/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
wankel motor
Fra : Martin


Dato : 02-08-04 20:36

Læste lige denne artikel om wankelmotorer
http://auto.howstuffworks.com/rotary-engine.htm. Hvad er det der
holder mc-fabrikanter (og bil-fabrikanter) tilbage. Denne motor har jo
et enormt potentiale. Mazda har jo lavet deres RX 8 sports-madkasse
med en 630 cc motor med op til 230 heste. Det må da være en motor man
kan bruge i en mc.
Har man ikke allerede løst de problemer der var med
brændstofforbruget? Støjniveauet kan det da ikke være så svært at gøre
noget ved, hvis man kan få en motor med en liter-effekt på 400
heste!!!!

Hilsen Martin
SV 650 S

 
 
Ole Hansen (02-08-2004)
Kommentar
Fra : Ole Hansen


Dato : 02-08-04 20:49

somme89@hotmail.com (Martin) writes:

> Læste lige denne artikel om wankelmotorer
> http://auto.howstuffworks.com/rotary-engine.htm. Hvad er det der
> holder mc-fabrikanter (og bil-fabrikanter) tilbage. Denne motor har jo
> et enormt potentiale. Mazda har jo lavet deres RX 8 sports-madkasse
> med en 630 cc motor med op til 230 heste. Det må da være en motor man
> kan bruge i en mc.

Mjah.. Suzuki har faktisk allerede haft en serieproduceret model paa
markedet. Soeg efter "suzuki wankel" paa google, og du skal se! :)

Det er rigtig nok, at en Wankel-motor har en relativt hoej ydelse
trods en lav slagvolumen. Dog er Mazda'en en to-kammer wankel, saa det
er reelt en (omkring) 1300 cc motor..

> Har man ikke allerede løst de problemer der var med
> brændstofforbruget? Støjniveauet kan det da ikke være så svært at gøre
> noget ved, hvis man kan få en motor med en liter-effekt på 400
> heste!!!!

Braendstofforbruget er staidig en af wankelmotorens stoerste
svagheder.. Og saa er der lige det med holdbarheden - den har vaeret
lidt tvivlsom paa tidligere modeller.. (Aner ikke, hvordan RX7 og den
nye RX8 klarer sig..)

> Hilsen Martin
> SV 650 S

--
Ole Hansen
SV 650 S :)

Jacob Bunk Nielsen (02-08-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 02-08-04 20:52

somme89@hotmail.com (Martin) writes:

> Læste lige denne artikel om wankelmotorer
> http://auto.howstuffworks.com/rotary-engine.htm. Hvad er det der
> holder mc-fabrikanter (og bil-fabrikanter) tilbage.

Suzuki prøvede faktisk tilbage i 1975. Problemet var vist nok at de
ikke kunne få motorerne til at holde mere end 20.000 km.

Enghave Motor har i øvrigt et eksemplar stående til udstilling.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Moller (02-08-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 02-08-04 20:55

Martin wrote:

> Læste lige denne artikel om wankelmotorer
> http://auto.howstuffworks.com/rotary-engine.htm. Hvad er det der
> holder mc-fabrikanter (og bil-fabrikanter) tilbage. Denne motor har jo
> et enormt potentiale. Mazda har jo lavet deres RX 8 sports-madkasse
> med en 630 cc motor med op til 230 heste. Det må da være en motor man
> kan bruge i en mc.
> Har man ikke allerede løst de problemer der var med
> brændstofforbruget? Støjniveauet kan det da ikke være så svært at gøre
> noget ved, hvis man kan få en motor med en liter-effekt på 400
> heste!!!!

   Den er forsøgt, både suzuki med deres ER-5 ... og MZ fabrikken havde en
Wankel omnteret i deres ES 250 stell, samt så var der NSU som forsøgte
sig, og så eller nogen få firma'er med enkelte småserier.

   Ulempen er at den ikke er benzin økonomisk, og at pakdåserne ikke ku
holde tæt med datidens muligheder,om der er nogen ide om at tage den
frem nu ??? tjaaa... det vil koste rent udviklingsmæssigt for meget, og
så er vægt ulempen i at selve Wankel delen er nu lille nok, men alt det
omliggende for at styre den er ekstremt kompliceret, og tungt at havde
med at gøre.

   Grunden til at Mazda har den, er mest for at skille sig ud, og derved
ha en meget speciel bil... men som sagt havde jeg råd, ville jeg
ekstremt gerne ha sådan en Mazda, men det er ene og alene over min
interesse for specielle motore.


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Claus Rittig (02-08-2004)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 02-08-04 21:52

"Moller" <Lars@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:410e9be2$0$35881$14726298@news.sunsite.dk...

> Den er forsøgt, både suzuki med deres ER-5

RE5, ikke ER-5.

Rittig



Moller (02-08-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 02-08-04 22:08

Claus Rittig wrote:


> RE5, ikke ER-5.

   Wups, yepsen det ses på : http://www.suzukicycles.org/RE5/RE5-Rotary.shtml

   Så ja, RE5 :) ca. 20 år efter MZ havde teste det efter.

   VH
   Lars Molnit

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Moller (02-08-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 02-08-04 22:10

Moller wrote:


> Wups, yepsen det ses på :
> http://www.suzukicycles.org/RE5/RE5-Rotary.shtml
>
> Så ja, RE5 :) ca. 20 år efter MZ havde teste det efter.


   aaarrggg... 10 år efter, dam det går ik med de tal og mig i dag :)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Anders Thorup (04-08-2004)
Kommentar
Fra : Anders Thorup


Dato : 04-08-04 14:17

Moller wrote:
>dam det går ik med de tal og mig i dag :)

I dag????


--
--
MVH / Best Regards
Anders Thorup
Honda VFR750F 1986 Perlemorshvid
Http://www.dfmc.dk/Anders_Thorup



Moller (04-08-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 04-08-04 14:21

Anders Thorup wrote:

> Moller wrote:
>
>>dam det går ik med de tal og mig i dag :)
>
>
> I dag????

   Nej, på søndag, men måske også lørdag... men gir du øl, kan det blive
mandag hvis det skulle være... sådan lidt tirsdags agtigt, men så er det
jo godt det blir bedre om onsdagen, så man kan se klart mod torsdagen,
hvor man burde begynde at drikke sig klar til fredagen, og derved
angribe lørdagen, så hårdt at den ender i søndag.

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Anders Thorup (04-08-2004)
Kommentar
Fra : Anders Thorup


Dato : 04-08-04 14:50

Moller wrote:
>
> Nej, på søndag, men måske også lørdag... men gir du øl, kan det blive
> mandag hvis det skulle være... sådan lidt tirsdags agtigt, men så er
> det jo godt det blir bedre om onsdagen, så man kan se klart mod
> torsdagen, hvor man burde begynde at drikke sig klar til fredagen,
> og derved angribe lørdagen, så hårdt at den ender i søndag.

