On Tue, 03 Aug 2004 19:13:50 +0200, Snusken
<snusken@ko_og_kyllingpc.nu> wrote:
Hej Eric.
>
>Er nogen her bekendt med hvordan "Euro 2 krav til importerede
>motorcykler" skal fortolkes ??
>
Jeg havde for nogen tid siden en dispus med Færdselsstyrelsen om
emnet, og for nogle dage siden raslede der en mail ind i min
postkasse, der præciserer FS's opfattelse af situationen.
For god ordens skyld sætter jeg lige min mail til FS ind først:
Jeg har i dag talt med XXXXXXXX om rækkevidden af EU direktiv
2002/51/EU.
Jeg er derved blevet oplyst følgende:
Direktivet er ikke gældende for køretøjer der har været registreret
(færdselsgodkendt) før 1/7/2004, ligegyldigt om der er tale om et EU
land eller ej.
Direktivet er gældende for alle køretøjer der importeres efter
1/7/2004 hvad enten der er tale om nye køretøjer, ældre køretøjer der
aldrig tidligere har været registreret, eller custom byggede køretøjer
(enkelt stk. fremstilling).
Ligeledes er jeg blevet oplyst, at der ikke findes nogen dansk
prøvningsinstans, hvorfor jeg henvises til TÜV (Techniche Überwachungs
Verein) i Tyskland.
Det betyder, at et køretøj der importeres til Danmark pålægges en
ekstraomkostning i form af transport til og fra prøvning hos TÜV.
Man kan mene, at det ikke betyder noget hvis der er tale om køretøjer
(fabrikater) hvor importen finder sted gennem et EU land der har
prøvningsfaciliteter, men hvor der er tale om direkte import til
Danmark eller privat import er der efter mit skøn tale om en klar
teknisk handelshindring.
Jeg har i flere omgange importeret motorcykler til privat brug, enten
til mig selv eller til gode venner - Der er på ingen måde tale om
handel eller erhverv.
Så vidt jeg kan se er der intet til hinder for at jeg kan fortsætte
min hobby så længe der er tale om MC fra før 1/7/2004, men jeg er pga.
direktiv 2002/51/EU ude af stand til at hjemtage køretøjer der er
yngre end 1/7/2004 uden betydelige meromkostninger.
Jeg tillader mig herved at protestere mod indførelse af et direktiv
der stiller danske statsborgere ringere end andre EU borgere, under
henvisning til at direktivet kan betragtes som en teknisk
handelshindring.
Steen Gruby
Og her er så svaret:
Det er korrekt, at reglerne kun gælder for motorcykler, der
registreres første gang efter 1. juli 2004. Motorcykler, der har været
registreret inden da (også i udlandet), er ikke omfattet af de nye
EU-regler.
"Ældre" køretøjer, der har været ibrugtaget, men ikke registreret, vil
kunne årgangsfastsættes af Statens Bilinpektion (SBI). Der skal
fremlægges dokumentation for brugen af køretøjet, og det er SBI, der
vurderer, om køretøjet kan anses for brugt. I dette tilfælde vil
produktionssåret benyttes, dvs. køretøjet skal opfylde reglerne, der
gjaldt i produktionsåret.
Der findes ikke prøvningslaboratorier i Danmark, der er godkendt til
at udføre luftforureningsmålinger. En sådan måling kan udføres bl.a. i
Sverige eller Tyskland.
For biler har der været luftforureningsbestemmelser i mange år, og
turen er nu kommet til motorcyklerne. Grunden til at man indfører
luftforureningsdirektiver er, at man ønsker at begrænse
luftforureningen, og dette kan gøres ved at forbedre køretøjerne
teknisk, så de udleder færre skadelige stoffer. Samtidig giver
direktiverne mulighed for at undgå tekniske handelshindringer - idet
et køretøj der opfylder EU-direktiverne har uhindret adgang til alle
EU-landene.
Når man skal måle luftforurening fra køretøjer, kræver det, at man
bruger en nøje fastlagt testmetode, og det kræver meget udstyr til at
foretage målingen med. Med andre ord, er det en bekostelig affære at
etablere et prøvningslaboratorium, der kan foretage
luftforureningsmålinger.
At der ikke findes prøvningslaboratorier i Danmark, skyldes at der
ikke er virksomheder, der har fundet det rentabelt at foretage disse
målinger i Danmark. Færdselsstyrelsen finder det også beklageligt, at
der ikke findes prøvningslaboratorier i Danmark, men finder ikke at
det berettiger til fritagelse fra kravet om overholdelse af
luftforureningsbestemmelserne
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk