Betingelser for stort kørekort - sædehøjde
Fra : Torben Scheel

Dato : 02-08-04 13:40

Anne Mette (min kone) var på bane i går og prøvede både små og store MC'er.
Kørelæreren fik fremstammet et eller andet om at hun måske ikke kan
godkendes til at tage stort kørekort. Er der nogen der kender den regel - er
det noget køreskolen internt har besluttet at indføre, eller er det et
lovkrav at man skal godkendes? Hvem godkender og hvornår?

Hun er til orientering (langt) over 21 (mspiggyvskermit.avi), men kan ikke
nå jorden med flad fod på begge sider. Men som kørelæreren siger kan vi jo
få droslet hendes XJ600 ?!? Hvordan det hjælper på hendes benlængde véd jeg
ikke :-/ Jeg ved sgu' ikke om jeg skal le eller græde over den slags
latterlige regler.

--
vh
Torben Scheel

Fra : Thorstein

Dato : 02-08-04 12:56

Personens benlængde har *intet* med stort/lille kørekort at gøre - absolut
intet !

/ Thorstein

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 02-08-04 13:30

Thorstein wrote:
> Personens benlængde har *intet* med stort/lille kørekort at gøre -
> absolut intet !

Enig. Der kører i øvrigt en dværg rundt på en GSXR 400 nede på Als,
såeee.... Han kan kun lige nå med den ene tåspids!

> / Thorstein

Thomas

Fra : Freddy Lang

Dato : 02-08-04 15:16

Thomas Buus Andersen wrote:

> Enig. Der kører i øvrigt en dværg rundt på en GSXR 400 nede på Als,
> såeee.... Han kan kun lige nå med den ene tåspids!

Nu er en Gixxer 400 altså også noget af det laveste der findes, næst efter
GN 250... Nej, spøg til side, men en Gixxer 400 _ER_ faktisk temmelig lav,
tro det eller lad være.

--
Freddy
SV-R

Fra : Tommy Fer

Dato : 02-08-04 16:21

Freddy Lang wrote:

> Nu er en Gixxer 400 altså også noget af det laveste der findes, næst
> efter GN 250... Nej, spøg til side, men en Gixxer 400 _ER_ faktisk
> temmelig lav, tro det eller lad være.

JA, den kan nemt blive det.. louises er også godt sænket...

Da hun tog kørekort måtte hendes kørelærer side bagpå for at hun kunne nå..
det samme med motorsagkyndige!!!!

Mvh Tommy Fer
Honda VFR400R
Polyteknisk MC Forening
4 Wheels moves your body, 2 wheels move your soul!

Fra : Jo

Dato : 02-08-04 19:00

"Tommy Fer" <tommyfer@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Umiddelbart vil jeg give Thorstein ret, men føreren skal kunne føre
køretøjet på betryggende måde - også når det holder stille, og det kan være
derfor, at kørelæreren har stillet spørgsmålstegn ved kørekortet.
I øvrigt kan man få en skomager til at sætte ekstra høje såler på støvlerne,
eller købe færdige støvler med forhøjet sål. Det kan i visse tilfælde helt
afhjælpe problemerne med at nå jorden.

Jo.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 02-08-04 18:34

Mener også at kunne huske GPX600 er lav. Men hvordan den er i forhold til
Gixxer 400 ved jeg ikke....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-04 21:39

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Mener også at kunne huske GPX600 er lav. Men hvordan den er i forhold til

jep 760mm fra jorden.

mvh

Dannie
http://dfmc.dk/?id=75

Fra : m0rt3n

Dato : 02-08-04 13:02

> Anne Mette (min kone) var på bane i går og prøvede både små og store
MC'er.
> Kørelæreren fik fremstammet et eller andet om at hun måske ikke kan
> godkendes til at tage stort kørekort.

Den bums af en kørerlærer dullen (Lene) tog kørekort hos, var inde på noget
af det samme. Vi kom vist frem til, at der ikke er noget til hindring for at
tage stort kørekort hvis man opfylder reglerne. Hvor mange mænd mon
kørelæreren giver den besked? Sig til ham (jeg antager stærkt at det er en
mand) at det skal være stort og hvis han ikke kan undervise hende op til
det, så er han en dårlig lærer og så finder I et andet sted.

Lene kører da en Bandit 1200 i dag uden problemer. Nå ja, næsten da ^^. Men
i hvert fald blev vi bagefter enige om, at det havde været en kæmpe fejl,
hvis hun havde føjet kørelæreren og taget det lille kort.

