Max 30 - anmeldelse af softwareprogram
Fra : Kim2000

Dato : 06-08-04 16:31

Max 30 %

Lad os starte med det positive, som kun de færreste tænker over; Nemlig at
det er nemt at finde linket til at downloade programmet. På adskillige sider
skal man bruge meget energi på at finde den rigtige knap, på www.max30.dk er
det nemt og bekvemt. I øvrigt en pæn side.
Når man har hentet programmet (ca. 3,5 Mb) er man straks klar til at
komme i gang, man skal indtaste brugernavn, vægt, højde, alder m.m. ud fra
disse data beregnes så et "forbrændingstal", som har indflydelse på ens
aktivitetstal og indtagstal (eller bør have det, hvis man ønsker at tabe
sig).

Opskrifter
Programmet er opbygget ud fra to ikoner, nemlig opskrifter og dagbog.

Under opskrifter finder man så - naturligvis - opskrifter, denne del er
dog særdeles mangelfuld, mens der er en større database omkring råvarer, så
man uden de store problemer kan lave opskrifterne selv. Det er dog et større
arbejde og interfacet er bestemt heller ikke optimalt, for ikke at sige
direkte brugerfjendsk og det tager en frygtelig tid. Det kræver i hvert fald
både den rette indstilling og overskud før man reelt bruger den del af
programmet. Gevinsten kan dog være god ved at gøre det, da man grafisk
bliver direkte konfronteret med om der er for meget "farligt" i ens opskrift
eller ej.

Dernæst kommer så det, at det ikke lykkes for mig at få indtastet en
tilberedningstid, da computeren nægtede at acceptere mine værdier, dette er
nok en bug, som vil blive fikset i en kommende version.

Dagbog
Under dagbog starter er det meningen man skal bogføre både, hvad man spiser,
hvad man laver af aktivitet samt vægten. Det vil helt sikkert skærpe ens
opmærksomhed på hvad man spiser, hvad man laver. Det er egentlig ikke en
dårlig ide, slet ikke. Men Max30 gør det hele svære end det bør være. Pkt. 1
for det første er der næsten ingen opskrifter, hvilket i hvert fald vil gøre
den første måned til et bogføringshelvede, hvor man skal sidde og indtaste
opskrifter for at kunne bruge oplysningerne under indtag

Selv hvis man dog kommer igennem det større arbejde er der fortsat
småproblemer og dumme ting, man skal se gennem fingre med; fx er det lidt
skørt at lave en graf over vægt fra konsekvent starter ved nul. Uanset ens
vægt er det jo aldrig relevant at nå ned på 0. Hvis man på fx en måned har
tabt sig 8 kg kan det faktisk knap ses på ens graf, og det er ikke særlig
motiverede.

Konklusionen
Hvis man ser på opskriftsdelen, så er denne del simpelthen for tynd. Der
er 4-5 opskrifter, og det er slet ikke nok, til gengæld er der er et hav af
aktivitetsmuligheder, fx at rengøre kirke (!), når alt kommer til alt, så er
Max30 et program med et stort potentiale, men lige nu bærer både program og
manual præg af at være et ufærdigt produkt. Som anmelder kan jeg umuligt
anbefale folk at betale for at være betatester for ens egne penge. 295
kroner er for meget, og når man ser på at normalprisen er 495,- så er den
helt gal.

Mit råd til Alex vil være at forære det til fx 100 betatestere, lad dem
prøve det i et par måneder og lyt til deres kritik, mit råd til jer læsere
vil være at overveje programmet, når de værste "fejl" er rettet.

Kvalitet: 61%

Skærmskud på: http://www.damat.dk/Damat/Computer/Computer.htm

Kim Ursin
--
Anmeldelser af spil, software og hardware til pc og Amiga m.v. finder du
under DaMat Computer.

Fra : peet_dk

Dato : 06-08-04 18:30

Jeg syntes det er ALT for besværligt!

1. Find ud af hvor mange kacl. du må indtage hvis du skal ned og veje det du
skal:

Kvinder:
18-30 år = 19,44 x kropsvægt i kg + 636
31-60 år = 10,80 x kropsvægt i kg + 1104
over 60 år = 11,76 x kropsvægt i kg + 859

Mænd:
18-30 år = 19,68 x kropsvægt i kg + 902
31-60 år = 15,12 x kropsvægt i kg + 1140
over 60 år = 15,36 x kropsvægt i kg + 768

2. Tælle kalorier! Køb "Politikens Kalorie tæller" Og læs bag på de ting du
spiser.

3. Sæt det ind i et regneark. Det er jo klart at man hurtigt får styr over
hvor meget man indtager eks. til morgenmad, frokost. Og på den måde kan man
hurtigt få overblik over hvor meget man må indtage til aftensmad.

Den metode syntes jeg er noget lettere end det program. Vægt+fedtprocent kan
man så få målt i motionscentret.

Fra : Zed

Dato : 06-08-04 23:44

"peet_dk" <no@spam.com> wrote in message
<snip>
> Den metode syntes jeg er noget lettere end det program. Vægt+fedtprocent
kan
> man så få målt i motionscentret.

Måske lidt et sidespring, men hvad er en reel fedtprocent at have sig?
jeg blev i sin tid målt til ca 15% i et træningscenter, med sådan en dims
man skulle holde i sine hænder (Men mindes vist dog at de ik er så
pålidelige).

Har dog tabt mig siden.

Mvh.
-Kennet

Fra : peet_dk

Dato : 07-08-04 14:51

"Zed" <zed@dontmailme.whatever> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg blev i sin tid målt til ca 15% i et træningscenter, med sådan en dims
> man skulle holde i sine hænder (Men mindes vist dog at de ik er så

Fra alex.dk:
"Normale" værdier for mænd er ca: 20-25% og,
"normale" værdier for kvinder er ca. 25-30%.

Muskler vejer mere end fedt, og vægten kan derfor snyde.
Din fedtprocent er derimod en god indikator, der kan vejlede dig.

Det tyder på der er noget i vejen med dine 15%... Men brug det som indikator
om hvordan det går med din træning, så kan du se hvad du starter med og
hvordan det udvikler sig. Eks. kan du godt veje det samme, men have en
mindre fedtprocent, hvis du så har dyrket lidt styrketræning ved siden af.

--
peet_dk was here
http://www.peet.dk

Fra : Zed

Dato : 07-08-04 15:34

> [...]
> hvordan det udvikler sig. Eks. kan du godt veje det samme, men have en
> mindre fedtprocent, hvis du så har dyrket lidt styrketræning ved siden af.

Tak for pointeren :) jeg nægter også at tro på de 15%, med den
slaskemave jeg har mig :)

Dog sidder det meste på maven ved mig, så det kan vel
evt være derfor den ikke har målt korrekt, hvis den da ikke
tar sig en omvej igennem maveregionen :).

Mvh.
-Kennet