En fed tur i øvro land
Fra : Harry Sandholm

Dato : 04-08-04 13:38

Hej NG

Hjemkommet fra en 3.000km rundtur i Tyskland - Tjekkiet - Østrig og
Italien har jeg lyst til at dele lidt af mine oplevelser og erfaringer
med jer.
Jeg kørte på en Honda 500CB med fuldkåbe. Jeg havde tanktaske og et
Motodetail taskesæt bestående af 2 tekstilsaddeltasker samt en toptaske
altsammen indkøbt hos Louis.de.

> http://www.louis.de/_10ba88fffe17ec25206b03c14bbd0fd435/shop/shop_dispatch.php?article_context=detail&grwgr=525&wgr=221&total=4&anzeige=0&back_url=.%25252Fshop_dispatch.php%25253Farticle_context%25253Dlist%252526grwgr%25253D525%252526wgr%25253D221%252526page%25253D0&artnr_gr=10025335

Det er et OK sæt, og det kræver ingen ekstra monteringer på cyklen,
såsom baggagebærer eller wingrack, hvilket jeg vægter højt.
Dog skete der det uheldige at jeg under lidt heftig kørsel i Tjekkiet
opdagede at den ene saddeltaske var gledet ud af sit spænde og slæbte
hen af jorden med 120 km i timen :-\ Det klædte den absolut ikke
Jeg fandt ud af at sikre hele sættet med to elastikspænder og fra da af
var der ingen problemer.
Honda´en klarede også turen godt. Den ville dog have 1/4 l olie på de
3.000km, hvilket var den velundt.
Derudover syntes den at 1 liter saft for hver 20km var passende.
På alm. landevej eller motorvej kører det fint og der er tilstrækkelig
kraft til lynhurtige overhalinger og en marchhastighed på 130 km/h, men
der skal arbejdes med gearpedalen for momentet kommer først efter 4.500
omdr/min, men så sker der også nok for mig.
Når man kører over pas i hårnålesving skal der arbejdes så meget med
gearene at det stjæler en smule af fornøjelsen. Man skal helt ned i 1.
gear for at runde svinget, og kommer så måske op i 4. gear inden næste
sving, og skal så hele vejen ned i gearrækken igen - lidt træls...
Her savnes virkeligt noget bundtræk.

I Østrig blev jeg ved med at møde den samme fyr og konen - på en sort
Harley, sort lædertøj og en sort pilothjelm med skæg strittende ud
nedenunder.
"Det var sgu da underligt" tænkte jeg "Hvordan kan han komme her igen,
der er noget der ikke passer"
Jeg fandt så ud af at det var kloner af ældre mænd (+50 ligesom mig
selv) og deres koner der kørte rundt.
Hmm.. mon det her har været oppe i etisk nævn. Et er at klone får - men
Harley kørere af min årgang eller ældre, kan det mon kaldes et
videnskabeligt fremskridt ????
Nåh - en af klonerne sagde nu også at de havde lejet Harley og udstyr i
Zaltsburg, så jeg ved ikke om det gjaldt for dem alle
Der var flere Gasthouse`s hvor der stod "Bikers welcome"
Det tror da fanden. "These guys were loaded".
Appropos Gasthouses - så er det langt at foretrække for teltet. En
overnatning i f.eks. et Zimmer frei kan fås fra 15 øvro incl morgenmad
(ca. 120,-) så det er langt at foretrække frem for at betale 80kr for at
ligge i telt og bagefter at skulle skaffe morgenmad.

Nåh jeg kunne fortsætte længe men vil bare fortælle at det var en fed
tur, hvor målet var vejen, og min røv var godt øm efter 6 dage og
3.000km. Til gengæld er mine øjne mættede med smukke og storslåede
landskaber, og min trang til at køre midlertidig tilfredsstillet.
Jeg købte et nyt Michelin fordæk i sydtyskland 890kr. monteret. Jeg ved
ikke hvad det ville koste herhjemme, men sansynligvis et par hundrede mere.

