|
| Nybegynder og vedligehold Fra : Steen Egeberg |
Dato : 05-08-04 23:08 |
|
Her til aften var vi nogle stykker ude at køre en tur, en af os en pige,
som i år havde fået sin første motorcykel, en ny XJ600, som hun var
meget glad for.
Under snakken ved et is-kiosk stop kommer vi så ind på kardantræk vs.
kæde, og da vi snakker smøring af kæde ser hun lidt spørgende på os -
hvad er det med kædesmøring for noget ?
Det viser sig så at hun har kørt - såvidt jeg husker - 5000 km uden at
smøre sin kæde, og da vi jo så alle inspicerer den nærmere, så er den
godt nok også noget blank på rullerne, men rasler dog ikke, og er heller
ikke strukket. Heldigvis er der en som har en kædespray med, og så får
den en omgang.
Moralen i den historie synes jeg er, at kørelærer eller forhandler bør
være omhyggelige med at informere nybegyndere om den slags vigtigt
vedligehold.
Hvordan i alverden skal folk som ellers kun har kørt bil dog vide at der
er noget som skal smøres for hver 500-1000 km ?? Det er jo for længst en
saga blot på enhver moderne bil, hvor man i store træk kun skal hælde
sprinklervæske på imellem de årlige serviceeftersyn ??
Så hermed er denne opfordring videregivet til forhandlere og
kørelærere.
--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623
| |
Lars (05-08-2004)
| Kommentar Fra : Lars |
Dato : 05-08-04 23:14 |
|
> Under snakken ved et is-kiosk stop kommer vi så ind på kardantræk vs.
> kæde, og da vi snakker smøring af kæde ser hun lidt spørgende på os -
> hvad er det med kædesmøring for noget ?
Ja, det var også noget jeg først fandt ud af for nyligt... Har dog ikke
købt
cykel endnu, men har "pappet"..
> Moralen i den historie synes jeg er, at kørelærer eller forhandler bør
> være omhyggelige med at informere nybegyndere om den slags vigtigt
> vedligehold.
Enig
mvh
Lars
| |
Steen Gruby (05-08-2004)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 05-08-04 23:47 |
|
On Fri, 6 Aug 2004 00:08:13 +0200, "Steen Egeberg"
<*mitnavn*@post.tele.dk> wrote:
Hej Steen.
>
>Moralen i den historie synes jeg er, at kørelærer eller forhandler bør
>være omhyggelige med at informere nybegyndere om den slags vigtigt
>vedligehold.
>
Du har fat i noget meget væsentligt.
Men hvem er egentlig den skyldige i den manglende viden om et
motorkøretøjs vedligeholdelse?
Mit svar vil ubetinget være: Ejeren.
Hver gang man erhverver noget nyt, næsten ligegyldigt hvad, skal man
som minimum sætte sig ind i hvorledes det fungerer.
Et nyt fjernsyn skal indstilles, en ny opvaskemaskine skal have
blødgøringsmiddel og afspændingssalt - det er der ingen der er i tvivl
om.
Hvorledes kan nogen tro, at et køretøj, ligegyldigt hvilket, blot er
noget man har for enden af tændingsnøglen?
>Hvordan i alverden skal folk som ellers kun har kørt bil dog vide at der
>er noget som skal smøres for hver 500-1000 km ?? Det er jo for længst en
>saga blot på enhver moderne bil, hvor man i store træk kun skal hælde
>sprinklervæske på imellem de årlige serviceeftersyn ??
>
Da jeg i sin tid fik militært førebevis blev vi grundigt instrueret i
at foretage et starteftersyn.
En remse man aldrig glemmer er OVABILUK.
Olie, Vand, Akku, Bremser, Ildslukker, Lys, lUft og Kørebog.
Jeg vil mene at det stadig er en væsentlig del af at være fører af et
motorkøretøj at foretage et simpelt eftersyn før hver køretur.
>Så hermed er denne opfordring videregivet til forhandlere og
>kørelærere.
Det er vel op til en selv at udvise så meget interesse at man får en
kort instruktion når man køber et køretøj, ligegyldigt om det er af en
privat eller af en forhandler.