Hvis det er din avancerede måde og be om bajer på,, så skidt pyt,,,, jeg
giver sgu en pils til PMC's 10års jubi



--
--
MVH / Best Regards
Anders Thorup
Honda VFR750F 1986 Perlemorshvid
Http://www.dfmc.dk/Anders_Thorup



Ukendt (02-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-08-04 21:15


Martin skrev i meddelelsen
<7cf97881.0408021136.4b5004cd@posting.google.com>...
>Læste lige denne artikel om wankelmotorer
>http://auto.howstuffworks.com/rotary-engine.htm. Hvad er det der
>holder mc-fabrikanter (og bil-fabrikanter) tilbage.

Mange har prøvet.

Norton har lavet såvel en luftkølet som en vandkølet tokamret, og i ganske
mange eksemplarer til det britiske politi.

Suzuki lavede en serie enkamret.

Hercules lavede/laver en enkamret langsliggende luftkølet.

Münch fik stablet en NSU RO80 tokamret i en mc.

Og der er sikkert flere....

NSU opfandt wankelmotoren, og afhændede senere rettighederne til Mazda.

Økonomien er elendig på grund af det ekstremt dårligt udformede
forbrændingskammer princippet dikterer. Den er på det punkt endog væsentlig
ringere end en sideventilet B&S plæneklippermotor. :-| Den smøres delvist
som en totaktmotor, altså med et givent olieforbrug.

mvh
Orla

>
>Hilsen Martin
>SV 650 S



Hekto (02-08-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 02-08-04 21:51

In article <410ea2ca$0$209$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, "Orla
Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> says...
> Økonomien er elendig på grund af det ekstremt dårligt udformede
> forbrændingskammer princippet dikterer. Den er på det punkt endog væsentlig
> ringere end en sideventilet B&S plæneklippermotor. :-| Den smøres delvist
> som en totaktmotor, altså med et givent olieforbrug.
>
Og sidst, men ikke mindst, var der enorme problemer med at få tætnet
den flade side af rotoren op imod motorhuset.
Det var denne tætning der sjældent holdt ret længe. Som jeg husker det,
var det optimale materiale dengang, kul.

Måske havde den haft større chancer i vore dage, med mere moderne
materialer ... bortset lige fra brændstofforbruget = forurening.

- vi kommer vist aldrig rigtigt af med stempelmotoren!
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Asger Steffensen (02-08-2004)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 02-08-04 21:56


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:410ea2ca$0$209$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Martin skrev i meddelelsen
> <7cf97881.0408021136.4b5004cd@posting.google.com>...
> >Læste lige denne artikel om wankelmotorer
> >http://auto.howstuffworks.com/rotary-engine.htm. Hvad er det der
> >holder mc-fabrikanter (og bil-fabrikanter) tilbage.
>
> Mange har prøvet.
>
>
> Münch fik stablet en NSU RO80 tokamret i en mc.

Hvis du tænker på den første Münch Mammut var det en 1200 ccm 4 cyl.
rækkemotor.

Asger
V-Strom
ZX-10 (til salg på www.zx10.dk)



Moller (02-08-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 02-08-04 22:02

Asger Steffensen wrote:


> Hvis du tænker på den første Münch Mammut var det en 1200 ccm 4 cyl.
> rækkemotor.

   Mener nu at den fra Münch stoppede som prototype model, lige som med
den fra MZ af... grunden til MZ opgav den, var ene og alene pga. den var
for dyr i produktion, og derved uhørt at skulle producere sådan noget
liebhaveri i det gamle DDR...

   En sjov detalje med den MZ lavede var at de havde sgi smidt expansions
potte på ? gad vide om de havde fundet frem til noget der som de andre
ikke vidste, nu det var dem som også var først med det på 2 takterne :)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Moller (02-08-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 02-08-04 22:05

Moller wrote:


> En sjov detalje med den MZ lavede var at de havde sgi smidt
> expansions potte på ? gad vide om de havde fundet frem til noget der som
> de andre ikke vidste, nu det var dem som også var først med det på 2
> takterne :)

   http://www.mztech.fsnet.co.uk/history/hst_ms6.html

   Nederst på siden.

   Og hvis man skal stole på kilden, så var MZ de første med en wankel i
et MC stell, hvis man tæller prototype serier med.


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Uffe R. B. Andersen (02-08-2004)
Kommentar
Fra : Uffe R. B. Andersen


Dato : 02-08-04 23:25

On Mon, 2 Aug 2004 22:15:13 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

<snip>
>Norton har lavet såvel en luftkølet som en vandkølet tokamret, og i ganske
>mange eksemplarer til det britiske politi.

Ikke at forglemme at de (Steve Hislop) vandt Senior TT på Isle of Man
i 1992 med en 588 Norton
<http://www.iomtt.com/results/Results.asp?Meet_Code=TT92&Race_Seq=8>.
Gearkassen var efter sigende den samme, som de anvendte i Norton Manx
- altså en mere end 35 år gammel konstruktion.

<snip>
>ringere end en sideventilet B&S plæneklippermotor. :-| Den smøres delvist
>som en totaktmotor, altså med et givent olieforbrug.

Den tekniske betagnelse for et sådan smøresystem er "Total Loss"

--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/

'Wer bremst, hat Angst!' - Werner Beinhart

Ukendt (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-08-04 06:12


Orla Pedersen skrev i meddelelsen
<410ea2ca$0$209$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

>Mange har prøvet.

>Münch fik stablet en NSU RO80 tokamret i en mc.


Og der snød min hukommelse mig, det var ikke Münch, men derimod Van Veen der
prøvede det setup

mvh
Orla





Steen Gruby (02-08-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 02-08-04 21:39

On 2 Aug 2004 12:36:15 -0700, somme89@hotmail.com (Martin) wrote:

Hej Martin.

> Har man ikke allerede løst de problemer der var med
>brændstofforbruget? Støjniveauet kan det da ikke være så svært at gøre
>noget ved, hvis man kan få en motor med en liter-effekt på 400
>heste!!!!
>
Der var faktisk mange forsøg med Wankelmotorer tilbage i 70'erne.
NSU lavede to biler med den - Spider og RO80.
Motorcyklerne har også været der: Suzuki RE5, Hercules, MZ og senest
Norton der forsøgte at genoplive fabrikken på den måde.
Så vidt jeg husker nåede Norton at fremstille ca. 100 eksemplarer,
hvoraf jeg ved at der er to i DK.

Fælles for dem alle var at tætningslisterne i rotoren ikke kunne
holde, og ingen af dem fik dem nogensinde løst.
Suzuki var så langt ude, at de ikke tillod deres forhandlere at skrue
i motoren - Den blev skiftet komplet og sendt til Japan når der var
noget galt med den.

Onde tunger hævder at RO80 ejere hilste på hinanden ved at række det
antal fingre i vejret der svarede til det nummer motor de nu var på

Min kollega i München købte en da han kom tilbage fra Danmark, og
tilbagelagde over 150.000 Km med den uden problemer.
Han hævdede at hemmeligheden var at skifte olie tit nok, og bruge en
god olie.

Den eneste fabrik der har haft success med Wankel motoren er Mazda der
købte rettighederne til at anvende motoren af NSU.

Du har helt ret - Det er lidt forunderligt at der ikke er andre der
har forsket videre i den motortype.
Den mangler alle de umulige dimser der er i en normal motor.
Ventiler, stempler der flyver op og ned, peljlstænger,
ballanceproblemer osv.

Men hvis problemerne overstiger fordelene er det nok forståeligt at
man holder fast ved en gammel hårdtprøvet konstruktion

Prøv at tænke på at Ducati er de eneste der er lykkedes med Desmo
Dromy (tvangsstyrede ventiler) i en serieproduceret motor selv om der
er mange der har forsøgt på samme koncept.
Eller at Nimbus drejeventiler aldrig er taget op af andre - mystisk
ikk'?


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Claus Rittig (02-08-2004)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 02-08-04 21:54

"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en meddelelse
news:ol8tg05utn69v9g1g570orm11soqh8f5tr@4ax.com...

> Der var faktisk mange forsøg med Wankelmotorer tilbage i 70'erne.
> Motorcyklerne har også været der: Suzuki RE5, Hercules, MZ og senest
> Norton der forsøgte at genoplive fabrikken på den måde.

Der var jo også Hollandske Van Veen, en meget eksklusiv wankel-dims som jeg
drømte om som barn. Men der er sikert flere, og fælles for dem alle, er at
det ikke rigtig lykkedes.

Rittig



Uffe R. B. Andersen (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Uffe R. B. Andersen


Dato : 03-08-04 10:59

On Mon, 2 Aug 2004 22:54:25 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> wrote:

>Der var jo også Hollandske Van Veen, en meget eksklusiv wankel-dims som jeg
>drømte om som barn. Men der er sikert flere, og fælles for dem alle, er at
>det ikke rigtig lykkedes.

Den årgang af MC-revyen har jeg også tilbragt mange timer med at savle
over - selvom jeg kun har været 12-14 år dengang :) Van Veen'en var
altså bare en flot motorcykel, sammenlignet med samtidens japanske
designfejlslag.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/

'Wer bremst, hat Angst!' - Werner Beinhart

Asger Steffensen (02-08-2004)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 02-08-04 21:55


"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en meddelelse
news:ol8tg05utn69v9g1g570orm11soqh8f5tr@4ax.com...
> On 2 Aug 2004 12:36:15 -0700, somme89@hotmail.com (Martin) wrote:
>
Hej Steen

> Fælles for dem alle var at tætningslisterne i rotoren ikke kunne
> holde, og ingen af dem fik dem nogensinde løst.
> Suzuki var så langt ude, at de ikke tillod deres forhandlere at skrue
> i motoren - Den blev skiftet komplet og sendt til Japan når der var
> noget galt med den.
Tjae, og Suzuki var nær ved konkurs sfa omkostningerne på Wankel
maskinen...!

>
> Onde tunger hævder at RO80 ejere hilste på hinanden ved at række det
> antal fingre i vejret der svarede til det nummer motor de nu var på
>
> Min kollega i München købte en da han kom tilbage fra Danmark, og
> tilbagelagde over 150.000 Km med den uden problemer.
> Han hævdede at hemmeligheden var at skifte olie tit nok, og bruge en
> god olie.
På et tidspunkt fik alle RO 80 ejere tilbudt ombytning til en Ford
produceret, V6 stempelmotor - tror du ikke det var sådan en din kollega
havde
En RO 80 kørte vist ikke over 30.000 km på en motor!

>
> Den eneste fabrik der har haft success med Wankel motoren er Mazda der
> købte rettighederne til at anvende motoren af NSU.
Men stadig med deres hyr - 8 km/l er ikke salgbart i vore dage, så hvis
loieprisen fortsætter som nu, bliver en RX'er rent liebhaveri...

>
> Du har helt ret - Det er lidt forunderligt at der ikke er andre der
> har forsket videre i den motortype.
> Den mangler alle de umulige dimser der er i en normal motor.
> Ventiler, stempler der flyver op og ned, peljlstænger,
> ballanceproblemer osv.
Man siger jo populært at den ingeniør der i dag kom til sin chef og viste
sin opfindelse - en stempelmotor - ville blive fyret! Tænk at konstruere
noget der fremkalder en roterende kraft ved at anvende en op-og-nedad-gående
bevægelse.

>
> Prøv at tænke på at Ducati er de eneste der er lykkedes med Desmo
> Dromy (tvangsstyrede ventiler) i en serieproduceret motor selv om der
> er mange der har forsøgt på samme koncept.
> Eller at Nimbus drejeventiler aldrig er taget op af andre - mystisk
> ikk'?
Der er heller ikke mange der som Yamaha benytter sig af 5-ventilede
topstykker...

Asger
V-Strom
ZX-10 (til salg på www.zx10.dk)



Steen Gruby (02-08-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 02-08-04 22:13

On Mon, 2 Aug 2004 22:54:42 +0200, "Asger Steffensen"
<ast@get2net.net.dk> wrote:

Hej Asger.

>Tjae, og Suzuki var nær ved konkurs sfa omkostningerne på Wankel
>maskinen...!
>
Det havde unægtelig ændret noget på historiens gang
>>
>På et tidspunkt fik alle RO 80 ejere tilbudt ombytning til en Ford
>produceret, V6 stempelmotor - tror du ikke det var sådan en din kollega
>havde
>En RO 80 kørte vist ikke over 30.000 km på en motor!
>
Jeg er helt sikker på at det var på en og samme Wankel motor.
Min kollega er noget af en motorfreak, så det var en æressag for ham
at holde den rullende.
Han var den første jeg kendte der eksperimenterede med
reansistortænding på en Fiat 124.
Den blev prøvekørt med rotoren spændt op i drejebænken i firmaet.
De "flammeskar" i alt muligt med gnisten, men spøgen fik en ende da
han fik en på lampen og landede i vægen modsat drejebænken.
Men det virkede for i øvrigt fint da det blev puttet i bilen.
>>
>Men stadig med deres hyr - 8 km/l er ikke salgbart i vore dage, så hvis
>loieprisen fortsætter som nu, bliver en RX'er rent liebhaveri...
>
Jeg skulle nu heller ikke nyde noget
>>
>Man siger jo populært at den ingeniør der i dag kom til sin chef og viste
>sin opfindelse - en stempelmotor - ville blive fyret! Tænk at konstruere
>noget der fremkalder en roterende kraft ved at anvende en op-og-nedad-gående
>bevægelse.
>
Sådan er der jo så meget.
Nu var det jo ikke ligefrem ingeniører der fremstillede den første
motor (lige bortset fra Skafte Rasmussen), men det jeg vil kalde for
gode opfindere, og dengang var der ingen MBA uddannede ledere til at
stoppe dem - Og tak for det.
>>
>Der er heller ikke mange der som Yamaha benytter sig af 5-ventilede
>topstykker...
>
Det sjoveste er næsten at Rudge havde fireventilede motorer før
krigen, og det virkede fint for dem.
Hvorfor mon der skulle gå så mange år før den teknik blev taget op
igen?

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Ukendt (02-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-08-04 22:38

Hej Steen,

> Det sjoveste er næsten at Rudge havde fireventilede motorer før
> krigen, og det virkede fint for dem.
> Hvorfor mon der skulle gå så mange år før den teknik blev taget op
> igen?