Jeg bliver så irriteret, når jeg hører om kvinder, der bliver rådet til
lille kort og små maskiner. Det er simpelhen mandschauvinisme. Man skal
behandle kællingerne ordenligt! De kører da for det meste jo næsten lige så
godt som os mænd.

-m0rt3n zrx1100
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=522

Fra : Hekto

Dato : 02-08-04 13:26

In article <410e2d27$0$293$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
jnsn@_R_E_M_O_V_E_mail.dk says...
> [...]
> behandle kællingerne ordenligt! De kører da for det meste jo næsten lige så

Mon ikke det han i virkeligheden mener er, at HAN ikke har en stor MC,
som er lav nok til at hun kan køre den på betrykkende vis?
Så er det lettere at beholde eleven, og sige at hun kun kan tage lille
kørekort.

Skift køre lærer!

--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-08-04 14:29

m0rt3n wrote:

> [...]
> stærkt at det er en mand) at det skal være stort og hvis han ikke kan
> undervise hende op til det, så er han en dårlig lærer og så finder I

Wrong - kvindelig lærer hos Inges køreskole. Men tak for svaret, det lader
til et være en intern "regel". Jeg tror bare at hun skal insistere på at få
det rigtige pap, især fordi hun selv har fornemmelsen af at hurtigt få styr
på det. Det er ikke så nemt at skifte køreskole, da pengene er betalt og dén
hurdle ikke var omtalt før betalingen :-/

> [...]
> til lille kort og små maskiner. Det er simpelhen mandschauvinisme.
> Man skal behandle kællingerne ordenligt! De kører da for det meste jo

Humor hvis du har glemt en smiley, stærkt foruroligende hvis ikke

vh
Torben

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 02-08-04 13:31

Torben Scheel wrote:

> [...]
> fornemmelsen af at hurtigt få styr på det. Det er ikke så nemt at
> skifte køreskole, da pengene er betalt og dén hurdle ikke var omtalt

Utjekket af dem! Hvis det går helt galt så prøv at kontakte Tip Top Trafik
hvor jeg ved de har et lavt sæde til deres XJ600er. Det var flere af pigerne
på mit hold rigtigt glade for

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-08-04 15:07

Tony Lorentzen wrote:

> Utjekket af dem! Hvis det går helt galt så prøv at kontakte Tip Top
> Trafik hvor jeg ved de har et lavt sæde til deres XJ600er. Det var
> flere af pigerne på mit hold rigtigt glade for

Tak for tippet - de har dog en maskine (kawasaki) med "damesaddel" - men de
hænger sig åbenbart i at hun ikke kan sidde med flad fod på begge sider. Tip
Top er føjet til huskelisten

vh
Torben

Fra : m0rt3n

Dato : 02-08-04 14:20

> Tak for tippet - de har dog en maskine (kawasaki) med "damesaddel" - men
de
> hænger sig åbenbart i at hun ikke kan sidde med flad fod på begge sider.

I hvilken situation har man brug for at sidde med flade fødder på begge
sider? Det er da noget pjat. Når man eksempelvis holder for rødt, har man da
altid kun den højre fod på jorden...
m0rt3n zrx1100

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 02-08-04 14:58

"m0rt3n" <jnsn@_R_E_M_O_V_E_mail.dk> skrev i en meddelelse

> I hvilken situation har man brug for at sidde med flade fødder på begge
> sider? Det er da noget pjat. Når man eksempelvis holder for rødt, har man
> [...]

Hej.

Man har da _venstre_ fod på jorden, og den højre fod på bremsen !

--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen ( der husker ovennævnte, nogle gange ! )

Fra : Simon Nejmann

Dato : 02-08-04 15:17

On Mon, 2 Aug 2004 15:58:04 +0200, "Dennis Hellan Pedersen"
<dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> wrote:

>"m0rt3n" <jnsn@_R_E_M_O_V_E_mail.dk> skrev i en meddelelse

>da

>Man har da _venstre_ fod på jorden, og den højre fod på bremsen !

Ifølge min kørelærer har man venstre for til jorden når man holder
foran et venstresving, og højre fod til et højresving - ligeud er der
frit valg.
Aldrig begge fødder i jorden. Hvis man har brug for det, signalerer
det (til den motorsagkyndige) at man ikke har fuld kontrol over
cyklen.

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann

Fra : m0rt3n

Dato : 02-08-04 15:48

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> skrev i en meddelelse
> Man har da _venstre_ fod på jorden, og den højre fod på bremsen !

nej nej, det er dobbeltkonfekt. Bremsen holdes ved forbremsen. Fordelen er
at når man så sætter i gang, er den venstre fod klar til gearskift, og man
kan hurtigere fyre den af. Men man kan måske konkludere at venstre fod i
jorden signalerer "jeg er klar til at bremse" og højre fod i jorden betyder
"jeg er klar til at fyre svinet af så snart det skifter til gult"?
-m0rt3n zrx1100

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 02-08-04 15:55

> [...]
betyder
> "jeg er klar til at fyre svinet af så snart det skifter til gult"?

Det er legebarnet der taler , det fornuftige/mest sikre er som jeg har
skrevet ! Basta

Du har _meget_ mere styr over cyklen, ved en eventuel påkørsel bagfra, hvis
du har højre fod på bagbremsen.

--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 02-08-04 18:39

"og den højre fod på bremsen"

Det lærte jeg også i sin tid, men det er ved at være mange år siden....

Fra : Erik

Dato : 02-08-04 23:44

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:
> "og den højre fod på bremsen"

Det må se temmelig akavet ud på en gammel "englænder" De havde jo
bremsen på venstre side og gearskiftet på højre side - når de havde
fodgearskifte.

mvh
Erik

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-08-04 16:01

m0rt3n wrote:
> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> I hvilken situation har man brug for at sidde med flade fødder på
> begge sider?

Beats Me.. måske på blank is?

> Det er da noget pjat. Når man eksempelvis holder for
> rødt, har man da altid kun den højre fod på jorden...
> m0rt3n zrx1100

Uhadada - pas på DMC instruktørerne - du risikerer at få blå tæer!

vh
Torben

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 02-08-04 15:01

m0rt3n wrote:

> I hvilken situation har man brug for at sidde med flade fødder på
> begge sider? Det er da noget pjat. Når man eksempelvis holder for
> rødt, har man da altid kun den højre fod på jorden...

Jeps - det er noget pjat - så længe man kan håndtere motorcyklen - f.eks.
ved at sætte den på centralfoden (det skulle vi vise den sagkyndige til
køreprøven).

Man lærer i øvrigt på DMCs bronzekursus (som jeg kan anbefale på det
kraftigste) at have højre fod på bremsen når man holder stille.

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : AW på ZRX

Dato : 02-08-04 20:30

> Utjekket af dem! Hvis det går helt galt så prøv at kontakte Tip Top Trafik
> hvor jeg ved de har et lavt sæde til deres XJ600er. Det var flere af
pigerne
> på mit hold rigtigt glade for

Gad vide om det er mit sæde der lever endnu ?
Jeg høvlede af et XJ 600 sæde til konen da hun skulle have kort. Bagefter
forærede jeg det til kørelæreren, da konen ikke skulle have en XJ 600.

Hvis det er et i ægte læder så er det hjemmelavet og hjemmesyet af
undertegnede.

Allan
ZRX 1200

Fra : Freddy Lang

Dato : 02-08-04 15:21

Torben Scheel wrote:

> Humor hvis du har glemt en smiley, stærkt foruroligende hvis ikke

Nu ved jeg ikke lige, om det er den stærkt negativt ladede betegnelse, du
vil ha' en smiley ved, eller om det er det med at de kører næsten lige så
godt...
Jeg har for nylig været på Peenemünde (det gamle Østtyskland) til et
trackday arrangement, og der var altså nogle af pigerne der kørte
riiiimeligt godt, det skal der slet ikke herske nogen som helst tvivl om.

--
Freddy
SV-R

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-08-04 09:47

Freddy Lang wrote:

> Nu ved jeg ikke lige, om det er den stærkt negativt ladede
> betegnelse, du vil ha' en smiley ved, eller om det er det med at de
> kører næsten lige så godt...

Begge dele appelerer til min "grov-for-sjov" humor, men på usenet er det som
bekendt svært at se hvad afsenderen mener uden smileys.

vh
Torben

Fra : Denise

Dato : 03-08-04 08:58

"Freddy Lang" <zierra@[FJERNDETTE]mail.dk> wrote in message

> [...]
> trackday arrangement, og der var altså nogle af pigerne der kørte
> riiiimeligt godt, det skal der slet ikke herske nogen som helst tvivl om.

