Jeg foretrækker nu
rækkerne 10-12. Det er efter sigende her lyden bliver kalibreret til, og
også der hvor lærredet synes meget stort, uden at man dog mister
overblikket; det perfekte kompromis. På 17. række sidder man så langt
væk at man lige så godt kunne være i en mindre biograf.

/David

Fra : Jakobsen

Dato : 09-07-04 10:20

On Fri, 09 Jul 2004 10:07:45 +0200, David Rasmussen wrote:

> [...]
> overblikket; det perfekte kompromis. På 17. række sidder man så langt
> væk at man lige så godt kunne være i en mindre biograf.

Jeg synes det er synd at Biografer som Imperial, der er så store, har så få
gode sæder. Jeg er enig i at rent oplevelsesmæssigt sidder man bedst
omkring 12. række Imperial. Jeg var i biografen i Imperial den anden dag,
og sad på række 21. Det var udemærket, men som du også påpeger er det
ligefør man lige så godt kunne have siddet i en mindre biograf. Men det der
irritere mig mest ved de store biografer er nu de utrolig mange steder man
kan sidde hvor man faktisk får ødelagt noget af oplevelsen. F.eks. hvis man
sidder så tæt på billedet at man ikke kan nå at læse teksterne uden at få
ondt i nakken. Hvis man i Imperial sidder langt ud i siden, fra midten og
bagud, bliver billedet også 'bøjet'. Jeg sad helt ude i siden af biografen
da jeg så Star Wars episode V, og hver eneste gang man så the Deathstar
lignede den en deform badebold. Og i Fisketorvet (som forøvrigt stinker af
popcorn og hvor alt er klistret ind i cola og et porno-lyserødt neon-skær)
oplevede jeg at sidde bagerst i et hjørne til en premiere til en af
Ringenes Herre-filmene. Her oplevede jeg at noget af lyden kom forsinket
(højst sandsynligt hvis lyden er kommet fra det modsatte hjørne af
biografen) - og nogen gange fik jeg næsten effekten af et ekko fra lyden.
Meget distraherende.

Så kom jeg også lige af med mit brok for i dag.

MP

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-07-04 10:25

Jakobsen wrote:

> [...]
> (højst sandsynligt hvis lyden er kommet fra det modsatte hjørne af
> biografen) - og nogen gange fik jeg næsten effekten af et ekko fra lyden.

De fleste af de problemer du nævner optræder ikke i Empires sale, i
hvert fald ikke den store. Der er alle pladser ret velafstemte. Og der
er enormt meget benplads, og to armlæn til _hver_ stol. Og man kan holde
ud at se film selv om man sidder på første række etc...

Imperial er absolut ikke perfekt hvis man sætter sig et dårligt sted.
Men i midten på f.eks. 12, så skal man sgu stå tidligt op om morgenen
for at slå den oplevelse.

/David

Fra : TBC

Dato : 12-07-04 12:46

> Imperial er absolut ikke perfekt hvis man sætter sig et dårligt sted.
> Men i midten på f.eks. 12, så skal man sgu stå tidligt op om morgenen
> for at slå den oplevelse.

Man kan vist lige så godt lade være med at stå op, hvis det er ens intention
at overgå den oplevelse i Danmark

Selv fortækker jeg dog personligt 7, 8 eller 9 række, som lettere "nærsynet"
projectorejer. Grin eller lad være. Jeg har faktisk fået mig et par billige
[biograf]briller på -0,25 i styrke [=stort set ingenting] som jeg
udelukkende bruger når jeg går i biffen. ...Man er vel fanatiker

TBC

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 09-07-04 11:34

"Zif" <peter.hedegaard@FJERNNemail.dk> wrote in message news:<cclekm$2d3a$1@news.cybercity.dk>...
> Kunne ikke være mere enig, Imperial er
> kongen over alle biografer i Kbh. Bare sørg
> for at sid på række 17, sofarække med mega
> [...]

Men Empire har bedre stole synes jeg nu. Imperial er lidt for smalle,
hvor Empire's giver lidt "bedre luft".

Mvh
Klavs.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-07-04 11:24

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> wrote:

> Ingen tvivl om det. Hvis man tager til København, så er Imperial
> biografen man skal besøge. Og evt. Empire, fordi de har så gode sale.

Da kun hvis de viser en god film.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-07-04 12:59

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Da kun hvis de viser en god film.

Enig, men det gør de jo altid.

/David

Fra : TBC

Dato : 12-07-04 12:39

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@XXXXXXXXXgylling.net> skrev i en meddelelse

> Da kun hvis de viser en god film.

LOL. ja.

...Og det gør de desværre sjældent med mindre man tilhører den store pøbel
der glædeligt og nærmest udelukkende lader sig spise af med de store
Amerikanske blockbuster hit.

Men kommer man ikke fra Hellerup med forkærlighed til sin lokale biograf, og
kan man "nedlade" sig til at se en sådan pøbel-film en gang imellem. (og det
kan jeg ofte, selv om jeg godt nok arbejder i Hellerup) så er Imperial imho
noget nært den bedste ramme man finder om en film hvis primære virkemidler
er de store tekniske effekter.