Harry Sandholm
Honda 500CB med nyt fordæk og øm røv

Fra : Soren Lindholt

Dato : 04-08-04 13:56

"Harry Sandholm" <harry.sandholm@tele2fjerndetteadsl.dk> wrote in message
> Hej NG
>
> Hjemkommet fra en 3.000km rundtur i Tyskland - Tjekkiet - Østrig og
> Italien har jeg lyst til at dele lidt af mine oplevelser og erfaringer
> med jer.

Rart med historier, tak for den...

mvh Søren

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 04-08-04 14:21

"Når man kører over pas i hårnålesving skal der arbejdes så meget med
gearene"

Ja, man mister kræfter når man kommer op i højderne. Min havde nu kræfter
nok, men når jeg kom over 2000 m, så var den tydeligt sløvere....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Lyrik

Dato : 08-08-04 10:56

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ja, man mister kræfter når man kommer op i højderne. Min havde nu kræfter
> nok, men når jeg kom over 2000 m, så var den tydeligt sløvere....
+++++++++++++++++++++++++++++++
Det manglende bundtræk har noget med motortype at gøre.
4-cylindrede rækkemotorer og "halve" fircylindrede=twinmotorer som CB500,
mangler aldeles bundtræk sammenlignet med V-motorer.
De skal op i omdrejninger for at give effekt. Det er jo grunden til at
maskiner som V-Strom og SV650 er blevet så populære. På grund af bedre
bundtræk.
Choppermaskinerne er jo også af den grund populære. Det massive bundtræk og
effekt ved lave omdrejninger.
Bilerne har række-4 motorer. Læg mærke til hvor sløvt de trækker ved lave
omdrejninger.

Hilsen
Jens

Hilsen

Fra : Moller

Dato : 08-08-04 12:56

Lyrik wrote:

> Det manglende bundtræk har noget med motortype at gøre.
> 4-cylindrede rækkemotorer og "halve" fircylindrede=twinmotorer som CB500,
> mangler aldeles bundtræk sammenlignet med V-motorer.

   ÆVL... få lige styr på dine facts inden du slynger gætterier og dårligt
videne fordomme ud.

> De skal op i omdrejninger for at give effekt. Det er jo grunden til at
> maskiner som V-Strom og SV650 er blevet så populære. På grund af bedre
> bundtræk.

   En SV-650 har INTET med bundtræk at gøre, den lyder voldsom, uden at ha
noget i det, og så dør den ud med det samme igen... grunden til den er
blevet populær er pris, og lyden... og nå ja, hvis man lige bruger 4-5k
ekstra til afjedring, styr den jo fantastisk, som var det en maskine som
kostede det dobbelte... men den har INTET der har med bundtræk at gøre.

> Choppermaskinerne er jo også af den grund populære. Det massive bundtræk og
> effekt ved lave omdrejninger.

   igen forkert, choppermaskinerne bruger bunkevis af cc for at lave
bundtræk, altså de har det pga, cubic, og ikke pågrund af V designet,
selv om at en hvis traktor fabrikant prøver at få folk til at tro V
designet er verdens bedste.

> Bilerne har række-4 motorer. Læg mærke til hvor sløvt de trækker ved lave
> omdrejninger.

   Jeg har en R4 motor i min Bandit, og den trækker kanon fra 2000 omdr
hvor mange V2 maskiner gør det, og stadig smider 133heste på numsen ???.
og skal vi virkelig snakke om bundtræk, så er der ik mange der slår en
GSX1400 og dens maks moment ved 2500omdr.. igen en R4, det hele ligge i
hvordan man vil ha kræfterne, ikke om cyl. ligger på langs, skævt eller
ligner hængepatter... der er jo også nogen der påstår at BMW's masiner
ikke ryster da de har boxer motor på, sjovt nok er deres første motor
som virlig ikke har rysetler som sådan først kommet i 2003...

--
VH
Lars Molnit

Fra : Lyrik

Dato : 08-08-04 14:03

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ekstra til afjedring, styr den jo fantastisk, som var det en maskine som
> kostede det dobbelte... men den har INTET der har med bundtræk at gøre.
+++++++++++++++++++++++++++++
SV 650 62 newtonmeter ved 7400 omdrejninger
650 V-Strom 60 Newtonmeter ved 6400 omdr.
600 s Bandit 54 Newtonmeter ved 9500 omdr.

Som det ses ligger kræfterne ved lavere omdrejninger på de to V-maskiner.
Kommentator i MC-revuen 2004 skriver om V-Strom: "tilmed droslet 3 Hk for at
give trækket mere bredde." Og som det ses ved sammenligning med sv650 så er
kraftmomentet flyttet 1000 omdrejninger ned.
Tager du en smuk og populær maskine som Yamaha FZ6 Fazer så tegner billedet
sig endnu sortere. 63 Newtonmeter ved 10.000 omdrejninger. Dette indikerer
at den er meget svær at køre med ved lave omdrejninger. Og det er præcis den
forklaring som ejermændene kommer med. Først ingenting og så et kæmperyk så
de er ved at falde på røven!))
Den slags maskiner egner sig slet ikke til bykørsel.
Ser du Honda så er de noget snedigere.
Hornet cb600 har 63 Newtonmeter ved 9.500 omdr.
Efterfølgeren CBF 600 SA har 58 Newtonmeter ved 8.000 omdr.
De har søgt at lægge momentet længere ned. Men stadigvæk en distance til
V-Stromens 6400 omdrejninger!

Tager du nu Chopperne, så kan vi nøjes med at tage den gamle 600 ccm Honda
Shadow. Her er momentet opgivet i Kilo/meter:
4,9 kilo/meter ved 3500 omdrejninger!! Kan du se hvorfor de er så gode at
køre bykørsel og promenadekørsel med?))
Hvorfor kan man ikke lægge momentet så lavt med 4 cylindrede? Det kunne man
måske godt, men det kræver flere kubik og dermed alt for dyre maskiner.
600 ccm fordelt på fire cylindre er jo bare 4 styk 150ccm cylindre. Fordelt
på en 2 cylindret V-motor er det 2 styk 300 ccm cylindre!
Så kunne det være sjovt at sammenligne singlecylindermaskiner. Tager vi en
single som den gamle Suzuki Savage så får vi 5,1 kilo/meter ved 3000
omdrejninger. Tøf-tøf! sejgt bundtræk men ingen topspeed.
4 cylindrene er lavet til ekstrem topspeed. V-2 er lavet til bundtræk og
rimelig topspeed. 1 cylindrede er lavet til massivt bundtræk uden topspeed.

Hilsen
Jens

Fra : Moller

Dato : 08-08-04 15:05

Lyrik wrote:

> +++++++++++++++++++++++++++++
> SV 650 62 newtonmeter ved 7400 omdrejninger
> 650 V-Strom 60 Newtonmeter ved 6400 omdr.
> 600 s Bandit 54 Newtonmeter ved 9500 omdr.

   Nu har jeg prøvet B6 og SV650... og mellem de to, så er der vidt
forskellige gearinger, sådan at der bruges de samme gear til de samme
hastigheder, og derved ligger momentet meget lig samme steder, selv om
der er forskellige omdr... men Bandittens fordel er at den har et langt
støre område hvor den arbejde i, modsat SV'en som banker i begrænseren
med det samme, at så SV'en lyder som om den rykker helt vild, det er jo
præcis det som den sælger for... men det er lyden som gør den virker til
at ha bundtræk.

> [...]
> give trækket mere bredde." Og som det ses ved sammenligning med sv650 så er
> kraftmomentet flyttet 1000 omdrejninger ned.

   Ja, og toppen faldt også ned.... det samme gjorde man på B12 mod gixxer
1100, og man gjorde det endnu mere da de gik over til GSX1400.

> [...]
> forklaring som ejermændene kommer med. Først ingenting og så et kæmperyk så

   Ja, men modsat V maskinerne i samme cc klasse, så kommer der et
kæmperyk, mod et naivnt lille moment hop, for at stoppe igen...

> Den slags maskiner egner sig slet ikke til bykørsel.

   Lyder som om du aldrig har prøvet den ;)

> Ser du Honda så er de noget snedigere.
> Hornet cb600 har 63 Newtonmeter ved 9.500 omdr.
> Efterfølgeren CBF 600 SA har 58 Newtonmeter ved 8.000 omdr.