Ja, jeg synes jo bare det er dejligt, at der for en gangs skyld er nogle der
siger noget pænt om os, altså måske bortset fra ordet kællinger. Og vi har
da et par piger her, bl.a. Charlotte og Susanne, som kører bedre end de
fleste mænd, så deeet

--
Hilsen Denise
XJ600S, http://dfmc.dk/Denise_Reindel

Fra : m0rt3n

Dato : 03-08-04 15:53

> Humor hvis du har glemt en smiley, stærkt foruroligende hvis ikke

Selvfølgelig har jeg ikke glemt en smiley. Jeg mener altså at de skal
behandles ordenligt!
m0rt3n zrx1100

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 03-08-04 20:27

"m0rt3n" <jnsn@R_E_M_O_V_E_mail.dk> writes:

> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig har jeg ikke glemt en smiley. Jeg mener altså at de skal
> behandles ordenligt!

*LOL* Den er lige til citat samlingen.

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-08-04 19:12

"Jo" <jobookingSLETDETTE@hotmail.com> writes:

> I øvrigt kan man få en skomager til at sætte ekstra høje såler på støvlerne,
> eller købe færdige støvler med forhøjet sål. Det kan i visse tilfælde helt
> afhjælpe problemerne med at nå jorden.

Er det ikke frygteligt irriterende når man skal have tåspidsen ind
under gearpedalen? Det må da kræve at man flytter den lidt.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-08-04 20:43

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> writes:

> Jeg har iøvrigt 2 cm ekstra sål på mine støvler og har absolut ingen
> problemer med gearskiftet, og jeg behøver ikke flytte foden .

Da jeg var i kravlegård med køreskolen var der en af pigerne der havde
sådan nogle sko med halvhøje såler på. Hun blev sat til at køre på en
Honda CMX Rebel 250, som er en lille chopper. Den kunne hun næsten
ikke skifte gear på.

Jeg prøvede den selv senere. Jeg syntes også at den var lidt besværlig
at skifte gear på, men det gik da. Hende fra mit hold måtte vist kæmpe
en brav kamp på grund af de der sko.

.... i øvrigt er sådan en Rebel fælt kedelig sammenlignet med de
ER5'ere der var alternativet på det køretekniske anlæg.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : jesper

Dato : 03-08-04 00:30

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message news:<410e3053$1@news.carlbro.dk>...
> [...]
> det noget køreskolen internt har besluttet at indføre, eller er det et
> lovkrav at man skal godkendes? Hvem godkender og hvornår?

Der er ingen lovkrav om det. Min kone var ude for det samme. Da hun
skulle prøve at køreskolens CB500 (der var sænket) i kravlegården
lagde hun den ned 2 gange fordi hendes ben ikke var lange nok til at
hun kunne holde den. Derfor blev hun sat på en gn250 som hun sagtens
kunne nå jorden på, og føle sig tryg ved.
Og man kan da sagtens se det positive i det, det er jo trods alt
kørelærens MC og han vil jo også gerne have at den næste elev kan
komme ud og køre.
Desuden består man nok heller ikke sin køreprøve hvis man ikke kan
holde stille med en MC uden at vælte...

Mvh
Jesper

Fra : Armand

Dato : 03-08-04 00:36

> [...]
> er det noget køreskolen internt har besluttet at indføre, eller er det et
> lovkrav at man skal godkendes? Hvem godkender og hvornår?

Sådant noget vrøvl!
Der findes med sikkerhed flere "store" motorcykler med den fornødne lave
sædehøjde!
Det "store" angår kun ydelsen :-|

--
Armand

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-08-04 14:09

Tak for svarene - kørelæreren bliver konfronteret med det i aften -
fortsættelse følger.

vh
Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-08-04 08:35

Torben Scheel wrote:
> Tak for svarene - kørelæreren bliver konfronteret med det i aften -
> fortsættelse følger.

Fruen var ude at prøvesidde køreskolens "store" cykler i går, og kørelæreren
gav "påbud" om at få sat lidt sål på støvlerne - og så vil hun lige se
hvordan det går på de små maskiner, før hun bliver sluppet løs på den
voldsomme CB500

Det lader altså til at blive løst i fordragelighed - hvilket er en stor
fordel når der er langt til de andre MC køreskoler.

vh
Torben