Velsagtens fordi, at vi (forbrugere) kun stiller begrænsede krav: Vi drejer
nøglen og motoren starter og så er vi glade. Man kan da sikkert lave en
uovertruffen motorkonstruktion der kan holde i generationer, med høj ydelse
og til en overkommelig indkøbspris. Men hvilket selskab ville dog ofre
forskning indenfor dette felt, når køberne hellere vil have farvedisplay og
blå lysdioder?

Jeg har læst noget ældre teknisk litteratur og har flere gange stødt på
geniale påfund, som alligevel er blevet glemt. Enten dengang pga. uheldig
udebleven folkelig interesse eller pga. praktiske årsager.

Så bliver ideerne glemt, men enkelte bliver jo heldigvis genopfundet, når
årstallet er mere passende.

Hilsen
Lars



Steen Gruby (02-08-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 02-08-04 23:12

On Mon, 2 Aug 2004 23:38:03 +0200, "Lars T. Thomsen"
<ltth00[snabela]acoustics.auc.dk> wrote:

Hej Lars.
>
>Velsagtens fordi, at vi (forbrugere) kun stiller begrænsede krav: Vi drejer
>nøglen og motoren starter og så er vi glade. Man kan da sikkert lave en
>uovertruffen motorkonstruktion der kan holde i generationer, med høj ydelse
>og til en overkommelig indkøbspris. Men hvilket selskab ville dog ofre
>forskning indenfor dette felt, når køberne hellere vil have farvedisplay og
>blå lysdioder?
>
Hæ, det har du meget ret i.
Tænk at en gang flimmer kan fjerne opmærksomheden fra det det virkelig
drejer sig om.
Det kan blinke og lyse, men køre kan det ikke.
Der var en gang der var mænd til.
Hørt i Bugatti's garage en gang en kunde besværer sig over køretøjets
svage bremser.
Vi laver biler til at køre med, ikke for at bremse dem

>Jeg har læst noget ældre teknisk litteratur og har flere gange stødt på
>geniale påfund, som alligevel er blevet glemt. Enten dengang pga. uheldig
>udebleven folkelig interesse eller pga. praktiske årsager.
>
Sådan er det gået med mange af de virkelig gode konstruktioner.
DAF indbyggede "milliongearet" i deres første personbiler.
Det var genialt, men imod publikums smag, og døede så en stille død.
Jeg tror det benyttes i visse ØV'erter, men det har jeg ikke forstand


>Så bliver ideerne glemt, men enkelte bliver jo heldigvis genopfundet, når
>årstallet er mere passende.
>
For at tage noget helt håndgribeligt.
Transistoren var faktisk opfundet før radiorøret, men de kunne ikke
fremstille den.
Det var da godt at den ikke gik helt i glemmebogen for så havde vi
ikke haft DFM )

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Hekto (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 03-08-04 09:17

In article <29etg09vsnpl7svcuiqkqb0tauupl71rc0@4ax.com>, Steen Gruby
<oz9zi@(AT)gruby.dk> says...
> For at tage noget helt håndgribeligt.
> Transistoren var faktisk opfundet før radiorøret, men de kunne ikke
> fremstille den.
> Det var da godt at den ikke gik helt i glemmebogen for så havde vi
> ikke haft DFM )
>
Og netop dertil knytter der sig en 'sjov' historie!

RCA var markedsførende på videobåndoptagere, midt i 50'erne. (!!!)
Det var bånd på 1" bredde.
En ingeniør hos Sony i Japan, havde en idé om at der skulle stå en
videobåndoptager i ethvert hjem, når nu alle fik fjernsyn (noget en vis
Mr. Gates plattede nogle år senere!).
Problemet var bare at båndene var for store, for dyre, og ikke kunne
optage en hel film.
Den japanske ingeniør opfandt derfor Helical Scan, hvor man inspiller
'på skrå' på båndet, så det bliver et ca. 1" bredt spor, der kan
indeholde de nødvendige informationer. ET passende tyndt bånd kan så
proppes i en kasette, og den 'moderne' videobåndoptager var født.

Tilbage til RCA:
RCA sad tngt på flere segmenter af den daværende elektronikindustri.
Videobåndoptagere var een ting, radiorør var en anden.
Nogen mente at det nye japanske koncept ville true RCA's stilling på
vedeomarkedet. Ledelsen var dog mere bekymrede over nyhederne om at
transistorer kunne fremstilles til overkommelige priser, der gjorde at
de kunne anvendes i radio og fjernsyn.
Man besluttede derfor at sætte et stort udviklings og
markedsføringsprogram igang, der kunne fremme afsætningen af
RADIORØR!!!!

...... hvornår har vi sidst hørt om et stort firma, der hed RCA????

Historien siger lidt om, at man skal være visionær og se fremad ... og
ikke tage TO forkerte beslutninger på een gang!


--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Steen Gruby (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 03-08-04 18:39

On Tue, 3 Aug 2004 10:16:32 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote:

Hej Hekto.
>>
>Og netop dertil knytter der sig en 'sjov' historie!
>
Det kan jeg føje en endnu sjovere historie til
Selv om den her er 100% OT.
>
>Tilbage til RCA:
>RCA sad tngt på flere segmenter af den daværende elektronikindustri.
>Videobåndoptagere var een ting, radiorør var en anden.
>Nogen mente at det nye japanske koncept ville true RCA's stilling på
>vedeomarkedet. Ledelsen var dog mere bekymrede over nyhederne om at
>transistorer kunne fremstilles til overkommelige priser, der gjorde at
>de kunne anvendes i radio og fjernsyn.
>Man besluttede derfor at sætte et stort udviklings og
>markedsføringsprogram igang, der kunne fremme afsætningen af
>RADIORØR!!!!
>
Da startede i IT branchen i 1970 arbejdede jeg med main frames.
Det var skrumler på størrelse med et paracelhus.
De havde betegnelsen Siemens system 4004, men bag facaden gemte der
sig et andet navn: RCA Spectra 70.
Operativsystemet var et Virtuel Memory system (VMOS) der var udviklet
på Burgley Universety, og som først blev tilbudt IBM, der dog ikke
kunne se nogen fremtid i det
I 1972 meddelte RCA over en nat at de trak sig fra al kommerciel
databehandling, og overlod deres europæiske rettigheder til Siemens og
de amerikanske til Sperry Univac.
Siemens fortsatte udviklingen af både Spectra 70 (4004) og
operativsystemet under navnet BS2000, et operativsystem der stadig er
i anvendelse med stor success, omend i en meget mere veludviklet
shape.
Jeg arbejdede med det operativsystem indtil for 4 år siden

>..... hvornår har vi sidst hørt om et stort firma, der hed RCA????
>
For mit vedkommende i 1972, selv om jeg stadig har udstyr der sidder
RCA rør i

>Historien siger lidt om, at man skal være visionær og se fremad ... og
>ikke tage TO forkerte beslutninger på een gang!

Jeg har vist tilføjet den tredie katastrofale beslutning

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Hekto (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 03-08-04 23:38

In article <n9ivg09i1jv7o857jhls7fluod5h71q9an@4ax.com>, Steen Gruby
<oz9zi@(AT)gruby.dk> says...
> Jeg har vist tilføjet den tredie katastrofale beslutning
>
>
Ja, så kan de lære det - ka' de!!!!
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Torben Scheel (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 03-08-04 10:30

Steen Gruby wrote:

> For at tage noget helt håndgribeligt.
> Transistoren var faktisk opfundet før radiorøret, men de kunne ikke
> fremstille den.
> Det var da godt at den ikke gik helt i glemmebogen for så havde vi
> ikke haft DFM )

Årh hvad! et par (millioner) rør, et grafitkernelager og et kraftværk, så
der den i vinkel

--
vh
Torben Scheel
http://dfmc.dk/default.asp?id=425



Richard (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 03-08-04 14:07

Steen Gruby wrote:
>>Jeg har læst noget ældre teknisk litteratur og har flere gange stødt på
>>geniale påfund, som alligevel er blevet glemt. Enten dengang pga. uheldig
>>udebleven folkelig interesse eller pga. praktiske årsager.
>
> Sådan er det gået med mange af de virkelig gode konstruktioner.
> DAF indbyggede "milliongearet" i deres første personbiler.
> Det var genialt, men imod publikums smag, og døede så en stille død.
> Jeg tror det benyttes i visse ØV'erter, men det har jeg ikke forstand
> på

Heller ikke jeg, men DAF's gear lever skam i allerbedste velgående som
Continuously Variable Transmission (CVT), og med større udbredelse end
inden Volvo overtog patentet fra DAF. Fx lavede Fiat og Ford for et par
år siden en fælles udgave baseret på et stålbælte til bl.a. Fiesta svjh.
Og i den anden ende kan Nissan levere deres mellemstore V6 SUV Murano
med CVT

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com


Jesper Hedegaard (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 03-08-04 19:17


"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:410f8e1d$0$261$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Steen Gruby wrote:
> >>Jeg har læst noget ældre teknisk litteratur og har flere gange stødt på
> >>geniale påfund, som alligevel er blevet glemt. Enten dengang pga.
uheldig
> >>udebleven folkelig interesse eller pga. praktiske årsager.
> >
> > Sådan er det gået med mange af de virkelig gode konstruktioner.
> > DAF indbyggede "milliongearet" i deres første personbiler.
> > Det var genialt, men imod publikums smag, og døede så en stille død.
> > Jeg tror det benyttes i visse ØV'erter, men det har jeg ikke forstand
> > på
>
> Heller ikke jeg, men DAF's gear lever skam i allerbedste velgående som
> Continuously Variable Transmission (CVT), og med større udbredelse end
> inden Volvo overtog patentet fra DAF. Fx lavede Fiat og Ford for et par
> år siden en fælles udgave baseret på et stålbælte til bl.a. Fiesta svjh.
> Og i den anden ende kan Nissan levere deres mellemstore V6 SUV Murano
> med CVT
>
> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
> '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
> www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com
>

Har faktisk lige ofret en formue på at få renoveret et traditionelt
automatgear på min gamle Volvo.
Og manden med værkstedet viste mig bl.a. en adskilt gearkasse fra en Nissan.
Den sku' "bare" bruge en ny rem (et stålbælte der så ud til at være lavet af
stålgrydesvampe) + nogle andre stumper. Men stumper til Nissan's
CVT-gearkasser fåes ikke uoriginale. Og Nissan her i landet vil ikke sælge
reservedele til gearkasserne. Så den lille reperation ku' ikke lade sig
gøre - man ku' da bare købe en ny gearkasse - hos Nissan !
Mekanikeren havde dog et lille håb om at en direkte hendvendelse til
fabrikken ku' hjælpe. Ellers tror jeg at Nissan lige har mistet en kunde...

Har da forresten selv haft en Volvo 343 (sen DAF ....) med CVT-gearet.
Egentligt helt OK at køre med, men 343'eren var ikke nogen letvægter - i det
mindste ikke med en 1300-motor. Det betød at motoren altid lød som om den
var ved at overdreje når jeg kørte i byen. Nu ved jeg godt at CVT-gearet
bl.a. har sin styrke i at kunne holde motoren på konstante omdrejninger ved
motorens optimale drejningsmoment - men det var altså svært at vende sig til
at den løb så hurgtigt rundt
Og så havde den da forresten en tendens til at remskiverne ku'
knække.....ikke det billigeste at få lappet.
--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder



Torben Scheel (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 03-08-04 10:27

Steen Gruby wrote:
> On Mon, 2 Aug 2004 22:54:42 +0200, "Asger Steffensen"
> <ast@get2net.net.dk> wrote:
>
> Hej Asger.
>
>> Tjae, og Suzuki var nær ved konkurs sfa omkostningerne på Wankel
>> maskinen...!
>>
> Det havde unægtelig ændret noget på historiens gang

Ja, så havde det været skrammel-kawa i stedet

Hovedproblemet med revolutioner (pun intended) inden for "transportbranchen"
er jo nok at økonomisk art - de store ønsker ikke at blive til grin ved at
brænde fingrene (igen) på et wankelprojekt - og de små har ikke råd til
udviklingsomkostningerne. Sagen ville nok have været en anden hvis der blev
startet fra rent tegnebræt - jeg tror ikke at problemerne med wankel ville
overstige dem der har været med ottomotoren.

Er der racingklasser hvor det er tilladt at stille op med wankelmotorer? Det
kunne være derfra det skulle komme.

Traditionen former vores hverdag - ellers ville alle cykle på liggecykler


--
vh Torben Scheel
http://dfmc.dk/default.asp?id=425 & http://www.scheel.net/projects.asp
Evita II SWB, Challenge Focus Sport Custom *Acrofobia*, Python FWD Lowracer





Jesper Hedegaard (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 03-08-04 19:04


"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:410f54ca$1@news.carlbro.dk...
> Steen Gruby wrote:
> > On Mon, 2 Aug 2004 22:54:42 +0200, "Asger Steffensen"
> > <ast@get2net.net.dk> wrote:
[klip]
> Traditionen former vores hverdag - ellers ville alle cykle på liggecykler
>
>
> --
> vh Torben Scheel
> http://dfmc.dk/default.asp?id=425 & http://www.scheel.net/projects.asp
> Evita II SWB, Challenge Focus Sport Custom *Acrofobia*, Python FWD
Lowracer
>
>

Netop liggecykelen så jeg et interessant eksemplar af på Henne Strand
Camping for et par uger siden.
Manden sad forrest og kørte ganske normalt - forlæns. Konene sad bagved -
med ryggen mod mandens ryg og pedalerne bagud !
Det så faktisk ud til at der i det trekantede hul mellem ryglænene gav et
ganske stort "bagagerum", der enddog lå temmeligt lavt til glæde for
stabiliteten.
Konen fik dog lov at træde "forlæns" trods at hun vendte bagud
Og nu skal i ikke tro at det var ren sofacykel; vi mødte dem 5 dage senere -
godt nordøst for Hirtshals !
Desværre var det en af de få ting på vor tur jeg ikke fik taget et billed
af. Ellers har jeg ca 1.200 andre foto fra turen

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder



Torben Scheel (04-08-2004)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 04-08-04 08:46

Jesper Hedegaard wrote:
> Netop liggecykelen så jeg et interessant eksemplar af på Henne Strand
> Camping for et par uger siden.
> Manden sad forrest og kørte ganske normalt - forlæns. Konene sad
> bagved - med ryggen mod mandens ryg og pedalerne bagud !
> Det så faktisk ud til at der i det trekantede hul mellem ryglænene
> gav et ganske stort "bagagerum", der enddog lå temmeligt lavt til
> glæde for stabiliteten.
> Konen fik dog lov at træde "forlæns" trods at hun vendte bagud
> Og nu skal i ikke tro at det var ren sofacykel; vi mødte dem 5 dage
> senere - godt nordøst for Hirtshals !
> Desværre var det en af de få ting på vor tur jeg ikke fik taget et
> billed af. Ellers har jeg ca 1.200 andre foto fra turen

Her er et :
http://primo.physik.hu-berlin.de/BOHLSEN-2000/Flevo-Back2Back_1.jpg -
stokerens kæde kører ovenpå klingen, op om 2 små kædehjul for at returnere
til bagskifteren. Voila!

