/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Nyt bagdæk eller ....................
Fra : Søren


Dato : 08-05-01 07:09

Hej alle

Jeg punkterede i går på bagdækket. Nu skal jeg så vurdere om jeg skal købe
et nyt eller lappe. Hvis jeg køber et nyt kunne jeg godt tænke mig et
190/55/17. Jeg kører på 5,5 " fælg. Det gamle dæk var et 180/55/17. Dækket
(190) kan godt være der m.h.t. skærm, bagsvinger m.v. Jeg har set at Ducati
benytter 190 dæk på 5,5 " fælge. Hvad siger I.

Mvh Søren
(ZX6R)




 
 
Jens Jacob Bager Jen~ (08-05-2001)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 08-05-01 07:24

> Jeg punkterede i går på bagdækket. Nu skal jeg så vurdere om jeg skal købe
> et nyt eller lappe. Hvis jeg køber et nyt kunne jeg godt tænke mig et
> 190/55/17. Jeg kører på 5,5 " fælg. Det gamle dæk var et 180/55/17. Dækket
> (190) kan godt være der m.h.t. skærm, bagsvinger m.v. Jeg har set at
Ducati
> benytter 190 dæk på 5,5 " fælge. Hvad siger I.

Du kan godt lappe et dæk, men der er lille risiko for at dækket punkterer
igen, derfor ville jeg ikke gøre det hvis dækket alligevel er slidt godt
ned. En lapning kan næsten alle værksteder foretage.

Jeg ville holde mig til den originale dækstørrelse da bredere dæk forringer
din ellers så lækre cykels svingegenskaber. Hvis du er typen der kører
hurtigt på motorvej og stiller cyklen foran caféer så du kan blive beundret,
så sæt bare bredere dæk på, men forvent ikke cyklen kører bedre efter
montering af 190'er dæk.

--
Hilsen Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)



origo@earthling.net (08-05-2001)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 08-05-01 07:18


"Søren" <janner@mail.tele.dk> wrote in message
news:9d82m4$sjg$1@news.inet.tele.dk...
>Jeg har set at Ducati
> benytter 190 dæk på 5,5 " fælge.
Jeps, og 99% av Ducati eierne skifter til 180 så snart som mulig. 190 dekket
er montert for å se godt ut mens sykkelen står i salgslokalet.

>Hvad siger I.
Hvorfor vil du ha 190?


JS




Claus Bisgaard (08-05-2001)
Kommentar
Fra : Claus Bisgaard


Dato : 08-05-01 07:34

> (190) kan godt være der m.h.t. skærm, bagsvinger m.v. Jeg har set at
Ducati
> benytter 190 dæk på 5,5 " fælge. Hvad siger I.
>

Jeg kan kun tilslutte mig Jens' svar. Hvis du har motorcykel for at parkere
den foran cafe'en, vil det være en god ide med et bredere bagdæk, men er det
for at køre på den vil det være en fatal brøler. En større breddeforskel der
er mellem for og bagdæk forringer køreegenskaberne væsentligt. Da jeg i sin
tid havde en Tl1000 var der mærkbare forbedringer ved at køre 180 i stedet
for de originale 190, eneste minus var at de blev slidt en anelse hurtigere.

Årsagen til at man på en Duc (og andre kraftigere maskiner) sætter 190 dæk
på, er at de har flere kræfter der skal overføres til asfalten og det kræver
større anlægsflade, men da et bredere dæk er skidt for køreegenskaberne, må
fabrikanten lave et kompromis - det kompromis kan du sikkert ikke lave
bedre? Med mindre du kører dragrace, måske?

En lang snak, med en kort pointe: Hold dig fra det alt for brede 190'er dæk!

-Claus





Søren (08-05-2001)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 08-05-01 07:43

Hej Claus, jens og JS

Tak for Jeres hurtige svar. Bredden 190 skulle naturligvis kun være til at
"blære" sig med. Jeg kan forstå at jeg gør klogt i at holde mig til de 180
som jeg havde i forvejen. Tak.
Mvh Søren
(ZX6R)


Claus Bisgaard <cbk@kubik.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9d83sb$q54$1@sunsite.dk...
> > (190) kan godt være der m.h.t. skærm, bagsvinger m.v. Jeg har set at
> Ducati
> > benytter 190 dæk på 5,5 " fælge. Hvad siger I.
> >
>
> Jeg kan kun tilslutte mig Jens' svar. Hvis du har motorcykel for at
parkere
> den foran cafe'en, vil det være en god ide med et bredere bagdæk, men er
det
> for at køre på den vil det være en fatal brøler. En større breddeforskel
der
> er mellem for og bagdæk forringer køreegenskaberne væsentligt. Da jeg i
sin
> tid havde en Tl1000 var der mærkbare forbedringer ved at køre 180 i stedet
> for de originale 190, eneste minus var at de blev slidt en anelse
hurtigere.
>
> Årsagen til at man på en Duc (og andre kraftigere maskiner) sætter 190 dæk
> på, er at de har flere kræfter der skal overføres til asfalten og det
kræver
> større anlægsflade, men da et bredere dæk er skidt for køreegenskaberne,

> fabrikanten lave et kompromis - det kompromis kan du sikkert ikke lave
> bedre? Med mindre du kører dragrace, måske?
>
> En lang snak, med en kort pointe: Hold dig fra det alt for brede 190'er
dæk!
>
> -Claus
>
>
>
>



Armand (08-05-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-05-01 19:13


Søren <janner@mail.tele.dk> skrev i en
news:9d82m4$sjg$1@news.inet.tele.dk...
> Hej alle
>
> Jeg punkterede i går på bagdækket. Nu skal jeg så vurdere om jeg skal
købe
> et nyt eller lappe. Hvis jeg køber et nyt kunne jeg godt tænke mig et
> 190/55/17. Jeg kører på 5,5 " fælg. Det gamle dæk var et 180/55/17.
> Dækket kan godt være der m.h.t. skærm, bagsvinger m.v.
>Jeg har set at Ducati benytter 190 dæk på 5,5 " fælge. Hvad siger I.

Det er ligetil at læse ud fra en dæktabel. Din lokale gummi-mand har én!
den jeg har scooret, er desværre outdated,deri atd er kun er 180'ere (=
til 5.5" fælg!) og 195'ere (til 6" fælg!).

På den anden side: Hvis Duc. gør'ed, så har de vel ryggen fri!?

PS:
Af hhv. 916 og 748'eren har sidstnævnte altid været den der høstede
bedst omtale af køre og sving -egenskaber!
Forskel på modellerne? - 748'eren har smallere dæk

--
Armand






origo@earthling.net (08-05-2001)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 08-05-01 20:09


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:9d9d74$q67$12@news.cybercity.dk...

> Det er ligetil at læse ud fra en dæktabel. Din lokale gummi-mand har én!
> den jeg har scooret, er desværre outdated,deri atd er kun er 180'ere (=
> til 5.5" fælg!) og 195'ere (til 6" fælg!).
Som oftest er 190 laget til 6" felg, medens det finnes 180 dekk som er
konstruert til både 5.5" og 6".
Eksempler på sistnevnte er Dunlop D207 ZR/GP, Pirelli EVO og Super Corsa,
Metzeler ME Z3 og Rennsport og Bridgestone BT010.

> På den anden side: Hvis Duc. gør'ed, så har de vel ryggen fri!?
Noen modeller av 996 kommer med Pilot Sport, og sjovt nok anbefaler Michelin
at det ikke benyttes på 5.5" felg....

JS



Armand (08-05-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-05-01 23:28


<origo@earthling.net> skrev i en news:9d9gjp$b57$1@sunsite.dk...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> news:9d9d74$q67$12@news.cybercity.dk...
>
> > På den anden side: Hvis Duc. gør'ed, så har de vel ryggen fri!?
> Noen modeller av 996 kommer med Pilot Sport, og sjovt nok anbefaler
> Michelin at det ikke benyttes på 5.5" felg....

=

--
Armand.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408693
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste