SØD vs. Perfect Fit - sakkarin vs. asparta~
Fra : Dan

Dato : 04-08-04 15:08

Jeg er på DDV og engang imellem temmelig sukkertrængende, men mens de ofte
anbefaler SØD-sødemidlet er jeg faldet over Perfect Fit, der laves på
Aspartam...så hvad er mindst skadeligt? Jeg har engang hørt, at sakkarin gav
rotter kræft under laboratorieforsøg, men det er der efterhånden så meget
andet, der også gør, så... i hvert fald søger jeg gode råd.

På forhånd tak.

Dan

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 04-08-04 16:28

[Dan | Wed, 4 Aug 2004 16:08:18 +0200]

>Jeg er på DDV og engang imellem temmelig sukkertrængende, men mens de ofte
>anbefaler SØD-sødemidlet er jeg faldet over Perfect Fit, der laves på
>Aspartam...så hvad er mindst skadeligt?

Hov, stop lige - Perfect Fit indeholder IKKE Aspartam, men Acesulfam-K :)

SØD indeholder cyklamat og ganske lidt sakkarin, Perfect Fit indeholder
ace-k. Disse 3 sødemidler er sammen med aspartam de mest gennemundersøgte
sødemidler deres findes, og de er stadigvæk meget anvendte.

Jeg vil anbefale dig at bruge SØD til de flydende ting og Perfect Fit (eller
Atwel - det er næsten det samme) til de opskrifter hvor du også skal bruge
sukkerets normal fyldstof.

Ønsker du en næsten perfekt sødme bruger du en kombination af både SØD og
Perfect Fit/Atwel - derved kommer du i virkeligheden også til at bruge en
lidt mindre mængde kunstige sødemidler end ellers.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Dan

Dato : 04-08-04 19:05

Aha...det var meget oplysende, takker...