Min lokale biograf er iøvrigt Empire. En både teknisk, kulturelt og
miljømæssigt fortræffelig biograf, men ikke mit første valg i forhold til
Imperial eller de større sale i Cinemaxx når det gælder effektfulde film.

Jeg så dog til min undren at Farenheit 9/11 får sin premiere i Imperial.
Ikke just en typisk Imperial film. Men helt sikkert en jeg må se.

TBC

Fra : PerX ...

Dato : 11-07-04 14:58

In article <40ecf0db$0$228$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
michael@thingmand.invalid says...
> "Riverwind" <riverwind@heaven-dk.NEJ_TIL_SPAM> skrev i en meddelelse

> Måske, men Imperial er nu IMHO stadig at foretrække...

Hvis man kan være i deres små sæder efter åndsvage cupholders.

Fra : TBC

Dato : 12-07-04 12:15

"PerX ..." <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> skrev i en meddelelse

> Hvis man kan være i deres små sæder efter åndsvage cupholders.

Øehh? Nu vejer jeg godtnok kun selv omkring 95 Kg, så jeg er fortsat laaangt
fra at have problemer med Imperial's sæder

Og det da bestemt ikke den biograf med de værste sæder i København skal jeg
hilse og sige. Palladium som også ejes af Nordisk film, og på AOK's profil
markedsføres som havende "gode sæder" har f.eks imho dårligere sæder.

Vil du virkeligt prøve dårlige sæder, så skulle du prøve at slynge røven
omkring et af de teatre eller en af de cafeer der til tider gør det ud for
en biograf, når de viser en ekstremt smal og eksotisk film under
filmfestivalerne.

De sæder Imperial har i dag, var dem der blev udskiftet til da Biografen
skulle THX-certificeres (hvilket også inkluderer sæder). Og svjh var det et
trin op i forhold til de sæder der var der tidligere, og ihvertfald bedre
end de sæder man fortsat finder i mange biografer rundt omkring, også i
København.

Faktisk har jeg aldrig irriteret mig over sæder i hverken Cinemaxx eller
Imperial, som imho holder en god standard hvad sæder angår. De eneste
"biografer" jeg kan huske jeg irriterede mig over sæderne i, var en
interimistisk "cafe biograf" (tror det var Peder Oxe's Vinkælder), og så
Palladium. Men selv Palladiums sæder giver ikke problemer med
filmoplevelsen. De er bare ikke så kønne, og jeg sidder ikke nær så godt i
dem som i Imperials eller Cinemaxx's sæder.

De fleste nye, og nyrenoverede biografer får i øvrigt efterhånden
cupholders, så det må du sikkert vænne dig til. Ellers må du øve dig med at
få installeret cupholders i din bil, og tage et par ekstra ture til Lynge

TBC

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-07-04 11:24

Andreas <andreas.ohn@NOSPAMmail.dk> wrote:

> I hvilken biograf findes Danmarks største lærred? Hvad er det støste lærred
> i København? (skal til storbyen i weekenden :) )
>
> På forhånd tak.

Imperial er en meget stor biograf, men her er flere ting som ikke er
godt.

Der er ofte ekstremt varmt og det er kun meget få pladser man sidder
godt på.

Min favorit er Gentofte Kino - stor, perfekt benplads på ALLE pladser og
forholdsvis nye film. Og så er det billigere end de fleste andre biffer.

http://www.gentoftekino.dk/

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : TBC

Dato : 12-07-04 12:24

> Der er ofte ekstremt varmt.

Huh? ....Jeg plejer altid at tage en tyk trøje eller en jakke med som backup
om sommeren når det er varmt udenfor, når jeg går i biografen pga uhæmmet
brug af biografernes aircondition. (20 grader er sku direkte koldt, når man
kommer ind fra 28 grader udenfor!)

> og det er kun meget få pladser man sidder
> godt på.

Det er korrekt. Man må være opmærksom på at få nogle ordentlige, og ikke
nogle tilfældige pladser. Men det er nu en princip jeg bruger i forhold til
alle biografer jeg går i. Ellers venter jeg hellere et par dage på en
premiere film.

> Og så er det billigere end de fleste andre biffer.

