Lyrik wrote:
> +++++++++++++++++++++++++++++
> SV 650 62 newtonmeter ved 7400 omdrejninger
> 650 V-Strom 60 Newtonmeter ved 6400 omdr.
> 600 s Bandit 54 Newtonmeter ved 9500 omdr.
Nu har jeg prøvet B6 og SV650... og mellem de to, så er der vidt
forskellige gearinger, sådan at der bruges de samme gear til de samme
hastigheder, og derved ligger momentet meget lig samme steder, selv om
der er forskellige omdr... men Bandittens fordel er at den har et langt
støre område hvor den arbejde i, modsat SV'en som banker i begrænseren
med det samme, at så SV'en lyder som om den rykker helt vild, det er jo
præcis det som den sælger for... men det er lyden som gør den virker til
at ha bundtræk.
> Som det ses ligger kræfterne ved lavere omdrejninger på de to V-maskiner.
> Kommentator i MC-revuen 2004 skriver om V-Strom: "tilmed droslet 3 Hk for at
> give trækket mere bredde." Og som det ses ved sammenligning med sv650 så er
> kraftmomentet flyttet 1000 omdrejninger ned.
Ja, og toppen faldt også ned.... det samme gjorde man på B12 mod gixxer
1100, og man gjorde det endnu mere da de gik over til GSX1400.
> Tager du en smuk og populær maskine som Yamaha FZ6 Fazer så tegner billedet
> sig endnu sortere. 63 Newtonmeter ved 10.000 omdrejninger. Dette indikerer
> at den er meget svær at køre med ved lave omdrejninger. Og det er præcis den
> forklaring som ejermændene kommer med. Først ingenting og så et kæmperyk så
> de er ved at falde på røven!
))
Ja, men modsat V maskinerne i samme cc klasse, så kommer der et
kæmperyk, mod et naivnt lille moment hop, for at stoppe igen...
> Den slags maskiner egner sig slet ikke til bykørsel.
Lyder som om du aldrig har prøvet den ;)
> Ser du Honda så er de noget snedigere.
> Hornet cb600 har 63 Newtonmeter ved 9.500 omdr.
> Efterfølgeren CBF 600 SA har 58 Newtonmeter ved 8.000 omdr.
CBF 600 er droslet samtidig med, og yder ikke som den gamle hornet, som
igen var gearet ustyrligt, så både V-strom, og andre V maskiner i denne
klasse ville være misundelige, men igen overser du at hvor momentet
ligger er ikke 100% ensbetydene med at de så har et godt bundtræk...
både SV og V-strom trækker ikke rent før de er oppe over 3-4000omdr..
modsat en Bandit 600 eller endnu bedre en Hornet 600 af de gamle trækker
allerede rent fra omkring 2-3000omdr... og så trækker de videre hvor
V-strom og SV har ramt begrænseren, altså et langt mere brugbart område.
> De har søgt at lægge momentet længere ned. Men stadigvæk en distance til
> V-Stromens 6400 omdrejninger!
nu er honet 600 maksinerne bygget til andet end morfarkørsel(hvis man
ser bort fra CBF), og er gearet til de omdr....
> Tager du nu Chopperne, så kan vi nøjes med at tage den gamle 600 ccm Honda
> Shadow. Her er momentet opgivet i Kilo/meter:
> 4,9 kilo/meter ved 3500 omdrejninger!! Kan du se hvorfor de er så gode at
> køre bykørsel og promenadekørsel med?
))
Nu er de lavet til den kørestil... men siden du mener det er V
designet, hvordan kan det så være der er 1Cyll. og enda række 3 maskiner
med samme data, eller for den sags skyld BMW hygge cyklerne, som også
smider godt i bunden ???
> Hvorfor kan man ikke lægge momentet så lavt med 4 cylindrede? Det kunne man
> måske godt, men det kræver flere kubik og dermed alt for dyre maskiner.
øh, nå... nu er det kubikne der bestemmer momentet, og knasterne der
bestemmer hvor momentet så lægges/fordeles.
Men hvis du vil modbevise, så find en V2 maskine med ca. samme cc, som
en GSX1400, som både har samme enorme bundtræk lige så langt nede, samt
100+ heste.
> 600 ccm fordelt på fire cylindre er jo bare 4 styk 150ccm cylindre. Fordelt
> på en 2 cylindret V-motor er det 2 styk 300 ccm cylindre!
Hvis du har læst det Orla viste frem omkring V2 og R4... ville du se at
en 600 R4 lægger lige så godt et moment, som en 1000 V2 , så bare der er
du på dybt vand.
> Så kunne det være sjovt at sammenligne singlecylindermaskiner. Tager vi en
> single som den gamle Suzuki Savage så får vi 5,1 kilo/meter ved 3000
> omdrejninger. Tøf-tøf!
sejgt bundtræk men ingen topspeed.
Ja, man for en traktor.
> 4 cylindrene er lavet til ekstrem topspeed. V-2 er lavet til bundtræk og
> rimelig topspeed. 1 cylindrede er lavet til massivt bundtræk uden topspeed.
1-cyll. maskiner er et meget gammelt design, og deres begrænsing løb
ind i at der er naturlove der forhindre for mange cc på en Cyll... samme
gælder så for 2 takterne, men de kan så komme et hak længere op end de 1
cyll... derefter 3, 4 osv... at så et hvis V2 firma har forblændet folk
til at tro V2 er det bedste i verden, er jo bare sørgeligt.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit