rust huller, udstødning, skadeligt?
Fra : mikkel paulsen

Dato : 10-08-04 20:35

Da jeg fornyligt købte min ny renoveret XS 400 seca 84" så var der et
par små huller i udstødningen og et stort ca på størrelse med en
enkrone. udstødningen er ellers perfekt krom og hullerne er ikke til
at se da de ligger ned mod vejen.
Jeg har hørt at motoren tog skade af utæt udstødning?
betyder det slet ikke andet end lyd og måske minus et par km pr Liter?

hvis det betyder noget, så har jeg to reserve udsødninger på
reservesyklen, men de er lidt rustne på svejsningerne og forrøret er
totalt overflade rustent "ikke gennem rustet" skal jeg sætte dem på?

XS'en står til at kunne køre 180 på toppen, mit speedometer går dog i
stå ved 140 km/t og 7500 omdr, tror muligvis den viser fejl. Jeg kører
hurtigere end de fleste biler på motorvejen, derfor tror jeg muligvis
den skulle vise 150km/t men ikke 180km/t, hvad er galt?

som ny-bagt mc'ist så ved jeg ikke noget om vedligeholdelse på sådan
en gammel cykel, skal den have andet end olie på kæden? og
selvfølgeligt det store vinter eftersyn!

ellers kører den lille cykel som en drøm, også selvom der kommer en
bagpå. jeg har nu kørt 2500km uden brok.

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 21:28

mikkel paulsen wrote:
> [...]
>
> ellers kører den lille cykel som en drøm, også selvom der kommer en
> bagpå. jeg har nu kørt 2500km uden brok.

En god ide ville være at købe denne bog :
http://makeashorterlink.com/?G10C21409

Der står alt du skal vide om vedligeholdelse...
--
M V H

Peter Jakobsen
KAWASAKI ZX12R '01
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1152

Fra : mikkel paulsen

Dato : 11-08-04 22:13

"Peter Jakobsen" <pjakob--slet-dette--(snabela)teliamail punktum dk> wrote in message news:<41192fb4$0$8711$d40e179e@nntp04.dk.telia.net>...
> mikkel paulsen wrote:

> En god ide ville være at købe denne bog :
> http://makeashorterlink.com/?G10C21409
>
> Der står alt du skal vide om vedligeholdelse...

Ingen af de modeller er min cykel de modeller er for gamle, men er det ligemeget?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 10-08-04 23:04

> [...]
> Jeg har hørt at motoren tog skade af utæt udstødning?
> betyder det slet ikke andet end lyd og måske minus et par km pr Liter?

Det kan godt betyde lidt, hvis hullerne medfører at den får for mager
blanding (for meget luft). Hvilken farve har dine tændrør (ved elektroden)?
De skal være grålige/brunlige. Hvis de er for hvide, så er blandingen for
mager.

> XS'en står til at kunne køre 180 på toppen, mit speedometer går dog i
> stå ved 140 km/t og 7500 omdr, tror muligvis den viser fejl.

Det lyder meget passende, min XS400 Seca kører også ca. 140km/t v. 7500
omdr. i 6. gear. Jeg har haft min oppe på knap 150 km/t, men der har der nok
også været medvind, og der kunne den heller ikke klare mere. Hvis du skal
højere op, skal du geare et gear ned (til 5.) og give den fuld gas. Den
lyder lidt mere voldsom i motoren pga. de højere omdrejninger, men så burde
den næsten kunne trække til det røde felt v. 10.000 rpm, og der burde den
rende ca. 165-170km/t. Det har jeg dog aldrig prøvet, men accelerationer
over 100km/t går ihvertfald markant hurtigere i 5. gear frem for 6. gear.
Hvorfor piske en 21 år gammel cykel op på tophastighed, når jeg også gerne
vil kunne køre på den i morgen, og dagen derefter?

> Jeg kører
> hurtigere end de fleste biler på motorvejen, derfor tror jeg muligvis
> den skulle vise 150km/t men ikke 180km/t, hvad er galt?

1. En dårlig smurt kæde, forkert dæktryk, forkert karburering, slidte
stempler/cylindre m.v. tager kræfter. Den er jo 20 år gammel nu, og yder nok
ikke som da den var ny.
2. Du vejer sikkert mere end den lille 50kg's japaner der har testkørt den
for Yamaha med 1 liter benzin i tanken og oliestanden på minimum for at
spare vægt.
3. Dit speedometer viser for lidt, hvilket er set før på andre Seca'er. Mit
viser dog rigtigt nok, hverken for lidt eller for meget.

> som ny-bagt mc'ist så ved jeg ikke noget om vedligeholdelse på sådan
> en gammel cykel, skal den have andet end olie på kæden? og
> selvfølgeligt det store vinter eftersyn!

Tjek oliestanden ofte her i starten indtil du får en følelse med hvor meget
olie den bruger.
Det er ret træls at skulle skifte motor fordi man ikke troede at den brugte
olie og derfor aldrig har tjekket det.

> ellers kører den lille cykel som en drøm, også selvom der kommer en
> bagpå. jeg har nu kørt 2500km uden brok.

Altid rart når det virker og man kun skal vedligeholde.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Asger Steffensen

Dato : 11-08-04 18:50

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
elektroden)?
> De skal være grålige/brunlige. Hvis de er for hvide, så er blandingen for

Mon ikke det du tænker på er skader ved "falsk luft" ved indsugning. Hvis
cyklen suger luft ind i motoren via udstødningen er der i hvert fald noget
galt!!

