Vognbaneskift på Motorvej
Fra : Jakob D

Dato : 08-08-04 22:30

Hvad er egentlig gældende for Motorcykler godkendt uden blinklys, når det
handler om loven for sidste år (omkring 1 September), der taler om at:
"bruge blink ved vognbaneskift på motorvej".

Som loven vist er nu skal man jo "blinke ved vognbaneskift" selvom man er
helt alene på motorvejen med 130km/t og det er mørk nat

Er det så - hånden ud til siden- der er gældende, eller skal man have
blinklys.
Måske er jeg bare gået helt bag
om dansen mht. love og paragraffer?

Mvh Jakob

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-08-04 23:57

"Jakob D" <dsl37505@vip.cybercity.dk> skrev > Som loven vist er nu skal man
jo "blinke ved vognbaneskift" selvom man er
> helt alene på motorvejen med 130km/t og det er mørk nat

Nej, man skal ikke give tegn, når der ikke er nogen at give tegn til.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hekto

Dato : 09-08-04 00:14

In article <4116afbd$0$208$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
preben@esenet.dk says...
> Nej, man skal ikke give tegn, når der ikke er nogen at give tegn til.

Jo, på motorvej.

I alm. trafik, skal der gives tegn 'når det kan vejlede de øvrige
trafikanter'. Man skal altså ikke nødvendigvis blinke hver gang.
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650

Fra : Jakob D

Dato : 09-08-04 00:41

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote in message
> [...]
>
> I alm. trafik, skal der gives tegn 'når det kan vejlede de øvrige
> trafikanter'. Man skal altså ikke nødvendigvis blinke hver gang.
Men hvad er så facit på motorvej (hvis man ikke har blinklys på sin MC)?

Mvh Jakob

Fra : MFO

Dato : 09-08-04 08:35

Jakob D wrote:

> Men hvad er så facit på motorvej (hvis man ikke har blinklys på sin
> MC)?
>
> Mvh Jakob

Hånden ud!
Jeg gør det dog sjældent ved høj hastighed, så hellere se sig godt for
og risikere en bøde.

--
Michael
Kawa Z650, uden blinklys

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-08-04 01:05

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev

> Jo, på motorvej.

Sikkert rigtigt, men no problem, hvem skulle se det?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : anders majland

Dato : 09-08-04 07:21

> Sikkert rigtigt, men no problem, hvem skulle se det?

1) Hvorfor lave vognbaneskift hvis der ikke er andre på motorvejen ?
2) "Snupper Jensen" kunne sidde og kede sig på en rampe.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Peter Himmelstrup

Dato : 09-08-04 08:40

meddelelse news:41171a98$0$19930$14726298@news.sunsite.dk...

| 1) Hvorfor lave vognbaneskift hvis der ikke er andre på motorvejen ?
| 2) "Snupper Jensen" kunne sidde og kede sig på en rampe.

Nemlig, hvorfor lave vognbaneskift, hvis man er alene på vejen?
Der er højrekørsel i danmark, så hvis ikke der er andre på motorvejen, laver
man ikke vognbaneskift....
Hvis gældende regel er armen på almindelig vej, så må det også være det på
motorvej.

Peter

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-08-04 09:18

Peter Himmelstrup wrote:

> Nemlig, hvorfor lave vognbaneskift, hvis man er alene på vejen?
> Der er højrekørsel i danmark, så hvis ikke der er andre på
> motorvejen, laver man ikke vognbaneskift....

Eksempel : 3 baner - dybe spor og dårlig belægning efter lastvogne i
inderbanen - alene på vejen. Hvor vil du placere dig? Jeg er i midtersporet.
Men jeg trækker ind, der hvor indersporet har fået ny belægning.

vh
Torben

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 09-08-04 11:15

Torben Scheel wrote:

> [...]
> inderbanen - alene på vejen. Hvor vil du placere dig? Jeg er i
> midtersporet. Men jeg trækker ind, der hvor indersporet har fået ny

Ja - eller hvis der er 3 vognbaner og motorvejen deler sig. Så er man jo
nødt til at lave et vognbaneskift.

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-08-04 13:55

"Tony Lorentzen" <spam@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

> Ja - eller hvis der er 3 vognbaner og motorvejen deler sig. Så er man jo
> nødt til at lave et vognbaneskift.

Tjah, jeg kunne også lave et skift længe før jeg er henne ved den næste
lastbil, og er der ingen bag mig, blinker jeg naturligvis ikke. Jeg kunne
også få øje på trafik i det fjerne bag mig, og skifte ind uden at give tegn.
For selvfølgelig bruger jeg kun banerne frit, hvis jeg er alene.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Carl Dragert

Dato : 09-08-04 11:53

anders majland wrote:
> 2) "Snupper Jensen" kunne sidde og kede sig på en rampe.

Så slukker man da bare lyset, og smutter fra ham - "Snupper Jensen" tør jo
ikke køre 250+ på en mørk motorvej

--
mvh Carl Dragert
FZR 600

Fra : MrGSX

Dato : 09-08-04 10:43

> I alm. trafik, skal der gives tegn 'når det kan vejlede de øvrige
> trafikanter'. Man skal altså ikke nødvendigvis blinke hver gang.
> --
I alm. trafik skal man kun give tegn hvis man er til gene for de andre
trafikanter. Dvs. Aldrig ved overhaling, da man ikke må være til gene for
andre her, kun ved vognbane skift.

/MrGSX

Fra : km

Dato : 09-08-04 10:03

>Som loven vist er nu skal man jo "blinke ved vognbaneskift" selvom man er
>helt ALENE på motorvejen med 130km/t og det er mørk nat

Med hvilket formål ?????????
MVH
Kim

Fra : MFO

Dato : 09-08-04 10:19

km wrote:

> Med hvilket formål ?????????
> MVH
> Kim

Formålet er vel at advare andre trafikanter, når der er en der TROR
han/hun er alene og vil skifte bane.

--
Michael
Kawa Z650

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 10-08-04 08:40

Den bil du har overset.
Jeg er blevet reddet mere end en gang - beklageligvist - af at jeg ALTID
blinker før jeg skifter kørebane.
Det forøger chancen for at dem der ligger lige bag ved dig, og som kan være
forbandet svære at se (Dårlig stilling på MC, styrthjelm derr begrænser
udsynet osv) opdager at der er ved at ske noget.
Du får et rigtigt arrigt dyt og en finger, men overlever når du trækker
direkte ud i bilen....

Edvard

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-08-04 10:45

"Edvard Korsbæk" <info@NOSPAMbb-soft.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udsynet osv) opdager at der er ved at ske noget.
> Du får et rigtigt arrigt dyt og en finger, men overlever når du trækker

Det må være mere sikkert, at man altid er h e l t sikker på at være alene.
Din hovsateknik er meget farligere.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 11-08-04 08:29

Vældigt enig, men med mine evner som bilist og motorcyklist har jeg opdaget,
at lige meget hvor omhyggelig jeg er - Og tro mig, jeg gør meget ud af det -
har jeg fået nogle grimme oplevelser.
Ideen er, at når man ALTID blinker giver det en ekstra sikkerhed når egne
evner ikke slår til.

Edvard

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 09-08-04 10:51

Det var smuk og solrig dag da Jakob D skrev
news:cf6607$2hb9$1@news.cybercity.dk i dk.fritid.motorcykel:

> Hvad er egentlig gældende for Motorcykler godkendt uden blinklys, når det
> handler om loven for sidste år (omkring 1 September), der taler om at:
> "bruge blink ved vognbaneskift på motorvej".

Hvordan viser man egentligt til højre?
Man bliver jo nødt til at slippe gassen og så falder hastigheden jo
hurtigt, hvilket jo ikke er optimalt hvis man er ved at trække ind foran
den bil man lige har overhalet.

--
Rune D. Jørgensen

Fra : KB

Dato : 09-08-04 20:09

§ 32, stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Kørende skal give tegn før igangsætning fra kanten af vejen og før
vending og svingning. Kørende skal endvidere give tegn før vognbaneskift
eller anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets placering til siden på
motorvej. Ved vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig ændring af
køretøjets placering til siden på anden vej end motorvej skal kørende give
tegn, når det er påkrævet til vejledning for den øvrige færdsel. Tegnet skal
gives ved hjælp af blinklys, hvor anbringelse heraf på køretøjet er påbudt
eller tilladt, og i øvrigt ved, at en arm rækkes vandret ud til siden.«

Mvh.

Kenneth Bang.

Yamaha FZS600 Fazer & BMW LT1100