Import fra USA
Fra : Manny

Dato : 09-08-04 20:28

Er der nogen der har tjeck på de nye import-regler ?

Hvis jeg har et par motorcykler stående som jeg har importeret fra USA i
2002.

Der er tale om modeller der er 10 år gamle og har været indregistreret i
USA.

Kan jeg få problemer med at indregistrere dem nu ?

Hvad med efter 1.7.2005

Nogle brugbare links ??

Venlig hilsen

Leif

Fra : Steen Gruby

Dato : 09-08-04 20:44

On Mon, 9 Aug 2004 21:28:00 +0200, "Manny" <lbp@FJERNDETTElystig.dk>
wrote:

Hej Manny.

>Kan jeg få problemer med at indregistrere dem nu ?
>
>Hvad med efter 1.7.2005

Du kan blot køre dem til syn nu, så er de med sikkerhed aldersbestemt
til før 1-7-2005 hvor dispentationen for EU2 reglen gælder til.
Du har dog eet problem som ikke er så let at slippe ud af.
Cyklerne har efter dit udsagn ikke været indregistreret i EU, så med
mindre samme model kører med en typegodkendelse i DK kan du løbe i
vanskeligheder med bl.a. støjdæmpning.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Richard

Dato : 09-08-04 21:43

Hej Steen,

Steen Gruby wrote:

> Du kan blot køre dem til syn nu, så er de med sikkerhed aldersbestemt
> til før 1-7-2005 hvor dispentationen for EU2 reglen gælder til.

Regner du med, at de ændre reglerne til den tid? - i dag som før 1. juli
i år er/var det jo dato for køretøjets 1. indregistrering, der dikterer,
hvilke emissionsregler køretøjet skal overholde. Det bliver ikke
nødvendigvis ændret; men man kan selvfølgelig aldrig vide, hvad de
finder på

> [...]
> Cyklerne har efter dit udsagn ikke været indregistreret i EU, så med
> mindre samme model kører med en typegodkendelse i DK kan du løbe i

Hvilket i praksis vil sige enten en type- eller enkeltgodkendelse, men i
begge tilfælde på en cykel i samme stelnummerserie, som den/dem du nu
importerer

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Steen Gruby

Dato : 09-08-04 21:58

On Mon, 09 Aug 2004 22:42:34 +0200, Richard
<richardpunktumpade@mail.dk> wrote:

Hej Richard.

> [...]
>hvilke emissionsregler køretøjet skal overholde. Det bliver ikke
>nødvendigvis ændret; men man kan selvfølgelig aldrig vide, hvad de

Du ved hvor dårligt jeg har det med autoiteter og hvor lille min
tillid til dem er
Det med den sikre aldersbestemmelse er blot for at modvirke at nogen
pludselig kommer og siger at det med indregistrering kun gælder hvis
det er i et ØV land - Jeg mener vi har set den før
Og de bedste love jeg kender er dem med tilbagevirkende kraft.

>Hvilket i praksis vil sige enten en type- eller enkeltgodkendelse, men i
>begge tilfælde på en cykel i samme stelnummerserie, som den/dem du nu
>importerer

Reglerne for typegodkendelserne er helt klare.
Jeg er mere usikker på hvorledes man stiller sig mht.
enkeltgodkendelser efter at "Godkendelseserklæringen" er faldet bort.
Nu er det vist op til SBI's nåde om man får en enkeltgodkendelse eller
ej.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Richard

Dato : 09-08-04 22:48

Hej Steen,

Steen Gruby wrote:

> Du ved hvor dårligt jeg har det med autoiteter og hvor lille min
> tillid til dem er

Ja, det skinner jo indimellem igennem

> Det med den sikre aldersbestemmelse er blot for at modvirke at nogen
> pludselig kommer og siger at det med indregistrering kun gælder hvis
> det er i et ØV land - Jeg mener vi har set den før

Jamen, der er da heller ingen grund til at udskyde i det mindste told-
og registreringssynet, hvis en har bestemt sig for skulle have cyklen
indregistreret på et tidspunkt. Husker eller ved dog ikke, om det
dobbeltsyn bliver forældet ifht. at lægge depositum, men det kan man jo
så undersøge, hvis man ikke vil køre lige fra SBI til T&S

> Og de bedste love jeg kender er dem med tilbagevirkende kraft.

Så har du jo noget til fælles med politikerne

> Reglerne for typegodkendelserne er helt klare.
> Jeg er mere usikker på hvorledes man stiller sig mht.
> enkeltgodkendelser efter at "Godkendelseserklæringen" er faldet bort.

