CB 500F overopheder
Fra : Martin Schjoldager

Dato : 02-08-04 12:17

Lang træls historie, kommer her i en meget forkortet version. Det startede
med at knast kæde hoppede af og smadre toppen, på en af mine venners cykel
(cb500f). jeg syntes det er så synd for ham, at jeg gir ham en motor jeg har
liggende. Vi skifter motor og det er pisse godt, indtil jeg ser at
cylinderpakningen er pisse utæt. Hmm ny i, men så da jeg skiller den da, ser
jeg at der også er røget en stempel ring. Tager chancen og sætter en ny i.
men det gik ikke. så kunne man jo spørge, hvorfor fik i den ikke baret honet
og satte 4 nye sæt i? jamen han har heller ikke nogen penge. nå så tager vi
cylinder og stempler fra den "gamle" motor. Nu er det godt, vi er glade og
skal ud og kører. Kommer sku ikke så langt, for den overopheder. Tager man
oliepinden op, kan man se det ryger ligt op, dernede fra.. har ser om der
kommer olie op til knasten, det gør der. har godt nok ikke mål olietrykket,
men indikatoren opfører sig som den skal. kan det være den olie vi har hældt
i, en "ok standartolie SEA 15w-40"?

Hvad kan jeg ellers prøve?

Martin Schjoldager

Som syntes det er meget synd for hans ven

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-04 21:48

Martin Schjoldager skrev i meddelelsen
<1091445489.560573@dalum.dsa-net.dk>...
>Lang træls historie, kommer her i en meget forkortet version.

>Hvad kan jeg ellers prøve?

Juster tænding, kontroler at centrifugalreguleringen faktisk fungerer, og
ikke er groet fast i rust.

Fjern oliepåfyldningsproppen, blæser der en storm op af hullet når motoren
er igang ? Hvis ja, nye stempelringe, evt. boring og nye overstørrelse
stempler.

mvh
Orla

Fra : Martin Schjoldager

Dato : 02-08-04 22:04

> Juster tænding, kontroler at centrifugalreguleringen faktisk fungerer, og
> ikke er groet fast i rust.

hvad er centrifugalreguleringen og hvordan kontroler man den?

> Fjern oliepåfyldningsproppen, blæser der en storm op af hullet når motoren
> er igang ? Hvis ja, nye stempelringe, evt. boring og nye overstørrelse
> stempler.

har prøvet, og ja der kommer små olie dråber op, men ligefrem storm vil jeg
ikke kalde det.

Glemte at siger at karburatoren også er blevet justeret

Martin Schjoldager

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-04 17:07

Martin Schjoldager skrev i meddelelsen
<1091480713.31834@dalum.dsa-net.dk>...

>hvad er centrifugalreguleringen og hvordan kontroler man den?

Den korte version:

Den "automatiske" tændingsregulering, funktionen kan kontroleres med
tændingspistol/stroboskop. Funktionen er at give et tidligere
tændingstidspunkt ved stigende omdrejninger. Der er som regel mærker på den
roterende del af mekanismen for både tomgang og høje omdrejninger,
(forskelligt omdrejningstal for forskellige mc'er). Disse mærker skal så
passe ud for et fast defineret punkt når man belyser med tændingspistolen.
Tændingspistolen får sit signal fra en "klemme" som sættes om et
tændrørskabel.

For lav/sen tænding giver dårligt træk og megen varme, så det kunne være
problemet.

>har prøvet, og ja der kommer små olie dråber op, men ligefrem storm vil jeg
>ikke kalde det.

Der må helst ikke kunne mærkes andet end en let "vibrerende" fornemmelse,
der må kun i meget ringe grad komme luft ud af påfyldningen.

mvh
Orla

Fra : p.jarnbak

Dato : 03-08-04 00:14

"Martin Schjoldager" <schjoldager@dsa-net.dk> wrote in message
> [...]
olietrykket,
> men indikatoren opfører sig som den skal. kan det være den olie vi har

Hvordan kan du se at den er overophedet.Det er en luftkølet motor,har du et
olie thermometer
eller hvad.Det er normalt at det ryger op ad olie påfyldningen når motoren
er varm, men
det er nok noget mere hvis stempelringene ikke er tætte da der så både
kommer tryk og varme
i krumtaphuset.Hvad skete der? Stoppede motoren eller lød den mærkeligt.
Hej Palle.

Fra : Armand

Dato : 03-08-04 00:31

Martin Schjoldager <schjoldager@dsa-net.dk> skrev i en

#1 monteringsfejl på CB-four motorer er at glemme at montere den lille
messing-"dyse" der sidder i øverst i cylinderens oliekanaler, og holdes på
plads af topstykke/toppakning!
Har i dém på plads, eller ej?

--
Armand.

Fra : Martin Schjoldager

Dato : 03-08-04 11:32

> #1 monteringsfejl på CB-four motorer er at glemme at montere den lille
> messing-"dyse" der sidder i øverst i cylinderens oliekanaler, og holdes på
> plads af topstykke/toppakning!
> Har i dém på plads, eller ej?
>
> --
> Armand.

tror du mener nederst (der skal de sidde ifølge manualen) , de er i.

lige til Palle. ved heller ikke om den overopheder, det er bare et gæt. Men
motoren bliver hurtigt utrolig varm, efter en tur på en lille km, er motoren
så varm at den står og ryger/damper, ligesom når man starter en kølig dag.
den er også umulig at få i gang igen, før den har kølet af en 15 min.

Fra : Armand

Dato : 05-08-04 00:10

> tror du mener nederst (der skal de sidde ifølge manualen) , de er i.

Ups!
Sandelig har du ret

-- Armand.

Fra : Squish