Igen tilbage til militæret - Der fik man ikke lov til at føre et
motorkøretøj uden at være omskolet til det, og en del af omskolingen
var at få det gennemgået mht. vedligeholdelse og eftersyn.
På DMC's broncekursus gennemgår man netop et sådant eftersyn.
Det er bremser, kæde, olie, styretøj, affjedring, lufttryk, sten i
dæk, lys, blinklys osv. Det burde være obligatorisk.
(Endnu en grund til at tage på Broncekursus)
Det er jeg forresten også sikker på at det er en del af undervisningen
til førerbevis, idet meget af det gennemgås i teoriundervisningen og
enkelte punkter så som bremser og styretøj kan dukke op ved
køreprøven.
Selv om de fleste nok hurtigt glemmer det, hvilket jeg plejer at
betegne som aktiv fortrængelse
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Søren Jim (06-08-2004)
| Kommentar Fra : Søren Jim |
Dato : 06-08-04 00:53 |
|
snip
"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en meddelelse
> >Moralen i den historie synes jeg er, at kørelærer eller forhandler bør
> Du har fat i noget meget væsentligt.
> Men hvem er egentlig den skyldige i den manglende viden om et
> motorkøretøjs vedligeholdelse?
> Mit svar vil ubetinget være: Ejeren.
Hej 2 x Steen
Mit point falder altså osse ud til Stens (Gruby) fordel
det er sgu ens eget ansvar........færdig slut
at forhandleren så er et kvaj i ikke at ville tjene lidt ekstra på at sælge
en dåse kædespray med dan han solgte Mc´en er så en anden sag...
og bare lige sådan for nysgerrighedens skyld har den pige osse kørt 5000 km
uden at fylde benzin på for det er vel lidt det samme........:-/
Mvh Søren Belfast CBR1000F med smurt kæde
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.733 / Virus Database: 487 - Release Date: 02-08-2004
| |
Peter Sjong (06-08-2004)
| Kommentar Fra : Peter Sjong |
Dato : 06-08-04 06:04 |
|
klip
> Da jeg i sin tid fik militært førebevis blev vi grundigt instrueret i
> at foretage et starteftersyn.
> En remse man aldrig glemmer er OVABILUK.
> Olie, Vand, Akku, Bremser, Ildslukker, Lys, lUft og Kørebog.
> Jeg vil mene at det stadig er en væsentlig del af at være fører af et
> motorkøretøj at foretage et simpelt eftersyn før hver køretur.
Som køreinstruktør ved søværnet er det helt fint at møde en her forstået
budskabet.
Vi møder ofte folk der er komplet uforstående overfor nødvendigheden af en
omskoling til det pågældende køretøj, man har jo kørekort.
Mvh
Sjong
| |
Henrik Steen Larsen (06-08-2004)
| Kommentar Fra : Henrik Steen Larsen |
Dato : 06-08-04 09:00 |
|
Peter Sjong wrote:
> Som køreinstruktør ved søværnet er det helt fint at møde en her forstået
> budskabet.
Køreinstruktør og Søværnet...? Det kan da maksimalt være vandcykler,
vandscootere og amfibiekøretøjer du underviser i
| |
Squish (08-08-2004)
| Kommentar Fra : Squish |
Dato : 08-08-04 18:20 |
|
Peter Sjong wrote:
> klip
>
>> Da jeg i sin tid fik militært førebevis blev vi grundigt instrueret i
>> at foretage et starteftersyn.
>> En remse man aldrig glemmer er OVABILUK.
>> Olie, Vand, Akku, Bremser, Ildslukker, Lys, lUft og Kørebog.
>> Jeg vil mene at det stadig er en væsentlig del af at være fører af et
>> motorkøretøj at foretage et simpelt eftersyn før hver køretur.
>
>
>
> Som køreinstruktør ved søværnet er det helt fint at møde en her forstået
> budskabet.
> Vi møder ofte folk der er komplet uforstående overfor nødvendigheden af
> en omskoling til det pågældende køretøj, man har jo kørekort.
> Mvh
> Sjong
>
Jeg må indrømme at jeg var noget uforstående overfor, at jeg ikke måtte
køre MAN 13, pga. manglende omskoling, når det netop var en sådan jeg
tog kortet i!
--
Squish
CB400F
| |
Steen Gruby (08-08-2004)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 08-08-04 19:03 |
|
On Sun, 08 Aug 2004 19:19:49 +0200, Squish <hs304FJERN@hotmail.com>
wrote:
Hej Squish
>
>Jeg må indrømme at jeg var noget uforstående overfor, at jeg ikke måtte
>køre MAN 13, pga. manglende omskoling, når det netop var en sådan jeg
>tog kortet i!
Dette er selvfølgelig helt OT i denne NG, men jeg forstår det nu godt.
Der er forskel på at få førerbevis på landevej, og så blive jagtet
igennem en omskoling i terrain hvor en del af omskolingen består i at
bjærge køretøjet ved egen hjælp hvis man er kørt fast.
Det svarer nogenlunde til det virkelige liv:
Et er at erhverve et førebevis, noget andet er at lære at føre et
køretøj
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Squish (09-08-2004)
| Kommentar Fra : Squish |
Dato : 09-08-04 14:11 |
|
Steen Gruby wrote:
>>Jeg må indrømme at jeg var noget uforstående overfor, at jeg ikke måtte
>>køre MAN 13, pga. manglende omskoling, når det netop var en sådan jeg
>>tog kortet i!
>
>
> Dette er selvfølgelig helt OT i denne NG, men jeg forstår det nu godt.
> Der er forskel på at få førerbevis på landevej, og så blive jagtet
> igennem en omskoling i terrain hvor en del af omskolingen består i at
> bjærge køretøjet ved egen hjælp hvis man er kørt fast.
> Det svarer nogenlunde til det virkelige liv:
> Et er at erhverve et førebevis, noget andet er at lære at føre et
> køretøj
Ak ja.. Gruby.. Det er vel mange år siden! Da jeg tog pappet ('99),
var der et decideret terrænkørekursus ved navn "UKUSK" (Uddannelse i
Kørsel Under Særlige Kørselsforhold), som omfattede det du beskriver, og
endvidere, kørsel med lysforstærkningsudstyr påspændt!
Den "almindelige" omskoling bestod blot af den sædvanlige gennemgang af
køretøjet, samt nogle rutineringstimer på vej. Dvs. ikke meget
forskelligt fra køreskolen! Tja.. Forsvaret i en nøddeskal..
--
Squish
CB400F
| |
Denise (06-08-2004)
| Kommentar Fra : Denise |
Dato : 06-08-04 08:05 |
|
"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> wrote in message
news:n9c5h0t1i26aqjme1kkm3qn8560in74puh@4ax.com...
> On Fri, 6 Aug 2004 00:08:13 +0200, "Steen Egeberg"
> <*mitnavn*@post.tele.dk> wrote:
>
> Du har fat i noget meget væsentligt.
> Men hvem er egentlig den skyldige i den manglende viden om et
> motorkøretøjs vedligeholdelse?
> Mit svar vil ubetinget være: Ejeren.
> Hver gang man erhverver noget nyt, næsten ligegyldigt hvad, skal man
> som minimum sætte sig ind i hvorledes det fungerer.
Hej
Da jeg fik min XJ600 læste jeg selvfølgelig instruktionsbogen. Men da jeg
hentede cyklen spurgte jeg, hvornår er første eftersyn var, og hvad jeg selv
skulle gøre i mellemtiden. Jeg fik at vide, at jeg skulle smøre kæden og
holde øje med luft i dækkene og olien i vinduet. Det med kædestramning har
jeg tilgode at lære, hvis jeg ikke får værkstedet til det. Nå men, jeg kunne
huske fra tidligere, at man også skulle smøre nogle "smøre nipler?", der
brugte jeg en slags pistol med fedt i. Så jeg spurgte hvor der sad sådan
nogle. Han kiggede lidt underligt på mig og sagde så, at sådan nogle var der
skam ikke på den motorcykel, jeg tror jeg var liiidt til grin
--
Hilsen Denise
XJ600S, http://dfmc.dk/Denise_Reindel
| |
Claus Rittig (06-08-2004)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 06-08-04 09:05 |
|
"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en meddelelse
news:41132dab$0$215$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Nå men, jeg kunne
> huske fra tidligere, at man også skulle smøre nogle "smøre nipler?", der
> brugte jeg en slags pistol med fedt i. Så jeg spurgte hvor der sad sådan
> nogle. Han kiggede lidt underligt på mig og sagde så, at sådan nogle var
der
> skam ikke på den motorcykel, jeg tror jeg var liiidt til grin
Næh, det var du nu ikke.
Alle motorcykler, som har lejer der jævnligt skal smøres, burde have
smørenipler. Det ses bare på langt størstedelen af de japanske, at der ikke
ER nogen nipler, selvom de er højst påkrævede. De er sparet væk.
Hvad gør man så, hvis man fx har en baggaffelaksel og et linksystem med en
masse lejer der skal smøres hvert år? (Og det har du på din XJ600)
Man skal skille hele lortet ad, for at komme til at give det fedt! DET er
sguda ufedt!
Der er lidt for meget "køb, og smid væk" mentalitet over den løsning, syns
jeg, men jeg ved at på nogle japanere, er niplerne IKKE sparet væk, for jeg
har haft en af dem. Men jeg har også haft en af dem hvor man skulle skifte
alle lejer og bøsninger i linksystemet 3 gange om året, fordi de var slidt i
stykker. Og så har jeg haft et par KTM'er med vedligeholdelsesfri
teflon-lejer, genial løsning!
Rittig
| |
Denise (06-08-2004)
| Kommentar Fra : Denise |
Dato : 06-08-04 10:08 |
|
"Claus Rittig" <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:cevdvg$2bqm$1@news.dansketelecom.com...
> "Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en meddelelse
> news:41132dab$0$215$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> > Nå men, jeg kunne
> > huske fra tidligere, at man også skulle smøre nogle "smøre nipler?", der
> > brugte jeg en slags pistol med fedt i. Så jeg spurgte hvor der sad sådan
> > nogle. Han kiggede lidt underligt på mig og sagde så, at sådan nogle var
> der
> > skam ikke på den motorcykel, jeg tror jeg var liiidt til grin
>
> Næh, det var du nu ikke.
> Alle motorcykler, som har lejer der jævnligt skal smøres, burde have
> smørenipler. Det ses bare på langt størstedelen af de japanske, at der
ikke
> ER nogen nipler, selvom de er højst påkrævede. De er sparet væk.
> Hvad gør man så, hvis man fx har en baggaffelaksel og et linksystem med en
> masse lejer der skal smøres hvert år? (Og det har du på din XJ600)
> Man skal skille hele lortet ad, for at komme til at give det fedt! DET er
> sguda ufedt!
> Der er lidt for meget "køb, og smid væk" mentalitet over den løsning, syns
> jeg, men jeg ved at på nogle japanere, er niplerne IKKE sparet væk, for
jeg
> har haft en af dem. Men jeg har også haft en af dem hvor man skulle skifte
> alle lejer og bøsninger i linksystemet 3 gange om året, fordi de var slidt
i
> stykker. Og så har jeg haft et par KTM'er med vedligeholdelsesfri
> teflon-lejer, genial løsning!
>
> Rittig
>
Ok, tak for info .
Hilsen Denise
| |
Armand (09-08-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 09-08-04 00:09 |
|
Claus Rittig <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:cevdvg$2bqm$1@news.dansketelecom.com...
> "Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en meddelelse
> news:41132dab$0$215$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> > ...jeg kunne huske fra tidligere, at man også skulle smøre nogle "smøre
> > nipler?", der brugte jeg en slags pistol med fedt i. Så jeg spurgte hvor
der
> > sad sådan nogle. Han kiggede lidt underligt på mig og sagde så, at sådan
> > nogle var der skam ikke på den motorcykel, jeg tror jeg var liiidt til
grin
Nej, nej. - Trøst dig: Jeg tror at der var én anden der følte sig trumfet af
en (i praksis) bedrevidende kælling !
> Alle motorcykler, som har lejer der jævnligt skal smøres, burde have
> smørenipler. Det ses bare på langt størstedelen af de japanske, at der
ikke
> ER nogen nipler, selvom de er højst påkrævede. De er sparet væk.
Jeg kan ikke være mere enig, og det er ikke bedre i auto-branchen:
Akilleshælen på alle Peugeot'er fra før 406, er bagakslen der slides hvorved
bagdækkene med tiden begynder at miste sporingen og "skræve" - Hvis
pågældende område på akslen var mulig at smøre blot for at beskytte mod
korrosion ville enhver bagaksel holde bilens tid ud.
Men sådan er det ikke, og det er motorjournalisterne der har slagtet disse
upraktiske men teknik-beskyttende smørepunkter, derved at det er lettere at
kritisere service-omkostningerne, end at overskue
nedslidnings-omkostningerne på længere sigt :-|
--
Armand
| |
Tony Lorentzen (05-08-2004)
| Kommentar Fra : Tony Lorentzen |
Dato : 05-08-04 23:56 |
|
Steen Egeberg wrote:
> Hvordan i alverden skal folk som ellers kun har kørt bil dog vide at
> der er noget som skal smøres for hver 500-1000 km ??
Tjah.
Personligt synes jeg det grænser til det uansvarlige hvis man køber et nyt
køretøj og ikke som minimum læser den medfølgende instruktionsmanual. Den
forklarer bla. hvordan kæden skal smøres og justeres. Køber man et køretøj
har man også ansvaret for at den er - og forbliver - lovlig. At læse sin
instruktionsmanual er først skridt i den rigtige retning - også selvom man
ikke gider skrue.
Alle folk, der ejer en trædecykel ved at man skal smøre kæden, hvis ikke den
skal knække på et tidspunkt. Hvis man så lægger 2 og 2 sammen så bør man
også kunne gætte hvor fatale følger det kan få hvis ikke den bliver smurt på
en motorcykel.
> Så hermed er denne opfordring videregivet til forhandlere og
> kørelærere.
Dem er der vist ikke så mange af herinde - desværre. I øvrigt så fortalte
min kørelærer os ren faktisk hvad man bør tjekke på motorcyklen inden man
kører på den - så vidt jeg husker var der afsat en hel lektion til at
gennemgå motorcyklens udstyr og dele for slidtage og mangler.
--
Tony
Fazer 1000 o>'o
| |
Steen Egeberg (06-08-2004)
| Kommentar Fra : Steen Egeberg |
Dato : 06-08-04 09:00 |
|
> Personligt synes jeg det grænser til det uansvarlige hvis man køber et
nyt
> køretøj og ikke som minimum læser den medfølgende instruktionsmanual.
Den
> forklarer bla. hvordan kæden skal smøres og justeres. Køber man et
køretøj
> har man også ansvaret for at den er - og forbliver - lovlig. At læse
sin
> instruktionsmanual er først skridt i den rigtige retning - også selvom
man
> ikke gider skrue.
Ikke for at starte en længere tråd - men det bliver de jo ofte herinde
- men på kommentarerne kan jeg se at de fleste mener at det
ubetinget er ens eget ansvar at læse instruktionsbog og sætte sig
ordentligt ind i sit køretøj. Herunder vedligehold såsom kædesmøring.
Bare for at der ikke skal være misforståelser så er jeg helt enig !
Men, og der er jo også lidt nuancer, så drejer det sig her om en komplet
nybegynder, som har fundet ud af at det er herligt at køre motorcykel.
Og havde investeret i både god hjelm, køredragt osv, samt kørte såvidt
jeg kan bedømme godt og ansvarsfuldt. Men som åbenbart ikke har stor
teknisk indsigt eller teknisk begavede og interesserede i nabolaget.
Skal det da være en forudsætning for at kunne køre MC ? I 2004 ?
Og - hånden på hjertet - dem af jer som ikke er teknisk interesserede i
video- og dvdmaskiner f.x., hvormange af jer har læst og forstået hele
den medfølgende manual, og kan alle funktioner udenad ? Nej vel, i
bruger den bare, ikke sandt ?
Så det jeg såmænd bare havde som ærinde, det var at ikke gøre det
vanskeligere og dyrere end højst nødvendigt for dem som gerne vil
deltage i vores hobby, men som ikke er begavet med mekaniker-gen.