En af de hurtigste danskere på liggecykel er i gang med en :
www.liggetandem.dk

Den komplette liste :
http://www.legslarry.beerdrinkers.co.uk/misc/TwosCompany.htm

vh
Torben




Kåre Nejmann (10-08-2004)
Kommentar
Fra : Kåre Nejmann


Dato : 10-08-04 23:25

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote:

>Hovedproblemet med revolutioner (pun intended) inden for "transportbranchen"
>er jo nok at økonomisk art - de store ønsker ikke at blive til grin ved at
>brænde fingrene (igen) på et wankelprojekt

Og nok slet ikke nu, hvor opmærksomheden sikkert er rettet mere mod en
afløser til fossilt brændsel, og hvor forbrændingsmotoren måske helt
bliver afløst af brændselsceller og el-motorer.

>Traditionen former vores hverdag - ellers ville alle cykle på liggecykler
Nemlig. Men sikkert på lidt mere "almindelige" modeller end Python'en


--
Kåre (tidligere liggecykel-ejer)

Ib Jakobsen (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 03-08-04 22:58

Steen Gruby wrote:

> Det sjoveste er næsten at Rudge havde fireventilede motorer før
> krigen, og det virkede fint for dem.
> Hvorfor mon der skulle gå så mange år før den teknik blev taget op
> igen?

Sjovt nok tænker jeg tit på min gamle Nimbus. Upside down forgaffel,
accelerationspumpe i karburatoren, 4i1 udstødning og overliggende knastaksel. Det
er der vist ikke mange, der kan prale af.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Uffe R. B. Andersen (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Uffe R. B. Andersen


Dato : 03-08-04 10:54

On Mon, 2 Aug 2004 22:54:42 +0200, "Asger Steffensen"
<ast@get2net.net.dk> wrote:

>Tjae, og Suzuki var nær ved konkurs sfa omkostningerne på Wankel
>maskinen...!

Efter sigende var Mazda meget tæt på samme skæbne, på grund af deres
udvikling af wankel-konceptet og blev kun reddet at Mazda 323's enorme
succes.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/

'Wer bremst, hat Angst!' - Werner Beinhart

Ukendt (02-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-08-04 21:59


Steen Gruby skrev i meddelelsen ...
>On 2 Aug 2004 12:36:15 -0700, somme89@hotmail.com (Martin) wrote:
>Eller at Nimbus drejeventiler aldrig er taget op af andre - mystisk
>ikk'?


Længe før Nimbus, og den eneste succes drejeventiler har haft, og det endda
i flymotorer og mc-motorer, Barr&Stroud sleevevalve motor

mvh
Orla

>--
>
>Steen Gruby
>Suzuki XN85 Turbo
>Ducati Paso 750
>NSU Super FOX 1958
>www.gruby.dk



Rasmus (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 03-08-04 07:49


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:410f1e77$0$245$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Steen Gruby skrev i meddelelsen ...
> >On 2 Aug 2004 12:36:15 -0700, somme89@hotmail.com (Martin) wrote:
> >Eller at Nimbus drejeventiler aldrig er taget op af andre - mystisk
> >ikk'?
>
>
> Længe før Nimbus, og den eneste succes drejeventiler har haft, og det
endda
> i flymotorer og mc-motorer, Barr&Stroud sleevevalve motor
>
> mvh
> Orla
>

De første yamaha fs-1 4 gear som blev solgt i danmark, sidst i 1960´erne,
havde også en drejeventil.

Men mon ikke man kunne lave en bedre wankel, hvis man startede med at
designe fra bunden, og brugte moderne materialer ?



Hans Joergensen (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 03-08-04 08:01

Rasmus wrote:
> De første yamaha fs-1 4 gear som blev solgt i danmark, sidst i 1960´erne,
> havde også en drejeventil.

Nu er der også lidt forskel på drejeventil på 2takt og 4takt...

På en 2takt skal drejeventilen fx. ikke holde til kompressionen og
forbrændingen ;)

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Gert Bo thorgersen (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 03-08-04 13:24


"Rasmus" <r_w_o@FJERNtdcspace.dk> wrote in message
news:410f3540$0$296$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
> meddelelse news:410f1e77$0$245$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >
> > Steen Gruby skrev i meddelelsen ...
> > >On 2 Aug 2004 12:36:15 -0700, somme89@hotmail.com (Martin) wrote:
> > >Eller at Nimbus drejeventiler aldrig er taget op af andre - mystisk
> > >ikk'?
> >
> >
> > Længe før Nimbus, og den eneste succes drejeventiler har haft, og det
> endda
> > i flymotorer og mc-motorer, Barr&Stroud sleevevalve motor
> >
> > mvh
> > Orla
> >
>
> De første yamaha fs-1 4 gear som blev solgt i danmark, sidst i 1960´erne,
> havde også en drejeventil.
>
> Men mon ikke man kunne lave en bedre wankel, hvis man startede med at
> designe fra bunden, og brugte moderne materialer ?
>
Wankelmotoren blev jo søgt lavet for nærmet 100 år tilbage - og dog længere
som pumpe - men fik jo navnet Wankel fordi for ham lykkedes det at lave den
tæt.

Men Wankel motoren var jo så uøkonomisk benzinmæssigt at Mazda jo ville
lukke fabrikken som resultat af oliekrisen i 1973 som jo gjorde at mazdaerne
ikke længere kunne blive solgt da de jo kørte med Wankelmotorer. Kun fordi
de ansatte tog initiativ til at gå ned i løn, og også andre med penge ville
bevare fabrikken blev problemet klaret.

Før Anden Verdenskrig blev der jo lavet flere forskellige motorer med
roterende ventiler, og som klarede sig godt. Og tilfældigvis er der i august
nummeret af Racecar Engineering en 3 sides artikel om et lille firma som
satser på at lave en 144 graders 10 cylindret formula motor. De har rodet
med det i vist 5 år og ser ud til at være tilfredse med resultaterne af en
rotationslivlig motor.

Der satses på to rotationsventiler placeret som dobbeltknastaksler, men
forsøgsmotoren har kun en rotationsventil.

Mvh. Gert Thorgersen



Uffe R. B. Andersen (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Uffe R. B. Andersen


Dato : 03-08-04 10:53

On Mon, 2 Aug 2004 22:59:01 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

>Længe før Nimbus, og den eneste succes drejeventiler har haft, og det endda
>i flymotorer og mc-motorer, Barr&Stroud sleevevalve motor

Bristol Hercules, en 14-cylindret stjernemotor med 2000 HK, anvendte
også sleeve valves. Motoren anvendtes i en række engelske fly under 2.
verdenskrig og må som sådan også benævnes som en succes.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/

'Wer bremst, hat Angst!' - Werner Beinhart

Hekto (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 03-08-04 12:08

In article <cenn92$h1k$1@news.cybercity.dk>, urb@twe.net says...
> Bristol Hercules, en 14-cylindret stjernemotor med 2000 HK, anvendte
> også sleeve valves. Motoren anvendtes i en række engelske fly under 2.
> verdenskrig og må som sådan også benævnes som en succes.
>

Men måske det ypperste og sidste trin på stigen:
http://www.wordiq.com/definition/Napier_Sabre

Disse motorer blev næsten udviklet i paralel med de første jetturbiner.

På Duxford i UK kan man se et eksemplar.

--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Uffe R. B. Andersen (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Uffe R. B. Andersen


Dato : 03-08-04 12:50

On Tue, 3 Aug 2004 13:07:59 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote:

>Men måske det ypperste og sidste trin på stigen:
>http://www.wordiq.com/definition/Napier_Sabre
>
>Disse motorer blev næsten udviklet i paralel med de første jetturbiner.
>
>På Duxford i UK kan man se et eksemplar.

Ja, jeg havde også en svag erindring om, at Napiers H-blok-motorer var
med sleeve valves, men jeg kunne ikke lige finde den rette bog :-/
Imponerende, hvad de kunne lave dengang

Er der overhovedet kommet noget nyt til, indenfor motorudviklingen,
siden 1945 (bortset fra nye og bedre materialer og så wankel-motoren)?

--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/

- nu ude at hente popcorn og kolde øl

Hekto (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 03-08-04 13:27

In article <cenu5p$nit$1@news.cybercity.dk>, urb@twe.net says...
> Er der overhovedet kommet noget nyt til, indenfor motorudviklingen,
> siden 1945 (bortset fra nye og bedre materialer og så wankel-motoren)?
>
>

Nej, der er ikke meget nyt under solen.
Udviklingsmæssigt sker der ikke ret meget.

Materielerne er blevet bedre, stærkere, lettere.
Der er kommet 2 lejer mere på krumtappen af en 4 cylindret motor.
Topstykkerne er sådan set den del der har gennemgået den største
udvikling!

Stempelmotorens svagheder er kendte. Der er udviklet en enorm know-how
omkring produktion. De holder ganske længe, selv om man skulle tro
noget andet. De er billige at lave. Ingen interesserer sig for om
designet er tidssvarende, når bare man kan lære ord som '4 cylindret'
og '16 ventiler' uden ad. Det skal reklamerne nok klare.

Så der sker ike rigtigt noget, før reserverne af fossile brændstoffer
gåt på nul!

--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Gasse (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Gasse


Dato : 03-08-04 13:45
Gasse (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Gasse


Dato : 03-08-04 13:53
Armand (04-08-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-08-04 23:56


Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net> skrev i en
news:cenu5p$nit$1@news.cybercity.dk...
>
> Er der overhovedet kommet noget nyt til, indenfor motorudviklingen,
> siden 1945 (bortset fra nye og bedre materialer og så wankel-motoren)?

Fritz Wankels første prototype kørte i 1927!

--
Armand.




Armand (08-08-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-08-04 21:41


Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
news:410f1e77$0$245$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Steen Gruby skrev i meddelelsen ...
> >On 2 Aug 2004 12:36:15 -0700, somme89@hotmail.com (Martin) wrote:
> >Eller at Nimbus drejeventiler aldrig er taget op af andre - mystisk
> >ikk'?
>
>
> Længe før Nimbus, og den eneste succes drejeventiler har haft, og det
> endda i flymotorer og mc-motorer, Barr&Stroud sleevevalve motor

Kan man med rette kalde "sleeve-valve'erne" for drejeventiler :-/

--
Armand.




Ukendt (20-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-08-04 08:32


Armand skrev i meddelelsen ...
>

>Kan man med rette kalde "sleeve-valve'erne" for drejeventiler :-/


Vel lige så godt som "drejeskiven" på totaktere.

Hvis man "kun" lod sleeve-valven rotere ville man dog miste et stort
portareal.

mvh
Orla

>
>--
>Armand.




Kai Harrekilde-Peter~ (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 03-08-04 19:02

"Lars T. Thomsen" <ltth00[snabela]acoustics.auc.dk> writes:

> Hej Steen,
>
>> Det sjoveste er næsten at Rudge havde fireventilede motorer før
>> krigen, og det virkede fint for dem.
>> Hvorfor mon der skulle gå så mange år før den teknik blev taget op
>> igen?
>
> Velsagtens fordi, at vi (forbrugere) kun stiller begrænsede krav: Vi drejer
> nøglen og motoren starter og så er vi glade. Man kan da sikkert lave en
> uovertruffen motorkonstruktion der kan holde i generationer, med høj ydelse
> og til en overkommelig indkøbspris. Men hvilket selskab ville dog ofre
> forskning indenfor dette felt, når køberne hellere vil have farvedisplay og
> blå lysdioder?
>
> Jeg har læst noget ældre teknisk litteratur og har flere gange stødt på
> geniale påfund, som alligevel er blevet glemt. Enten dengang pga. uheldig
> udebleven folkelig interesse eller pga. praktiske årsager.

I prefacet til en af mine lærebøger om datamatarkitektur(*) beskriver
det udviklingen og problemet meget elegant: "This is not a dreary
science of paper machines that will never work. No! It's a discipline
of keen intellectual interest, requiring balance of marketplace forces
and cost/performance, leading to *glorious failures and some notable
successes*". (min fremhævning).

Pointen er at hvis ikke man kan markedsføre skidtet ordentligt, nytter
det ikke at have et genialt produkt. Eller hvis det ikke *er* noget
marked for dit "geniale produkt". Ydermere skal man ikke forglemme
det faktum at der investerer uhyre summer i at forbedre den allerede
kendte/brugte teknologi. Det hjælper ikke noget at bruge 3 år på at
udvikle et produkt som er 2x så godt som de nuværende produkter, hvis
den kendte teknologi forbedrer sig med 30% (akkumulativt) hvert
år. For så er du 10% bagefter...

*) For de indviede: John L. Hennessy & David A. Patterson: Computer
Architecture - A Quantitative Approach, 1st edition (2nd og 3rd
edition står også på mine hylder


--Kai

Steen Gruby (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 03-08-04 19:23

On Tue, 03 Aug 2004 18:02:29 GMT, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

Hej Kai.
>
>I prefacet til en af mine lærebøger om datamatarkitektur(*) beskriver
>det udviklingen og problemet meget elegant: "This is not a dreary
>science of paper machines that will never work. No! It's a discipline
>of keen intellectual interest, requiring balance of marketplace forces
>and cost/performance, leading to *glorious failures and some notable
>successes*". (min fremhævning).
>
I et større firma indkalder direktøren og marketingschefen
udviklingschefen til en "venskabelig" samtale:
"Vi har markedet, vi har navnet, vi har en perfekt salgskampange så se
nu at få udviklet et produkt der matcher"


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Richard (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 03-08-04 21:34

Steen Gruby wrote:

> I et større firma indkalder direktøren og marketingschefen
> udviklingschefen til en "venskabelig" samtale:
> "Vi har markedet, vi har navnet, vi har en perfekt salgskampange så se
> nu at få udviklet et produkt der matcher"

*lol* det større firma er jo Micro$oft, ikke

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com


Kai Harrekilde-Peter~ (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 03-08-04 19:28

"Jesper Hedegaard" <ja-til-spam@spammers.un> writes:

> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:410f54ca$1@news.carlbro.dk...
>> Steen Gruby wrote:
>> > On Mon, 2 Aug 2004 22:54:42 +0200, "Asger Steffensen"
>> > <ast@get2net.net.dk> wrote:
> [klip]
>> Traditionen former vores hverdag - ellers ville alle cykle på liggecykler
>>
>>
>> --
>> vh Torben Scheel
>> http://dfmc.dk/default.asp?id=425 & http://www.scheel.net/projects.asp
>> Evita II SWB, Challenge Focus Sport Custom *Acrofobia*, Python FWD
> Lowracer
>>
>>
>
> Netop liggecykelen så jeg et interessant eksemplar af på Henne Strand
> Camping for et par uger siden.
> Manden sad forrest og kørte ganske normalt - forlæns. Konene sad bagved -
> med ryggen mod mandens ryg og pedalerne bagud !
> Det så faktisk ud til at der i det trekantede hul mellem ryglænene gav et
> ganske stort "bagagerum", der enddog lå temmeligt lavt til glæde for
> stabiliteten.
> Konen fik dog lov at træde "forlæns" trods at hun vendte bagud

Jeg har set en sådan "tandem" model i et blad for mange år siden. SVJH
stod der at den (med et passende aerodynamisk cockpit) havde sat
hastighedsrekord for cykler.

--Kai


Jes Vestervang (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 03-08-04 21:19

Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk> writes:

> I et større firma indkalder direktøren og marketingschefen
> udviklingschefen til en "venskabelig" samtale:
> "Vi har markedet, vi har navnet, vi har en perfekt salgskampange så se
> nu at få udviklet et produkt der matcher"

Det lyder som noget fra en Dilbert-strimmel!

Der var forresten en, synes jeg, hylende morsom strimmel for nogle
dage siden:
<http://royal.flof.dk/temp/dilbert2003486440728.gif>

Jeg griner stadig...
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Outlook Express-bruger, se her: <http://xnews.newsguy.com/>

Richard (02-08-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 02-08-04 22:19

Martin wrote:

> Læste lige denne artikel om wankelmotorer
> http://auto.howstuffworks.com/rotary-engine.htm. Hvad er det der
> holder mc-fabrikanter (og bil-fabrikanter) tilbage. Denne motor har jo
> et enormt potentiale.

De fleste er nævnt allerede, men der er en meget god oversigt her:
<home6.inet.tele.dk/simony/wankel.htm>

Med de stadig skrappere krav til forurening har wankel-motoren det
handicap, at overfladen på dens forbrændingkamre er meget stor i forhold
til deres volumen. Det fremmer dannelsen af et eller flere af
skadestofferne, som så må fjernes efterfølgende.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com


Lars T. Thomsen (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 03-08-04 20:35



Hekto (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 03-08-04 23:42

In article <Pine.LNX.4.33.0408032005400.3230-100000@siemens-
ws05.kom.auc.dk>, ltth00@acoustics.auc.dk says...
> Den er vist ikke helt korrekt. Mener, at udviklingen af det roterende
> video-hoved startede i begyndelsen af 50'erne hos AMPEX. Hvilket
> reducerede båndhastigheden betydeligt pga. en bedre udnyttelse af båndet.
> Det er en misforståelse, at man får et ca. 1" bredt spor pga. Helical
> Scan, for det er faktisk ikke en fiktiv forøgelse af båndets brede, som
> man var på jagt efter, snarere det modsatte.
>

Jeg skal ikke kunne sige det 100%; men den udgave jeg har fået fortalt,
var det Sony.
Det er rigtigt at man får en bedre udnyttelse, også ved en lavere
båndhastighed = længere spilletid.

Essencen af det hale var dog, at ledelsen hos RCA var voldsomt
incompetent og slet ikke havde styr på hverken nutiden eller fremtiden.

--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Kåre Nejmann (10-08-2004)
Kommentar
Fra : Kåre Nejmann


Dato : 10-08-04 22:38

"Lars T. Thomsen" <ltth00@acoustics.auc.dk> wrote:

>Den er vist ikke helt korrekt. Mener, at udviklingen af det roterende
>video-hoved startede i begyndelsen af 50'erne hos AMPEX.
Ifølge http://www.lionlmb.org/quad/format.html er det næsten korrekt.
I 1951 begyndte Marvin Camras at eksperimentere med Arcuate-scan
(http://www.lionlmb.org/quad/archead.jpg) hvilket gav inspiration til
Ampex mark 1 i 1952.
Senere fandt Ampex(?) på Transverse Scan og havde stor succes med
systemet på 2" bånd. Båndmaskinerne var (er) store apperater på 500 kg
eller mere, med radiorørs-forstærkere og pneumatisk styring
(http://www.lionlmb.org/quad/ampex.html).

Jeg har faktisk set nogen 2"-apperater - desværre ikke i drift - i
TV-Byen. De har selvfølgelig ikke været i "rigtig" brug i mange år,
men blev bevaret, så man stadig kunne af- og overspille gammelt
arkivmateriale.

Ifølge legenden kunne man faktisk også redigere på "radio-maner" på de
maskiner. Det foregik ved at man dryssede lidt jernpulver på båndet,
så man kunne se, hvor sporene lå. Derefter kunne man så dele båndet
ved et skråt snit med et barberblad, og samle det med en anden stump
bånd med splejsetape.
Det var dog en operation der krævede foregående tilladelse fra
generaldirektørens kontor, for bånd var jo dyrt!

>Udnyttelsen bestod i, at udnytte tv-billedets (og øjets) relativ dårlige
>dynamikområde, derved kunne sporet gøres smalt og man kunne lagre
>betydelig større mængde information på båndet ved at putte de tynde spor
>på række
Og hvis man skulle bruge bånd med langsgående videospor, skulle man jo
have en vanvittig høj båndhastighed for at opnå den nødvendige
båndbredde.
I Ampex' 2" Quadruplex var båndhastigheden 7½ eller 15 tommer/sekund
mens det roterende videohoved havde en fart på mere end 1550
tommer/sekund!

På det førstnævnte link nævnes faktisk også en båndmaskine lavet af
RCA til militæret, der havde brug for at optage to radarsignaler
samtidigt på ét bånd

I dag kan man så få videokameraer på mindre end et kilo, der på
specifikationerne næsten kan hamle op med Quadruplex-maskinerne - og
det gør det jo lidt lettere at have videokamera på sin motorcykel (se,
nu er jeg næsten on-topic igen )

--
mvh. Kåre (tv-fotograf)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408892
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste