"Flemming" <flemse at hotmail com> skrev i en meddelelse
news:410e8246$0$280$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej!
>
> Dette er et spørgsmål til eksperter i gamle motorcykler, især gamle
> 4-cylindrede Hondaer.
>
> Glad og fro på vej hjem fra Træf på Toppen efter veloverstået alkoholtjek
i
> Frederikshavn nåede jeg ca. halvvejs til Aalborg, da cyklen begyndte at
> hoste lidt. Troede først, at den skulle på reservetank, da kilometertallet
> indikerede det.
>
> Det havde desværre ingen effekt, og jeg kom da til at kigge ned på højre
> side af mc'en, hvor jeg rystet ser, at hele højre side inkl. støvle og
> bukseben er smurt godt og grundigt ind i olie.
>
> Heldigvis kom der straks en afkørsel, hvor jeg kunne sidde og hygge mig i
3
> timer, indtil konen kom med bil og trailer.
>
> Men nu til mysteriet. Jeg troede egentlig, at det var toppakningen, der
var
> gået, så jeg regnede med, at det var en relativ simpel reparation, da min
> svoger og jeg i lørdags (med sædvanligt besvær) afmonterede motoren og tog
> toppen af.
>
> Stor var min ærgrelse, da jeg så, at det IKKE var pakningen, der var gået.
> Der var derimod kommet et pænt, ovalt hul midt oven i venstre stempel.
>
> Det jeg ikke kan fatte, er hvordan det kan forårsage så meget oliesvineri
på
> højre side (hvor olietank og olietrykmeter sidder). Der var olie på
> karburator, filter og hele svineriet.
>
> Det er den ene ting, jeg gerne ville vide. Den anden er årsagen. For lidt
> benzin? For meget luft? Forkert tænding (men så ville den højre, som
følges
> med den venstre vel også være gået?) Karburatoren så fin ud -
tilsyneladende
> ingen stoppede dyser.
Jeg har for nyligt læst en meget spændende artikel. Her står lidt om huller
i stempler.
http://www.streetrodstuff.com/Articles/Engine/Detonation/Page_6.php
>
> Jeg venter spændt på svar.
>
> Venlig hilsen
>
> Flemming Andersen
> Honda CB750F2 1978
>
>
Per Strømsborg
FZR600/FZR1000