   CBF 600 er droslet samtidig med, og yder ikke som den gamle hornet, som
igen var gearet ustyrligt, så både V-strom, og andre V maskiner i denne
klasse ville være misundelige, men igen overser du at hvor momentet
ligger er ikke 100% ensbetydene med at de så har et godt bundtræk...
både SV og V-strom trækker ikke rent før de er oppe over 3-4000omdr..
modsat en Bandit 600 eller endnu bedre en Hornet 600 af de gamle trækker
allerede rent fra omkring 2-3000omdr... og så trækker de videre hvor
V-strom og SV har ramt begrænseren, altså et langt mere brugbart område.

> De har søgt at lægge momentet længere ned. Men stadigvæk en distance til
> V-Stromens 6400 omdrejninger!

   nu er honet 600 maksinerne bygget til andet end morfarkørsel(hvis man
ser bort fra CBF), og er gearet til de omdr....

> [...]
> Shadow. Her er momentet opgivet i Kilo/meter:
> 4,9 kilo/meter ved 3500 omdrejninger!! Kan du se hvorfor de er så gode at

   Nu er de lavet til den kørestil... men siden du mener det er V
designet, hvordan kan det så være der er 1Cyll. og enda række 3 maskiner
med samme data, eller for den sags skyld BMW hygge cyklerne, som også
smider godt i bunden ???

> Hvorfor kan man ikke lægge momentet så lavt med 4 cylindrede? Det kunne man
> måske godt, men det kræver flere kubik og dermed alt for dyre maskiner.

   øh, nå... nu er det kubikne der bestemmer momentet, og knasterne der
bestemmer hvor momentet så lægges/fordeles.

   Men hvis du vil modbevise, så find en V2 maskine med ca. samme cc, som
en GSX1400, som både har samme enorme bundtræk lige så langt nede, samt
100+ heste.

> 600 ccm fordelt på fire cylindre er jo bare 4 styk 150ccm cylindre. Fordelt
> på en 2 cylindret V-motor er det 2 styk 300 ccm cylindre!

   Hvis du har læst det Orla viste frem omkring V2 og R4... ville du se at
en 600 R4 lægger lige så godt et moment, som en 1000 V2 , så bare der er
du på dybt vand.

> Så kunne det være sjovt at sammenligne singlecylindermaskiner. Tager vi en
> single som den gamle Suzuki Savage så får vi 5,1 kilo/meter ved 3000
> omdrejninger. Tøf-tøf! sejgt bundtræk men ingen topspeed.

   Ja, man for en traktor.

> 4 cylindrene er lavet til ekstrem topspeed. V-2 er lavet til bundtræk og
> rimelig topspeed. 1 cylindrede er lavet til massivt bundtræk uden topspeed.

   1-cyll. maskiner er et meget gammelt design, og deres begrænsing løb
ind i at der er naturlove der forhindre for mange cc på en Cyll... samme
gælder så for 2 takterne, men de kan så komme et hak længere op end de 1
cyll... derefter 3, 4 osv... at så et hvis V2 firma har forblændet folk
til at tro V2 er det bedste i verden, er jo bare sørgeligt.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Moller

Dato : 08-08-04 15:10

Moller wrote:

   retter lige...

> [...]
> Hvis du har læst det Orla viste frem omkring V2 og R4... ville du se
> at en 600 R4 lægger lige så godt et moment, som en 1000 V2 , så bare der

   Godt bundtræk... ikke godt moment, selv om det er lidt af det samme.

   2 Cyll. ikke 2 taktere... :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-04 22:07

Moller skrev i meddelelsen <411632ff$0$19931$14726298@news.sunsite.dk>...

topspeed.

Fortæl lige en Norton Manx om bundtræk

>at så et hvis V2 firma har forblændet folk til at tro V2 er det bedste i
verden, er jo >bare sørgeligt.

V2 ér det bedste i verden, men langt de fleste har stadig ikke opdaget
hvorfor.

mvh
Orla

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-08-04 12:40

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> writes:

> Det manglende bundtræk har noget med motortype at gøre.

