Tvangstanker : aftenspisning
Fra : Thomas

Dato : 09-08-04 12:28

hejsa allesammen

Efterhånden som jeg taber mig får jeg mere og mere fokus på mine
tvangstanker som overspiser.

Bl.a så er aftenspisning et stort problem for mig, så snart maden er væk og
fjernsynstimen starter så begynder det.
jeg render frem og tilbage mellem fjernsyn og køleskab/skabe.
Jeg styrer det faktisk ikke engang selv, det ligger så indgroet i mig, nu
kan jeg stort set ikke spise noget af det jeg henter da jeg er opereret med
gastric banding så jeg tager ikke på af det, men det irreterer mig
grænseløst.

Hvordan stopper man dette tyrrani fra ens hoved ???

Nogen erfaringer i vil dele ud af..

thomas

Fra : Helle

Dato : 09-08-04 13:22

"Thomas" <thomas@4701.dk> wrote in message
> [...]
> grænseløst.
>
> Hvordan stopper man dette tyrrani fra ens hoved ???

Iiih hvor det lyder som en beskrivelse af mig! Det er simpelthen en rigtig
dårlig vane at skulle sidde og spise der om aftenen foran fjernsynet. Du er
"heldig" at du er opereret (det er jeg ikke). Jeg kunne også godt tænke mig
at vide hvad man kan gøre for at slippe af med denne type dårlig
vane/tvangshandling.

Mvh Helle

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-08-04 14:35

Helle wrote:

> kunne også godt tænke mig at vide hvad man kan gøre for at slippe af
> med denne type dårlig vane/tvangshandling.

det handler om at omprogrammere sig selv....

jeg har selv gjort det, og gør det stadig nu og da, men SLET ikke så
udpræget som før.....

dels skal man finde på noget andet at beskæftige sine hænder med.... som
kvinde kan jeg anbefale at lave manicure*G* strikke, sy eller noget andet
hvor hænderne og hovedet er mere beskæftiget end bare ved at glo på
flimmerkassen.....
som mand kan man måske begynde at lave modeller eller lignende....
man skal bare finde det frem i samme øjeblik man opdager man render og
kigger i skabene....

en anden ting er at fjerne de ting der er problemet.... chips, kager og
lignende.... og erstatte dem med praktiske ting som tager tid at
forberede..... ofte er sådan en aftenhyggespisning præget af at det skal
være nemt og lige til at proppe i munden....

en 3. ting kan være at lægge sin træning om aftenen.... det behøver ikke
være noget vildt, man kan sagtens bare smide sig på gulvet og lave
maveøvelser...

man kan også sørge for at have rigeligt med SUNDE ting i skabene...
skrællede gulerødder, frosne vindruer og andet guf..... og masser af vand ;)

det man skal huske er at det er en VANE... og vaner kan ikke bare brydes, de
skal erstattes af nye vaner for at stoppes effektivt ;)

--
Knus, Sabina

Fra : thomas bærbar

Dato : 09-08-04 17:56

frosne vindruer og andet guf.....

frosne vindruer ???

er det godt ??

thomas

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-08-04 20:20

thomas bærbar wrote:
> frosne vindruer og andet guf.....
>

> frosne vindruer ???
>
> er det godt ??

smag og behag ;)prøv det......
--
Knus, Sabina

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-08-04 09:23

"Thomas" <thomas@4701.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan stopper man dette tyrrani fra ens hoved ???

Hej Thomas

Jeg vil anbefale dig at prøve at kigge på NLP .... hvis du ikke vil ofre de
penge en NLP-terapeut koster, så prøv at gå på biblioteket eller til en
boghandler og kig på bøger om NLP.

Det er efter sigende en ret effektiv metode til eksempelvis at komme af
uhensigtsmæssige/uønskede vaner og mønstre.

I bedste fald kan du klare problemet med 1-2 besøg hos en terapeut.

Der er MASSER om NLP på nettet. Følgende er blot én af ufatteligt mange
side:
http://www.nlpforum.dk/nlp/index.shtml

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-08-04 10:25

Thomas wrote:

> [...]
> fjernsynstimen starter så begynder det.
> jeg render frem og tilbage mellem fjernsyn og køleskab/skabe.

Har du overvejet, hvad du har i skabet/køleskabet?

Det bestemmer du jo allerede i supermarkedet. Og ud fra din
beskrivelse, så slår "automatpiloten" først til om aftenen.

Hvad med at du allerede i supermarkedet køber nogen agurker, gulerødder
mv. Og mens du alligevel bare står og kigger på risen der koger til
aftensmaden, så laver du nogen agurke og gulerods-stave.

bare en tanke

mvh

Carsten Riis

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-08-04 10:36

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> Har du overvejet, hvad du har i skabet/køleskabet?

Hvordan - hvis man ikke får kontrol over trangen til at spise efter
spisetid - lever man med køleskab, fryser og køkkenskabe, der indeholder
almindelige madvarer? Herunder madvarer, der skal bruges de kommende dage?

