Ny kåbe også revnet
Fra : Denise

Dato : 01-08-04 16:27

Hej gruppe
Nu er min nye bundkåbe begyndt at revne efter 1600 km, det ser ud som om man
har klippet et hak med en boltsaks. Se det sidste billede i
http://dfmc.dk/gallery.asp?gid=355. Jeg er spændt på hvad forhandleren siger
på mandag. Det mærkelige er at den revner fra kanten og ikke fra skruen ??
Der var den måske også startet sidste år, hvor jeg jo måtte betale halvdelen
for kåben, da forhandleren mente det kunne være min skyld. Er der andre der
har en XJ600 herinde, der har fået monteret bundkåbe, der _ikke_ er revnet ?
Er det mig der kører underligt, eller kan den bare ikke klare omdrejningerne
? Jjeg kan jo ikke få ny kåbe på hvert år, og synes den er pænere med
bundkåbe end uden, så er der nogle der har ideer til hvordan man måske kan
forstærke hjørnerne, eller andre ideer ?.

--
Frustrerende hilsner Denise
http://dfmc.dk/Denise_Reindel

Fra : Carl Dragert

Dato : 01-08-04 17:22

Denise wrote:
> [...]
> den er pænere med bundkåbe end uden, så er der nogle der har ideer
> til hvordan man måske kan forstærke hjørnerne, eller andre ideer ?.

Det kan tyde på at kåben bliver sat i spænd når den monteres. Kontroller om
alle bolt-huller passer med beslagene, og går tæt til disse. Man må ikke
skulle hive i kåben, eller stramme den til, for at få den til at sidde.

--
mvh Carl Dragert
FZR 600

Fra : Hekto

Dato : 01-08-04 17:44

In article <410d0bf9$0$305$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
reindel@*NOSPAM*c.dk says...
> [...]
> bundkåbe end uden, så er der nogle der har ideer til hvordan man måske kan
> forstærke hjørnerne, eller andre ideer ?.

Jeg er overbevist om, at den bør fastgøres med et gummimellemlæg
inderst, og en nylonskive yderst, så den kan arbejde og ikkke ødelægges
af temperaturændringer og vibrationer.
Det ser jo forrykt ud, og kan ikke passe at den skal revnde sådan.

Der må være andre der har været ude for noget lignende. Er der ikke
det; må det være skruehullerne der sidder forkert på din cykel!!!
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 01-08-04 18:29

Denise wrote:

> [...]
> på mandag. Det mærkelige er at den revner fra kanten og ikke fra skruen ??

Jeg har siddet og kikket lidt på billederne. Skruehovedet har gnavet på det
punkt der er ind mod kåben. Sammenholdt med at revnen starter netop ude fra
kanten, så tror jeg der er en skævhed i beslaget som holder kåben. Med andre
ord, så bærer beslaget ikke kåben hele vejen rundt om skruehullet. men kun ude i
spidsen. jeg tænker at retter man beslaget, så er problemet løst.

Ib Jakobsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-08-04 18:58

On Sun, 01 Aug 2004 19:29:14 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

Hej Ib.

> [...]
>spidsen. jeg tænker at retter man beslaget, så er problemet løst.

Det kan jeg være meget enig i.
Muligheden er også at et skævt beslag i forbindelse med vindpres og
vibrationer er for meget for "Tubberware Plastic".
Dette er et stille spørgsmål til Denise:
Har du stadig den første kåbe?
I så fald er du velkommen til at smide den efter mig, så skal jeg
prøve at redde den for dig.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Denise

Dato : 01-08-04 20:21

Steen Gruby wrote:
>Plastic".
> Dette er et stille spørgsmål til Denise:
> Har du stadig den første kåbe?
> I så fald er du velkommen til at smide den efter mig, så skal jeg
> prøve at redde den for dig.

Hej Steen
Desværre har jeg ikke den tidligere kåbe, det var ellers pænt af dig

--
Hilsen Denise
http://dfmc.dk/Denise_Reindel

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-08-04 21:11

On Sun, 1 Aug 2004 21:20:31 +0200, "Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk>
wrote:

Hej Denise.

>Hej Steen
>Desværre har jeg ikke den tidligere kåbe, det var ellers pænt af dig

Efter at have læst flere kommentarer i denne tråd, forekommer det mig
at du ikke er den eneste der har samme problem.
Limning alene holder ikke, kåben vil være svag der hvor den er limet,
så det vil knække igen.
Mit foreslag til en reperation vil være:
Først at lime kåben for at få hold på skidtet, og derefter lægge et
eller to lag glasfiber indvendig i kåben omkring beslaget.
For det første kan det laves så det ikke kan ses udefra, og for det
andet revner den ikke der igen

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Gert Schlæger

Dato : 01-08-04 19:58

Denise wrote:

> [...]
> bundkåbe end uden, så er der nogle der har ideer til hvordan man måske kan
> forstærke hjørnerne, eller andre ideer ?.

Denise - da din første kåbe revnede, skrev jeg til dig om min kåbe på
XJ600, som også var revnet.

Jeg har efterfølgende rep. min kåbe med lim - se tidligere indlæg herom,
eller skriv evt. til mig på mail schlaeger*snabelâ*mail*dot*dk.

Mch Schlæger

Fra : Denise

Dato : 01-08-04 20:19

Gert Schlæger wrote:
> [...]
>
> Jeg har efterfølgende rep. min kåbe med lim - se tidligere indlæg
> herom, eller skriv evt. til mig på mail schlaeger*snabelâ*mail*dot*dk.

Hej
Ja det er jo også rigtigt, og din kåbe revnede samme sted som min gør nu.
Sidst troede jeg at revnen startede fra skruerne, men det gjorde den jo nok
ikke. Nu vil jeg høre hvad forhandleren siger, for jeg mener jo det er noget
de skal finde ud af og ordne. Og jeg vil så også spørge om de kan lime den.

--
Hilsen Denise
http://dfmc.dk/Denise_Reindel

Fra : Gert Schlæger

Dato : 02-08-04 12:44

Denise wrote:

> [...]
> de skal finde ud af og ordne. Og jeg vil så også spørge om de kan lime den.

..... og når de så limer den, så skal der bores et lille hul lige nøjagtig
der, hvor revnen "er nået til". På den måde tager man spændingen af
materialet, og dermed er der større sikkerhed for at limningen holder.

Det må du hellere fortælle dem - det lyder jo ikke som om de har ansvaret
for, at vi mennesker i dag kan spise af dybe tallerkner

Mch Schlæger

Fra : Denise

Dato : 02-08-04 16:17

"Gert Schlæger" <gertschlagerFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det må du hellere fortælle dem - det lyder jo ikke som om de har ansvaret
> for, at vi mennesker i dag kan spise af dybe tallerkner

Hej igen

Har lige været hos forhandleren. De vil reklamere til hvor de får kåben fra
og vil medsende mine billeder. De har ikke prøvet at reklamere til firmaet
før. Jeg skal ikke gøre noget ved kåben. De vil jo gerne have andre beviser
på, at det kan ske, så hvis du Gert har et billede af revnen i din kåbe,
enten før du limede den eller efter, hvis man kan se revnen, må du meget
gerne sende den til mig. Det vil gøre at vi/de står lidt stærkere.
Så indtil videre tak for hjælpen til alle, det kan være jeg vender tilbage,
hvis det senere går i hårknude .

--
Hilsen Denise
http://dfmc.dk/Denise_Reindel

Fra : Gert Schlæger

Dato : 02-08-04 17:12

Denise wrote:

> [...]
> gerne sende den til mig. Det vil gøre at vi/de står lidt stærkere.
> Så indtil videre tak for hjælpen til alle, det kan være jeg vender tilbage,

Denise - min kæreste har lige fået konstateret en kræftknude i brystet -
lyn fra klar himmel. Skal opereres meget hurtigt. Jeg hopper derfor
af.........

Pas på Jer selv - på alle måder........

Hilsen fra Gert

Fra : Denise

Dato : 02-08-04 17:45

Gert Schlæger wrote:
> Denise - min kæreste har lige fået konstateret en kræftknude i
> brystet - lyn fra klar himmel. Skal opereres meget hurtigt. Jeg
> hopper derfor af.........

Øv før søren da, god bedring.

> Pas på Jer selv - på alle måder........
>
> Hilsen fra Gert

I lige måde.

Hilsen Denise

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 03-08-04 01:02

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> wrote in message

> Øv før søren da, god bedring.

> I lige måde.
>
> Hilsen Denise

Min navnebror, altså Gert, skriver det rigtige, altså det med at bore et hul
med centrum i en revnes indtil nu nåede ende; det er det man kender fra især
jernkonstruktioner langt tilbage i tiden.

Revner kommer jo hvor der er spændinger samt så efterfølgende vibrationer;
knudepunkter.

Da vi ellers for vel 6 år siden under læren om brugen af (jeg havde nu brugt
det for 17 år siden) borede et hul i en metalplade - på computerbilledet -
så at metalspændingen var en anelse over 3 gange større omkring det borede
hul. Altså parallelle spændingslinier gående igennem/over en plade under
træk/tryk, og hvor der efterfølgende blev boret et hul midt i pladen så de
parallelle spændingslinier måtte lave en afbøjning uden om den. Så borede
huller skal man være varsum med, men i det aktuelle tilfælde med en regne så
søges denne stoppet ved at man borer et perfekt hul, altså med total rund
hulkant, hvortil revnen er nået.

Men som en anden nævner er det også en god ting - måske aktuelt glemt - med
gummiunderlag/mellemlæg.

Men en anden ting er at når vi bruger glasfiber så har vi jo to slags,
nemlig det med sammenæltede fibre og det vævede. Og jeg vil mene at omkring
et hul hvorfra der for eks. kommer revner vil dette i mange tilfælde kunne
kurerers via pålægning af vævet glasfiber; her også tænkt på parallellerne
til glasfiber.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-08-04 09:57

Gert Schlæger wrote:

> Denise - min kæreste har lige fået konstateret en kræftknude i
> brystet -
> lyn fra klar himmel. Skal opereres meget hurtigt. Jeg hopper derfor
> af.........

Øv. God bedring og alt muligt held og lykke.

vh
Torben

Fra : Denise

Dato : 01-08-04 20:32

Tak til alle for svar og forslag. M.h.t. hvordan den skal spændes og om der
skal skiver m.m. så spurgte jeg om det sidste år, og de sagde at der i
mont.sættet var nøjagtig det de skulle bruge, så der manglede ikke noget.
Jeg vil spørge om det kan være beslagene der ikke sidder rigtigt, og om de
kan forstærke hjørnerne for. mig. Men det må vel svagheder ved kåben i
forbindelse med montering på XJ600, da Gert havde det samme problem. Den
samme kåbe monteres også på XJ900 men det er vist på et gitter og der har de
åbenbart ingen problemer, eftersom de påstod at de aldrig havde set
problemet før. Nu er det kun den ene side der er startet med at revne, den
anden er ok endnu. Jeg melder tilbage hvad de siger, når jeg har talt med
dem.

--
Hilsen Denise
http://dfmc.dk/Denise_Reindel

Fra : Tomas Linnet

Dato : 01-08-04 22:14

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bundkåbe end uden, så er der nogle der har ideer til hvordan man måske kan
> forstærke hjørnerne, eller andre ideer ?.

Jeg havde en '95 XJ600S og der var nogle ret heftigt vibrationer i kåben.
Jeg fik fat i noget "bulderpap" til at lime i og det hjalp en del.
Måske du kunne bruge et tilsvarende trick for at forhindre at din bundkåbe
går så meget i selvsving?
Jeg vil tro du kan købe "bulderpap" ved det nærmeste reservedelsdepot. Det
bliver også brugt til at dæmpe støj i f. eks. biler og kassevogne.

-Tomas
61000km på XJ6S fra 96 til 99
Nu med uden MC