Et problem generelt for de største Københavnske biografer. Hvorfor skal en
helaftensfilm koste omkring en hund for hver person? Det er da for
overdrevent! Cinemaxx som den anden af de teknisk fede Københavnske
biografer holder sig bestemt heller ikke tilbage hvad angår prisen

TBC

Fra : TBC

Dato : 11-07-04 17:22

"Andreas" <andreas.ohn@NOSPAMmail.dk> wrote in message news:<40ec5857$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> I hvilken biograf findes Danmarks største lærred? Hvad er det støste lærred
> i København? (skal til storbyen i weekenden :) )

Det største lærrede i Danmark hænger i sal 1, i Cinemaxx biografen på
fisketorvet.
www.cinemaxx.dk

Den største biograf i Danmark (og angiveligt i Skandinavien), med
plads til flest ligger Ved Vesterport 4
1612 København V http://www.aok.dk/profile/4276 / www.biobooking.dk

Begge biografer er bestemt et besøg værd mht. den storslående
bigrafoplevelse i størrelsesmæssig og teknisk forstand. Cinemaxx er
for snobkulturellse måske for McDonalds agtig, men tekniken er
generelt helt i orden, billedet er stort (for folk vant til TV måske
for stort) og klart, lyden er dog i sal 1 imho i filmøjemed hæmmet
lidt af den stive og hårde bygning, og der er imho bedre lyd i f.eks
sal 3,4 & 5 i Cinemaxx og i ikke midst i Imperial's langt ældre
bygning som giver rum for langt federe og dybere filmlyd. (BOOOOOMM! -
som brystkasserasler)

Impirial er en "rigtigt biograf" på alle måder. Det er min personlige
farvorit biograf (Række 8 sæde 1 eller 2 - Ja jeg har selv projector
og ikke TV, de fleste vant til TV vil sikkert fortrække et sæde
imellem 10 og 20 række)

Jeg besøger også glædeligt Cinemaxx eller Impire som mine sekundære
valg plads Københavnske biografer. Begge tilbyder teknisk set
glimrende biografoplevelser, som man f.eks kender det fra Cinemmaxx og
Biocity biografer rundt omkring i landet.

De biografer der viser de mere spændende og alternative film, udmærker
sig generelt mere med deres stemning og miljø, end desværre ikke lige
med teknik. Grand og Vester Vov Vov som eksempler.

Der findes også udemærkede biografer i forstæderne til København,
f.eks er der en udemærket biograf i Gentofte med glimrende kvalitet og
indretning sammenlignlig med f.eks Cinemaxx og BioCity biografer.

Men generelt er der glimrende Biografer i de fleste større byer
efterhånden. Jeg var for nogle måneder siden i Ålborg, hvor jeg er
opvokset, og som voldsomt tiltrængt har fået sin Biocity (Vel Nordisk
films Cinemaxx koncept). Så man kan se Biograffilm i ordentligt
teknisk kvalitet over det meste af Landet efterhånden.

TBC

Fra : Per

Dato : 11-07-04 18:43

"TBC" <-sutmin@2night.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 1612 København V http://www.aok.dk/profile/4276 / www.biobooking.dk
>
> Begge biografer er bestemt et besøg værd mht. den storslående
---

Nu blev der spurgt til det største lærred i Kbh i starten af tråden.

Hvad med drive inn i Lynge: http://www.driveinbio.dk/ ( det går vel under
storkøbenhavn)

Jeg har godt nok ikke lige den præcise størrelse på lærredet, men det virker
da meget større end Cinemax, og Imperial!

Mvh. Per!

Fra : TBC

Dato : 12-07-04 11:37

> Nu blev der spurgt til det største lærred i Kbh i starten af tråden.

Ja, og der blev helt præcist stillet spørgsmålet "*I* hvilken *biograf*
findes Danmarks største lærred". Hvilket retfærdiggør mit svar.

Men uanset hvad så er drive-in arrangementet i Lynge bestemt også værd at
nævne når nu der tales om store lærreder. Og dit svar retfærdiggøres også
til fulde ved at der var et tillægsspørgsmål der lød "Hvad er det største
lærred i København?" ...Så er det ikke herligt at vi kan supplere hinanden?

> Hvad med drive inn i Lynge: http://www.driveinbio.dk/ ( det går vel
under
> storkøbenhavn)

Jeg nævnte også selv en enkelt forstadsbiograf. Så Lynge er vel lige så
legitimt at nævne som alle andre Københavnske forstæder. I den forbindelse
har jeg en rettelse til mig selv. Der hvor jeg skrev Gentofte Kino mente jeg
Kinopalæet i Lyngby. Jeg har aldrig været i Gentofte Kino. Så det kan jeg
dårligt udtale mig om.

> Jeg har godt nok ikke lige den præcise størrelse på lærredet, men det
virker
> da meget større end Cinemax, og Imperial!

Sikkert. Det er jo en drive-in. Så det er ikke nogen sal der udgør den
fysiske begrænsning.

Lyden må dog siges at være af noget svingende og meget individuel karakter
(bilradioen). Og den fås nok næppe i DTS-ES, eller med THX godkendelse. Men
det hører ligesom med til konceptet, og har vel i sin egen ret sin egen
charme.

Drive-in arrangementet er et velsupplerende og imho nærmest nødvendigt
kulturelt tillæg til den Københavnske filmscene, for at komme vejen rundt de
forskellige kulturer og rammer om muligheden for gå/[køre] i byen for at se
en film.

Nu mangler vi bare en biograf med sofaer og flydere af lænestole med
fodskamler, hvor man kommer med/i futsko og stiller sin øl på små sofaborde,
sådan som de har indrettet en biograf i London.

TBC