Du har plantet din fod midt i et hvepsebo!

> 4-cylindrede rækkemotorer og "halve" fircylindrede=twinmotorer som
> CB500, mangler aldeles bundtræk sammenlignet med V-motorer.

Hvad baserer du det på? Hvad får det til at tro, at det gør en
himmelvid forskel at cylindrene er drejet lidt ifht. hinanden?

> De skal op i omdrejninger for at give effekt. Det er jo grunden til
> at maskiner som V-Strom og SV650 er blevet så populære. På grund af
> bedre bundtræk.

Se evt. her hvor Orla P. herfra redegør lidt for
motorkarakteristikkerne for V2/R4:
<http://home20.inet.tele.dk/tfv/moment/>

> Choppermaskinerne er jo også af den grund populære. Det massive
> bundtræk og effekt ved lave omdrejninger.

Choppere plejer jo også at have et ganske stort slagvolumen, og så er
der jo ikke så meget at sige til at de har et fornuftigt bundtræk.

> Bilerne har række-4 motorer. Læg mærke til hvor sløvt de trækker ved
> lave omdrejninger.

Min fars 2,5 liters diesel pickup har nu et ganske godt bundtræk, til
gengæld er den helt død ved højere rpm.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Outlook Express-bruger, se her: <http://xnews.newsguy.com/>

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-08-04 23:48

Mikkel Christensen <mic@rrnord.invalid> writes:

> Oev, nu kom du foerst, men jeg naaede lige at finde mine kurver frem
> fra skuffen:...............men pointen er at hovedparten af
> kraefterne er til stede ved ret lave rpm. Festen stopper lige inden
> de 12.000 rpm.

Det samme kan ses på kurven for min Fazer 600 (målt på rullefeltet til
Skagen-træf): <http://royal.flof.dk/mc-sager/fzs600_dyno.jpg>

Målingen starter desværre først ved 5k rpm, men derfra og op til 12k
(redline v. 15k5) lægger den 50-60 nm. En meget pæn momentkurve, hvis
jeg selv skal sige det Den kører med std. udstødning
og svjv. også std.-dysning.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 08-08-04 16:19

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> writes:

> SV 650 62 newtonmeter ved 7400 omdrejninger
> 650 V-Strom 60 Newtonmeter ved 6400 omdr.
> 600 s Bandit 54 Newtonmeter ved 9500 omdr.

Jo jo, det fint, men du kigger kun på maxmomenter, som ligger relativt
tæt på redline. Det har jo intet med bundtræk at gøre.

Ovenstående sammenligning viser sådan set bare at V2-motorer typisk
topper før R4-motorer.

Du skal i stedet se på en momentkurve for maskinerne. Det er det Orla
har gjort på det link Moller allerede har givet dig.

Hvis du vil snakke bundtræk, så sammenlign momentet enten ved et
absolut (lavt) omdrejningstal, fx 2.500 RPM eller ved et relativt
(igen, lavt) omdrejningstal, fx 25% af redline. I begge tilfælde vil
jeg faktisk tro at en Bandit 600 fint følger med en SV650.

> Som det ses ligger kræfterne ved lavere omdrejninger på de to V-maskiner.

Ja, men topeffekt og maxmoment på en sportslig motor har næppe noget
med bundtræk at gøre.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 08-08-04 19:15

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> [...]
> har gjort på det link Moller allerede har givet dig.

Oev, nu kom du foerst, men jeg naaede lige at finde mine kurver frem

Grafen starter ved 3750rpm
3900 rpm: 25Nm
4250 rpm: 45Nm
4500 rpm: 55Nm
4750 rpm: 65Nm
4900 rpm: 70Nm

Allerede her begynder kurven at flade ud - den topper et sted ved 9500 rpm
med ~87Nm, men pointen er at hovedparten af kraefterne er til stede
ved ret lave rpm. Festen stopper lige inden de 12.000 rpm.

HK kurven er en ganske anden, med en (naesten) perfekt 45 graders stigning
mod en eller anden teoretisk top-effekt.

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.