Det forekommer mig at være en dårlig lappeløsning kun at have få, udvalgte
og af den ene eller anden grund tilladte madvarer. Specielt hvis husstanden
omfatter andre end en selv.

Jeg lærte at styre trangen til chips og slik da jeg flyttede sammen med en
radmager bængel af en mand, der kan spise sådanne ting som han vil. Når han
vil. Og i de mængder, han vil.

Det kan jeg imidlertid ikke. Men jeg har lært at styre den der trang til
mad, der dukker op, når den ikke skal. Det eneste, jeg stadig har svært ved
at styre er chokolade... så det har jeg kun undtagelsesvist i huset. Jeg har
nemlig endnu ikke formået at få det til at holde op med at klapre med
køkkenlågerne og råbe efter mig fra køleskabet *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-08-04 21:50

Lisbeth Jacobsen wrote:

> [...]
>
> Hvordan - hvis man ikke får kontrol over trangen til at spise efter
> spisetid - lever man med køleskab, fryser og køkkenskabe, der indeholder

netop, overvej hvad der er i de skabe.

Den trang Thomas beskriver er den trang der bare gør, at man skal have
noget at æde nu.
Og ikke først vil rulle sig ud i en lang tilberedning.

Og når man kun (eller begrænser sig til at have)har de varer i huset som
ingen tilberedning tager fx agurker, så skal de kun skæres i stænger og
voila så har man en snack som man - i princippet - bare kan æde løs af.
De øvrige madvarer skal man jo holde fingrene fra, da de altså skal
bruges senere på ugen.

Man kunne gøre det, at man overlader fx køleskabets grønsagsskuffe til
"aftenssnack". Deri kan man så lægge de ting man må spise af om aftenen.

> Det forekommer mig at være en dårlig lappeløsning kun at have få, udvalgte
> og af den ene eller anden grund tilladte madvarer. Specielt hvis husstanden
> omfatter andre end en selv.

Hvorfor man vil vel ikke spise de andre ud af huset.

Har man en fast madplan (de overvejelser man har omkring, hvad der i
skabene), så ved man at man altså ikke bare lige skal tage hul på
leverpostejen, da den skal bruges til frokost de kommende dage....man
ved, at man ikke skal tage af den der liter mælk fordi den skal sønniken
bruge til havregrynene om morgenen osv osv osv.

> [...]
> nemlig endnu ikke formået at få det til at holde op med at klapre med
> køkkenlågerne og råbe efter mig fra køleskabet *S*

Den løsning er dog ikke en gang tilnærmelsesvis dårlig. den
himmelråbende åndet for alle andre end dig.
Fint den virkede for dig, men jeg tror nu ikke at thomas kan bruge den
ide/løsning til noget.

Det er nok ikke en god ide, at flytte fra dem man bor ved nu, bare for
at flytte sammen med en anden der kan æde hvad han vil.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 13-08-04 12:24

> netop, overvej hvad der er i de skabe.

Jeg vil hellere forsøge at få styr på en uhensigtsmæssig trang til at
spise - end at skabe uhensigtsmæssige regler for, hvad der må være i mine
skabe og skuffer.

> Den trang Thomas beskriver er den trang der bare gør, at man skal have
> noget at æde nu.

Kender den! Men man kan faktisk få styr på den på en sådan måde, at det er
uden betydning, om det er rå agurker eller krabbesalat der er i køleskabet.

I det omfang den ikke er psykisk betinget kan den være en konsekvens af
uhensigsmæssige spisevaner! Hvis man spiser, så ens blodsukker konstant
ryger i vejret og så i bund, kan det medføre trang til at spise ret hurtigt
efter man har spist sig mæt - og længe før man burde spise.

Hvis tingene er kombineret - psykisk betinget spisetrang OG ustabilt
blodsukker - kan det gå helt galt.

Og der er ingen af de to problemer, der bedst løses ved at begrænse
køkkenskabenes indhold.

> De øvrige madvarer skal man jo holde fingrene fra, da de altså skal
> bruges senere på ugen.

Har man spisetrang holder man sig ikke fra varer, der skal "bruges senere".

> Man kunne gøre det, at man overlader fx køleskabets grønsagsskuffe til
> "aftenssnack". Deri kan man så lægge de ting man må spise af om aftenen.

Ja... eller man kan spise på en sådan måde, at man slet ikke bliver sulten
om aftenen.

> Har man en fast madplan (de overvejelser man har omkring, hvad der i
> skabene), så ved man at man altså ikke bare lige skal tage hul på
> leverpostejen, da den skal bruges til frokost de kommende dage....

Kan man holde sig fra at tage hul på leverpostegen fordi den skal bruges de
kommende dage, har man ikke problemer med spisetrang.

> Den løsning er dog ikke en gang tilnærmelsesvis dårlig. den
> himmelråbende åndet for alle andre end dig.