Og der mener jeg at både kørelæreren, som ved at det er en nybegynder og
forhandleren som lige har solgt en spritny MC til en helt grøn
førstegangskøber, har et særligt ansvar. Især overfor dem, som ikke er
så "heldige" at kende gamle rotter som os andre, der elsker at øse af
vores fordomme og erfaringer ...
Som kuriosum kunne flere af os også i går aftes berette om dengang da vi
skilte kæderne ad og kogte dem ind på en kogeplade i de der grønne,
flade Castrol kædefedtdåser !
--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623
| |
Steen Egeberg (06-08-2004)
| Kommentar Fra : Steen Egeberg |
Dato : 06-08-04 09:07 |
|
> Og der mener jeg at både kørelæreren, som ved at det er en nybegynder
og
> forhandleren som lige har solgt en spritny MC til en helt grøn
> førstegangskøber, har et særligt ansvar. Især overfor dem, som ikke er
> så "heldige" at kende gamle rotter som os andre, der elsker at øse af
> vores fordomme og erfaringer ...
>
PS : den med fordomme stod naturligvis helt for egen regning, det er jo
helt klart, ingen tvivl derom :0) ....
God weekend til alle - med et strålende kørevejr !
--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623
| |
Armand (08-08-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 08-08-04 22:50 |
|
Steen Egeberg <*mitnavn*@post.tele.dk> skrev i en
news:41133c1f$0$264$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> > Og der mener jeg at både kørelæreren, som ved at det er en nybegynder
> og
> > forhandleren som lige har solgt en spritny MC til en helt grøn
> > førstegangskøber, har et særligt ansvar. Især overfor dem, som ikke er
> > så "heldige" at kende gamle rotter som os andre, der elsker at øse af
> > vores fordomme og erfaringer ...
> >
>
>
> PS : den med fordomme stod naturligvis helt for egen regning, det er jo
> helt klart, ingen tvivl derom :0) ....
Fordomme?
Hvilke?
Dén jeg kan ane, er ikke en fordom, men derimod en stadfæstet og nøje
defineret paragraf i "motorcykellivets uskrevne love":
§4:
Kvinder på motorcykel, kan kun accepteres i form af bagsædepassager.
§4
Stk.1:
Dispensation herfor foretages kun i henhold til §3 [á "underkubikkere"] hhv.
§1. [= "Ingen indrømmelser!]
--
Armand.
| |
Tony Lorentzen (07-08-2004)
| Kommentar Fra : Tony Lorentzen |
Dato : 07-08-04 13:13 |
|
Steen Egeberg wrote:
> Og der mener jeg at både kørelæreren, som ved at det er en nybegynder
> og forhandleren som lige har solgt en spritny MC til en helt grøn
> førstegangskøber, har et særligt ansvar. Især overfor dem, som ikke er
> så "heldige" at kende gamle rotter som os andre, der elsker at øse af
> vores fordomme og erfaringer ...
Men de prædiker netop også at det er køretøjets ejer, der skal sørge for at
det er i lovlig og forsvarlig stand. Det betyder at man som et absolut
minimum er nødt til at kunne gennemgå motorcyklen og spotte fejl og mangler.
En for slap eller for stram kæde er absolut en fejl - efter min mening. Så
vidt jeg husker så står der faktisk i min teori-bog (specifik for
motorcykler) at kæden skal være spændt efter producentens anvisninger.
> Som kuriosum kunne flere af os også i går aftes berette om dengang da
> vi skilte kæderne ad og kogte dem ind på en kogeplade i de der grønne,
> flade Castrol kædefedtdåser !
Så gammel er jeg "heldigvis" ikke
--
Tony
Fazer 1000 o>'o
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (07-08-2004)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 07-08-04 20:42 |
|
>> Som kuriosum kunne flere af os også i går aftes berette om dengang da
>> vi skilte kæderne ad og kogte dem ind på en kogeplade i de der
>> grønne, flade Castrol kædefedtdåser !
>
> Så gammel er jeg "heldigvis" ikke
Du kender da Morten Andersen på sin Z 400. Han gør det da stadig væk!
O-ringskæder er jo dyre mener han.
--
Mojn Jens Bager Jensen
MZ ETZ 251 '89, 39Kkm, Givi, synet, 6500kr BILLIGT!
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85, Honda VF 500 FII '86
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39
| |
Armand (08-08-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 08-08-04 23:06 |
|
Tony Lorentzen <spam@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
news:cf2h1c$1svp$1@news.cybercity.dk...
> Steen Egeberg wrote:
>
> > Som kuriosum kunne flere af os også i går aftes berette om dengang da
> > vi skilte kæderne ad og kogte dem ind på en kogeplade i de der grønne,
> > flade Castrol kædefedtdåser !
>
> Så gammel er jeg "heldigvis" ikke
Det er jeg, men kun også lige akkurat!
De første o-ringskæder så dagens lys på Suzukis' dengang nylancerede
GS-serie, og dét var det i det første år hvor jeg havde motorcykel at dét
skete!
Det var forøvrigt ikke så længe efter at den ellers uhørt praktiske sag:
Kædespray'en, var blevet lanceret, så der var tilsyneladende focus på
kædesmørings-problemet i de år :-/
Som smedelærling havde jeg billig adgang til maskinkæde af fornøden
dimension, og efter at have nedslidt (á alt for tidligt??) min første kæde
smedede jeg mig et vandbad til en af Castrol-dåserne og delte en 5-meters
kæde i tre hvoraf en kammerat fik den 3. foræret og jeg selv skiftede mellem
de to andre á: monteret hhv. renset; kogt ud og hængt til afdrypning!
På "afdrypnings-brædtet" havde jeg markeret original-længden og kunne derved
holde den billige maskinkæde under overvågning for forstrækning. Men
systemet var tilsyneladende effektivt, derved at jeg ved afhændning af
denne, min første motorcykel, ikke havde kunnet registrere noget slid eller
forstrækning, selvom jeg da havde kørt over fire gange så langt på de to
kæder, som på den første - Hvilket jeg husker som ca. 8.000km hhv. omkring
40.000km !
--
Armand.
| |
Henrik Steen Larsen (06-08-2004)
| Kommentar Fra : Henrik Steen Larsen |
Dato : 06-08-04 08:53 |
|
Steen Egeberg wrote:
<snip>
> Hvordan i alverden skal folk som ellers kun har kørt bil dog vide at der
> er noget som skal smøres for hver 500-1000 km ?? Det er jo for længst en
> saga blot på enhver moderne bil, hvor man i store træk kun skal hælde
> sprinklervæske på imellem de årlige serviceeftersyn ??
>
> Så hermed er denne opfordring videregivet til forhandlere og
> kørelærere.
Moralen i denne historie kunne også være, at man sætter sig lidt ind i
de ting, som man smider en stor bunke penge efter. Det er trods alt ris
til egen røv, hvis man vandrer igennem livet med skyklapper på og ikke
gider anstrenge sig for at fjerne dem - endsige lave et lille kighul.
I øvrigt fik jeg selv en lille hurtig 5 minutters guide fra en mekaniker
hos MC Hjørnet, dengang jeg købte min cykel. Det var dog mest de
sikkerhedsmæssige aspekter såsom bremser, om at passe på nye "glatte"
dæk og måske nok også nogle andre ting.
| |
The Beekster (06-08-2004)
| Kommentar Fra : The Beekster |
Dato : 06-08-04 22:30 |
|
"Henrik Steen Larsen" <hsl_dk@cool.SLET.dk> skrev i en meddelelse
news:cevdde$2089$1@news.cybercity.dk...
>
> Moralen i denne historie kunne også være, at man sætter sig lidt ind i
> de ting, som man smider en stor bunke penge efter. Det er trods alt ris
> til egen røv, hvis man vandrer igennem livet med skyklapper på og ikke
> gider anstrenge sig for at fjerne dem - endsige lave et lille kighul.
>
> I øvrigt fik jeg selv en lille hurtig 5 minutters guide fra en mekaniker
> hos MC Hjørnet, dengang jeg købte min cykel. Det var dog mest de
> sikkerhedsmæssige aspekter såsom bremser, om at passe på nye "glatte"
> dæk og måske nok også nogle andre ting.
Ligesom du gjorde "og måske nok også nogle andre ting." LOL
God weekend til alle Jer MC-lister har arbejdet hele dagen, og skal arbejde
igen i morgen, ØV lortevejr (altså når man er inde)
Hilsen Bæk
Gixxer 1000
www.mc-vollekanne.dk
| |
Elbarto (07-08-2004)
| Kommentar Fra : Elbarto |
Dato : 07-08-04 04:40 |
|
"Steen Egeberg" <*mitnavn*@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4112afc9$0$224$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Her til aften var vi nogle stykker ude at køre en tur, en af os en pige,
> som i år havde fået sin første motorcykel, en ny XJ600, som hun var
> meget glad for.
>
> Under snakken ved et is-kiosk stop kommer vi så ind på kardantræk vs.
> kæde, og da vi snakker smøring af kæde ser hun lidt spørgende på os -
> hvad er det med kædesmøring for noget ?
>
> Det viser sig så at hun har kørt - såvidt jeg husker - 5000 km uden at
> smøre sin kæde, og da vi jo så alle inspicerer den nærmere, så er den
> godt nok også noget blank på rullerne, men rasler dog ikke, og er heller
> ikke strukket. Heldigvis er der en som har en kædespray med, og så får
> den en omgang.
>
> Moralen i den historie synes jeg er, at kørelærer eller forhandler bør
> være omhyggelige med at informere nybegyndere om den slags vigtigt
> vedligehold.
>
> Hvordan i alverden skal folk som ellers kun har kørt bil dog vide at der
> er noget som skal smøres for hver 500-1000 km ?? Det er jo for længst en
> saga blot på enhver moderne bil, hvor man i store træk kun skal hælde
> sprinklervæske på imellem de årlige serviceeftersyn ??
>
> Så hermed er denne opfordring videregivet til forhandlere og
> kørelærere.
>
> --
> Steen E.
> http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623
>
>
Hvis man læser instruktions bogen il ens nye cykel så står sådan noget
sørme under veligehold som jo egentlig oss er nogen af de ting man tjekker
inden man snupper en tur på dyret
Da jeg kørte RSer va en af tingene altid at tjekke kæden. Dæk . Lys. Bremser
og div. væsker og om noget umiddelbart var raslet løs på/siden sidste tur
Elbarto Simpsoniac
| |
Armand (09-08-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 09-08-04 00:06 |
|
Steen Egeberg <*mitnavn*@post.tele.dk> skrev i en
news:4112afc9$0$224$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Her til aften var vi nogle stykker ude at køre en tur, en af os en pige,
> som i år havde fået sin første motorcykel, en ny XJ600, ........
> da vi snakker smøring af kæde ser hun lidt spørgende på os -
> hvad er det med kædesmøring for noget ?
> Det viser sig så at hun har kørt - såvidt jeg husker - 5000 km uden at
> smøre sin kæde,
> Moralen i den historie synes jeg er, at kørelærer eller forhandler bør
> være omhyggelige med at informere nybegyndere om den slags vigtigt
> vedligehold.
Hæ!
Hvordan skal de dog kunne det, når de (som hér i byen) kører rundt på
motorcykler hvis kæder knirker og knager så man vender sig om efter lyden i
trafikken
> Hvordan i alverden skal folk som ellers kun har kørt bil dog vide at der
> er noget som skal smøres for hver 500-1000 km ??
Læs bruger-manualen!!
Da jeg var 18 og havde købt min første motorcykel, stod der ikke meget mere
i brugermanualen end jeg allerede vidste som knallertkører; men ikke desto
mere tæskede jeg den igennem fra A til Z og Z til A!
Der er stor forskel på at være 18 (og yngre) og bare lidt ældre når det
kommer til den slags sager - Se blot på alle de forældre (= ikke helt unge
mennesker) der kun lige formår at sætte en lejet film i hjemmets video!
Jeg vil tilskrive en sådan uvidenhed, som den her beskrevne, en manglende
interesse/evne i at sætte sig ind i produktet :-|
--
Armand.
| |
|
|