Ny undersøgelse af Atkins lignende kure
Fra : Erik Dan

Dato : 24-07-04 11:16

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-07-04 19:39

"Erik Dan" <mirage@desert.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_7876373.asp

Jeg har lige læst artiklen og kan ikke rigtig få øje på det
"Atkins-lignende".

Der er tale om at lave en undersøgelse af rotters reaktion på
højprotein-kost.
Atkins KAN indeholde meget protein, men det er ikke dét, der er kurens mål
eller metode.

Og hvis de omtalte rotter eksempelvis fik meget kulhydrat tillige, har
undersøgelsen slet ingen relation til Atkins.

Jeg har det iøvrigt sådan, at jeg ikke kunne drømme om at købe et produkt
(acceptere dokumentation) der er udført via forsøg på rotter. Det kan være
meget godt som udgangspunkt, men jeg vil ikke stole på, at resultatet kan
overføres til, hvordan mennesket vil reagere på samme forsøg/produkt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Erik Dan

Dato : 24-07-04 22:36

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> wrote in message

> Jeg har lige læst artiklen og kan ikke rigtig få øje på det
> "Atkins-lignende".
> ------
"De första långtidsförsöken på råttor ger överraskande starkt stöd för den
populära men också kritiserade bantningsmetoden att dra ned på socker i
stället för fett"

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-07-04 10:02

> [...]

> populära men också kritiserade bantningsmetoden att dra ned på socker i

Ja.. den konklusion har jeg bemærket. Men hvor kommer den fra og hvad er
den baseret på?

Senere i artiklen står der:

"Det är två franska forskargrupper som under sex månader lät 24
laboratorieråttor äta en normalkost med 14 procent protein, medan lika många
djur fick högproteinmat där 50 procent av intaget utgjordes av proteiner."

Rotterne harfået "normalkost med 14 procent protein" mens andre har fået 50%
protein. Men hvad har rotterne fået derudover af henholdsvis fedt og
kulhydrat?

Den normale anbefaling af energiens fordeling er - så vidt jeg husker - 30%
fedt, 10-15% protein og 60-55% kulhydrat.

Hvis forsøgsrotterne eksempelvis fik 50% protein, 10% fedt og 40% kulhydrat,
er det jo MEGET langt fra en Atkins-lignende (low carb) diæt de har været
på.

Hvis man mener, at forsøg på rotter kan overføres til mennesker, kan man
højst konkludere, at Atkins-kuren høje proteinindhold næppe er skadelig....
som mange modstandere har hævdet. Og det kan jo være godt nok. Både for for
lowcarb-tilhængerne og os, der elsker store bøfffer.

Herhjemme har Arne Astrup undersøgt proteinindholdets betydning for
mæthedsfølelsen. De lavede
undersøgelsen på mennesker.

http://www.sst.dk/publ/publ1999/fedme/Fedme_og_kost.htm
http://www.altomkost.dk/madtildig/Livsstil/Fedme_kost_og_fysisk_aktivitet/astrupomfedmeogfysiskaktivitet.htm