|
| Prøvet: Yamaha YP250 (Majesty) [lang, humo~ Fra : Kai Harrekilde-Peter~ |
Dato : 03-08-04 23:26 |
|
Situationen her til morgen var den, at min Retter skulle til 10.000km
service, og det hos Yamaha Centeret i Helsingborg, hvor jeg havde købt
den. At få Retteren derop er ikke noget problem, men for at kunne
komme på arbejde, lånte Yamaha Centeret mig en YP250 scooter så jeg
kunne komme til Herlev og retur.
Første oplevelse er at jeg lige skal finde ud af hvordan jeg bedst får
plads til mine ben på den (jeg er ikke ligefrem bygget i EU-standard
størrelse), og efter et øjeblik er det bare at gi den lidt gas og
derudaf'.
Motoren er en 250cc 2T motor, men selvom det burde svare til en 500cc
4T motor, yder den langfra det halve af min Retter. Oplevelsen var,
at den ikke accellerede, den kørte bare hurtigere... Baseret på
gennemsnitlig tophastighed målt i to retninger (målt Helsingør-Herlev)
er tophastigheden 120km/t indikeret på speedometeret. Majesty'en
trækker rimeligt op til 80km/t, men derefter går det meget langsomt
med at komme højere op i fart. Dette kan være en fare under motorvejs
kørsel, og man bør derfor orientere sig godt, inden man forsøger en
overhaling.
Majesty'en har slyngkobling og et enkelt gear, så betjeningen er
hurtigt overset: to håndbremser (bagbremsen sidder i venstre hånd) og
en gas. Nu vi er ved bremserne, så overraskede Majestyen mig med at
ryste ganske kraftigt i forhjulet under nedbremsning, og ved nærmere
eftersyn (mens jeg ventede på færgen) viste det sig at forskiven var
slidt helt ned, og rystelserne sandsynligvis skyldes at forbremsen
huggede pga en ujævnt slidt forskive. For at kompensere for dette
måtte jeg bruge bagbremsen under nedbremsning, hvis der bare var tale
om en normalt nedbremsning. Kun ved de mest bløde nedbremsninger
kunne jeg bruge forbremsen alene.
Med de små hjul og en meget kort aksel-afstand, er Majesty'en meget
men at styre rundt med, omend følelsen var noget forskellig i forhold
til Retteren. At sammenligne Majesty'en med en Retter er nu
uretfærdigt, og jeg må sige at med lidt kontant kontrastyring viste
Majestyen sig at være meget væver og hurtigt styrende. Styreudslaget
er ganske stort og giver mulighed for en meget lille vendediameter,
noget man har glæde af ved bykørsel. Jeg måtte dog flytte på det
inderste knæ når jeg brugte et stort styreudslag, hvor at undgå at
knæet spærrede for styret. jaja. Majesty'en viste sig at være meget
følsom overfor højde forskelle, såsom fra hvide striber på asfalten.
Dette skyldes to ting, nemlig en meget plat-slidt bagdæk på test
eksemplaret, og den lille diameter på dækkene.
Affjedringen var godt brugt, og på test eksemplaret gav det sig til
kende ved at jeg følte at jeg kørte rundt i en udæmpet vandseng.
Regelmæssige bump (som f.eks på Helsingør motorvejen nord for Hørsholm
i sydgående retning) kunne anslå en solid svingning, men dog uden at
det på noget tidspunkt gik hen og blev farligt. Det gjorde også
kørsel over trafikbump til en plage, idet jeg måtte ned _under_ den
skiltede hastighed for ikke at få for kraftige slag i styret. En
strammere og mere velfungerende affjedring vil være kærkommen, tak.
Majestyen har et stort bagagerum under det dobbelt sæde, hvor der er
plads til at låse hjelmen inde, når man skal går fra scooteren. Der
var også rimelig plads til min Oxford Humpback tanktaske, som var
fyldt godt op. Plus-point for dette.
YP250 er ikke skabt til at køre på motorvej, men kan godt klare det
hvis man har behov for det fra tid til anden. Så hvis man er ude
efter et lille og praktisk by-køretøj, og ikke har lange etaper på
motorvej til daglig, er YP250 et glimrende valg. SKal man køre på
motorvej ofte, bør man overveje storebror YP400 som er næsten
identisk, men med en 400cc 2T motor. Jeg vil dog anbefale at man
finder sig et mindre slidt eksemplar, end det der blev testet.
Tak til Yamaha Center Helsingbor/RG Motor for udlån af scooteren.
--Kai
| |
Jan Vagle (04-08-2004)
| Kommentar Fra : Jan Vagle |
Dato : 04-08-04 00:45 |
|
Kai Harrekilde-Petersen wrote:
> Situationen her til morgen var den, at min Retter skulle til 10.000km
> service, og det hos Yamaha Centeret i Helsingborg, hvor jeg havde købt
> den. At få Retteren derop er ikke noget problem, men for at kunne
> komme på arbejde, lånte Yamaha Centeret mig en YP250 scooter så jeg
> kunne komme til Herlev og retur.
:)
> Første oplevelse er at jeg lige skal finde ud af hvordan jeg bedst får
> plads til mine ben på den (jeg er ikke ligefrem bygget i EU-standard
> størrelse), og efter et øjeblik er det bare at gi den lidt gas og
> derudaf'.
Javel ? 1.90 og 110 kg ? Eller..?
> Motoren er en 250cc 2T motor, men selvom det burde svare til en 500cc
Det er direkte feil. YP-250er en 4.takter med 20~21 hk.
> 4T motor, yder den langfra det halve af min Retter. Oplevelsen var,
> at den ikke accellerede, den kørte bare hurtigere... Baseret på
> gennemsnitlig tophastighed målt i to retninger (målt Helsingør-Herlev)
> er tophastigheden 120km/t indikeret på speedometeret. Majesty'en
Det hørtes ut som slitt V-belte og ruller. Den gjør normalt 130 km/t
> Majesty'en har slyngkobling og et enkelt gear, så betjeningen er
(snip)
> kunne jeg bruge forbremsen alene.
Den har synes jeg normalt ganske ok bremser, omenn at de er i normal god
stand da..
dekk har mye å si, spesielt at de ikke er for mye slitt. Pirelli ST66 gav
godt resultat.
> Affjedringen var godt brugt, og på test eksemplaret gav det sig til
(snip)
> strammere og mere velfungerende affjedring vil være kærkommen, tak.
Bak er den justerbar i 7 trinn og det er temmelig stor fotskjell mellom
trinn 1 og 7.. selv med passasjer brukter jeg kun trinn 6 og normalt 4.
> YP250 er ikke skabt til at køre på motorvej, men kan godt klare det
> hvis man har behov for det fra tid til anden. Så hvis man er ude
> efter et lille og praktisk by-køretøj, og ikke har lange etaper på
> motorvej til daglig, er YP250 et glimrende valg. SKal man køre på
Tull og tøys ! Jeg har selv hatt 'sådan en fætter' som jeg kjøpte ny i -99 i
2 1/2 år og på de 2 1/2 år kjørte jeg 35.000km, blant annet Norge->hele
Nord-Italia rundt->Norge samt Irland rundt gjennom sør-England med retur
gjennom Skottland.
> motorvej ofte, bør man overveje storebror YP400 som er næsten
> identisk, men med en 400cc 2T motor.
Tull og tøys ! YP400 er adskillig kraftigere dimensjonert og tyngre og har
stadig en 4-takts motor !
> Jeg vil dog anbefale at man
> finder sig et mindre slidt eksemplar, end det der blev testet.
Tiltredes.
--
Jan Vagle Tmax500
..............................oOo
| |
Kai Harrekilde-Peter~ (04-08-2004)
| Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~ |
Dato : 04-08-04 07:49 |
|
Jan Vagle <bonesREMOVE@broadpark.no> writes:
> Kai Harrekilde-Petersen wrote:
>> Første oplevelse er at jeg lige skal finde ud af hvordan jeg bedst får
>> plads til mine ben på den (jeg er ikke ligefrem bygget i EU-standard
>> størrelse), og efter et øjeblik er det bare at gi den lidt gas og
>> derudaf'.
>
> Javel ? 1.90 og 110 kg ? Eller..?
1.97 og 84kg. Det er mest mine lange ben som plejer at give problemer...