Ja.. det er en dårlig løsning at undgå bestemte fødevarer i huset, fordi man
ikke kan styre sin spisetrang. Men i mit tilfælde er chokoladen det eneste,
jeg ikke kan styre og da det ikke er noget problem overhovedet, at det ikke
konstant er i huset, er det ikke noget problem at tackle chokoladetrangen
ved ikke at have det i huset.

> Fint den virkede for dig, men jeg tror nu ikke at thomas kan bruge den
> ide/løsning til noget.

Nej. Man kan ikke styre spisetrang ved at udelukke fødevarer fra sine
køkkenskabe! Medmindre det, som i mit tilfælde, kun handler om en enkelt og
iøvrigt helt overflødig fødevare, som man ikke behøver have i huset
konstant.

Hvis Matador-Mix er det eneste, man ikke kan styre trangen til, er det en
udmærket løsning ikke at have det i huset.

> Det er nok ikke en god ide, at flytte fra dem man bor ved nu, bare for
> at flytte sammen med en anden der kan æde hvad han vil.

Øhhhh nej.... det har jeg ikke talt om at gøre heller *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Morbid Angel

Dato : 15-08-04 19:36

On Fri, 13 Aug 2004 13:23:57 +0200, "Lisbeth Jacobsen"
<lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> wrote:

> [...]
>ryger i vejret og så i bund, kan det medføre trang til at spise ret hurtigt
>efter man har spist sig mæt - og længe før man burde spise.

Jeg har faktisk fjernet min spisetrang på kun 2 uger, ved at følge Dr.
Atkins kostrevolution, den bog er guld værd.

Efter at jeg havde et par chatvenner i USA, som snakkede om lowcarbon
diet og havde tabt sig rimeligt meget på kort tid uden at sulte, så
måtte jeg prøve det.

Har kun fulgt den i 3 uger, men jeg føler at denne måde at spise på
hjælper mig meget og det bedste man kan spise mange ting som man ville
mene var usundt på en vægtreducerende kost.

Og aller bedst man kan spise sig mæt! :)

3 uger siger i er nok ikke lang tid, men jeg har prøvet mange andre
måder at leve sundere på og denne måde fungerer so far bedst for mig.

Atkins har mange kritikere, som siger det ene og andet men hvad er
mest usundt? at spise proteinrig kost eller være overvægtig med et alt
for højt blodsukker niveau?

Jeg føler at jeg har fået mere energi og tænker ikke så meget på mad
mere og min sukkertrang er helt væk.

Ja kun efter 3 uger og jeg føler mig sikker på at jeg skal klare at
følge kostplanen.

Her er en side med forum og masser af lowcarbon opskrifter.

http://www.lowcarbfriends.com/

Jeg vil opfordre til at man tager et kig på bogen (måske kan man låne
den på biblioteket?)

Mvh

MA

///
My Dvd collection http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Fra : JN

Dato : 15-08-04 21:41

Kan du fortælle lidt om hvad du spiste i de tre uger?
især morgenmad, især det UDEN æg jeg kan ikke lide æg andet end som
blødkogt.

På forhånd tak.

// Jan

Fra : Morbid Angel

Dato : 15-08-04 23:29

On Sun, 15 Aug 2004 22:41:02 +0200, "JN" <spam@way.com> wrote:

>Kan du fortælle lidt om hvad du spiste i de tre uger?
>især morgenmad, især det UDEN æg jeg kan ikke lide æg andet end som
> [...]
Jeg spiser mange æg det rører mig ikke, jeg byttede rundt på
måltiderne og spiste det jeg havde lyst til, dog skal siges at jeg
arbejder om aftenen og min morgenmad er ved middagstid.
Men jeg har fået en forkærlighed for røde peberfrugter, rejer og easy
fraiche 9% hak peberfrugterne og rør det sammen kom evt salt og chili
i.
Men jeg kan se at der er meget æg og ost som morgenmad på denne kost,
men jeg er alt ædende (næsten da)

Jeg laver hver dag en omelet, nemt og mættende, lidt hakket
peberfrugt, agurk og radiser til.
Kød der spiser jeg næsten alt, for tiden er det lammekotteleter der
smager bedst, bacon af oksekød er også godt, ellers må man spise alt
uden kulhydrater/lavt.

Men besøg http://www.lowcarbfriends.com/recipereview/ her er en tråd
med opskrifter, der er rigtig mange også, hvordan man laver en pizza
af tortillas.

Jeg har lige begyndt på denne livsstil og føler mig frelst.

Mvh

MA

///
My Dvd collection http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Fra : Birdy

Dato : 13-09-04 20:59

Jeg kan ikke fordrage krummer i sengen...så jeg gik tidligt i seng og så
bare tv i sengen. Efter en tid var "vanen" med at hente "noget" i køleskabet
stoppet.
Så nu er jeg ikke længere nødt til at gå tidligt i seng. kan sagtens se tv
uden at "skulle" spise.

Birdy