Det mener jeg ikke, der er ændret ved. Jeg spurgte for et par måneder
siden Fst specifikt om der i forb. med indførelse af Euro2-normen blev
ændret noget for cykler, på hvilke der iforvejen fandtes
enkeltgodkendelser i samme stelnummerserie. Det blev der ikke ændret på,
sagde de.

> Nu er det vist op til SBI's nåde om man får en enkeltgodkendelse eller
> ej.

Det tror jeg derfor ikke; SBI skal kun skønne, om en ikke-registreret
cykel har tilpas historik her i landet, så den kan passere som
importeret før 1. juli i år IMHO.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Manny

Dato : 10-08-04 16:56

Hej Steen & Richard

Tak for svarene ...

Med fare for at blive kaldt "fatsvag" vil jeg lige høre om i, i klare
vendinger, kunne forklare mig, hvad mit problem helt nøjagtigt bliver efter
1.7.2005, hvor dispensationen udløber.

Skal maskinerne herefter opfylde de nye bestemmelser, for så vidt angår
f.eks udstødning, uanset om de tidligere har været indregistreret i USA
eller ej Eller kan de slippe, hvis bare jeg kan bevise at de har været
indregistreret i USA i f.eks 10 år. Har det evt. betydning hvornår de er
importeret til DK.

Vi ser bort fra eventuelle typegodkendelsesproblemer.

Hilsen

Leif
1 x XS650
2 x VF400F
Muligvis flere x Virago

Fra : Richard

Dato : 10-08-04 17:34

Manny wrote:
> Med fare for at blive kaldt "fatsvag" vil jeg lige høre om i, i klare
> vendinger, kunne forklare mig, hvad mit problem helt nøjagtigt bliver efter
> 1.7.2005, hvor dispensationen udløber.

Den omtalte dispensation gælder kun usolgte mc'er hos forhandlerne pr.
1. juli i år samt mc'er, der er købt herhjemme inden 1. april i år og
ikke endnu er indregistreret herhjemme.

Se mere om ikrafttræden og dispensation hos Færdselsstyrelsen fst.dk
eller i mine indlæg i de to tråde:

"Nye miljøkrav fra 1/7 berører IKKE ældre brugtimporterede mc, kun
nye..." den 25. maj i år

"Katalysator" fra primo juli i år.

> [...]
> f.eks udstødning, uanset om de tidligere har været indregistreret i USA
> eller ej Eller kan de slippe, hvis bare jeg kan bevise at de har været

Det er datoen for køretøjets første indregistrering i udlandet, der
bestemmer, hvilke emissionskrav, køretøjet skal overholde ved
registrering herhjemme. Dvs du skal fremlægge de relevante, originale
registreringspapirer som bevis

> Har det evt. betydning hvornår de er importeret til DK.

Nej

Fra : Armand

Dato : 13-08-04 23:29

Richard <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en

> Den omtalte dispensation gælder kun usolgte mc'er hos forhandlerne pr.
> 1. juli i år samt mc'er, der er købt herhjemme inden 1. april i år og
> ikke endnu er indregistreret herhjemme.

Eller "taget i brug"!
Som jeg nærlæste reglen (med interesse om hvorvidt min RGV nu var blevet
praktisk ubrugelig) er bl.a. endnu ikke registrerede der dog har været
benyttet (til race!?) indbefattet af undtagelserne!

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 14-08-04 09:24

Armand wrote:

> [...]
> praktisk ubrugelig) er bl.a. endnu ikke registrerede der dog har været
> benyttet (til race!?) indbefattet af undtagelserne!

Det får mig til at tænke på: Hvordan registreres maskinerne til et løb?
Får man et stykke papir med stel- og motornummer som kvitering for
deltagelsen - et papir man kan vise til SBI som dokumentation for, at
cyklen har været i brug? Hvis ikke, er det vel svært at dokumentere...

Fra : Armand

Dato : 14-08-04 23:37

> [...]
> deltagelsen - et papir man kan vise til SBI som dokumentation for, at
> cyklen har været i brug? Hvis ikke, er det vel svært at dokumentere...

Hæ!
Min RGV kræver sgu'tte nogen ekspert for at fastslå at den har været
(grundigt) brugt til Race

Nu husker jeg ikke ordlyden, men blot at den fritstillede RGV'en; men
forskellen kunne ligge i officielt importerede modeller (til RGV'en har jeg
en toldattest og ligeledes en typeattest), der endnu ikke er kommet på gaden
:-/

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 15-08-04 23:25

Armand wrote:

> Hæ!
> Min RGV kræver sgu'tte nogen ekspert for at fastslå at den har været
> (grundigt) brugt til Race

Næ, men det skal jo være en historie i DK, som Bilinspektionen skal
bruge ...

Det bliver spændende at se, hvordan de vil gribe det an og hvor
meget/lidt dokumentation, de vil forlange i de sager