Udstødning og indsugning skal være afpassede efter hinanden, det er derfor
man bruger at inddyse en MC hvis man skifter til anden type udstødning eller
luftfilter. Men et par små huller på en gammel og ikke voldsomt højtydende
cykel har næppe den store betydning. Jeg ville ikke være bekymret. Min gamle
XS500 kørte udmærket med huller i potterne.

Hvis cyklen er slidt skal du ikke regne med at den opgivne tophastighed
holder. Det gør opgivne tophastigheder faktisk sjældent. Min ZX-10 står
opgivet til 275 km/t, men jeg tvivler på at den kan gå meget over 250,
selvom den ikke er slidt.

Asger
V-Strom

Fra : Martin Sørensen

Dato : 11-08-04 21:02

> Mon ikke det du tænker på er skader ved "falsk luft" ved indsugning.

Nej. Huller i udstødningen kan ændre dennes modstand og påvirke
blandingen/fyldningen i cylinderen. Ellers ville det jo heller ikke være
nødvendigt at omjustere karburatorerne når man monterer larme-potter.

> Hvis cyklen suger luft ind i motoren via udstødningen er der i hvert
> fald noget galt!!

Det er rigtigt, men selv på en 4-takter kan udstødningen også påvirke
blandingen. På en 2-takter er det dog af langt større betydning.

> Udstødning og indsugning skal være afpassede efter hinanden, det er
> derfor man bruger at inddyse en MC hvis man skifter til anden type
> udstødning eller luftfilter.

Her siger du det jo også selv.

> Men et par små huller på en gammel og
> ikke voldsomt højtydende cykel har næppe den store betydning.

Det er det 'næppe' jeg er i tvivl om. Hvor meget skal der til før der skal
justeres karburator?
Hvis hullet sidder før potten tror jeg ikke det skal være ret stort før det
betyder noget.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Asger Steffensen

Dato : 12-08-04 16:34

> Nej. Huller i udstødningen kan ændre dennes modstand og påvirke
> blandingen/fyldningen i cylinderen. Ellers ville det jo heller ikke være
> nødvendigt at omjustere karburatorerne når man monterer larme-potter.

Korrekt. Men der er væsentligt mere flow gennem et råbejern end gennem et
hul på 6 mm i diameter.

> Det er rigtigt, men selv på en 4-takter kan udstødningen også påvirke
> blandingen. På en 2-takter er det dog af langt større betydning.
Jeg vil endda sige: På en 2 takter er det altafgørende...

> [...]
> justeres karburator?
> Hvis hullet sidder før potten tror jeg ikke det skal være ret stort før
Næ, spørgsmålet er HVOR stort, og HVOR meget det så betyder...

Asger
V-Strom

Fra : mikkel paulsen

Dato : 11-08-04 22:20

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message news:<cfbgp5$1e02$1@news.cybercity.dk>...

> Altid rart når det virker og man kun skal vedligeholde.
>
> signing off.. Martin Sørensen

Tak for svaret, det er ikke fordi jeg ønsker at præsse den i top, men
jeg har bare hørt at der måske var noget som skulle justeres hvis den
ikke kunne tage top-speed. Men hvis din kører ca det samme så er alt
jo fint.
Da XS'en er min første cykel, så tænkte jeg på hvordan jeg skal, og
hvordan andre kører den type maskine. Giver du den gas til de 8000
omdr og skifter gear eller hvad? jeg skifter først gear ved de 7-8000
omdr er det formeget, splitter jeg den ad ved det?

MVH mikkel som ikke vil gøre skade på sin kæreste :D

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-08-04 21:18

> [...]
> jeg har bare hørt at der måske var noget som skulle justeres hvis den
> ikke kunne tage top-speed. Men hvis din kører ca det samme så er alt

Hvis motoren svarer med det samme du giver gas, og trækker jævnt gennem
omdrejningerne, så tror jeg ikke den fejler noget.

> [...]
> omdr og skifter gear eller hvad? jeg skifter først gear ved de 7-8000
> omdr er det formeget, splitter jeg den ad ved det?

Næh, det røde felt starter jo først ved 10.000 rpm. Jeg kører typisk op til
ca. 9000 rpm før jeg skifter gear, hvis det skal gå lidt hurtigt. Ved kvik
kørsel på landevej kommer den sjældent under 7000 rpm.

Når den er kold, presser jeg den selvfølgelig ikke sådan, og jeg betragter
den først som varm efter mindst 5 km kørsel.

Den burde ikke tage skade af at komme op på 10.000 rpm, hvis det er under
acceleration og den ikke holdes deroppe i lang tid. Sejtræk er langt værre,
så sørg for at motoren spinder frit og ikke virker besværet når den skal
trække. Dvs. ikke noget med at køre 60km/t i 6. gear..

Min erfaring er også at benzinøkonomien bliver bedre når den holdes i de
høje omdrejninger. Jeg kan få min over 20km/l, hvis motoren holdes ved ilden
og den får godt med omdrejninger.

> MVH mikkel som ikke vil gøre skade på sin kæreste :D

Det er klart.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : mikkel paulsen

Dato : 13-08-04 12:38

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message news:<cfgj9t$6og$1@news.cybercity.dk>...

> Min erfaring er også at benzinøkonomien bliver bedre når den holdes i de
> høje omdrejninger. Jeg kan få min over 20km/l, hvis motoren holdes ved ilden
> og den får godt med omdrejninger.

Fedt så får den sgu noget mere håndtag
min kørte 19,3 sidst jeg tankede så det ser jo fint ud.
tak for svaret