>> Motoren er en 250cc 2T motor, men selvom det burde svare til en 500cc
>
> Det er direkte feil. YP-250er en 4.takter med 20~21 hk.
Well, dette *var* er 2T. Der stod Majesty 250 på siden, og mekanikeren
refererte til den som en YP'er. YMMV.
>> er tophastigheden 120km/t indikeret på speedometeret. Majesty'en
>
> Det hørtes ut som slitt V-belte og ruller. Den gjør normalt 130 km/t
Som skrevet, eksemplaret var meget slidt...
>> kunne jeg bruge forbremsen alene.
>
> Den har synes jeg normalt ganske ok bremser, omenn at de er i normal
> god stand da..
Se ovenfor
> Tull og tøys ! Jeg har selv hatt 'sådan en fætter' som jeg kjøpte ny i
> -99 i 2 1/2 år og på de 2 1/2 år kjørte jeg 35.000km, blant annet
> Norge->hele Nord-Italia rundt->Norge samt Irland rundt gjennom
> sør-England med retur gjennom Skottland.
Well, nogen er mere masochistisk indstillet end andre. Jeg har kørt
Malmø - Nordkap og retur (via Norge, forståes), 6500km på 2 uger på
min Retter, så der er flere der mener jeg er meget M indstillet. YMMV.
>> motorvej ofte, bør man overveje storebror YP400 som er næsten
>> identisk, men med en 400cc 2T motor.
>
> Tull og tøys ! YP400 er adskillig kraftigere dimensjonert og tyngre og
> har stadig en 4-takts motor !
Jeg har det fra mekanikeren. YMMV.
Nå, dette var mest ment som et humoristisk indlæg, så hvad om vi
stopper her
--Kai
| |
Jan Vagle (04-08-2004)
| Kommentar Fra : Jan Vagle |
Dato : 04-08-04 10:31 |
|
Kai Harrekilde-Petersen wrote:
(snip)
>>>Motoren er en 250cc 2T motor, men selvom det burde svare til en 500cc
>>
>>Det er direkte feil. YP-250er en 4.takter med 20~21 hk.
>
>
> Well, dette *var* er 2T. Der stod Majesty 250 på siden, og mekanikeren
> refererte til den som en YP'er. YMMV.
Det står ikke 250 på siden av en 250 Majesty, kun 'Majesty' eller 'Majesty DX'
(snip)
>>Tull og tøys ! YP400 er adskillig kraftigere dimensjonert og tyngre og
>>har stadig en 4-takts motor !
>
>
> Jeg har det fra mekanikeren. YMMV.
Well, da bør denne mekanikeren snarest finne seg et annet yrke.
Finner du EN eneste YP-250 eller 400 med 2-T motor skal jeg gladelig købe 10
kasse øl til deg ! :)
> Nå, dette var mest ment som et humoristisk indlæg, så hvad om vi
> stopper her
Det er nå humoren begynner ! :)
--
Jan Vagle
..............................oOo
| |
Henrik Steen Larsen (04-08-2004)
| Kommentar Fra : Henrik Steen Larsen |
Dato : 04-08-04 10:55 |
|
Jan Vagle wrote:
> Well, da bør denne mekanikeren snarest finne seg et annet yrke.
> Finner du EN eneste YP-250 eller 400 med 2-T motor skal jeg gladelig
> købe 10 kasse øl til deg ! :)
Det var da et tilbud man kunne forstå
| |
Mads Stetter (04-08-2004)
| Kommentar Fra : Mads Stetter |
Dato : 04-08-04 14:42 |
|
Henrik Steen Larsen wrote:
> Jan Vagle wrote:
>> Well, da bør denne mekanikeren snarest finne seg et annet yrke.
>> Finner du EN eneste YP-250 eller 400 med 2-T motor skal jeg gladelig
>> købe 10 kasse øl til deg ! :)
>
> Det var da et tilbud man kunne forstå
Ja, de er ikke billige deroppe i Sverige!
MVH Mads Stetter
| |
Jan Vagle (04-08-2004)
| Kommentar Fra : Jan Vagle |
Dato : 04-08-04 15:25 |
|
Mads Stetter wrote:
> Henrik Steen Larsen wrote:
>
>>Jan Vagle wrote:
>>
>>>Well, da bør denne mekanikeren snarest finne seg et annet yrke.
