Peter <suzi550@INVALIDhotmail.com <mailto:suzi550@INVALIDhotmail.com>> skrev i en
<news:y8rRc.3828$cl4.3581@news.get2net.dk>...
-------Sjovt nok fandt jeg lige et sæt New Old stock wiseco 63mm stempler på
ebay for 85$+ 22.50 i forsendelse+ hvad toldskat nu vil have. det kan nok
ikke gøres meget billigere. Så har jeg da 630ccm
Bare lige for at det ikke skal være usagt:
Den billigste tuning er at sælge og købe en større :-|
--------------------------------------------------------
Det er korrekt, men når jeg nu ikke har råd til at købe større, og har en cylinder der skal bores, kan jeg vel ligeså godt bore den 3mm op frem for 0.5mm?
----------------------------------------------------------
Det er de færreste tuninger der ikke kræver uforudsete merudgifter, og hér
er det ikke kun motor-nedbrud jeg tænker på, men også trimning af motoren
p.g.a. dårligere fungerende motor o.lign.!
-----------------------------------------------------------
Jeg er klar over det. Men den slags er ikke et problem, da min kammerat som er
MC mekaniker har adgang til det der kræves for en trimning. Og jeg er selv værktøjsmager/maskinarbejder, så hvad der kræves af bearbejdninger står jeg
selv for.
-----------------------------------------------------------
De penge man lægger i tuning idag kommer aldrig hjem ved et senere salg som
mer-værdi, snarere tværtom (hvilken af to næsten identiske motorcykler til
samme pris, men hvor den ene er voldtunet, ville du selv vælge at sætte dine
surt lånte penge i? - Ja, ikke også!!)
-----------------------------------------------------------
Jeg snakker ikke om en voldtuning, hvis det var det jeg ønskede, havde jeg købt en anden maskine. Jeg har muligheden for at lave det, derfor gør jeg det. Jeg påtænker jo ikke at få slebet knaster, større karburatorer og den slags. De penge jeg giver for de 4 stempler, er billigere end hvad jeg skulle give for et komplet sæt ringe til de originale Suzuki stempler.
-----------------------------------------------------------
Den merpris en større motorcykel kan synes at have i forhold til
tunings-muligheden idag, holder den bedre over de (typisk) næste tre års tid
inden dit næste "upgrade" - Sagt på en anden måde: Vælger man at tune nu,
har man endnu tre års tid hvor den nuværende motorcykel fortsat falder
(oveni tuningens egen indvirkning på værdi-nedskrivningen), hvor den større
model man istedet kan vælge at købe oftest vil være (samme 3 års tid?) nyere
end den hidtidige, hvorved at nedskrivningen på dén begrænses p.g.a.
tilsvarende lavere alder senerehen!
--------------------------------------------------------------
Som jeg har skrevet, er det ikke for at voldtune. Cylinderen skal bores, jeg har udmålt den med spærmål, og når jeg kan få 3mm større fremfor 0.5mm vil jeg hellere det. Desuden var det billigere med Wiseco stemplerne.
--------------------------------------------------------------
Ved køb af en større og lidt nyere motorcykel er gevinsten ikke alene
mer-effekt, men ofte også at der er sket en udvikling imellem de to
motorcyklers fremstillingsår (á bremser, dæk-dimensionering og
køreegenskaber generelt), som man ikke vinder ved at effekttune sin egen
motorcykel :-|
--------------------------------------------------------------
Think about it!
--------------------------------------------------------------
Yes, men du har misforstået mine intentioner. Hvis jeg ønsker yderligere effekt, kan jeg vel bare sætte en større motor på eller købe en anden maskine, men det er ikke det der lige nu er hovedformålet. Jeg giver dig dog ret i dine betragtninger.
Peter
--------------------------------------------------------------
"