kæde og tandhjul
Fra : Kasperkk

Dato : 08-08-04 09:01

Hejsa.

Jeg savner lidt mere træk i min knallert. Yamaha fzr600
Når jeg får taget mig sammen til at skifte dæk går jeg fra en 70 til en 60
profil
Herudover tænkte jeg ville sætte et større tandhjul bagpå ca. 3 tænder eller
sådan noget, men hvor meget ændrer det sig samlet?
Den kan ikke lave powerwheelie medmindre der er et lille bump i vejen eller
lille bakktop eller noget i den retning... Så derfor ville jeg have mindre
gearing på da det jo må få den til at "rykke" mere.

Men mit kædekit har kørt omkring 4000km er det for sent at skifte
tandhjulet?

Topfarten tror jeg ikke bliver ændret da den alligevel ikke slæber 6 helt
ud...

Kasperkk

Fra : Kasper Simonsen

Dato : 08-08-04 11:22

> Herudover tænkte jeg ville sætte et større tandhjul bagpå ca. 3 tænder
eller
> sådan noget, men hvor meget ændrer det sig samlet?

Min er gearet en gang ned, ved ikke om det betyder flere eller færrer
tandhjul foran eller bag på.

> Topfarten tror jeg ikke bliver ændret da den alligevel ikke slæber 6 helt
> ud...

Min løber 235 (ifæg. speedometeret) på toppen, så slår
omdrejningsbegrænseren til.

/Kasper
fzr600

Fra : Rasmus Hauch

Dato : 08-08-04 17:45

> Herudover tænkte jeg ville sætte et større tandhjul bagpå ca. 3
> tænder eller sådan noget, men hvor meget ændrer det sig samlet?

Du kan jo udregne det procentvis.
Antallet af tænder du går op i % af original antal.
Men 3 tænder burde du godt kunne mærke.

> Men mit kædekit har kørt omkring 4000km er det for sent at skifte
> tandhjulet?

Det burde nok gå,hvis du har passet nogenlunde på den.
Men du skal lige tænke på at du måske får brug for et kædeled mere,da du jo
sætter et større tandhjul på.
Det kommer lidt an på hvor stor justerings mulighed du har.

> Topfarten tror jeg ikke bliver ændret da den alligevel ikke slæber 6
> helt ud...

Jeg mistede ca 15 km/t på toppen,men tilgengæld kommer den hurtigere derop.
Du skal også lige tænke på hvor dit speedometer får sit signal fra.
Hvis det er fra forreste tandhjul,som på min,så ændrer visningen sig jo ret
meget,hvis du ændrer både gearing og dæk størrelse.
Jeg har installeret elektronisk justeringsboks fra www.blackrobotics.com
Det fungerer perfekt og man er sikker på 100% præcis speedometer visning.

Mvh
Rasmus ZX9R-C (som er gearet 4 tænder bagpå og laver powerwheelie i
tredie..((-: )