>>>Finner du EN eneste YP-250 eller 400 med 2-T motor skal jeg gladelig
>>>købe 10 kasse øl til deg ! :)
>>
>>Det var da et tilbud man kunne forstå
>
>
> Ja, de er ikke billige deroppe i Sverige!
SVERIGE !!? (Grrr......)
Jeg er en fjellabe om jeg tør be..
--
Jan Vagle
..............................oOo
| |
Mads Stetter (04-08-2004)
| Kommentar Fra : Mads Stetter |
Dato : 04-08-04 17:27 |
|
Jan Vagle wrote:
>>>
>>>> Well, da bør denne mekanikeren snarest finne seg et annet yrke.
>>>> Finner du EN eneste YP-250 eller 400 med 2-T motor skal jeg
>>>> gladelig købe 10 kasse øl til deg ! :)
>>>
>>> Det var da et tilbud man kunne forstå
>>
>>
>> Ja, de er ikke billige deroppe i Sverige!
>
> SVERIGE !!? (Grrr......)
>
> Jeg er en fjellabe om jeg tør be..
Ahh, shit! Sorry!
Men bliver de ikke kun dyrere af at du bor i Norge?
MVH Mads Stetter
Blå Pripps 4ever
| |
Jan Vagle (04-08-2004)
| Kommentar Fra : Jan Vagle |
Dato : 04-08-04 17:35 |
|
Mads Stetter wrote:
> Jan Vagle wrote:
>
>>>>>Well, da bør denne mekanikeren snarest finne seg et annet yrke.
>>>>>Finner du EN eneste YP-250 eller 400 med 2-T motor skal jeg
>>>>>gladelig købe 10 kasse øl til deg ! :)
>>>>
>>>>Det var da et tilbud man kunne forstå
>>>
>>>
>>>Ja, de er ikke billige deroppe i Sverige!
>>
>>SVERIGE !!? (Grrr......)
>>
>>Jeg er en fjellabe om jeg tør be..
>
>
> Ahh, shit! Sorry!
>
> Men bliver de ikke kun dyrere af at du bor i Norge?
Hvem har sagt at jeg må kjøpe i Norge ?
+ Hvem har sagt at jeg må ? ;) Fyren som uttaler seg her om Majesty er på
blåbærtur lang vei.. :)
Bare sjekk linkene du..
--
Jan Vagle
..............................oOo
| |
Jan Vagle (04-08-2004)
| Kommentar Fra : Jan Vagle |
Dato : 04-08-04 11:45 |
| | |
Anders Majland (05-08-2004)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 05-08-04 20:26 |
|
>>> Motoren er en 250cc 2T motor, men selvom det burde svare til en
>>> 500cc
>>
>> Det er direkte feil. YP-250er en 4.takter med 20~21 hk.
>
> Well, dette *var* er 2T. Der stod Majesty 250 på siden, og mekanikeren
Tror jeg ikke på - Majesty'en har altid været en 4 takter... Faktisk
samme motor som aprilia har puttet i de første leoardo 250'er
> Nå, dette var mest ment som et humoristisk indlæg, så hvad om vi
> stopper her
Hvorfor det - vi plejer da at kunne lave lange tråde ....
--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid
| |
Armand (05-08-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-08-04 23:22 |
|
Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> skrev i en
news:usmb3v1js.fsf@harrekilde.dk...
> Jan Vagle <bonesREMOVE@broadpark.no> writes:
>
>
> >> Motoren er en 250cc 2T motor, men selvom det burde svare til en 500cc
> >
> > Det er direkte feil. YP-250er en 4.takter med 20~21 hk.
>
> Well, dette *var* er 2T. Der stod Majesty 250 på siden, og mekanikeren
> refererte til den som en YP'er. YMMV.
Kai!
Rod lige de faktiske forhold frem, inden der er nogen der begynder at
betvivle dine kompetencer ud fra at du ikke kunne mærke forskel på en
scooter-motor og så Majesty'ens firetakter :-|
--
Armand.
| |
Kai Harrekilde-Peter~ (04-08-2004)
| Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~ |
Dato : 04-08-04 20:56 |
| | |
|
|